Mer orm (utan olja) åt folket! Sonus Concordia

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-05-10 23:20

Väldigt snygga! Jag skulle lätt kunna valt era kablar rakt igenom om de varit betydligt billigare...

Hur blir konakten mellan guld och silver kontakter?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-05-11 00:00

Enligt hemsidan ger elsladden 'Black Diamond' "ett enormt lyft i dynamiken".
I så fall vore det nog bra att publicera lite mätningar på det (dynamik är lätt att mäta).
Om det inte finns några sådana mätningar så riskera ni att skeptikerna fortsätter vara skeptiska och kanske till och med tror att ni bara snackar skit. 8O

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-05-11 00:24

KorkSniff skrev:
Vinylcalle skrev:
adagio skrev:Ang priser, målsättning från början var så bra till så lågt pris som möjligt för mig själv. Vartefter arbetet fortskred blev både material och krav på utseende högre och högre. När beslutet fattades att efter så många possitiva utlåtanden att göra detta kommersiellt måste man räkna på ett helt annat sätt. Material är blott en liten del av priset, arbetstid, sociala avgifter, avsättning till pension, inkomstskatt, vinstskatt, marknadsföring (mässor mm) kommande andelar till återförsäljare, underleverantörer ev anställda och förpackningar.

Välkommen till hifibranschen.

Inte helt ovanligt så räknar en del människor så här, lite metall 100 kr, lite tyg 20 kr sen har han säkert en lön på 150 kr/tim.

Då borde en kabel kosta 300 kr men den jäveln stoppar alltså 5700 kr i fickan :D .

Hur som helst önskar jag dig lycka till.

MvH Carl

Håller med. Å andra sidan får du en 46" tv av schysst kvalitet
För dom pengarna. En handbyggd tv skulle å andra sidan kanske kosta 30 miljoner. Prisvärd på sitt sätt! :D

Helt klart finns det en poäng i det. Massproduktion har sina fördelar så väl som nackdelar.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-05-11 00:46

Alltider trevligter* å få kablarne te å få ettert egenert livert . . . :P

*Ovanligt möcke "gullgull" i tråden f.ö. Kan det finnas ett omedvetet uppdämt behov av just "gullgull" kantänka . . . typ ?

Som Dr. Dengrot sa: Jag är skeptisk . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 06:49

Som sagt "snömos och säljsnack" jag utrycker min och mina samarbetspartners, beta-testare och tidiga kunders sammanlagda subjektiva upplevelser. Jag kan inte hävda vare sig objektivitet eller neutralitet.
Shunyata har publicerat mätningar på sina nätkablar där dom mätt stigtider och en del annat. Enl deras mätningar har geometrier påverkan på reaktanser som påverkar stigtiderna.
Jag vet då inte vad exakt jag ska mäta i en strömkabel. Det som verkar påverka ljudet är bla hur transienter beter sig och dielektrisk inlagring mm. Jag har inte tillgång till tillräckligt sofistikerad utrustning för att kunna mäta dessa saker och jag vet faktiskt inte exakt vad jag skulle mäta heller? Så jag litar på min subjektiva hörsel testgruppers upplevelser så väl individ och grupp. Ska vid tillfälle även prova helt blinda test.

Ok ordet "enorm" i detta sammanhang kan väl sättas i relation till skilnaden mellan olika nätkablar vilken vi alla vet är både extremt liten och ändå fundamental. Det är iaf min erfarenhet, helheten påverkas på ett sätt som är påtagligt men mycket svår att sätta fingret på.
Om det är någon som vet exakt vad och hur jag ska mäta är jag den första att låna ut två olika nätkablar, förutsatt att låntagaren inte klipper sönder dom eller på annat sätt misshandlar dom och tillåter mig att publicera och ta del av resultaten.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 07:20

Ett litet förtydligande -det är nätkontakterna,004s subjektivt dynamiska egenskaper som beskrivs i förhållande till 046 och 079.
Black Diamond utrustades med denna kontakt för att kompensera den upplevda lägre makrodynamiken. BD har gång på gång upplevts som luftigare och tystare, mindre "köttig" men med ökad microdynamik, då han denna kontakt ett subjektivt mer dynamiskt ljud.

Detta låter som rena trollerier i skeptikers öron, jag vet det och det känns inte helt tillfredsställande att det är så men jag nöjer mig med att jag hör och den som köper sladdarna gör det. Jag kommer erbjuda full returätt i 30 dagar, ingen ska behöva känna sig lurad.

Jag förstår dock inte varför skeptiker ofta är så aggressiva i sin retorik. Det behövs inte. Vetenskapen har ofta stått med långnäsa när fastslagna sanningar totalt reviderats pga nya upptäckter, möjligheter att mäta mm.
Man bör vara ödmjuk för jorden har varit platt, solen har snurrat runt jorden och människor skulle koka om dom färdades snabbare än 100kmh allt enligt rådande koncensus bland riktiga vetenskapsmän allt annat var trolleri, irrläror och dumheter.

Jag vill dock vidhålla att nivån i denna tråd har varit föredömlig!
Tack för det!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-05-11 08:05

adagio skrev:Man bör vara ödmjuk för jorden har varit platt, solen har snurrat runt jorden och människor skulle koka om dom färdades snabbare än 100kmh allt enligt rådande koncensus bland riktiga vetenskapsmän allt annat var trolleri, irrläror och dumheter.

Jo men nu är det du som påstår i människan kokar om man färdas snabbare än 100 km/h... :wink: Eller i vart fall att kontakten på en nätsladd skulle kompensera för en "upplevd lägre makrodynamik".

Exceptionella uttalanden som strider mot erfarenhet och vad som normalt är accepterat som beprövad vetenskap kräver starka bevis också. Och på tal om bevis när det gäller just "ljudtweaks" får det nog anses rätt bevisat att förväntanseffekter har en betydande påverkan på lyssnarens upplevelse.

Så inget mindre än kontrollerade blindtester kommer att få mig att börja "tro" på dina kablar. Men varför inte ta chansen att bli det första kabelföretag som kan lägga "bevisat i kontrollerat blindtest" till er marknadsföring? Har ni ägnat så många år att fintrimma era produkter så borde väl nån vecka för blindtestning vara väl investerad tid?

Lycka till!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 08:07

Kaha skrev:Enligt hemsidan ger elsladden 'Black Diamond' "ett enormt lyft i dynamiken".
I så fall vore det nog bra att publicera lite mätningar på det (dynamik är lätt att mäta).
Om det inte finns några sådana mätningar så riskera ni att skeptikerna fortsätter vara skeptiska och kanske till och med tror att ni bara snackar skit. 8O

Medhåll.

Jag ser dock hemsidan som ett ännu oavslutat kapitel och ger dem tid att färdigställa den, se över upplägg och textinnehåll, innan jag lägger min bedömning.

Hoppas de landar på en anständig nivå.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-11 08:10

Eller varför inte bli den första kabeltillverkaren som säger:
"Looks just right, Got the right feel, sounds just the same!" 8)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 08:17

Men då... en tillverkare som varken vet hur eller vad man ska mäta, eller ens har råd med adekvat utrustning (vad det nu skulle vara när man inte vet vad man ska mäta) och som dessutom hävdar att kablarna ger ett eget "house sound". Kablar med "låda på magen" kan säkert påverka ljudet (vad finns i lådan?) och upptäckas vid blinda tester. Men vem vill ha sitt ljud påverkat?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 08:53

KorkSniff skrev:Eller varför inte bli den första kabeltillverkaren som säger:
"Looks just right, Got the right feel, sounds just the same!" 8)

The same as Biltemakabel för 69:-, undrar om "look och feel" uppväger mellanskillnaden i pris. Kanske. För någon. Och då är det väl så. Annars finns det sexiga strumpor att köpa. Antingen till frugan eller till sina kablar. Vilket som ger mest feeling är upp till var och en...

Bild
Sitter nöjd :)

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 09:07

KorkSniff - en eloge, bäst på länge. Det är faktiskt en slogan jag lätt skulle kunna ha. Gillar den! Mycket kul. Kanske skulle jag lägga till "or?"

Hifikg-det är mig veterligen ingen tillverkare av kablar som vet var, vad man ska mäta i strömkablar. Resistansen? Säger inget i detta sammanhang. Kapasistansen och induktansen? Ska mätas vid alla olika frekvenser samtidigt iaf när det gäller kablar med signal. Att redovisa ett mätvärvde mod 20kHz som en del tillverkare gör säger ingenting. När det gäller nätkabel är ju frekvensen konstant Iofs så då kanske man ska mäta vid 50 och 60 Hz?
Jag låter detta vara osagt.
Jag anser att en bagare eller kock inte behöver förstå högre fysik och kemi för att baka gott bröd eller laga mat. Kablar är inte rocket-sience trots att vissa tillverkare anser det.
Jag har lagat olika recept och därigenom utvecklat en rad rätter som låter bra, genom egna och andras erfarenheter förfinat detta med egna råvaror och presenterat det snyggt och prydligt efter min smak.

Och by The way, ingen låda på magen. Bara en praktisk liten detalj. En sak i omagnetiskt material att sätta logga, modellnamn och serienr på. Samt att hålla ihop paren, den löper fritt så man kan anpassa längder efter behov.
Och varför inte välja olika färger till olika modeller.
Lasergravyr för att slippa metallplåtar och deras ev påverkan av signalen.
Så du kan vara lugn, ingen låda med innehåll.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 09:18

Jag är den första att medge att det inte är något fel på några andra kablar, absolut inte biltemas, jag tycker man får löjligt mycket kabel för pengarna.
Men jag konkurrerar inte med biltema, det går inte prismässigt. Som sagt detta är produkter jag utvecklat till mig själv och sedan beslutat att ge andra möjlighet att köpa. Jag bedriver inte välgörenhet, jag är inte någon frälsare!
Produktionen är liten och exklusiv, jag har inga andra ambitione att bli en stor drake i branschen. Jag kommer inte bli miljonär på detta men jag tycker det är kul och jag tror på mina produkter.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-05-11 09:26

adagio skrev:Jag anser att en bagare eller kock inte behöver förstå högre fysik och kemi för att baka gott bröd eller laga mat.

Men vad skulle du säga om en bagare som laborerar med olika nätkablar till stavmixern för att "optimera" sina bullar..? :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-05-11 09:47

Jag tycker att alla som skriver i tråden ska redovisa om man överhuvudtaget provat "finkablar" i sin anläggning.
Jag har provat, men skulle vilja prova riktigt dyra snokar som tex Nordost Valhalla, signal och högtalarkablage.
Vore kul att se om de matchade mina egna. Trist om de är så d-a mycket bättre!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-05-11 09:51

Det finns väl flera sätt att finna det som är bra.....

Testa nåt man tror kan vara bra rent lyssningsmässigt.

Gör man det i grupp lite förutsättningslöst kan det ses som objektiv test kanske.

Att mäta ger ju ett repeterbart förfarande för att kunna jämföra.

Då till den svåra delen vad och hur ska man mäta ?

Missar mätningen nån vital faktor som påverkar.

Som nystartad kan det ju gå att få lite mäthjälp från forumister kanske ?

Önskar TS lycka till med verksamheten.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 10:19

Jag är fullt medveten om att mina teoretiska kunskaper är mycket begränsade i jämförelse med många på det här forumet. Jag vet att hur mycket man än vet så finns det alltid någon som vet mer.
Alltså gör jag inga anspråk på att vara något jag inte är.
Jag använder de material som jag funnit låter bäst i mina öron.
Vad det gäller nätkablar så använder jag bara wire med högsta UL-klassning godkända för 600V CE godkända OEM tillberkad av Oyaide. Likaså kontakterna. Eg inte konstigare än att sätta f lös nätkontakt på vilken godkänd strömkabel som helst. Skilnaden ligger i geometrin och kvaliteten på prylarna.
Mao är det ingredienserna och inte ugnen eller elvispen som laboreras med.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 10:25

Jag tweakad inte min lödstation med annat än olika och nya spetsar.
Dock ska jag vid tillfälle köpa en weller!

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2013-05-11 10:31

Conan skrev:
adagio skrev:Jag anser att en bagare eller kock inte behöver förstå högre fysik och kemi för att baka gott bröd eller laga mat.

Men vad skulle du säga om en bagare som laborerar med olika nätkablar till stavmixern för att "optimera" sina bullar..? :wink:
dålig jämförelse. Handlar väl snarare om en bagare som provar 10 sorters olika jäst och kommer fram till att en sort ger betydligt godare bröd. Inte kräver man bagaren på en redogörelse för den exakta kemiska processen när ingredienser blir till bröd??

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 10:34

Adagio,

jag är extremt glad för att du tar steget och faktiskt gör dina egna prylar tillgängliga för andra. Det är ett fantastiskt roligt steg i sin hobby.

Så se inte mina frågor som provokativa, utan undrande:

Från elcentralen går det strömkablage i din bostad. Det är nästan uteslutande fk i rör utan någon hänsyn till geometri eller omkringliggande störkällor. Sträckan det kablaget ligger är inte sällan över 20 meter, med förgreningar på vägen.

Eluttaget är i plast med enkla byglar av billig metall för jordningen och anslutningsdonen för fas och nolla.

På vilket sätt menar du att stigtiden i strömkabeln från vägguttaget kan påverkas på sträckan mellan eluttag/plint till din utrustning?

Transienter hanteras ju heller inte det minsta av strömtillförseln, utan av apparaternas kondensatorbank som har egenskapen att just kunna leverera spänning blixtsnabbt. Strömförsörjningen i fastighetsnätet skall ju snarare kunna leverera tillräckligt kontinuerligt för att fylla på kondensatorbanken. Och den funktionen kan knappast göras snabbare eller mer korrekt än fastighetsnätet totalt sätt medger.

Förstår du min tvekamhet?

Jag undrar också om materialvalens livslängdscykel. Vad tror du sker över tid när man blandar olika typer av metaller? Har du långtidstestat dina produkter?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 10:35

adagio skrev:Jag tweakad inte min lödstation med annat än olika och nya spetsar.
Dock ska jag vid tillfälle köpa en weller!

Weller is teh shit! :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-05-11 10:39

Liten fråga när nätkablar kommer på tapeten.

Finns det några nätkablar som har pressade kontakter istället för skruvade/lödda ?

En bra utförd kontaktpressning är väl det absolut bästa som går att göra.

Att börja dra in lödstationen i receptet känns sådär......

Bra verktyg gör jobbet snabbare/lättare om det blir bra beror till största delen på killen som håller i grejorna :lol: .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 10:42

Fast det riktigt roligt med riktigt bra arbetsredskap.

Kom igen, det är en liten enmansfirma. Ge råd och tips är väl minst lika mycket faktiskt som att analysera och kritisera?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-05-11 10:43

Jag kan direkt tänka mig en bra anledning till skärmad anslutningskabel.

I väggen ligger ju kablarna ganska parallelt kortast väg till och från.

Men bakom min bänk ligger ett skapligt ormbo och när en kabel ringlas ihop till en ring blir det ju en spole.....

Måste man ha weller......

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 10:46

Jag återkommer senare, nu ska jag vara med mina barn, hej så länge.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 10:46

flathead skrev:Måste man ha weller......

Nä, men det är kul 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-05-11 10:48

MagnusÖstberg skrev:

Nä, men det är kul 8)

Jag kör PACE och Metcal......

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-05-11 10:57

Mats skrev:dålig jämförelse. Handlar väl snarare om en bagare som provar 10 sorters olika jäst och kommer fram till att en sort ger betydligt godare bröd. Inte kräver man bagaren på en redogörelse för den exakta kemiska processen när ingredienser blir till bröd??

Jag frågade bara vad man skulle säga om bagaren som utprovar olika nätsladdar till stavmixern för att optimera sina bullar. Vill du göra jämförelser mellan den tossiga bagaren och adagios kablar får det stå för dig... :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-11 10:58

Nej, men man bör dock ha en med termostat för rätt temp till det tenn man använder; bly, blyfritt eller silver.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-05-11 11:00

paa skrev:...det tenn man använder...

Lod!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi