Föredrar "vissa" "lofi"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-14 15:39

ThePreTor1aN skrev:low-fi låter fruktansvärt

Inte alltid. Jag har en del inspelningar som uppenbarligen är gjorda i någons vardagsrum. Även om ljudet är lite burkigt och allmänt kass så är det ändå en livekänsla i det hela och det svänger fint.

/ B

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2013-05-15 02:33

Givande och djupt inlägg IÖ, men glädjande tråd i allmänhet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-15 09:58

Johan_Lindroos skrev:...Sniklösning:
Eller så gör du helt enkelt som så att du vid finlyssning stänger ventilerna helt, och sedan öppnar upp dem.

Så gör jag i mitt lyssningsrum. Det betyder att man bara kan lyssna 6-8 timmar på raken, är man flera minskas tiden innan luften blir dålig. Köpte en jonisator i hopp om bättring men jag är skeptisk. Tittar jag på film kan ventilationen få gå, då brummar o brusar projektorn ändå minst lika mycket. Trafikbuller stör sällan, men rörljud från lägenheterna ovanför kan ibland irritera. De finns folk som verkar duscha i 40 minuter...
Sitter nöjd :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-05-26 19:30

Johan_Lindroos skrev:Att ljudisolera ventiler är svårt att som glad amatör göra en bra lösning. De kan tendera till att bromsa luftflödet. Och luft vill man ju ha, men kanske inte ljudet. Jag råder då att välja ventilationsdon som är "färdiga" som har en ljudisolernade funktion. T.ex "Fresh" har ventiler som är ljudisolerande.

Sniklösning:
Eller så gör du helt enkelt som så att du vid finlyssning stänger ventilerna helt, och sedan öppnar upp dem.

Om man i framtiden äger sitt boende så ska jag komma ihåg Fresh :)

I min förra lägenhet så stängde jag ventilerna men i mitt nya boende går det inte. För att göra det värre så har lägenheterna här ventiler i mellan sig så man hör ju grannen lite väl mycket ibland och även jag själv har orsakat viss irritation.

Jag kanske skulle nämna Fresch för mitt hyresbolag. Har man tur så installerar dom det om man ber snäll :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-05-26 20:56

Nu har jag inte läst tråden, men det känns som att ni gärna missar en poäng:

Förrut var jag extremt nöjd med mina XTZ 99.36 mk I och Yamaha RX-V 861.
På gården stod det en trimmad S40 T4, som inte var så värst gammal. Bilen med väghållningssats och motortrim var löjligt mycket dyrare än vad min stereo är idag.

Idag har jag lagt ner det här med snabba bilar. Det är för dyrt. Inte heller spelar jag längre datorspel, så där behövs det sällan uppgraderingar. Nästan all min vakna tid går till återhämtning framför hemmabion(som idag inte existerar) från mina största intressen: mina djur och kampsport.

Det handlar väldigt ofta om pengar, och hur dessa prioriteras.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-05-26 21:00

Mmm förutom att 95% av all musik från -00 och framåt (utan EQ) låter bättre i en billig kina-anläggning än en dyr neutral anläggning...

Men vissa här verkar ju inte hålla med om det av någon anledning, själv tycker jag att det är ganska självklart eftersom all musik idag mixas för att låta så bra som möjligt på billiga skitanläggningar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-05-26 21:34

JB skrev:

Mmm förutom att 95% av all musik från -00 och framåt (utan EQ) låter bättre i en billig kina-anläggning än en dyr neutral anläggning...

Men vissa här verkar ju inte hålla med om det av någon anledning, själv tycker jag att det är ganska självklart eftersom all musik idag mixas för att låta så bra som möjligt på billiga skitanläggningar.

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi