Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Poängen var inte ev. tvång i test, poängen var att man i princip använder produkten fel om man använder den blint
Kan delvis hålla med om det. Man tittar inte på tavlor blint.phloam skrev:Poängen var inte ev. tvång i test, poängen var att man i princip använder produkten fel om man använder den blint
MagnusÖstberg skrev:Kan delvis hålla med om det. Man tittar inte på tavlor blint.
adagio skrev:Phloam> Jag förstår vad du menar. Vi lyssnar alla öppet, dvs om vi är seende, kännande människor. Jag har aldrig hört någon som gått och köpt en hifipryl utan att se den eller känna på den.
En produkt är helheten, men det är lite intressant att göra detta test, skulle helst ha gjort det på andras produkter tidigare innan jag var involverad.
Jag måste släppa på prestigen och se detta i rätt ljus.
adagio skrev:Jag har aldrig hört någon som gått och köpt en hifipryl utan att se den eller känna på den.
Nattlorden skrev:adagio skrev:Jag har aldrig hört någon som gått och köpt en hifipryl utan att se den eller känna på den.
Det har jag gjort flera gånger, så nu kan du ändra uppfattning på den punkten.
adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan delvis hålla med om det. Man tittar inte på tavlor blint.
Nej det är ju inte så bra då tavlors syfte är att tittas på. Tavlors motsvarighet till blindslyssning av högtalarkablar är snarare dövtittning.
Att eliminiera alla andra påverkande faktorer förutom den som man är intresserad av att undersöka är ju inte ett speciellt svårbegripligt koncept kan jag tycka.
MagnusÖstberg skrev:Poängen är ju att kabeln är mer än en hifipryl. De skiter i om saker är korrekt återgivna och bedömmer en pryl lika mycket för hur den känns/ser ut som det de hör.
Men självklart anser jag att man skall elliminera andra faktorer än de som undersöks. Det är ellimentärt. Därav min tveksamhet till att det var så stora skillnader i de föreslagna kedjorna.
Att du sen sopar bort halva min text gör ju min kommentar i ditt citat mer än obegriplig, men det förstod du kanske
adzer skrev:phloam skrev:Poängen var inte ev. tvång i test, poängen var att man i princip använder produkten fel om man använder den blint
Det där får du gärna utveckla. Blindlyssning är enda sättet att veta hur en produkt påverkar ljudet. Har dyrsladdarna ett annat syfte än att förbättra ljudet menar du?
phloam skrev:Ok lite omstart
De flesta vet ju vad de har i sin anläggning (hoppas jag), så varken kablar eller nåt annat används ju under samma förutsättningar som råder under test (blindhet). (Köpförfarandet är ointressant.)
Vad gäller kablar så är det ju ofta en fråga om estetik, hantverk, kvalitet, hanterbarhet, funktionalitet - det ljudmässiga resultatet är nästan det minst intressanta, ändå ska de ibland testas utifrån enbart denna aspekt i blindtest..?
Visst, man kan vilja belysa denna aspekt enbart om en kabel marknadsförs stenhårt på ljudmässiga föredelar, eller om det finns anledning att misstänka påverkan genom dess konstruktion.
Men en kabel som gör sitt jobb i princip lika väl som andra, och dessutom har andra kvalitéer.... hur testar man det? Vad ska man testa egentligen?
Nån som kan peka på ett test där man jämför kablar utifrån estetik, kvalitet, hantverk, hanterbarhet och funktionalitet (koppling t.ex.)?
Vi testar ju inte slutsteg främst utifån deras estetiska kvalitéer..?
phloam skrev:Vad gäller kablar så är det ju ofta en fråga om estetik, hantverk, kvalitet, hanterbarhet, funktionalitet - det ljudmässiga resultatet är nästan det minst intressanta, ändå ska de ibland testas utifrån enbart denna aspekt i blindtest..?
sprudel skrev:Jag tycker att alla som skriver i tråden ska redovisa om man överhuvudtaget provat "finkablar" i sin anläggning.
Panelguy skrev:sprudel skrev:Jag tycker att alla som skriver i tråden ska redovisa om man överhuvudtaget provat "finkablar" i sin anläggning.
Det framgår väl med all önskvärd tydlighet att erfarenheten av "finkablar" är väldigt liten här på faktiskt.
Jag önskar Adagio lycka till
MagnusÖstberg skrev:phloam skrev:Vad gäller kablar så är det ju ofta en fråga om estetik, hantverk, kvalitet, hanterbarhet, funktionalitet - det ljudmässiga resultatet är nästan det minst intressanta, ändå ska de ibland testas utifrån enbart denna aspekt i blindtest..?
Är inte det lite elakt skrivet när TS deklarerat att han och många medlyssnare upplevt och uppskattat de ljudliga resultaten av sitt arbete?
Påstår du verkligen att det inte är det ljudliga resultatet som är det intressanta och grundläggande för Adiago och hans verksamhet?
Han har ju provat många snygga och estetiska kablar genom åren och skulle väl inte bemöda sig om att starta en verksamhet om han inte hade fått förfrågningar om det baserat på hur hans vänkrets uppskattat resultatet?
Han har ju beskrivit sådana fall i den här tråden.
Och i det perspektivet är det väl inte konstigt att även han är så intresserad av ett blindtest att han tom kan tänka sig ett sådant den veckan då han har ansvaret för sina barn?
Kan du inte förstå hans perspektiv?
adzer skrev:
Jag vet vad jag har i min anläggning, men jag varken ser(större delen iaf) eller tänker på utrustningen när jag lyssnar. I ett test så är man i allra högsta grad koncentrerad på utrustningen som testas så att man inte lyssnar blint hemma har inget med saken att göra som jag ser det.
phloam skrev:Hmm, menar du alltså att placeboeffekten försvinner så fort man slutar testa och börjar använda i hemmet? Det tror inte jag
MagnusÖstberg skrev:Snälla pholam och adzer, finns det inget tråd om blindtester ni kan skriva i?
Känns lite uttjatat och det vore väl synd att förstörs Adiagos tråd, alla vet ju hur de trådarna blir?
Nu vill han ju gärna testa, vad finns där då att älta om?
adagio skrev:Alltså, blindtest är jag inte någon stor fan till. Det är många faktorer som ska fungera, dagsform mm.
Vi vet ju hur olika ens egen stereo låter från gång till gång beroende på en rad yttre faktorer som stress, vila, mm. Därför är ett blindtest något som inte alltid är det samma som sanningen.
phloam skrev:Egentligen - det känns lite konstigt man att tvunget ska blindtesta saker som liksom är avsedda att användas helt öppet (nästan en del av funktionaliteten)..?
Det är ju ungefär som att vara tvungen att testa cd-spelare öppet...? Om ni förstår vad jag menar
…ger ett enormt lyft i dynamiken. Skillnaden mot Ruby är att luftigheten/separationen i ljudbilden ökar och att dynamiken tar några kliv framåt. Basen får fler nyanser och upplevs som klart renare.
...
Den bakomliggande svärtan upplevs som betydligt mer närvarande än hos andra kablar.
adagio skrev:Jag hoppas det kommer finnas lagom många kunder som utöver att dom gillar det ljud kablarna förmedlar uppskattar utseendet, funktionen och värdet i en unik hantverksprodukt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster