Mer orm (utan olja) åt folket! Sonus Concordia

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 11:07

Bara ett litet inlägg: det vore jättekul/intressant att mäta impulssvar vid olika frekvenser och ha tillgång till en nätverksanalysator och mäta lite.
Jag har dock inte den kunskap och de summor som krävs för att göra det.
Men om någon som har det är sugen på att hjälpa till så emotager jag gärna det.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 11:22

Ja, du behöver inte besvara mina frågor, men det skulle uppskattas.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2013-05-11 11:46

Conan skrev:
Mats skrev:dålig jämförelse. Handlar väl snarare om en bagare som provar 10 sorters olika jäst och kommer fram till att en sort ger betydligt godare bröd. Inte kräver man bagaren på en redogörelse för den exakta kemiska processen när ingredienser blir till bröd??

Jag frågade bara vad man skulle säga om bagaren som utprovar olika nätsladdar till stavmixern för att optimera sina bullar. Vill du göra jämförelser mellan den tossiga bagaren och adagios kablar får det stå för dig... :lol:

Så tokigt av mig att utgå från att det fanns ett skäl och inte bara var slumpen att du skrev detta i just denna tråd! Helt tossigt!! :D Kan tipsa om knappen "Nytt ämne" till nästa gång du vill slänga ur dig nåt helt slumpmässigt, "Öppen diskussion" verkar väl f ö vara ett bra ställe! :)

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-05-11 11:52

MagnusÖstberg skrev:
adagio skrev:Jag tweakad inte min lödstation med annat än olika och nya spetsar.
Dock ska jag vid tillfälle köpa en weller!

Weller is teh shit! :)

Metcal är bättre.
\\Sky

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-11 11:58

MagnusÖstberg skrev:Från elcentralen går det strömkablage i din bostad. Det är nästan uteslutande fk i rör utan någon hänsyn till geometri eller omkringliggande störkällor. Sträckan det kablaget ligger är inte sällan över 20 meter, med förgreningar på vägen.

Eluttaget är i plast med enkla byglar av billig metall för jordningen och anslutningsdonen för fas och nolla.

På vilket sätt menar du att stigtiden i strömkabeln från vägguttaget kan påverkas på sträckan mellan eluttag/plint till din utrustning?

Transienter hanteras ju heller inte det minsta av strömtillförseln, utan av apparaternas kondensatorbank som har egenskapen att just kunna leverera spänning blixtsnabbt. Strömförsörjningen i fastighetsnätet skall ju snarare kunna leverera tillräckligt kontinuerligt för att fylla på kondensatorbanken. Och den funktionen kan knappast göras snabbare eller mer korrekt än fastighetsnätet totalt sätt medger.

Förstår du min tvekamhet?

Detta väntar jag med spänning efter ett svar på. (Not: Inte bara från TS, utan från i princip vem som helst som gör audiofila strömsladdar.)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 13:49

Ja det enda jag kan försöka svara på är att det verkar vara den sista biten som påverkar mest.
Vid en träff hemma hos en hifipolare, fö en mycket skeptisk ingenjör, som kör helt aktivt system med genelecs större högtalare och största sub.
Hela första delen av kvällen tyckte alla att det fanns en liten antydan till metalldome-ljud i diskanten, något som kvällens värd brottats med och labbat en hel del med den digitala EQn samt mickat och mätt om och om igen tills han varit så nöjd som det gick.
Sen ville jag att vi skulle testa mina strömsnokar till högtalarna, dessa var bara ca 1,5m. Detta innebar att vi skulle köra med en lång extern, vanlig skarvsladd innan min snok fram till den ena högtalaren.
Många var riktigt skeptiska men det kom på skam rejält när vi började lira.
Det metalliska var nu som bortblåst, det lät rent och behagligt. Dock avslöjades vid snabba byten med och utan att det lät lite för snällt i en specifik inspelning. Då drog jag mig till minnes att värden sänkt den frammätta kurvan med 3db från 8kHz (om jag minns rätt) jag föreslog att vi skulle köra snörätt efter hans inmätningar. Vilket justerades. - resultatet var fantastiskt. Det spelade som aldrig innan. Alla som tidigare börjat runda av ville nu stanna, helst hela natten men det var ju vardag. Några kommentarer löd " varför spelade vi inte på detta från början" och "jag fattar inte, det sitter ju skitkabel fram till den ena sladden och den andra rakt i väggen!" osv
Detta var relativt enkla prototyper av BD.

Jag har ingen förklaring men jag är övertygad om att geometrin fungerar som ett passivt filter. Det skulle vara kul att mäta på om någon har förslag på tillvägagångssätt.

Ju längre man kan gå i kedjan desto mer tror jag att skillnaderna minskar. Men ändå till det bättre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-11 14:21

Om det är filterverkan som behövs, bygg detta filter i en liten mellanplugg bara, så behöver folk inte köpa om sladdarna.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 14:59

Det står dig fritt att göra det! Bygg ditt filter och lansera det. Jag har ju redan mitt koncept och ville väl inte ha hjälp med sortimentet, tack ändå för förslaget. Men mäthjälp emotages som sagt, om någon vet vad som ska mätas. Tillsv nöjer jag mig med att det låter bra, förbannat bra.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-05-11 15:21

Jag tycker helt klart att kablarna verkar mkt intressanta då de ser tok läckra ut.

Jag har provat mkt i kabelväg och de ev skillnaderna stannar i mitt rum dock... men många gånger betalar man för just känslan/utseendet och det kan vara värt mkt när man lagt så mkt tid o pengar på resten av kedjan.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-05-11 15:30

Mats skrev:Så tokigt av mig att utgå från att det fanns ett skäl och inte bara var slumpen att du skrev detta i just denna tråd!

Nåja, ett skäl till att mitt inlägg finns i den här tråden och inte i en "bull-tråd" under "Öppen diskussion" finns det nog... :wink:

Men vad säger du förresten om bagaren som testar olika nätsladdar till sin stavmixer? Rätt tossigt va? Men om bagaren nu faktiskt säger med emfas att mazarinerna vart betydligt saftigare & godare med nätsladden i silver och kontakten i rhodium - är det då bara att acceptera att bageri-världen är bra konstig och hur det "vetenskapliga" sättet att se på bullbakning har mycket kvar att lära..? :wink:

Och vad är egentligen skillnaden mellan 230V-kontakten till en stavmixer och till en förstärkare?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 16:04

adagio skrev:Ja det enda jag kan försöka svara på är att det verkar vara den sista biten som påverkar mest.
Vid en träff hemma hos en hifipolare, fö en mycket skeptisk ingenjör, som kör helt aktivt system med genelecs större högtalare och största sub.

Det där kan låta väldigt fint, eller riktigt jävla skräp.

Kontentan är, en utrustningslista säger väldigt, väldigt lite om hur det kommer låta. Det tror jag att du vet om som faktiskt försökt dig på smakfulla akustiska åtgärder :)

Ser iallafall fram emot att få se ditt hantverkskunnande över en kopp kaffe :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 17:31

Det kommer kanske finnas tid till detta i sommar. Du är välkommen, det är bara att höra av sig om du har vägarna förbi.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-11 18:01

En tanke: I framtiden kunde man kanske försöka hålla kabelentusiasm och kabelteknik i olika trådar.

Eller en stickytråd med objektiv kabelvetenskap så att inte Den Spanska Kabelinkvisitionen måste dyka upp hela tiden och påpeka saker o ting :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 19:30

Den spanska kabelinkvisitionen, ha ha.

Om det inte finns någon "låda på magen" som påverkar kabeln så vore det riktigt kul med ett korrekt skött blindtest. Och jo, jag har testat relativt dyra kablar en gång i tiden och jag lever ännu med ett par ganska dyra vdH-högtalarkablar som vem som helst, som hör skillnaden, kan få byta mot vilka Supra-kablar som helst. Välkommen!

Jag bytte strömkablarna mot Supra, inte för att jag för ett ögonblick trodde att det skulle förändra ljudet, men det ser snyggt och städat ut och är det så att grenuttaget kan ta en smäll om olyckan är framme så är det väl bra. Nej, jag hörde absolut ingen skillnad, varken till det sämre eller till det bättre, när jag bytte strömkablar. Jag betalade 400 spänn för grenuttaget och tre eller fyra kablar i olika längder.

Den här "snoken" träffade jag på i naturen idag

Bild

Den skulle nog kunna påverka stämningen i lyssningsrummet en smula.
Sitter nöjd :)

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 19:48

Ja den där skulle nog ändra det subjektiva intrycket en hel del.: )
Jag är imponerad av att responsen är på en riktigt trevlig nivå trots olika synsätt och åsikter.
Den där "snoken" (jag tror dock att det är en äkta huggis) är lik Black Diamond. Lika giftig?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 20:13

Det är absolut en huggorm därför "snoken" :)
Ställer du upp på blindtest? Med dina kablar alltså, inte huggormar.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 20:34

Japp i min anläggning med känd utrustning i övrigt är jag lätt villig om någon vill agera lekledare eh testledare ska det stå.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-05-11 21:11

NiklasF skrev:Ni är ju som ett par 4åringar som " NEJ... NEEEEJ!!"

Om nu ts är säker på sina produkter så får ni säkerligen låna hem och prova dom, PROVA innan ni lägger er ner och lipar på backen iaf!

Tom eran kära husguru Öhman har ju sagt att han hör skillnad på kablar.

NiklasF skrev:Även om du inte tycker det är prisvärt så finns det ju andra som tycker det, låt folk göra vafan dom vill med sina pengar!

Satans vad jag är less på endel folk!

Välkommen till Faktiskt.se :D
chrisss skrev:Köp en eq istället.
Billigare och ger ännu större möjligheter att förvränga ljudet efter smak.

Är du helt säker på att dina kablar inte färgar...? Tänk om :o
hifikg skrev:Men då... en tillverkare som varken vet hur eller vad man ska mäta, eller ens har råd med adekvat utrustning (vad det nu skulle vara när man inte vet vad man ska mäta) och som dessutom hävdar att kablarna ger ett eget "house sound". Kablar med "låda på magen" kan säkert påverka ljudet (vad finns i lådan?) och upptäckas vid blinda tester. Men vem vill ha sitt ljud påverkat?

Alla, då jordens befolkning köper olika högtalare,elektronik osv osv osv och allt detta låter olika så den enskilde individen påverkar sitt ljud utifrån vad han eller hon väljer och kablar är bara en liten krydda av det.

Ps. Hade jag haft råd så hade jag gärna testat dessa kablar då jag älskar valfrihet = folk får köpa vad de vill för sina pengar och tur är att ingen här bestämmer över andras val IRL.

Lycka till Adagio!
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 21:30

FBK skrev:...
hifikg skrev:Men då... en tillverkare som varken vet hur eller vad man ska mäta, eller ens har råd med adekvat utrustning (vad det nu skulle vara när man inte vet vad man ska mäta) och som dessutom hävdar att kablarna ger ett eget "house sound". Kablar med "låda på magen" kan säkert påverka ljudet (vad finns i lådan?) och upptäckas vid blinda tester. Men vem vill ha sitt ljud påverkat?

Alla, då jordens befolkning köper olika högtalare,elektronik osv osv osv och allt detta låter olika så den enskilde individen påverkar sitt ljud utifrån vad han eller hon väljer och kablar är bara en liten krydda av det.

Ps. Hade jag haft råd så hade jag gärna testat dessa kablar då jag älskar valfrihet = folk får köpa vad de vill för sina pengar och tur är att ingen här bestämmer över andras val IRL.

Lycka till Adagio!

Klart att folk får köpa vad de vill, men jag tycker ändå att en tillverkare bör veta mer än gemene man om vad som påverkar vad och hur man mäter det. Nu fanns det ingen "låda på magen" men såna är jag enormt skeptisk mot, i en sådan kan man ju i princip bygga in en tonkontroll eller en liten förstärkare så att man alltid får något lite starkare ljud o därmed upplever en skillnad. Dessutom lyssnar jag inte på House, men jag tittar på ett och annat avsnitt av Dr House då och då. Så vad är det för fördel med "house sound"? Är det inte bättre att kablarna bara låter ljudet glida förbi, helt opåverkat?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 21:33

adagio skrev:Japp i min anläggning med känd utrustning i övrigt är jag lätt villig om någon vill agera lekledare eh testledare ska det stå.

Kul! Ett sådant test vill jag uppleva och jag skulle bli väldigt imponerad om du kände igen dina egna kablar med någon form av statistisk säkerhet. Var i världen har du dina bopålar? Vilka vill åka dit och vara med på blindtestet?

Skriv upp mig på listan!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-05-11 21:39

hifikg skrev:
adagio skrev:Japp i min anläggning med känd utrustning i övrigt är jag lätt villig om någon vill agera lekledare eh testledare ska det stå.

Kul! Ett sådant test vill jag uppleva och jag skulle bli väldigt imponerad om du kände igen dina egna kablar med någon form av statistisk säkerhet. Var i världen har du dina bopålar? Vilka vill åka dit och vara med på blindtestet?

Skriv upp mig på listan!

Lugn o fin nu KG. :)
Jag har varit lika skeptisk som du. Har enkla strömkablar hemma, hemmagjord utan skärm, men så kort och anpassade som möjligt.
Dock har jag upplevt förändringar i ljudpresentationen hos andra när man laborerat med sista biten. Skit från steg som påverkar resten av systemet?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 21:41

sprudel skrev:
hifikg skrev:

Skriv upp mig på listan!

Lugn o fin nu KG. :)
Jag har varit lika skeptisk som du. Har enkla strömkablar hemma, hemmagjord utan skärm, men så kort och anpassade som möjligt.
Dock har jag upplevt förändringar i ljudpresentationen hos andra när man laborerat med sista biten. Skit från steg som påverkar resten av systemet?

Jag är öppet skeptisk, och samtidigt väldigt nyfiken. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, kanske. Tänker förstås inte bara på strömkablar, även på högtalarkablar och signalkablar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-11 21:41

sprudel skrev:Har enkla strömkablar hemma, hemmagjord utan skärm, men så kort och anpassade som möjligt.

Ja under vissa omständigheter så kan skärmade nätkablar absolut vara att föredra. Det är ju dock inte samma sak som att kabeln måste vara dyr.

Starkt av adagio att ställa upp på ett blindtest. Om han lyckas ta ut just sina kablar så blir jag djupt imponerad och positivt överaskad.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 23:23

Jag bor i norrköping och skulle i all enkelhet önska att vi blir ett minimum av människor och att endast just strömkablarna (vilka är just de vi talat om) testas, all annan utrustning ska vara känd av mig. Vidare detaljer kan vi ev diskuterar v senare. Det kan ju Iofs bli jättesvårt när pressen är så hög med en egen produkt och allt, men jag tror att det är hörbart.
Hade väl inte tänkt att det skulle leda till detta dock.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-12 00:25

Helst ska väl testet var dubbelblint, dvs varken de som lyssnar eller den som skiftar kablar ska veta vad som testas, men det är nog svårt i praktiken om man inte kan "klä ut" de billiga kablarna. Jag tror jag kan hålla masken tillräckligt bra för att sköta omkopplingen och det räcker ju egentligen med en enda lyssnare, dvs adagio, även om det vore spännande med fler. Vad säger ni som har varit med om blindtester, hur gör man det enklast? Skulle det räcka med att jag skiftade kablar och adagio berättar vad vi spelar på? Hur många "vittnen" behövs?

Ska man skfita på fler än en pryl i taget? Vilken enhet är mest utslagsgivande? Försteget, slutsteget eller källan? Jag gör det gärna "så lätt som möjligt" för adagio på det viset. Tänker mig vanliga apparatkablar vs "finkablarna".

Jag e beredd att åka ner till Norrköping. Lördag 25:e maj skulle funka för mig t ex, eller tisdag 28 maj på em/kvällen om det passar bättre en vardag.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-05-12 01:41

hifikg skrev:Helst ska väl testet var dubbelblint, dvs varken de som lyssnar eller den som skiftar kablar ska veta vad som testas, men det är nog svårt i praktiken om man inte kan "klä ut" de billiga kablarna. Jag tror jag kan hålla masken tillräckligt bra för att sköta omkopplingen och det räcker ju egentligen med en enda lyssnare, dvs adagio, även om det vore spännande med fler. Vad säger ni som har varit med om blindtester, hur gör man det enklast? Skulle det räcka med att jag skiftade kablar och adagio berättar vad vi spelar på? Hur många "vittnen" behövs?

Ska man skfita på fler än en pryl i taget? Vilken enhet är mest utslagsgivande? Försteget, slutsteget eller källan? Jag gör det gärna "så lätt som möjligt" för adagio på det viset. Tänker mig vanliga apparatkablar vs "finkablarna".

Jag e beredd att åka ner till Norrköping. Lördag 25:e maj skulle funka för mig t ex, eller tisdag 28 maj på em/kvällen om det passar bättre en vardag.

Jag är också på.

Kan åka de flesta helger till Norrköping. Dubbelblint bör gå att fixa.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-12 12:05

Jag ska kolla, men preliminärt skulle det gå, jag har mina barn den veckan. Men några timmar ska väl kunna avsättas. Jag ska kolla med en person som vars hörsel och perception jag litar på om han vill vara med.
Likaså vill jag att vi har två grendosor med två uppsättningar kablar till alla enheter. Så man bara byter 1 kontakt i väggen. En och samma låt ( mitt val) 10 cykler ev fler.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-12 12:09

Hur kopplar du in två strömkablar per apparat samtidigt?

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-12 12:44

Jag var otydlig jag menar följande:
1a uppsättningen- en blackdiamond-supranätlist-en BD till CD-en Ruby till förstärkare.
2a uppsättningen- en sladd/grendosa- 2 vanliga svarta apparatsladdar.

Byter hela uppsättningen i apparatänden. Mellan 1 och 2.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-12 14:24

Egentligen - det känns lite konstigt man att tvunget ska blindtesta saker som liksom är avsedda att användas helt öppet (nästan en del av funktionaliteten)..?

Det är ju ungefär som att vara tvungen att testa cd-spelare öppet...? Om ni förstår vad jag menar :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi