BACH:
Skitbra länkar! Speciellt den där overklockers.

Dom hade en massa ljuddämpning till datorer som kommer väl till pass för att tysta väsnande pa-steg. Inge dyrt var det heller.
Panasonicfläktarna var mycket noggrannt beskrivna och det framkommer tyvärr att den starkaste 24v-fläkten i databladet inte kommer i närheten av originalfläktens prestanda. ( 0,25 A, 6 W )
För mig känns det fel att halvera originalprestanda på kylningen innan originalfläkten är tweakad till max.
Jag börjar ana att om inte ljuddämpning och upphängning ger resultat sä är ny fläktstyrning " den enda vägens politik ". Förmåga till maxblås vid full belastning vill jag gärna ha kvar, men nyttan av fläktbrum på tomgång och låg belastning är ju tveksam. Speciellt med tanke på stegets iskyla.
När det gäller Resonansen från lådan vill jag förtydliga att det rör sig om en luftmängd inne i lådan som kommer i resonans. Det hela påminner lite om fläktljudet från en Volvo 240 som rusar motorn. Lådan i sig svänger altså inte och jag tror inte att äventyrlig tapetsering med bitumen löser dom problemen. Kan mildra dom möjligtvis. Det blir förövrigt ingen skillnad med tunga föremål på lådlocket. Eftersom jag experimentellt dämpar resonansen genom att
öppna lådans lock ser jag ingen annan möjlighet än att öka arean på luftutsläppen för att bli av med resonansen.