Mer orm (utan olja) åt folket! Sonus Concordia

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 14:46

Tvunget?

Tror ingen känner sig tvingad.

Det är bara mängder med variablar inblandade. Varför inte bara ha skillnad i sista kabeln?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-12 14:59

Poängen var inte ev. tvång i test, poängen var att man i princip använder produkten fel om man använder den blint :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 15:02

phloam skrev:Poängen var inte ev. tvång i test, poängen var att man i princip använder produkten fel om man använder den blint :)

Det där får du gärna utveckla. Blindlyssning är enda sättet att veta hur en produkt påverkar ljudet. Har dyrsladdarna ett annat syfte än att förbättra ljudet menar du?

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-12 15:06

Nej, hela vägen från väggen som jag är van att lyssna annars känns det fel för mig. Jag är inte helt bekväm med detta test men jag ställer ändå upp, säg den tillverkare oavsett pryl som gör det. Alla vet hur enormt svårt det är att träffa "rätt" i ett blindtest, så jag tar det för vad det är. En viktig erfarenhet och en kul grej. Långtidslyssning är ändå det jag ägnar mig åt och tror ger något i längden.
Den andra deltagaren som jag vill ha med, är med på spektaklet. Hoppas det blir i huvudsak ett trevligt möte med andra HiFi-intresserade människor.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 15:07

phloam skrev:Poängen var inte ev. tvång i test, poängen var att man i princip använder produkten fel om man använder den blint :)
Kan delvis hålla med om det. Man tittar inte på tavlor blint.

Men jag tror nog att Adiago hoppas på funktion också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 15:11

MagnusÖstberg skrev:Kan delvis hålla med om det. Man tittar inte på tavlor blint.

Nej det är ju inte så bra då tavlors syfte är att tittas på. Tavlors motsvarighet till blindslyssning av högtalarkablar är snarare dövtittning.
Att eliminiera alla andra påverkande faktorer förutom den som man är intresserad av att undersöka är ju inte ett speciellt svårbegripligt koncept kan jag tycka.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-12 15:14

Phloam> Jag förstår vad du menar. Vi lyssnar alla öppet, dvs om vi är seende, kännande människor. Jag har aldrig hört någon som gått och köpt en hifipryl utan att se den eller känna på den.
En produkt är helheten, men det är lite intressant att göra detta test, skulle helst ha gjort det på andras produkter tidigare innan jag var involverad.
Jag måste släppa på prestigen och se detta i rätt ljus.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 15:23

adagio skrev:Phloam> Jag förstår vad du menar. Vi lyssnar alla öppet, dvs om vi är seende, kännande människor. Jag har aldrig hört någon som gått och köpt en hifipryl utan att se den eller känna på den.
En produkt är helheten, men det är lite intressant att göra detta test, skulle helst ha gjort det på andras produkter tidigare innan jag var involverad.
Jag måste släppa på prestigen och se detta i rätt ljus.

Absolut är det så. Det finns många faktorer som kan vara viktiga vid köp av en produkt, men vill man endast undersöka ett specifik attribut/förmåga hos en produkt så måste man eliminera intrycken av resterande.

Så vill man testa om påståendet att en kabel förbättrar ljudet är sant så måste man blindlyssna. Vill man testa om påståendet att kablen är snygg så bör man titta på den. Att den är välbyggd bör man känna på den osv..

Alla dessa olika parametrar och resultat från tester tillsammans utgör upplevelsen av den totala produkten. Hur man prioriterar dessa olika attritbut är ju upp till var person. Jag personligen bryr mig uteslutande om funktionen från kablar, mendans andra kanske uteslutande bryr sig om utseendet. Alla är olika vilket jag tycker är trevligt :)

Att sladdarna är snygga vet jag redan. Därför vore det skoj att veta hur väl de fungerar(dvs påverkar ljudet). Ser med intresse fram emot resultatet av blindtestet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-12 15:41

adagio skrev:Jag har aldrig hört någon som gått och köpt en hifipryl utan att se den eller känna på den.

Det har jag gjort flera gånger, så nu kan du ändra uppfattning på den punkten.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 15:42

Nattlorden skrev:
adagio skrev:Jag har aldrig hört någon som gått och köpt en hifipryl utan att se den eller känna på den.

Det har jag gjort flera gånger, så nu kan du ändra uppfattning på den punkten.

Samma här.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 16:03

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:Kan delvis hålla med om det. Man tittar inte på tavlor blint.

Nej det är ju inte så bra då tavlors syfte är att tittas på. Tavlors motsvarighet till blindslyssning av högtalarkablar är snarare dövtittning.
Att eliminiera alla andra påverkande faktorer förutom den som man är intresserad av att undersöka är ju inte ett speciellt svårbegripligt koncept kan jag tycka.

Poängen är ju att kabeln är mer än en hifipryl. De skiter i om saker är korrekt återgivna och bedömmer en pryl lika mycket för hur den känns/ser ut som det de hör.

Men självklart anser jag att man skall elliminera andra faktorer än de som undersöks. Det är ellimentärt. Därav min tveksamhet till att det var så stora skillnader i de föreslagna kedjorna.

Att du sen sopar bort halva min text gör ju min kommentar i ditt citat mer än obegriplig, men det förstod du kanske :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 16:19

MagnusÖstberg skrev:Poängen är ju att kabeln är mer än en hifipryl. De skiter i om saker är korrekt återgivna och bedömmer en pryl lika mycket för hur den känns/ser ut som det de hör.

Men självklart anser jag att man skall elliminera andra faktorer än de som undersöks. Det är ellimentärt. Därav min tveksamhet till att det var så stora skillnader i de föreslagna kedjorna.

Att du sen sopar bort halva min text gör ju min kommentar i ditt citat mer än obegriplig, men det förstod du kanske :)

Jo det beskrev jag ju även ovan, men om man diskuterar en specifik aspekt av en produkt är de andra tämligen oinstressanta för just den debatten även om de är intressanta för produktens helhet.

Ville bara kommentera en specifik del av det du skrev. Vad som ledde fram till det uttalandet vet ju både du och jag redan :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-05-12 17:08

adzer skrev:

Det där får du gärna utveckla. Blindlyssning är enda sättet att veta hur en produkt påverkar ljudet. Har dyrsladdarna ett annat syfte än att förbättra ljudet menar du?

Dyrsladdarnar ha många uppgifter. Ingen av dom har som syfte att förbättre ljudet. En del fall att ändra ljudet, men oftast inte ens det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-12 17:21

Ok lite omstart :)

De flesta vet ju vad de har i sin anläggning (hoppas jag), så varken kablar eller nåt annat används ju under samma förutsättningar som råder under test (blindhet). (Köpförfarandet är ointressant.)

Vad gäller kablar så är det ju ofta en fråga om estetik, hantverk, kvalitet, hanterbarhet, funktionalitet - det ljudmässiga resultatet är nästan det minst intressanta, ändå ska de ibland testas utifrån enbart denna aspekt i blindtest..?

Visst, man kan vilja belysa denna aspekt enbart om en kabel marknadsförs stenhårt på ljudmässiga föredelar, eller om det finns anledning att misstänka påverkan genom dess konstruktion.

Men en kabel som gör sitt jobb i princip lika väl som andra, och dessutom har andra kvalitéer.... hur testar man det? Vad ska man testa egentligen?

Nån som kan peka på ett test där man jämför kablar utifrån estetik, kvalitet, hantverk, hanterbarhet och funktionalitet (koppling t.ex.)?

Vi testar ju inte slutsteg främst utifån deras estetiska kvalitéer..? :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 17:45

phloam skrev:Ok lite omstart :)

De flesta vet ju vad de har i sin anläggning (hoppas jag), så varken kablar eller nåt annat används ju under samma förutsättningar som råder under test (blindhet). (Köpförfarandet är ointressant.)

Vad gäller kablar så är det ju ofta en fråga om estetik, hantverk, kvalitet, hanterbarhet, funktionalitet - det ljudmässiga resultatet är nästan det minst intressanta, ändå ska de ibland testas utifrån enbart denna aspekt i blindtest..?

Visst, man kan vilja belysa denna aspekt enbart om en kabel marknadsförs stenhårt på ljudmässiga föredelar, eller om det finns anledning att misstänka påverkan genom dess konstruktion.

Men en kabel som gör sitt jobb i princip lika väl som andra, och dessutom har andra kvalitéer.... hur testar man det? Vad ska man testa egentligen?

Nån som kan peka på ett test där man jämför kablar utifrån estetik, kvalitet, hantverk, hanterbarhet och funktionalitet (koppling t.ex.)?

Vi testar ju inte slutsteg främst utifån deras estetiska kvalitéer..? :D

Jag vet vad jag har i min anläggning, men jag varken ser(större delen iaf) eller tänker på utrustningen när jag lyssnar. I ett test så är man i allra högsta grad koncentrerad på utrustningen som testas så att man inte lyssnar blint hemma har inget med saken att göra som jag ser det.
Syftet med blindlyssningen är ju att avgöra hur en viss produkt låter inget annat. Produkterna du har hemma och lyssnar på kan ju vara köpta av vilka anledningar som helst varav ljudkvalité är en av dem.

Blindtestet/blindlyssningen testar ju endast ljudet så det finns inte så många andra aspekter du kan testa på detta sätt. Det kan ju dock vara väldigt bra att komplettera med andra tester för att få en helhet av produkten.

Jag vet inga sådana tester. Att dessa inte är så vanliga kanske är en indikation på vad folk prioriterar när de köper Hi-Fi utrustning?
På samma sätt som att man inte brukar välja slutsteg efter utseende så kanske man inte gör det med kablar heller?
För mig är all Hi-Fi utrustning verktyg som skall utföra en funktion(i detta fall ge välljud). Snygg design är ett plus i kanten som jag ser det, men jag är övertygad om att det finns folk som prioriterar helt annorlunda.

Att visa hur en produkt ser ut kan enkelt göras med bilder på en hemsidan, men att kunna substansiera(både för andra, men kanske viktigare för sig själv) sina påståenden om produktens förträffliga ljud via en blindlyssning bör vara positivt för alla konstruktörer.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 18:17

phloam skrev:Vad gäller kablar så är det ju ofta en fråga om estetik, hantverk, kvalitet, hanterbarhet, funktionalitet - det ljudmässiga resultatet är nästan det minst intressanta, ändå ska de ibland testas utifrån enbart denna aspekt i blindtest..?

Är inte det lite elakt skrivet när TS deklarerat att han och många medlyssnare upplevt och uppskattat de ljudliga resultaten av sitt arbete?

Påstår du verkligen att det inte är det ljudliga resultatet som är det intressanta och grundläggande för Adiago och hans verksamhet?

Han har ju provat många snygga och estetiska kablar genom åren och skulle väl inte bemöda sig om att starta en verksamhet om han inte hade fått förfrågningar om det baserat på hur hans vänkrets uppskattat resultatet?

Han har ju beskrivit sådana fall i den här tråden.

Och i det perspektivet är det väl inte konstigt att även han är så intresserad av ett blindtest att han tom kan tänka sig ett sådant den veckan då han har ansvaret för sina barn?

Kan du inte förstå hans perspektiv?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-12 18:43

sprudel skrev:Jag tycker att alla som skriver i tråden ska redovisa om man överhuvudtaget provat "finkablar" i sin anläggning.

Det framgår väl med all önskvärd tydlighet att erfarenheten av "finkablar" är väldigt liten här på faktiskt.

Jag önskar Adagio lycka till :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-05-12 18:50

Panelguy skrev:
sprudel skrev:Jag tycker att alla som skriver i tråden ska redovisa om man överhuvudtaget provat "finkablar" i sin anläggning.

Det framgår väl med all önskvärd tydlighet att erfarenheten av "finkablar" är väldigt liten här på faktiskt.

Jag önskar Adagio lycka till :)

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 18:56

Tror faktiskt, lite naivt kanske, att de flesta faktiskt varit i kontakt med kablar i de högre prisklasserna.

Vill inte kalla dem "finkablar" även om många är estetiskt fina eftersom det indikerar att pris är en värdemätare för kvalité på så många plan.

Det är nästan lite att försöka förminska betydelsen av kommentarer att komma dragandes med sånt, jag tror inte alls det gagnar Adiago som är en verklig entusiast och förtjänar mer respekt än så. Han kan, och han svarar, alldeles förträffligt för sig själv.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-12 19:04

Vore det inte roligt om ett av sladdalternativen var en ändlös hopkok av allsköns rappel i skarvkabelutbudet, som ett bidrag från oss nätkabel-skeptikers? 8)

Full förståelse om TS inte gillar idén förstås. Dyrare alternativ har ju allt att förlora i ett sånt test...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-12 19:15

MagnusÖstberg skrev:
phloam skrev:Vad gäller kablar så är det ju ofta en fråga om estetik, hantverk, kvalitet, hanterbarhet, funktionalitet - det ljudmässiga resultatet är nästan det minst intressanta, ändå ska de ibland testas utifrån enbart denna aspekt i blindtest..?

Är inte det lite elakt skrivet när TS deklarerat att han och många medlyssnare upplevt och uppskattat de ljudliga resultaten av sitt arbete?

Påstår du verkligen att det inte är det ljudliga resultatet som är det intressanta och grundläggande för Adiago och hans verksamhet?

Han har ju provat många snygga och estetiska kablar genom åren och skulle väl inte bemöda sig om att starta en verksamhet om han inte hade fått förfrågningar om det baserat på hur hans vänkrets uppskattat resultatet?

Han har ju beskrivit sådana fall i den här tråden.

Och i det perspektivet är det väl inte konstigt att även han är så intresserad av ett blindtest att han tom kan tänka sig ett sådant den veckan då han har ansvaret för sina barn?

Kan du inte förstå hans perspektiv?

Nu trollar du nästan / läser mitt inlägg som fan läser bibeln :) Adagio är nog redan medveten om hur många ser på dyra kablar, och förstår säkert att jag bara försöker sätta vissa saker (testandet) i nytt perspektiv.

Om det nu är "ett rent hantverk" kan det väl knappast anses elakt att jag lyfter fram den biten på bekostnad av subtila skillnader i ljudet?

Jag skrev faktiskt.se "nästan" minst intressant :D

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-12 19:16

Nu ska vi ta det lugnt! Jag uppskattar allas engagemang. Jag har faktiskt högt ställda estetiska krav, likaså funktionen och gedigen känsla är viktig.
Dessa egenskaper är något som jag ibland saknat hos andra tillverkare. Ljudet är dock viktigt, jag eftersträvar ett lika öppet ljud som nordosts dyrare kablar men med mindre focus på de övre registren. Focus ska vara på helheten. I jämförelser med en del sk dyrkablar har dom låtit instängda och konstlade i jämförelse med mina, men då har dessa haft lådor på magen eller batteriaccar i rumpan. ; )

Mycket focus har jag lagt på utseendet det medger jag, men först efter att jag blivit klar med konstruktionen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-12 19:19

adzer skrev:
Jag vet vad jag har i min anläggning, men jag varken ser(större delen iaf) eller tänker på utrustningen när jag lyssnar. I ett test så är man i allra högsta grad koncentrerad på utrustningen som testas så att man inte lyssnar blint hemma har inget med saken att göra som jag ser det.

Hmm, menar du alltså att placeboeffekten försvinner så fort man slutar testa och börjar använda i hemmet? Det tror inte jag :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 19:25

phloam skrev:Hmm, menar du alltså att placeboeffekten försvinner så fort man slutar testa och börjar använda i hemmet? Det tror inte jag :)

Självklart gör den inte det, men den är bra mycket mindre(iaf för mig) om jag inte tänker på utrustningen. I mitt rum i vanliga fall kan du inte ens se högtalarna. Jag glömmer stundtals bort att det ens finns en anläggning, ljudet är bara där. Att aktivt lyssna och testa prylar sätter prylarna i fokus och suggestionspåverkan ökar

Sen undrar jag varför man skulle vilja testa och välja utrustning med placeboeffekten som en faktor bara för att den finns där senare? Vad som låter bäst låter bäst oavsett om det tillkommer placebo senare.
Om man får lite placebo pga att kablarna är snygga så är ju bara det positivt, men när jag väljer mina produkter går jag endast på verklig prestanda.

Att inte vilja veta om produkten man köper faktiskt är bättre än nuvarande eller om det bara är inbillning kan jag inte förstå. Hur kan okunskap om produktens funktion/påverkan/prestanda vara något positivt?

Nu menar jag absolut inte att man måste välja de produkter som har bäst prestanda. Vill du välja med magkänslan eller efter vad du tycker är snyggast så skall du absolut göra det, men det kan aldrig skada att ha så mycket information om produkten i fråga som möjligt innan man gör sitt val. Blindlyssning är bara ett test för att få veta hur en aspekt(ljudet) av produkten beter sig. Det är ett verktyg som ger dig information om en produkt innan ett köp och absolut inget som bestämmer vad du skall välja.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-05-12 19:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 19:28

Snälla pholam och adzer, finns det inget tråd om blindtester ni kan skriva i?

Känns lite uttjatat och det vore väl synd att förstörs Adiagos tråd, alla vet ju hur de trådarna blir?

Nu vill han ju gärna testa, vad finns där då att älta om? :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 19:33

MagnusÖstberg skrev:Snälla pholam och adzer, finns det inget tråd om blindtester ni kan skriva i?

Känns lite uttjatat och det vore väl synd att förstörs Adiagos tråd, alla vet ju hur de trådarna blir?

Nu vill han ju gärna testa, vad finns där då att älta om? :)

Jag håller helt med. Varför blindtesters vara eller icke vara måste ifråggasättas i var tråd vet jag ej, men jag är inte speciellt intresserad av att diskutera det igen.

Då är jag mer intresserad av adagios produkter. Ser gärna fler bilder och information om det finns

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-12 20:36

Alltså, blindtest är jag inte någon stor fan till. Det är många faktorer som ska fungera, dagsform mm.
Vi vet ju hur olika ens egen stereo låter från gång till gång beroende på en rad yttre faktorer som stress, vila, mm. Därför är ett blindtest något som inte alltid är det samma som sanningen.
Långtidslyssning är för mig mer avgörande än effektsökande på kort sikt.
Lyckas jag väldigt dåligt är det Iofs rätt tråkigt men inte nedslående eftersom jag har den inställning jag har till blindtest. Spännande är det dock!
Det vore mer intressant att få adekvat hjälp med avancerade mätningar.
För att ev försöka förstå vilka faktorer som gör att det låter som det gör.
Om det nu visar sig låta på olika sätt. ; )

Fast det har ju tom varit svårt att skilja riktigt dyra förstärkare från riktigt billiga i blindhets man läst om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-12 20:58

adagio skrev:Alltså, blindtest är jag inte någon stor fan till. Det är många faktorer som ska fungera, dagsform mm.
Vi vet ju hur olika ens egen stereo låter från gång till gång beroende på en rad yttre faktorer som stress, vila, mm. Därför är ett blindtest något som inte alltid är det samma som sanningen.

Det där är A) skitsnack eller B) okunskap om blindtest, så jag antar det senare.

Alla faktorer du anger är inga problem för blindtest. Det enda resultat som räknas som resultat är en signifikant skillnad och det kan inte dålig dagsform påverka - det kan enbart medföra att en möjlig skillnad missas, men då testen inte fått resultat spelar det ju ingen roll.

Sanning finns inte, det enda som finns är tillräckligt tung sannolikhet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-12 21:04

phloam skrev:Egentligen - det känns lite konstigt man att tvunget ska blindtesta saker som liksom är avsedda att användas helt öppet (nästan en del av funktionaliteten)..?

Det är ju ungefär som att vara tvungen att testa cd-spelare öppet...? Om ni förstår vad jag menar :)

Jag tror det är detta som avses:
…ger ett enormt lyft i dynamiken. Skillnaden mot Ruby är att luftigheten/separationen i ljudbilden ökar och att dynamiken tar några kliv framåt. Basen får fler nyanser och upplevs som klart renare.
...
Den bakomliggande svärtan upplevs som betydligt mer närvarande än hos andra kablar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-13 00:16

Jo precis, det som Adagio själv refererade till som helt subjektiva intryck.

Min undran är, är det ens lönt att blindtesta en produkt som så tydligt refererar till subjektiva intryck? Vad är poängen? Att helt ta död på tanken att Adagio's hantverkskabel möjligen kanske kan låta lite bättre än en vanlig? Är det ens möjligt? Eller önskvärt?

Själv tog jag avstamp i detta:

adagio skrev:Jag hoppas det kommer finnas lagom många kunder som utöver att dom gillar det ljud kablarna förmedlar uppskattar utseendet, funktionen och värdet i en unik hantverksprodukt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi