SWEETSPOT Jönköping 27-28 april, 2013

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-24 16:03

petersteindl skrev:Alla faktisktianer kan ju ta på sig vita rockar :P Ha gärna en strut på huvudet också.

Mvh
Peter

Kommer du att vara där? Så vi känner igen dig ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-24 17:27

petersteindl skrev:Alla faktisktianer kan ju ta på sig vita rockar :P Ha gärna en strut på huvudet också.

Mvh
Peter

Är det inte bättre om alla faktisaner går runt med lite lätt böjda ben och korta steg, sådär lite skitnödigt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-24 17:35

tvett skrev:

Mvh
Peter

Är det inte bättre om alla faktisaner går runt med lite lätt böjda ben och korta steg, sådär lite skitnödigt?

:D Bra förslag.

Alla faktisktianer tar på sig vita rockar och har en strut på huvudet med limegrön propeller på toppen och går runt med lite lätt böjda ben och korta steg för att markera sin skitnödighet.

@ hifikg: jag kan nog inte komma. Jag hittar inte struten med limegrön propeller, hittar bara den med röd som sweetspotianerna använder 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-24 18:32

petersteindl skrev:
tvett skrev:

Mvh
Peter

:D Bra förslag.

Alla faktisktianer tar på sig vita rockar och har en strut på huvudet med limegrön propeller på toppen och går runt med lite lätt böjda ben och korta steg för att markera sin skitnödighet.

@ hifikg: jag kan nog inte komma. Jag hittar inte struten med limegrön propeller, hittar bara den med röd som sweetspotianerna använder 8)

Mvh
Peter

Äsch du kan ju komma som Kalimero

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-04-25 21:07

Bild
Jag ser ut så här! Kommer på söndagen, morsa gärna! :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-25 21:10

Jag tror ingen vågar gå fram till kodapa om han kommer på Sweetspot med en motorsåg.... :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-04-25 21:12

tvett skrev:Jag tror ingen vågar gå fram till kodapa om han kommer på Sweetspot med en motorsåg.... :wink:

Finns säkert en och annan anläggning jag kam såga! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-25 21:42

I Huskvarna är vi inte rädda för några motorsågar....
Senast redigerad av RogerGustavsson 2013-04-26 05:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-04-26 05:55

Nu är det dags att göra reklam för vad som kommer till "Garaget" på
Sweet Spot... Vi i No Frills har byggt ihop ett hornsystem på nära
4 m3 och 600 kg...Välkommen in att lyssna - om du törs :twisted: :roll:

Under konstruktion...

Bild

Bild
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2013-04-26 08:51

Lastbilen är lastad och nu bär det snart iväg till "Sweetspot".
Vi huserar i en av sviterna, VÄLKOMNA!
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-04-26 10:30

Ser maffigt ut Petter! :D Garage-besök inbokat. Tror du dom funkar och räcker till som surroundburkar i en hemmabio?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-04-26 10:33

Nja...du får nog bygga med 4 st. 21'' per sida om de ska duga till surrounder. Det här är ju bara sovrumsstereon :roll:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-26 10:59

Adhoc skrev:Ser maffigt ut Petter! :D Garage-besök inbokat. Tror du dom funkar och räcker till som surroundburkar i en hemmabio?

Kan man räkna med lyssningsrapporter ifrån ditt håll sen?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-04-26 13:58

PetterPersson skrev:Nu är det dags att göra reklam för vad som kommer till "Garaget" på

Jag törs! Jag kommer mer än gärna till garaget för en provlyssning av sovrumsstereon på söndag! :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-04-26 15:19

PetterPersson:
Ska man vinkla in dessa så att man ser yttersidorna tydligt som vanligt?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-04-26 17:49

Det får man fråga sin bättre hälft, om det går bra... :roll:

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-04-27 18:28

Jaha, första dan över! NU vill vi som skall gå imorrn kika på de godbitar man inte skall missa.

Så upp med era bilder och vitsord om utställarna!!

8)
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-04-27 19:17

PetterPersson skrev:Nu är det dags att göra reklam för vad som kommer till "Garaget" på

Under konstruktion...

Bild

Bild

Klart bäst musik i ert rum, hörde Dream Theater på håll, sedan blev jag fast under några låtar, kul :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-04-27 19:27

Hälsade på i holographic audio´s rum där komorok spelade lite musik på sina koppar PiP, skoj att se reaktionerna på folk som satt och lyssnade, först var det alldelses tyst under den inledande delen i låten, sedan kom det lite BAS och folk tittade på varandra och började tjattra, de är speciella de där PiP :)

Vh Christer

Som kommer lägga en lite längre visit imorgon.
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-04-27 19:58

Jag sprang igenom mässan också under eftermiddagen.
Största besvikelsen var att väldigt få spelade någon musik som utmanade anläggningarna. Lite triojazz och några stråkstycken är ju inget krävande direkt. Visst kan sådan musik ge fantastiska 3D och perspektivupplevelser, men det är ju ändå inget man kan uppleva på en mässa med taskig akustik och suboptimala sittplatser. Det kanske fanns en baktanke också med vad som spelas vad vet jag.

Bäst lät det hos Holographic Audio. Bra musik på bra utrustning. Största skillnaden var ju att de hade lagt överlägset mest energi på att försöka få till akustiken jämfört med andra utställare. Och det gav verkligen resultat.

Även RAL lät bra om de bara hade skruvat ner den alldeles för heta subben. Tycker även Linn-riggen lät helt OK med tanke på det kala rummet.

Coolast var utan tvekan No Frills jättebygge. Snacka om rolig idé jämfört med alla tvåvägs stativare som svämmade över mässan.

Största besvikelsen var Stage. Så mycket hype som omgett dessa högtalare! De lät ju precis som man kunde förvänta sig tycker jag med tanke på utförandet. Varken bättre eller sämre. 9500 kr för dessa är minst fyra gånger för mycket.

Mest oseriösa demon stod utan konkurrens Auralex acoustics för. Tanken med att jämföra ett obehandlat och ett behandlat rum var ju god. Men...

I det obehandlade rummet spelades musiken ur hörlursutgången på en iPhone, medan det i det behandlade rummet spelades digitalt ur en iPad in i någon extern DAC. Dessutom användes ett större högtalarsystem i det behandlade rummet än i det obehandlade. När jag påpekade detta fick jag svaret "Det spelar ju ingen roll, det är ju inte högtalarna vi lyssnar på nu utan på akustiken"...

Roligt med en mässa i jönköping och lite nya musiktips fick man med sig hem!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-27 20:34

Lite intryck av det jag lyssnade på.
Först hos Carl som visade lite Stylus, Sonus Faber, Integrerad Krell mm.
Besvärligt rum antagligen, SF ska inte låta så. Roligast var när C. demade högupplöst musik mot 192 kHz, ingen skillnad tyckte han själv, kanske något högre utnivå på den högupplösta tyckte jag, men annars svårt att avgöra.
Transient Audio, envägs danska högtalare för 16kkr, Leben 15w och Jennifer Warnes på vinyl. Helt d-a underbart. Jag gick dit flera gånger för att höra detta, intimitet och närvaro.
Vivid högtalare med roliga demare, pratglada o skämtsamma. Anläggningen spelade som tusan i ett stort kalt rum!!!! Häftigt snabba högtalare som fick mig att bita i gräset o medge att de inte är kompenserade med Barbapappa-look för att de inte kan lira. Jösses vilka transienter, utan att vara för mycket kontrast. Ordet dynamik är inte fel här. Mycket bra.
Totem spelade bra i varenda rum jag lyssnade på dem, med olika elektronik.
Larsen var bra, som vanligt, och trevligt musikval suveränt hanterat av Ola 68.
Holographic hade fixat rummet och drev Komoroks kopparpiP, kändes som att komma hem! Gött ljud och signalkälla Oppo. Små pengar för sådant välljud. Många var imponerade av det de hörde förstod man på kommentarerna.
Generellt så är kontentan att ju mindre högtalare desto bättre ljud. Kanske beroende på små rum?
Transient design får mitt välljuds-pris delat med pIP/Holographic.
Vivid högtalarna får pris för största överraskningen och häftigaste ljudupplevelse.
Roligt att träffa lite Faktsianer också, fina människor är det. Vi får se vad hifiKG har fått ihop i bildväg. Lennart J intog en fin pose när KG knäppte honom i alla fall. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2013-04-27 20:37

Jag påpekade också att de borde välja en bättre signalkälla vid framtida demos, fick ingen bra förklaring jag heller. Det är farligt att missbedöma sina framtida kunder. Fattar man vikten av akustikbehandling fattar man även vikten av signalkällan.
Poängen gick nog fram ändå och produkterna är säkert bra.

Behållningen för mig:
Holographic Audio, bäst ljud och mest åtråvärda produker.
Samtalet om mickar och inspelningsteknik med Jan Eric på Opus 3.
:D
Hellre musik.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-27 21:00

snerik skrev:Jag påpekade också att de borde välja en bättre signalkälla vid framtida demos, fick ingen bra förklaring jag heller. Det är farligt att missbedöma sina framtida kunder. Fattar man vikten av akustikbehandling fattar man även vikten av signalkällan.

Behållningen för mig:

Uttryckte mig kanske lite luddigt om Oppon, jag menade inte att det var något negativt med det. Leker själv med en Oppo BD 105 här hemma och den presterar bra nog för att inte vara svagaste länken hos Holographic Audio i Jönköping! Tycker jag då. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2013-04-27 21:22

sprudel skrev:
snerik skrev:Jag påpekade också att de borde välja en bättre signalkälla vid framtida demos, fick ingen bra förklaring jag heller. Det är farligt att missbedöma sina framtida kunder. Fattar man vikten av akustikbehandling fattar man även vikten av signalkällan.

Behållningen för mig:

Uttryckte mig kanske lite luddigt om Oppon, jag menade inte att det var något negativt med det. Leker själv med en Oppo BD 105 här hemma och den presterar bra nog för att inte vara svagaste länken hos Holographic Audio i Jönköping! Tycker jag då. :)

Nu blev det nog missförstånd! Jag syftade på Auralex med iponen som signalkälla.
Det han trilla in inlägg imellan...
Hellre musik.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-27 21:55

PetterPersson skrev:Bild

Funkar det att hänga byxor och skjortor i mynningarna, så man kan få tillbaka lite nytta av golvytan? Hifi-garderob.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-04-27 22:29

Tack Christer och Allram, någon ska röra om i grytan 8)

Natlorden, skjortorna måste då hänga 160 cm in i hornet för att påverka
luftflödet på rätt sätt. Kläder i mynningen tar tyvärr bara ner verkningsgraden :(

Tack alla ni andra som också kommit till oss! Vi är extremt tacksamma och
glada över alla positiva kommentarer - många av er hade aldrig hört
något liknande innan. Det är en enormt fysisk upplevelse kan jag med
flera intyga.

Klockan 15.00 idag lördag fick vi äntligen ordning på effekten av vågutbredningen
i midbasen. Ni som kom tillbaka efter 15 och ni som då kom till oss
för första gången fick förmånen att njuta av en extremt tydlig och
välartikulerad bas och midbas. Ni som missade att komma tillbaka är
varmt välkomna imorgon söndag för att höra skillnaden. Dream Theater
6.00 är det ett helt sanslöst drag i. Byxorna fladdrar och
magsmockan känns så jag önskade att jag hade haft njurbältet med.[:p]

Vi ses imorgon!
No Frills i Jönköping

Användarvisningsbild
UlfT

Inläggav UlfT » 2013-04-27 23:16

PetterPersson skrev:Klockan 15.00 idag lördag fick vi äntligen ordning på effekten av vågutbredningen
i midbasen. Ni som kom tillbaka efter 15 och ni som då kom till oss
för första gången fick förmånen att njuta av en extremt tydlig och
välartikulerad bas och midbas.

Jag är osäker på exakt vilken tidpunkt jag hörde eran anläggning. Det var någonstans runt tre-snåret, men frågan är om det var före eller efter. Ni spelade något av Nationalteatern och sedan någon låt till. Anläggningen hade varit avstängd ett tag när jag tittade in. Det lät i vart fall klart bättre än vad jag hade väntat mig av en så bisarr anläggning. Det var verkligen en vägg av ljud.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-04-27 23:45

Tack :) det var nära slutet av den demon som modden ägde rum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-28 00:36

Maccis skrev:Jaha, första dan över! NU vill vi som skall gå imorrn kika på de godbitar man inte skall missa.

Så upp med era bilder och vitsord om utställarna!!

Inga bilder från mig. Tillbringade rätt många timmar där, närmare sju. Största behållningen tycker jag kommer från kontakten med folk! Några kända ansikten från detta forum siktades. Har lite dålig koll på olika utställarnas namn men listan på välljudande blir inte så lång:

Swans-högtalarna hos MYC Audio var inte fy skam även om det lät lite väl "fett" i basen. Det var många rum som hade lite mycket "honk" i basen. Kan ha legat någon rumsresonans runt 60-70 Hz i många rum, de är rätt små och likadana i de flesta fall. Flertalet högtalare är ju heller inte avsedda att stå nära begränsningsytor.

Totem lät väldigt bra hos Absolute Audio. Hörde bara de stora.

SSC's stora bestar hade potential. Stod diagonalt i ett lite större rum men helt bra lät det inte.

Finska Profel var en rolig bekantskap. Bad att få lyssna på deras minsta högtalare. De trodde själva att det spelades på deras mellanstora system med rumskorrektion. Det visade sig senare att vi faktiskt redan lyssnat på det minsta systemet utan rumskorrektion. Det lät riktigt trevligt!

Larsen 8 var riktigt bra och Ola (Sista Ordet) körde som vanligt rolig musik. Jag vill nog hävna att det var mässans bästa ljud trots det lilla rummet.

Holographic Audio's rum bjöd också på riktigt bra ljud men den anläggningen kunde inte spela så starkt som Larsens. Jag är ju själv ingen ljudtrycksnörd och hade för säkerhets skull plockat med mig en ljudtrycksmätare... Nä, det spelades precis lika starkt som jag brukar göra hemma. Min medhavda CD hade givetvis ett spår för ljudtrycksmätning. Var nog rätt många haksläpp i det rummet för HA Seventeen och Ino piP passar som hand i handske. Klart bättre att spela på denna mindre anläggning i det rummet än förra årets stora slutsteg och högtalare i ett knasigt rum.

No Frills var annorlunda.... Var där innan de gjorde ändringar men det var ändå långt ifrån den återgivning jag strävar efter.

Linn då? Bjöd på totalt meningslös musik när jag var där och det liknar inget som jag brukar lyssna på i verkligheten. Två högtalare som strålar rakt fram bjuder in hela rummet och jag saknar en ljudbild där musiken kan ta plats. Rätt "fett" ljud bjöds det på via de minimala förstärkarna. Tyvärr kunde jag inte pröva med egen för mig mera känd musik.

Audioactive bjöd på säljarshow. Vet inte varför den anläggning som demades när jag var där fungerade så dåligt utan den dyra strömrenaren (20000 kr + grendosa för 3700 kr). Vore det inte idé att titta på designen av Primare-burkarna? Kris Kristofferson lät väldigt odistinkt via de rätt små högtalarna från Acoustic Energy från min position, men visst fan blev återgivningen bättre med strömrenaren...

I rummet där Sonos Faber stod lät det inget vidare. Var där två gånger.

Var inne i alla rummen, tror jag, men kan inte minnas att de andra avsatte djupare spår. Ett rum hade dyra vita danska högtalare med potential. Auralex visade effekten av dämpåtgärder i två rum. Skillnaden när de små rummen var fullpackade var rätt beskedlig. Gick från det dämpade rummet med folk till det tomma utan dämpning och folk. Då var skillnaden långt större. Mycket folk ger bra dämpning men kräver högre ljudnivå för att övervinna bakgrundsnivån.

Hade mycket givande samtal med Jan-Erik Persson på Opus 3 och Johannes Leyman från Lynx om inspelnings- och mastringsteknik. En del snack med John Larsen, Naqref, Lars Karlsson och Komorock blev det också. Träffade även Lennartj. Övriga kändisar från Faktiskt känner jag inte till utseendet, så de kan man ha stött på utan notis.

Fick i många rum spela medhavd musik, det bjuds annars mycket på slätstruken musik av mainstreamkaraktär på hifimässor....

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-28 09:10

snerik skrev:Nu blev det nog missförstånd! Jag syftade på Auralex med iponen som signalkälla.
Det han trilla in inlägg imellan...

Haha! Där ser man hur tokigt det kan bli, och hur lätt saker kan missförstås. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi