Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Mats skrev:dålig jämförelse. Handlar väl snarare om en bagare som provar 10 sorters olika jäst och kommer fram till att en sort ger betydligt godare bröd. Inte kräver man bagaren på en redogörelse för den exakta kemiska processen när ingredienser blir till bröd??
Jag frågade bara vad man skulle säga om bagaren som utprovar olika nätsladdar till stavmixern för att optimera sina bullar. Vill du göra jämförelser mellan den tossiga bagaren och adagios kablar får det stå för dig...
MagnusÖstberg skrev:Från elcentralen går det strömkablage i din bostad. Det är nästan uteslutande fk i rör utan någon hänsyn till geometri eller omkringliggande störkällor. Sträckan det kablaget ligger är inte sällan över 20 meter, med förgreningar på vägen.
Eluttaget är i plast med enkla byglar av billig metall för jordningen och anslutningsdonen för fas och nolla.
På vilket sätt menar du att stigtiden i strömkabeln från vägguttaget kan påverkas på sträckan mellan eluttag/plint till din utrustning?
Transienter hanteras ju heller inte det minsta av strömtillförseln, utan av apparaternas kondensatorbank som har egenskapen att just kunna leverera spänning blixtsnabbt. Strömförsörjningen i fastighetsnätet skall ju snarare kunna leverera tillräckligt kontinuerligt för att fylla på kondensatorbanken. Och den funktionen kan knappast göras snabbare eller mer korrekt än fastighetsnätet totalt sätt medger.
Förstår du min tvekamhet?
Mats skrev:Så tokigt av mig att utgå från att det fanns ett skäl och inte bara var slumpen att du skrev detta i just denna tråd!
adagio skrev:Ja det enda jag kan försöka svara på är att det verkar vara den sista biten som påverkar mest.
Vid en träff hemma hos en hifipolare, fö en mycket skeptisk ingenjör, som kör helt aktivt system med genelecs större högtalare och största sub.
NiklasF skrev:Ni är ju som ett par 4åringar som " NEJ... NEEEEJ!!"
Om nu ts är säker på sina produkter så får ni säkerligen låna hem och prova dom, PROVA innan ni lägger er ner och lipar på backen iaf!
Tom eran kära husguru Öhman har ju sagt att han hör skillnad på kablar.
NiklasF skrev:Även om du inte tycker det är prisvärt så finns det ju andra som tycker det, låt folk göra vafan dom vill med sina pengar!
Satans vad jag är less på endel folk!
chrisss skrev:Köp en eq istället.
Billigare och ger ännu större möjligheter att förvränga ljudet efter smak.
hifikg skrev:Men då... en tillverkare som varken vet hur eller vad man ska mäta, eller ens har råd med adekvat utrustning (vad det nu skulle vara när man inte vet vad man ska mäta) och som dessutom hävdar att kablarna ger ett eget "house sound". Kablar med "låda på magen" kan säkert påverka ljudet (vad finns i lådan?) och upptäckas vid blinda tester. Men vem vill ha sitt ljud påverkat?
FBK skrev:...hifikg skrev:Men då... en tillverkare som varken vet hur eller vad man ska mäta, eller ens har råd med adekvat utrustning (vad det nu skulle vara när man inte vet vad man ska mäta) och som dessutom hävdar att kablarna ger ett eget "house sound". Kablar med "låda på magen" kan säkert påverka ljudet (vad finns i lådan?) och upptäckas vid blinda tester. Men vem vill ha sitt ljud påverkat?
Alla, då jordens befolkning köper olika högtalare,elektronik osv osv osv och allt detta låter olika så den enskilde individen påverkar sitt ljud utifrån vad han eller hon väljer och kablar är bara en liten krydda av det.
Ps. Hade jag haft råd så hade jag gärna testat dessa kablar då jag älskar valfrihet = folk får köpa vad de vill för sina pengar och tur är att ingen här bestämmer över andras val IRL.
Lycka till Adagio!
adagio skrev:Japp i min anläggning med känd utrustning i övrigt är jag lätt villig om någon vill agera lekledare eh testledare ska det stå.
hifikg skrev:adagio skrev:Japp i min anläggning med känd utrustning i övrigt är jag lätt villig om någon vill agera lekledare eh testledare ska det stå.
Kul! Ett sådant test vill jag uppleva och jag skulle bli väldigt imponerad om du kände igen dina egna kablar med någon form av statistisk säkerhet. Var i världen har du dina bopålar? Vilka vill åka dit och vara med på blindtestet?
Skriv upp mig på listan!
sprudel skrev:hifikg skrev:adagio skrev:Japp i min anläggning med känd utrustning i övrigt är jag lätt villig om någon vill agera lekledare eh testledare ska det stå.
Kul! Ett sådant test vill jag uppleva och jag skulle bli väldigt imponerad om du kände igen dina egna kablar med någon form av statistisk säkerhet. Var i världen har du dina bopålar? Vilka vill åka dit och vara med på blindtestet?
Skriv upp mig på listan!
Lugn o fin nu KG.![]()
Jag har varit lika skeptisk som du. Har enkla strömkablar hemma, hemmagjord utan skärm, men så kort och anpassade som möjligt.
Dock har jag upplevt förändringar i ljudpresentationen hos andra när man laborerat med sista biten. Skit från steg som påverkar resten av systemet?
sprudel skrev:Har enkla strömkablar hemma, hemmagjord utan skärm, men så kort och anpassade som möjligt.
Dock har jag upplevt förändringar i ljudpresentationen hos andra när man laborerat med sista biten. Skit från steg som påverkar resten av systemet?
hifikg skrev:Helst ska väl testet var dubbelblint, dvs varken de som lyssnar eller den som skiftar kablar ska veta vad som testas, men det är nog svårt i praktiken om man inte kan "klä ut" de billiga kablarna. Jag tror jag kan hålla masken tillräckligt bra för att sköta omkopplingen och det räcker ju egentligen med en enda lyssnare, dvs adagio, även om det vore spännande med fler. Vad säger ni som har varit med om blindtester, hur gör man det enklast? Skulle det räcka med att jag skiftade kablar och adagio berättar vad vi spelar på? Hur många "vittnen" behövs?
Ska man skfita på fler än en pryl i taget? Vilken enhet är mest utslagsgivande? Försteget, slutsteget eller källan? Jag gör det gärna "så lätt som möjligt" för adagio på det viset. Tänker mig vanliga apparatkablar vs "finkablarna".
Jag e beredd att åka ner till Norrköping. Lördag 25:e maj skulle funka för mig t ex, eller tisdag 28 maj på em/kvällen om det passar bättre en vardag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster