Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Ja, eller vad ska man tro på? Jag har just fått hem HDtracks 24/192 filer av Eagles "Hotel California" och det låter verkligen annorlunda än de tidigare varianterna jag har. Jag har en tidigare 24/192 (som jag tyvärr inte har något dokumenterat ursprung av) som både går långsammare och är mer basrik. Jämför jag med en ursprunglig 16/44 så är hastigheten densamma men 24/192 är basigare och lite lägre i nivå totalt sett.
För mig verkar det farligt att bara byta ut 16/44 mot högre samplingar eftersom man inte vet vad man mekat med i övrigt.
Vad har ni andra för erfarenheter av detta?
/ B
hifikg skrev:Rent generellt tycker jag att 24/192 ger "extra allt" och kan jag välja satsar jag alltid på den högsta tillgängliga kvaliteten. 24/96 är inte att förakta det heller.
xeizo skrev:Jag har jämfört en hel del omsamplingsprogram och det är verkligen inte alla som är "transparenta", mest ofärgat hitlls är "Secret Rabbit Code" under Linux. Under Windows fungerar SoX bäst imho, men är ändå sämre än SRC/Linux.
Eftersom omsamplingsprogrammen ofta färgar, särskilt det som är inbyggt i Windows eller standardpluginen i Foobar, så är det oftast bäst att inte uppsampla något alls. Men, SRC/Linux är grymt!
Almen skrev:anjora skrev:Jag har testat lite och kan höra skillnad
Vilken omsamplare använde du?
Bill50x skrev:Ja, eller vad ska man tro på? Jag har just fått hem HDtracks 24/192 filer av Eagles "Hotel California" och det låter verkligen annorlunda än de tidigare varianterna jag har. Jag har en tidigare 24/192 (som jag tyvärr inte har något dokumenterat ursprung av) som både går långsammare och är mer basrik. Jämför jag med en ursprunglig 16/44 så är hastigheten densamma men 24/192 är basigare och lite lägre i nivå totalt sett.
För mig verkar det farligt att bara byta ut 16/44 mot högre samplingar eftersom man inte vet vad man mekat med i övrigt.
Vad har ni andra för erfarenheter av detta?
/ B
chrnee skrev:I teorin är det ju en enorm skillnad.
16 bitar och 44,1 khz samplingsfrekvens = 65536 möjliga värden att beskriva ljudet med 41100 ggr i sekunden.
24 bitar och 192 khz samplingsfrekvens = 16777216 möjliga värden att beskriva ljudet med 192000 ggr i sekunden.
chrnee skrev:Mig veterligen har man dock aldrig i någon blindtest lyckats bevisa att det mänskliga örat kan uppfatta någon skillnad. Audio Engineering Society gjorde ett blindtest 2007 och då blev resultaten inte bättre än om man bara hade gissat slumpmässigt. (se http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_CD för mer info).
Lik förbannat måste jag erkänna att jag föredrar högupplöst. Förklaringen är sinnesro
Jocke skrev:... tycker nog att filstorlek är rätt viktigt även om lagring blivit billig...
chrnee skrev:I teorin är det ju en enorm skillnad.
16 bitar och 44,1 khz samplingsfrekvens = 65536 möjliga värden att beskriva ljudet med 41100 ggr i sekunden.
24 bitar och 192 khz samplingsfrekvens = 16777216 möjliga värden att beskriva ljudet med 192000 ggr i sekunden.
Mig veterligen har man dock aldrig i någon blindtest lyckats bevisa att det mänskliga örat kan uppfatta någon skillnad. Audio Engineering Society gjorde ett blindtest 2007 och då blev resultaten inte bättre än om man bara hade gissat slumpmässigt. (se http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_CD för mer info).
Lik förbannat måste jag erkänna att jag föredrar högupplöst. Förklaringen är sinnesro
chrnee skrev:Ja, visst är det så. Skit in skit ut, det går inte polera en bajskorv etc...
Inspelningen, rummet och högtalarna är det som påverkar ljudet mest skulle jag säga (därmed inte sagt att annat inte påverkar).
Men har man en skiva som låter fantastiskt i 16-bitar 44,1 khz så kan iaf inte jag motstå frestelsen att skaffa den även i högupplöst format för sinnesrons skull
markusA skrev:...Att uppsampla från 16/44,1 till 24/19,2 handlar ju bara om avancerad interpolation och tillför imho inget positivt.
Vinsten ligger i förbättrade möjligheter till justeringar när man använder dsp.
Men, som med allt ljud så kan man nog klassa mig som halvdöv jämfört med en del guldöron. Det är väl bara att testa och se?
markusA skrev:En riktigt tyst miljö kan röra sig om 30dB i bakgrundsljud.
16 bitar har ett dynamiskt omfång på 96dB.
Tänk rockkonsert i ett bibliotek, hör du någon viska 2m längre bort?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster