24-192 bättre än 16-44?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

24-192 bättre än 16-44?

Inläggav Bill50x » 2013-05-14 15:37

Ja, eller vad ska man tro på? Jag har just fått hem HDtracks 24/192 filer av Eagles "Hotel California" och det låter verkligen annorlunda än de tidigare varianterna jag har. Jag har en tidigare 24/192 (som jag tyvärr inte har något dokumenterat ursprung av) som både går långsammare och är mer basrik. Jämför jag med en ursprunglig 16/44 så är hastigheten densamma men 24/192 är basigare och lite lägre i nivå totalt sett.

För mig verkar det farligt att bara byta ut 16/44 mot högre samplingar eftersom man inte vet vad man mekat med i övrigt.

Vad har ni andra för erfarenheter av detta?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-14 15:42

Det måste självklart vara samma mastring för att det skall kunna jämföras.

Men om alla om i alla leden är på sin plats, så finns det ju rimliga skäl att anta att 24/192 skulle kunna vara hörbart bättre. Risken för vikningsdistrortion måste ju vara väldigt mycket lägre t.ex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-14 15:45

Frågan är som sagt om de är jämförbara och det är kanske inte bara formatet som ändrats... Min erfarenhet från egna alster är att omsamplat låter sämre precis som analog bearbetning av digitala orginal. Men... det var kanske inte riktigt svar på din fråga...?^^

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: 24-192 bättre än 16-44?

Inläggav sprudel » 2013-05-14 15:56

Bill50x skrev:Ja, eller vad ska man tro på? Jag har just fått hem HDtracks 24/192 filer av Eagles "Hotel California" och det låter verkligen annorlunda än de tidigare varianterna jag har. Jag har en tidigare 24/192 (som jag tyvärr inte har något dokumenterat ursprung av) som både går långsammare och är mer basrik. Jämför jag med en ursprunglig 16/44 så är hastigheten densamma men 24/192 är basigare och lite lägre i nivå totalt sett.

För mig verkar det farligt att bara byta ut 16/44 mot högre samplingar eftersom man inte vet vad man mekat med i övrigt.

/ B

Jag har också den från HD-tracks och den låter annorlunda än andra versioner. Vad som är bäst är jag inte man att säga, faktiskt, men olika låter de.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-14 16:15

"24-192 bättre än 16-44? "
Jag tyckte det såg ut som artikelnummer från Clas Ohlson.
Nördigt eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-14 16:23

paa skrev:"24-192 bättre än 16-44? "
Jag tyckte det såg ut som artikelnummer från Clas Ohlson.
Nördigt eller?

:lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-14 16:25

Rent generellt tycker jag att 24/192 ger "extra allt" och kan jag välja satsar jag alltid på den högsta tillgängliga kvaliteten. 24/96 är inte att förakta det heller.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-14 16:29

hifikg skrev:Rent generellt tycker jag att 24/192 ger "extra allt" och kan jag välja satsar jag alltid på den högsta tillgängliga kvaliteten. 24/96 är inte att förakta det heller.

Rätt. Men i detta fallet håller jag med Linnisarna - Source First". En bra mastring låter trots allt bättre i 192 k mp3 än en halvdan dito i 24/192.

Men visst är det trist om man EQ:ar och trixar med de högupplösta formaten bara för att de ska skilja sig mer från det gamla originalet? Det är i alla fall vad jag misstänker är gjort.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-14 18:15

Jorå, jag har hört undantag. Har en Roberta Flack i 24/96 eller om det t o m är ännu högre o där är det inte tal om "killing me softly" utan ett brutalt mord på musiken. Misstänker att det är en dålig hemmarippning. Grannen hade den i sin digra samling.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-05-14 22:09

Det är väl ganska enkelt att testa. Sampla om 192/24 till 44/16. Sampla sedan upp det igen till 192/24. Var noga med att välja bästa tänkbara omsamplare (vilken nu det är, piotr har kanske förslag).

Lyssna och jämför, blint förstås.

På så sätt får du koll på att du inte lyssnar på olika masteringar, eller på skillnader i din DAC. Skillnaderna du kan höra beror antingen på omsamplaren eller på det faktum att 192/24 ÄR tekniskt bättre än 44/16.

Att jämföra filer från olika källor är dödfött eftersom man inte vet hur de har processats.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-05-14 23:59

SoX är gratis och top notch sen finns SRC från iZotope som egna program och licensierat till div. andra företag.

Tror det går att hitta gratis prova-på-varianter på iZotope's SRC... Jepp: http://www.audiofile-engineering.com/samplemanager/

SoX finns med hyggligt enkelt användarinterfejs till windows, till Mac OSX är det lite pilligare. Enklast är att köra på någon variant av iZotope.

Det finns andra som är bra också men antingen är de inte riktigt lika bra eller så är det dyrare.

Jag har själv respektabla AD och DA med upp till 96kS/s och 192kS/s men hör ingen skillnad på material som konverterats på det sätt Svante beskriver.

Jag har även postat tester för detta på faktiskt där jag spelat in diskantrika transienta instrument (triangel, claves, shaker tror jag det var) med mikrofon linjär upp till 40kHz.

/Peter

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-05-15 00:24

Jag har testat lite och kan höra skillnad, hör upp till ca 24khz med mitt nuvarande system, samplade http://www.linnrecords.com/recording-th ... sburg.aspx ner till 48kS/s (och andra blindtester)

Noters att domediskanter i regel har rätt dålig högfrekvensrespons, därför misslyckas folk ofta med att höra skillnad(plus andra begränsningar)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-05-15 08:57

Jag har jämfört en hel del omsamplingsprogram och det är verkligen inte alla som är "transparenta", mest ofärgat hitlls är "Secret Rabbit Code" under Linux. Under Windows fungerar SoX bäst imho, men är ändå sämre än SRC/Linux.

Eftersom omsamplingsprogrammen ofta färgar, särskilt det som är inbyggt i Windows eller standardpluginen i Foobar, så är det oftast bäst att inte uppsampla något alls. Men, SRC/Linux är grymt! :-)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-05-15 09:57

xeizo skrev:Jag har jämfört en hel del omsamplingsprogram och det är verkligen inte alla som är "transparenta", mest ofärgat hitlls är "Secret Rabbit Code" under Linux. Under Windows fungerar SoX bäst imho, men är ändå sämre än SRC/Linux.

Eftersom omsamplingsprogrammen ofta färgar, särskilt det som är inbyggt i Windows eller standardpluginen i Foobar, så är det oftast bäst att inte uppsampla något alls. Men, SRC/Linux är grymt! :-)

Använde SoX förra gången jag testade men jag kommer nog testa src och se ifall det är bättre.

Sedan är jag inte säker på att det finns en metod som alltid är bättre utan man får göra en kompromiss. Filter som filtrerar ut frekvenser över nyquistfrekvensen kommer behöva användas dels när man nedsamplar/spelar in och sedan ytterligare en gång när filen spelar upp/samplar upp.

Berornde på hur dessa filter utformas så blir resultatet annorlunda, Jag skulle tro att någon form av "chebyshev" filter är det optimala.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-15 10:53

anjora skrev:Jag har testat lite och kan höra skillnad

Vilken omsamplare använde du?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-05-15 11:16

Almen skrev:
anjora skrev:Jag har testat lite och kan höra skillnad

Vilken omsamplare använde du?

använde SoX både till nedsampling och uppsampling, testade även att inte sampla upp dvs låta dacen sköta det och jag kan inte påstå att jag hörde någon skillnad mellan dessa två tillvägagångssätt, kanske var kablarna som inte var tillräckligt bra :wink:

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-05-15 11:24

Det finns en del forskning som pekar på att skillnaden är ohörbar förutsatt att det är samma mastring.
16/44,1 räcker rent ljudmässigt.
Läs tex lite om dynamiskt omfång och maskering av ljud pga skillnader i ljudstyrka osv.
Det kan finnas skillnader men de är sannolikt inte hörbara.

Jag har för mig att JBL (kan ha varit någon annan förstås?) kom fram till att vid 75dB skillnad eller mer från starkaste till svagaste ljudet så faller det svaga ljudet bort, dvs blir ohörbart.

En riktigt tyst miljö kan röra sig om 30dB i bakgrundsljud.
16 bitar har ett dynamiskt omfång på 96dB.
Tänk rockkonsert i ett bibliotek, hör du någon viska 2m längre bort?

Att uppsampla från 16/44,1 till 24/19,2 handlar ju bara om avancerad interpolation och tillför imho inget positivt.
Vinsten ligger i förbättrade möjligheter till justeringar när man använder dsp.

Men, som med allt ljud så kan man nog klassa mig som halvdöv jämfört med en del guldöron. Det är väl bara att testa och se?

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: 24-192 bättre än 16-44?

Inläggav IngOehman » 2013-05-15 11:53

Bill50x skrev:Ja, eller vad ska man tro på? Jag har just fått hem HDtracks 24/192 filer av Eagles "Hotel California" och det låter verkligen annorlunda än de tidigare varianterna jag har. Jag har en tidigare 24/192 (som jag tyvärr inte har något dokumenterat ursprung av) som både går långsammare och är mer basrik. Jämför jag med en ursprunglig 16/44 så är hastigheten densamma men 24/192 är basigare och lite lägre i nivå totalt sett.

/ B

Samma som du.

24/192 är självklart bättre eftersom det är ett mera högupplöst format, men
även 16/44,1 är ju väldigt högupplöst så skillnaden skall inte överdriva, och i
normalfallet är skillnaderna som finns orsakade av helt andra saker än upplös-
ningen på fonogrammet man köper.

Kort sagt, jämför man olika utgåvor så är det inte alls ovanligt att de låter lite
olika, även om de är på samma format upplösningsmässigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-05-15 12:51

I teorin är det ju en enorm skillnad.

16 bitar och 44,1 khz samplingsfrekvens = 65536 möjliga värden att beskriva ljudet med 41100 ggr i sekunden.

24 bitar och 192 khz samplingsfrekvens = 16777216 möjliga värden att beskriva ljudet med 192000 ggr i sekunden.

Mig veterligen har man dock aldrig i någon blindtest lyckats bevisa att det mänskliga örat kan uppfatta någon skillnad. Audio Engineering Society gjorde ett blindtest 2007 och då blev resultaten inte bättre än om man bara hade gissat slumpmässigt. (se http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_CD för mer info).

Lik förbannat måste jag erkänna att jag föredrar högupplöst. Förklaringen är sinnesro :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-15 12:58

chrnee skrev:I teorin är det ju en enorm skillnad.

16 bitar och 44,1 khz samplingsfrekvens = 65536 möjliga värden att beskriva ljudet med 41100 ggr i sekunden.

24 bitar och 192 khz samplingsfrekvens = 16777216 möjliga värden att beskriva ljudet med 192000 ggr i sekunden.

Har verkligen hjärnan en sådan bearbetningskapacitet att den kan detektera skillnad?

chrnee skrev:Mig veterligen har man dock aldrig i någon blindtest lyckats bevisa att det mänskliga örat kan uppfatta någon skillnad. Audio Engineering Society gjorde ett blindtest 2007 och då blev resultaten inte bättre än om man bara hade gissat slumpmässigt. (se http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_CD för mer info).

Lik förbannat måste jag erkänna att jag föredrar högupplöst. Förklaringen är sinnesro :)

Nä, du svarade på det där ja... tycker nog att filstorlek är rätt viktigt även om lagring blivit billig...

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2013-05-15 13:13

http://www.xiph.org/video/

Kan rekommenderas för den som är intresserad av samplingsteorem o dyl.
Finns förstås på youtube också, för den som söker.

Om man vill labba med SoX kan man använda:

http://awfulizer.sourceforge.net/

Skaffa SoX och skapa profiler för de inställningar som önskas i awfulizers GUI. Hyfsat buggfritt senast jag kollade 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-15 13:25

Jocke skrev:... tycker nog att filstorlek är rätt viktigt även om lagring blivit billig...

Det är inte bara fråga om filstorlek utan även om mediaspelaren klarar av formatet. Även om jag förstår chrnee's kommentar om sinnesro (dvs högre upplösning = bättre) så är det onekligen inte så eftersom ljudskillnaderna kan vara stora utan att det har med själva ljudformatet att göra. Och jag lyssnar hellre på en välljudande 16/44 än en trist 24/192.

En 4TB disk rymmer typ 13-14 tusen album i 16/44 (flac) format, i 24/192 format får man plats med ca 2000 album. Så även om lagringsutrymme är billigt, det kostar drygt sex gånger mer att lagra i 24/192. Det blir fler diskar, mer värme, mer oväsen och långt mer tidskrävande backuper.

/ B

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-05-15 13:37

Ja, visst är det så. Skit in skit ut, det går inte polera en bajskorv etc...

Inspelningen, rummet och högtalarna är det som påverkar ljudet mest skulle jag säga (därmed inte sagt att annat inte påverkar).

Men har man en skiva som låter fantastiskt i 16-bitar 44,1 khz så kan iaf inte jag motstå frestelsen att skaffa den även i högupplöst format för sinnesrons skull :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-05-15 13:40

chrnee skrev:I teorin är det ju en enorm skillnad.

Mig veterligen har man dock aldrig i någon blindtest lyckats bevisa att det mänskliga örat kan uppfatta någon skillnad. Audio Engineering Society gjorde ett blindtest 2007 och då blev resultaten inte bättre än om man bara hade gissat slumpmässigt. (se http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_CD för mer info).

Fast även om jag ju måste försvara AES' test och deras slutsatser, så gäller de
senare ju bara inom ramen för vad man har undersökt.

(Läs - betydelsen för normalt kommersiellt programmaterial.)

Detta om vilka skutsatser som man får/kan dra, är vetenskapligt fundamentalt
(första vetenskapliga tesen) och skälet till att man inte kan bevisa att fel inte
finns. Man kan i bästa fall i experiment påvisa fel men inte bevisa frånvaron av
dem.

Att påvisa skillnader mellan 16/44,1 och 24/192 är ingen konst alls, men om
det är målet med studien som skall man självklart inte lägga upp den som den
studie AES gjorde, där man lät programmaterialet vara begränsande. Så deras
studie kan kanske säga något om hur det är för praktiskt bruk, men den visar
inte att skillnader inte kan existera.

I själva verket är det alltså lätt att påvisa skillnader, och att få dem att framstå
som rätt stora till och med.

Allt man behöva göra är att spela in extremt dynamisk musik, säg något som
ligger med ett medelvärde om -80 dB och som har för örat harmlösa transienter,
säg sinc-pulser som är fullt utstyrda i HD-formatet (vilket gör dem tekniskt
svagare i 44,1-formatet) och sedan spela upp allting i en anläggning som klarar
ljudtrycksnivåer upp till 140 dB och vrida på så att programmaterialet med nöd
och näppe klipper.

Om man inte behöver kunna hänvisa till fult utstyrt programmaterial så kan man
ta vad som helst som är nivåsänkt 70-80 dB.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-15 13:46

chrnee skrev:Ja, visst är det så. Skit in skit ut, det går inte polera en bajskorv etc...

Inspelningen, rummet och högtalarna är det som påverkar ljudet mest skulle jag säga (därmed inte sagt att annat inte påverkar).

Men har man en skiva som låter fantastiskt i 16-bitar 44,1 khz så kan iaf inte jag motstå frestelsen att skaffa den även i högupplöst format för sinnesrons skull :)

I trådhuvudet nämns Hotel California som jag minns som en utmärkt LP med riktigt bra sound. Har man skapat den högupplösta utgåvan från masterbanden och medger ett analogt original den upplösningen? Eller... har skivbolaget en gång för alla digitaliserat de här gamla klassikerna och i så fall i vilket format? Frågan om originalets beskaffenhet blir ju än mer adekvat med digitala original där jag tycker mig skönja olika skolor i produktionen. Antingen jobbar man med så högupplösta format som möjligt i studion och konverterar till konsumentformat eller så väljer man ett format som är tillräckligt bra. Det senare kan ju tex innebära att man vill välja bort konverteringar och omsamplingar...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-15 18:03

markusA skrev:...Att uppsampla från 16/44,1 till 24/19,2 handlar ju bara om avancerad interpolation och tillför imho inget positivt.
Vinsten ligger i förbättrade möjligheter till justeringar när man använder dsp.

Men, som med allt ljud så kan man nog klassa mig som halvdöv jämfört med en del guldöron. Det är väl bara att testa och se?

Det handlar väl mer om att INTE downsampla. Idag spelar man väl in med högre kvalitet än 16/44, eller? Då är det synd att inte leverera så bra som det bara går. Opus 3 satsar på DSD, 5,6 MHz. http://www.opus3records.com
Jag har inte lyckats lyssna på gratissamplern än, måste uppdatera Audirvana först.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-05-15 19:04

markusA skrev:En riktigt tyst miljö kan röra sig om 30dB i bakgrundsljud.
16 bitar har ett dynamiskt omfång på 96dB.
Tänk rockkonsert i ett bibliotek, hör du någon viska 2m längre bort?

Nja, siffrorna behöver nog modifieras lite.

Jag har c:a 20 dB(A) i mitt sovrum. Den musik jag lyssnar helst på har ofta en toppfaktor på 20 dB.

Men du får ändå rätt:

20+96-20=96 dB En medelnivå på 96 dB är ganska starkt men jag tror inte att jag hör sovrumsbruset då heller nej.

96 dB är helt enkelt j***igt mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-05-16 00:26

Det är mycket mindre än en symfoniorkester som spelar FFF, och rätt så
många vill spela rockmusik högre än så (men kanske inte deras grannar).

Hos Komorok har jag mätt upp över 134 dB vid musikspelning.

I mitt lyssningsrum är störnivån lägre än 10 dBA.

- - -

Jag håller dock med om att 96 dB räcker rätt så långt, men jag hade ändå
önskat att de valt 20 bitar och 50 kHz samplingsfrekvens när CD-systemet
slogs fast.

Visst hade vi gått miste om 74-minuters kapaciteten med den rådande lag-
ringstätheten* då, men 52 minuter räcker ju rätt långt det också. Det är ju
mer än vad nästan någon LP har.

Vh, iö

- - - - -

*1,2 m/s spårhastighet som även ger 650 MB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-05-16 07:22

Men Svante skrev om en medelnivå om 96 dB och det är mycket och antagligen mera än vad en symfoniorkester ger en bit ner på parkett. 96 dB i medel borde bli runt 120 dB i toppvärde med goda inspelningar.

Musikens frekvensspektra spelar rätt stor roll och de mera ljudstarka typerna har ofta mera bas. Kanske därför Komorok ligger på de ljudnivåerna? 134 dB är ju inget man vill ha vid t.ex. 2-4 kHz...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-05-16 22:42

Jag vet inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg.

- - -

Medelnivå för en sympfoniorkester är en helt ointressant uppgift i samman-
hanget då dynamiken från en sådan tenderar av vara av terrasstyp, vilket kan
ge ett mycket lågt medelvärde (beror på komposition men kan vara nedåt 70
dB). Det intressanta är ovägda medelvärdet i FFF (kort medelvärde) och det
brukar (som jag ju skrev) ligga på runt 105 dB.

Topparna ligger högre, mest så i basregistret.

- - -

Det är alltså inte medelvärdet under en konsert som betyder något för hur
mycket headroom på lagringsmediet som behövs, och hur tyst det behöver
vara när det spelas tyst eller inte alls.

Det man behöver veta är hur starka maxnivåerna är (och de är typiskt ungefär
lika starka var man än sitter i konserthuset, inte lägre längre bak på parkett
som du ser ut att antyda) och hur tyst det är när det är som tystast.

- - -

Och igen då - om man vill kunna spela all naturligt förekommende musik utan
att behöva dynamikkomprimera den och utan att störas av brus då man lyss-
nar så räcker inte 96 dB, utan man behöver ungefär 120 dB.

Men det betyder inte att det räcker för alla. Jag vet många som vill klara av att
spela transientljudtryck på uppåt 135 dB (räknar då inte ens basen) och som
vill att anläggningens brusnivå inte skall ligga över hörtröskeln.

Då behöver man 135 dB. Det är inte lätt att hitta utrustning som kan spela
in musik med ett sådant S/N överhuvudtaget.

Men 120 dB betyder att man behöver ungefär 20 bitars upplösning.

Det tycker jag är ett rimligt krav på ett media som man vill kalla HD.

För praktiskt bruk kommer man dock rätt så långt genom att man kan kombi-
nera mediats dynamikområdet med volymkontrollen, det vill säga spela de låg-
mäldare låtarna (som ändå som regel är fullt utstyrda på fonogrammet) med
en lägre volyminställning än de högljuddaste (som också som regel är fullt ut-
styrda på inspelningarna). Summan av 96 dB och den variation som man kan
åstadkomma för att spela olika låter på vad man tycker är trevlig nivå, kan ju
bli avsevärt mer än 120 dB.

- - -

Men - jag personligen tycker som sagt att det hade varit trevligt om inspel-
nings-/utgivningsmediet som sådant (CD) hade haft det dynamikområdet. 20
bitars upplösning alltså. Redan från början.

Vh, iö

Nästa

Återgå till Teknikforum