Johan_Lindroos skrev:BPM, även jag undrar fortfarande hur du egentligen har undersökt det här med fasen. När jag läser din text så känns det som att du har mer saker att lära för att få koll på detta, både terminologiskt och hörmässigt.
Man kan säga att det finns några varianter då man talar om fasläge ihop med högtaleri.
1. Brukar kallas "Felfasat": Då höger respektive vänster högtalare är fasvända i förhållande till varandra. Den ena högtalaren spelar i omvänt fasläge i förhållande till den andra. Dett ger normal sett utsläckning av lågfrekventa ljud längs en linje mellan högtalarna "on-axis". Det ger även en extremt konstig ljudbild vid högre frekvenser. Med delade system blir det ännu svårare för man kan ha råkat koppla fel på flera olika sätt i både toppar och bashögtalare.
2. "Integration vid delningsfrekvensen": Alltså att man ser till att ha rätt fasläge kring delningsfrekvenser mellan högpass- och lågpassdelarna, så att det vid delningsfrekvensen inte ger destruktiv interferens (utsläckning).
3. "Absolut fas": Om inspelningen i ett särskilt ögonblick resulterat i exempelvis positivt ljudtryck i bägge mikrofonkapslarna, ska detta ljudtryck spelas upp med positivt ljudtryck ur bägge högtalarna. Vissa apparater har en knapp där det stå "0 / 180 grader" där man kan växla absolut fas.
4. Högtalare som är mer eller mindre faslinjära, faslinjäritet: Alltså att en högtalare återger frekvenser där olika frekvenser återges med samma fasläge i förhållande till andra frekvenser (möjligtvis en haltande förklaring, jag orkar inte skriva en massa, någon annan får gärna förtydliga om så önskas). Detta är mycket ovanligt, och är heller inte särsklit viktigt att eftersträva då hörseln är ganska okänslig för detta. Endast med mycket speciella signaler är det hörbart att detektera sådant.
Nu REKOMMENDERAR jag dig att genomföra är följande test:
För att kolla punkt 1) ovan.
- GÖR batteritestet jag beskrev ovan! (du kan ändå ha kopplat något knasigt) (dessutom är det MYCKET enklare än att skruva ut elementen som du gjorde som du dessutom inte har kollat hela signalvägen)
- Placera bashögtalarna med elementen tätt emot varandra. Spela basig musik. Lyssna och bedöm nivån på ljudet. Vänd sedan fas på den ENA högtalaren, inte båda. Lyssna igen. Blir det väldigt lite ljud (utsläckning), var den tidigare kopplingen rätt. Blir det mycket mer ljud, var den tidigare kopplingen fel.
- Detta kan du även göra med "topparna" för att kolla så att de inte heller är "felfasade"
Saker som du kan vänta med till senare när du fått mer styr på inställningarna:
För att kolla punk 2) ovan är det mycket svårare. Det kan funka med smalbanduigt brus inom delningsfrekvensen. Eller så lyssnar man med musik som man tror har mycket ljud för sig inom delningsfrekvensen. Eller så mäter man, men då behöver man en massa kunskap om vad man mäter, och på de beskrivningar jag ser från dig, är det inget jag rekommenderar dig att börja med än i alla fall.
För att kolla punk 3) ovan är det också ganska svårt. Ibvland hörs det ingen skillnad. Men med rätt programmaterial, t e x trumpet som har en vågform som har olika utseende om den är fasvänd eller korrekt fas, tillsammans med högtalare som möjligen har mycket distrorsion, kan det vara vädligt enkelt att höra skillnad. Dock kan det ibland vara svårt att subjektivt avgöra vad som är korrekt absoult fas eller inte. Med trumpet kan det ändå subjektivt vara ganska enkelt.
För att kolla punk 4) ovan är i praktiken helt meningslöst för andra än högtalartillverkare.
Har jag glömt någon variant?
Sättet jag kollat fasen på är lika enkel som bombsäker, förutsatt att elementen inte är felmärkta.. Med terminalen ur ser jag att + är röd kabel och - är svart. I elementet sitter röd kabel på + och svart på -. Det kan liksom inte bli fel där. Samma sak i båda lådorna. Likaså mellan slutsteg och baslåda. Röd utgång till röd ingång med röd kabel, samma med svart. Så den elektriska fasen är i ordning. Nu har jag den dock vänd 180 grader då jag kopplar röd ifrån steget till svart på baslådan. Det är enda sättet jag har att vända fasen på basen i detta system.
Om jag trots det ska göra batteritestet så gör jag självklart det.
Frontarna har jag inte kollat nu men det var jag extremt noga med, kollade och kvadrupelkollade, när jag byggde dem. De spelar också, såvitt jag kan bedöma, all bas jag kan begära av ett par Alpair 7.3 när de spelar ensamma och fullrange.
Jag har snabbtestat att ställa lådorna bredvid varandra, och de verkar också spela i fas. Trycket minskar markant med ena lådan fasvänd och hela upplevelsen av basen blir mycket märklig. Däremot verkar det inte spela någon större roll för trycket om jag har båda lådorna i fas eller fasvända, men det ska det ju inte heller göra om båda bara är kopplade likadant. I samspelet med frontarna gör det dock stor skillnad, i alla fall i den placeringen jag hade.
Jag hör tydliga skillnader med basarna fasvända (alltså kopplade röd till svart) men ju mer jag lyssnar, desto mer hör jag att inte heller denna koppling är optimal. Det spelar ännu renare och med en trevlig tydlighet i området runt delningen. Mer stampa takten, allt blir lättare att följa, och det funkar också bättre i sweetspot där nivån fortfarande droppar lite jämfört med i pos 1 i soffan, men inte alls lika mycket som med basarna kopplade i fas relativt frontarna. Med basarna i fas är det något släpigare och jag får mindre nivå i det övre området med ett mer anemiskt totalljud som resultat. Däremot saftar det på mer i den lägsta basen. Konstigt, för då frontarna är beskurna vid 120Hz och ändå inte spelar nämnvärt under 60Hz ofiltrerade. Då tycker jag att området under det borde påverkas mycket lite av i vilken fas lådorna är kopplade relativt frontarna men så är det alltså inte.
Jag skulle vilja kunna justera fasen steglöst medelst en ratt, och nu i eftermiddag ska jag hämta mitt XTZ subamp 1 och testa med. Nu kör jag ett t.amp och kan alltså bara skifta fas genom att kasta om högtalarkablarna (har inte hittat någon funktion i receivern för det) men med xtz kan jag steglöst justera mellan 0-180 och som det känns nu så skulle något mellanting vara intressant att testa då både 0 och 180 har sina styrkor och svagheter (jag kallar 0 i fas relativt frontarna, och 180 motfas). 180 funkar totalt sett bäst, men inte perfekt.
Tester med brus osv känns överkurs. Jag vet ju inte hur det ska låta när det är rätt. Brus är inget jag lyssnar på till vardags..
När det kommer till mätningar har jag labbat en del, men mest med frekvensgång i rum och en dip eller topp runt delningen kan jag inte avgöra vad den beror på. En markant dip skulle väl kunna vara fasfel men även rummet och jag skulle inte baserat på en mätning kunna avgöra vad som är vad. Rummets bidrag blir ju svårtolkat innan man vet att fas osv är i ordning, och likaså blir andra faktorer svåra att bestämt ha kunskap om innan man vet hur rummet mäter med allt det andra "på plats".
Just nu kan jag tyvärr inte visa mätningar då micken är kass men det går ju att ta tag i om mätningar skulle göra det enklare att hjälpa.
Vad gäller "nivån" jag ligger på kunskapsmässigt så.. Tja, de som vet mer begriper nog snabbt var vi hamnar baserat både på vad jag skriver och det faktum att frågan uppkommit överhuvudtaget. Mitt förstånd är det däremot inget fel på så kör gärna diskussionen på det vis som känns bekvämt. Är det något jag inte begriper så frågar jag.
Jag ska läsa ditt inlägg (och eventuella efterkommande) mer noggrant ikväll och se vad jag har för möjligheter att genomföra de tester som efterfrågas.
Jag tackar för engagemanget så här långt