MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-12 22:46

Ja, det var lite udda, är filtren så flacka att delningsfrekvenserna måste överlappa på det sättet? Det är ju en fördel med miniDSP, man kan få branta filter. Tyvärr kan du inte dra nytta av det med en 1912.

Men du har iaf 1 kanal sub ut. Du har stereoförstärkare.
Du kan välja att Y-splitta signalen innan DSP och köra två kanaler igenom DSPn, då kan du justera balansern mellan de två lådorna där. Eller så skickar du 1 kanal genom DSP och Y-splittar innan slutsteget. Då tappar du möjligheten att balansera mellan lådorna. Men ditt slutsteg har ingångsrattar så det spelar ingen roll egentligen hur du väljer att koppla. Inställningarna du gör för en kanal i eq kan lätt kopieras till den andra kanalen med advanced-plugins, om du väljer att köra två kanaler igen DSPn.

Vill du ha mer hjälp med din setup, skapa en medlemstråd så kan man ta det där.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-13 09:40

tvett skrev:Ja, det var lite udda, är filtren så flacka att delningsfrekvenserna måste överlappa på det sättet? Det är ju en fördel med miniDSP, man kan få branta filter. Tyvärr kan du inte dra nytta av det med en 1912.

Men du har iaf 1 kanal sub ut. Du har stereoförstärkare.
Du kan välja att Y-splitta signalen innan DSP och köra två kanaler igenom DSPn, då kan du justera balansern mellan de två lådorna där. Eller så skickar du 1 kanal genom DSP och Y-splittar innan slutsteget. Då tappar du möjligheten att balansera mellan lådorna. Men ditt slutsteg har ingångsrattar så det spelar ingen roll egentligen hur du väljer att koppla. Inställningarna du gör för en kanal i eq kan lätt kopieras till den andra kanalen med advanced-plugins, om du väljer att köra två kanaler igen DSPn.

Vill du ha mer hjälp med din setup, skapa en medlemstråd så kan man ta det där.
Okej, jag får tacka så mycket för hjälpen :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-13 10:06

doglas2009 skrev:
tvett skrev:Ok, då är det bästa att ta advanced plugin, "2.1" verkar ha möjlighet att summera två kanaler till mono ut, men du ska bara köra en kanal rakt igenom? Köp 2.1 oavsett så har du alla möjligheter du behöver.

Skillnaden på A och B är att B klarar högre inspänningar.
Hmm, nu är jag inte riktigt med :?

Jag använder båda kanalerna på mitt Ep4000.

Vad menas med inspänningar? :?

Orkar du länka till den du menade, så det inte blir några missuppfattningar... :)

http://www.minidsp.com/onlinestore/brow ... box?sef=hc

I framtiden kanske du ska prova att köra äkta stereo i basområdet, eftersom du redan har ett stereoslutsteg och två subbasar. Det blir ( subjektivt tycker jag ) mycket bättre och du kan dela vid högre frekvenser utan problem. Nu kör du genom dubbla filter i mono, dels det som finns på subutgången på avr 1912 och dels genom minidsp:n. Det kan säkert låta jättebra ändå men...

Har du en receiver med pre out höger/ vänster kan du hoppa över filtret som finns på subutgången och bara använda minidsp.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-13 10:55

doglas2009 har varken en receiver med preout eller mainin, så att använda miniDSP för delningen av toppar är ute ur bilden just nu.

Då han verkar kunna välja olika delningsfrekvens för sub och toppar så kan han med fördel välja en onödigt hög delning för basarna i receivern och dela exaktare mot topparna med miniDSP.

miniDSP kommer dock vara en toppengrej att ha sen när du skaffar ett "riktigt" delat system, med försteg och separata slutsteg doglas2009.
Senast redigerad av tvett 2013-05-13 18:43, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-13 18:27

tvett skrev:doglas2009 har varken en receiver med preout eller mainin, så att använda miniDSP är ute ur bilden just nu.

Då han verkar kunna välja olika delningsfrekvens för sub och toppar så kan han med fördel välja en onödigt hög delning för basarna i receivern och dela exaktare mot topparna med miniDSP.

miniDSP kommer dock vara en toppengrej att ha sen när du skaffar ett "riktigt" delat system, med försteg och separata slutsteg doglas2009.
Nu är jag helt plötsligt jätteintemed :?

Vad menar du med att "använda miniDSP är ute ur bilden?

Jag har väl fortfarande nytta av den på så sätt att jag kan boosta basen, just nu har jag ju inte någon vidare djupbas med mina slutna lådor...

Anledningen till den höga delningen är att mina "frontar" har ett klent 5,25" "baselement, och att jag då tycker det ger lite mer tryck med högre delning.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-13 18:42

doglas2009 skrev:
tvett skrev:doglas2009 har varken en receiver med preout eller mainin, så att använda miniDSP är ute ur bilden just nu.

Jag har väl fortfarande nytta av den på så sätt att jag kan boosta basen, just nu har jag ju inte någon vidare djupbas med mina slutna lådor...

Anledningen till den höga delningen är att mina "frontar" har ett klent 5,25" "baselement, och att jag då tycker det ger lite mer tryck med högre delning.

Kör på du har ju pre out på sub.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-13 18:45

doglas2009 skrev:

Mitt svar var till Richard, så jag missade att skriva "...använda miniDSP till delning till toppar.." Ursäkta, har förtydligat.

miniDSPn blir toppen för att kompensera dina slutna basar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-13 18:48

tvett skrev:
doglas2009 skrev:

Mitt svar var till Richard, så jag missade att skriva "...använda miniDSP till delning till toppar.." Ursäkta, har förtydligat.

miniDSPn blir toppen för att kompensera dina slutna basar.
Peew, då är jag med :lol:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-13 20:32

tvett skrev:doglas2009 har varken en receiver med preout eller mainin, så att använda miniDSP för delningen av toppar är ute ur bilden just nu.

Håller med om allt du skriver.

Det där med att dela onödigt högt lågpass i receivern är ju nackdelen med dubbla filter* där det första inte kan slås av.

*( dubbla: både receiverns och minidsp via sub-utgången) .

Men det vägs troligen upp med en djupare basåtergivning med LT.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-15 15:17

Till er som beställt från MiniDSP:s hemsida; Hur lång tid får man räkna med innan man har paketet hemma?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-15 15:18

doglas2009 skrev:Till er som beställt från MiniDSP:s hemsida; Hur lång tid får man räkna med innan man har paketet hemma?

Tog ca en arbetsvecka för mig.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-15 15:21

adzer skrev:
doglas2009 skrev:Till er som beställt från MiniDSP:s hemsida; Hur lång tid får man räkna med innan man har paketet hemma?

Tog ca en arbetsvecka för mig.
Tack för svaret :) Får hoppas jag har samma flyt!

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-05-15 19:30

Tog en vecka för mig med men då ingick några dagar nyårsfirande i Shanghai. Så oddsen är goda att du får din inom en vecka.

Lycka till!
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-15 20:34

Trepip skrev:Tog en vecka för mig med men då ingick några dagar nyårsfirande i Shanghai. Så oddsen är goda att du får din inom en vecka.

Lycka till!
Okej, tack för svaret! :)

Det har dock uppstått ett mindre problem. Är det endast jag som inte får mitt konto på MiniDSP:s hemsida godkänt eller vad man ska kalla det?

Jag får alltså mailet från MiniDSP:s hemsida och så ska man trycka på en länk osv osv. Men när jag kollar på "user profile" så står det att kontot "not yet has been confirmed"?! :?

EDIT: DET LÖSTE SIG!!!

Dock en annan fråga, var får jag tag i själva programmet? 8O

Jag trodde att man skulle få en nedladdningslänk eller något när man beställde själva DSP:n, men icke...?!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-05-15 22:07

Det är din plugin som är programmet. Har du köpt en plugin har du programmet annars inte.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-15 22:19

UrSv skrev:Det är din plugin som är programmet. Har du köpt en plugin har du programmet annars inte.
Höm...

Det är denna jag har beställt http://www.minidsp.com/onlinestore/deta ... b?sef=hcfp

Betyder det att jag har programmet när jag kopplar in MiniDSP:n eller inte? 8O

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-15 22:23

Programmet, som är pluginen, laddas ner från hemsidan, när du är inloggad på ditt konto.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-05-15 22:26

doglas2009 skrev:
UrSv skrev:Det är din plugin som är programmet. Har du köpt en plugin har du programmet annars inte.
Höm...

Det är denna jag har beställt http://www.minidsp.com/onlinestore/deta ... b?sef=hcfp

Du har beställt det som står listat under "What's in the box", dvs ingen mjukvara. Den beställes separat här: http://www.minidsp.com/onlinestore/brow ... rms?sef=hc

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-16 07:36

Vilken version ska jag köpa om jag vill köra i stereo med LT ? ( dubbla subbasar ) .

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-16 07:40

2x4 med en advanced plugin. 2.1 så kan du få monobas med. Lt kräver custom biquad från advanced.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-16 08:29

DL skrev:
doglas2009 skrev:
Höm...

Du har beställt det som står listat under "What's in the box", dvs ingen mjukvara. Den beställes separat här: http://www.minidsp.com/onlinestore/brow ... rms?sef=hc
Ahaaa, det kände inte jag till, jag trodde som sagt att man skulle få det när man köpte själva dsp:n...

Men måste jag beställa alla dom programmen i den länken eller vad ska man välja? 8O

Förresten, jag fick miniDSP programmet skickat till mig i ett mail (inte från miniDSP alltså...). Skulle det gå att använda, eller hur vet jag om det funkar?

Tack för hjälpen! :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-16 09:13

Du vet att programmet funkar genom att programmet funkar :wink:

Vilken plugin/program beställde du?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-16 09:29

tvett skrev:Du vet att programmet funkar genom att programmet funkar :wink:

Vilken plugin/program beställde du?
Det enda jag har beställt hitintills är http://www.minidsp.com/onlinestore/deta ... b?sef=hcfp

Men jag har som sagt själva miniDSP-programmet i datorn. Det heter "miniDSP_2waySUBAdv". Men hur vet jag om det är kompatibelt med den "lådan" jag har beställt?

Om det nu visar sig att det inte funkar, och jag måste beställa programmet. Är det då frakttid och så, eller får man en kod eller något som man skriver in på MiniDSP:s hemsida-så man får programmet direkt?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-05-16 10:34

Om det funkar så funkar det dvs om det inte funkar så får du reda på att det inte funkar ;)

Du får tillgång till nedladdningen på ditt konto inom nån timme normalt.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-16 10:35

UrSv skrev:Om det funkar så funkar det dvs om det inte funkar så får du reda på att det inte funkar ;)

Du får tillgång till nedladdningen på ditt konto inom nån timme normalt.
Okej, tack för hjälpen :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-05-16 14:14

NP.

doglas2009 skrev:Men hur vet jag om det är kompatibelt med den "lådan" jag har beställt?

Du väljer i webbshoppen en plugin för den modell du har (vilket verkar vara 2x4). Sen väljer du efter den funtion du vill ha ut. Alltså bara en plugin efter ditt behov. Det är tydligt angett vilken burk det passar till under "Compatible Platforms".

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-23 16:01

Nu har jag sedan några dagar fått hem min MiniDSP, programmet jag hade fungerade :lol:

Dock är det inte så smidigt som jag hade räknat med att ställa in allt.

Det blir VÄLDIGT låg volym på basen, går det på något sätt att höja gainen i MiniDSP:n?

Känner ni till någon "how to" när det gäller MiniDSP? Kanske skulle bli lite lättare då...

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2013-05-23 16:11

doglas2009 skrev:Nu har jag sedan några dagar fått hem min MiniDSP, programmet jag hade fungerade :lol:

Det blir VÄLDIGT låg volym på basen, går det på något sätt att höja gainen i MiniDSP:n?

Känner ni till någon "how to" när det gäller MiniDSP? Kanske skulle bli lite lättare då...

Hur har du kopplat?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-23 16:25

Fackamato skrev:
doglas2009 skrev:Nu har jag sedan några dagar fått hem min MiniDSP, programmet jag hade fungerade :lol:

Hur har du kopplat?
Behringer EP4000- "out 1 och 2" på minidsp:n och "In 1 och 2" på minidsp:n till Pre-Out sub Denon AVR 1912.

Jag testade tvärt om men då kom det inget ljud alls, så antar att det är rätt kopplat.

Men även att jag har höjt gainen på slutsteget mycket så är det väldigt låg volym på basen...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-23 16:48

doglas2009 skrev:
Fackamato skrev:

Hur har du kopplat?
Behringer EP4000- "out 1 och 2" på minidsp:n och "In 1 och 2" på minidsp:n till Pre-Out sub Denon AVR 1912.

Jag testade tvärt om men då kom det inget ljud alls, så antar att det är rätt kopplat.

Men även att jag har höjt gainen på slutsteget mycket så är det väldigt låg volym på basen...

Om du bara skall använda den som sub eq så skall du koppla sub out till kanal 1 in på dsp och sedan out 2 till bheringer .

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum