Moderator: Redaktörer
Empa skrev:Om jag omformulerar mig, är det vanligt att man ungefär kan uppskatta hur många liter svept luft en anläggning kan svepa om man vet att anläggningen innehåller xx antal basar i storleken yy.
adzer skrev:Men för de kända standardelementet så är det inga problem att göra ett antagande om man har lite erfarenhet. Det är inget som jag är speciellt bra på då jag föredrar att räkna, men absolut kan man göra en kvalificerad gissning.
Empa skrev:adzer skrev:Men för de kända standardelementet så är det inga problem att göra ett antagande om man har lite erfarenhet. Det är inget som jag är speciellt bra på då jag föredrar att räkna, men absolut kan man göra en kvalificerad gissning.
Precis, det är det här jag ville ha fram om det är vanligt förekommande
MagnusÖstberg skrev:Nej boom, LennartJ är snarare mycket försiktig i sin beräkning.
+/- 15mm är konservativt det med
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej boom, LennartJ är snarare mycket försiktig i sin beräkning.
Nagref uppskattade xmax till 15mm P-P du kan läsa på sidan 2 i länken som lennartj länkade till annars så får man väl fråga Peter.
Naqref skrev:Det är alltid fritt för egna initiativ.
+15mm p-p ska det kunna slå linjärt (om jag inte ljuger för mycket).
Är besvarat. 25mm p-p.
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej boom, LennartJ är snarare mycket försiktig i sin beräkning.
Nagref uppskattade xmax till 15mm P-P du kan läsa på sidan 2 i länken som lennartj länkade till annars så får man väl fråga Peter.
Det är inte riktigt det han skriver:Naqref skrev:Det är alltid fritt för egna initiativ.
+15mm p-p ska det kunna slå linjärt (om jag inte ljuger för mycket).
Han skriver över 15mm utan att ange mer än så, dvs minst 15mm
Det här har det pratats om förut boom. Jag vidhåller att den gode Naqref är väldigt försiktig. Och LennartJ är också försiktig när han specar +/- 12,5mm.
Tro mig, jag har 18 stycken av de där basarna.
Ok?
2-ch skrev:Vad är det för skillnad på pumpvolym för basreflex då?
Jag känner mig diskriminerad
adzer skrev:2-ch skrev:Vad är det för skillnad på pumpvolym för basreflex då?
Jag känner mig diskriminerad
Beror ju en del på konstruktionen, vilka frekvenser som skall spelas osv, men att man behöver ca 2.5-3ggr så mycket pumpkapacitet på ett slutet system jämfört med ett helholtz för att generera samma ljudtryck i de lägre frekvenserna kan väl stämma ganska hyffsat.
MagnusÖstberg skrev:Det är ju gjort
Det är för övrigt Donald North, Aurasound som byggt dem och han har svarat minst +/- 25mm.
Gubbstrutt
BPM skrev:Mina SLS8-lådor är 50L och byggda som basreflexlådor avstämda vid 25Hz så att jag smidigt ska kunna variera mellan öppet och slutet bara genom att ordentligt plugga portarna (bra Q för infra-test och optimal basreflex ger liknande lådvolym).
Min uträkning tidigare gav att jag har en svept volym i slutet i 8st lådor på 2.88L. Menar du att den kapaciteten i den lägre basen är 2.5ggr högre om jag kör lådorna öppna och att de då alltså kan prestera nivå motsvarande 8.5L (ca) slutet?
Då blev ju mitt oansenliga system rätt kralligt..även med faktiskt-mått mätt..(om man jämför med dem som spelar slutet hela tiden).
Eller missförstår jag?
Just det, minst 25 mm P-Pboom skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är ju gjort
Det är för övrigt Donald North, Aurasound som byggt dem och han har svarat minst +/- 25mm.
Gubbstrutt
Ser man vad dom anger på aura sound i dag så är det P-P och inte det lijära x-maxet oneway .
http://www.aurasound.com/products/speci ... ransducers
snorhyvel
steveo1234 skrev:Folk som lyssnar hos mig första gången brukar säga (i extas skrika..) att det är helt sinnessjukt otroligt hypermegasuper galet.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är ju gjort
Gubbstrutt
Ser man vad dom anger på aura sound i dag så är det P-P och inte det lijära x-maxet oneway .
http://www.aurasound.com/products/speci ... ransducers
snorhyvel
bakerman22 skrev:Däremot så blir dom flesta besvikna för att dom tror att det finns mer att hämta hos mej än det gör i verkligheten..
Mitt rum äter groteskt mycket bas..![]()
bakerman22 skrev:Fast jag är lite hårdare än vad du är..
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:Folk som lyssnar hos mig första gången brukar säga (i extas skrika..) att det är helt sinnessjukt otroligt hypermegasuper galet.
Jag hade nog inte blivit wow'ad att ditt bassystem.
Däremot så blir dom flesta besvikna för att dom tror att det finns mer att hämta hos mej än det gör i verkligheten..
Med "dom flesta" så menar jag andra än dom som har ett plastsystem från Siba för 2995.
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:Folk som lyssnar hos mig första gången brukar säga (i extas skrika..) att det är helt sinnessjukt otroligt hypermegasuper galet.
Jag hade nog inte blivit wow'ad att ditt bassystem.
Däremot så blir dom flesta besvikna för att dom tror att det finns mer att hämta hos mej än det gör i verkligheten..
Med "dom flesta" så menar jag andra än dom som har ett plastsystem från Siba för 2995.
boom skrev:Slag länd det är en sak xmech en sak x-max en sak vilket är det rätta sättet att räkna på
54/2=27 mm one way wow vilken slaglängd ?? xmech ??????
xmax 30mm P-P 30/2=15 mm one way linjärt imponerande siffra.
bakerman22 skrev:boom skrev:Slag länd det är en sak xmech en sak x-max en sak vilket är det rätta sättet att räkna på
54/2=27 mm one way wow vilken slaglängd ?? xmech ??????
xmax 30mm P-P 30/2=15 mm one way linjärt imponerande siffra.
Slaglängd är ju precis samma som Xmax eller Xmech. Det är bara ett ord som berättar hur långt konen på ett element slår ?
Sen kan man ju gå ner djupare i det, om det är linjärt eller mekaniskt max.
Dessutom säjer sällan pappren från tillverkarna speciellt mycket eftersom det inte finns någon standard för hur mätningarna ska utföras..
Distsiffror kan ju skilja enormt från tillverkare titt tillverkare även att båda specar det inom den linjära slaglängden.
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 20 gäster