adagio skrev:Ang blindtest- FY FAN VA SVÅRT!!
---
adagio, ett mycket klokt, insiktsfullt och ödmjukt inlägg. Du har all min respekt!
omständligt och krångligt för att det ska flyta och pauserna inte ska bli för långa, att mekaniskt ljud inte avslöjar något mm. Men framför allt osäkerheten som blir längre ju längre man spelar.
Ja, det gäller att lägga upp testet med mycket förberedelser innan. Man blir så trött av själva lyssnandet, så man vill ha så lite strul som möjligt då.
Öppen lyssning- stora skillnader, blind lyssning- skilnad ytterst fin snarare nyanser. Och till det stor osäkerhet.
Jag förstår inte riktigt mekaniken i detta, att hjärnan spelar oss spratt står helt klart i både positiv och negativ bemärkelse.
Jo, det brukar kallas förväntanseffekt, eller mer allmänt placeboeffekt. Det är väl dokumenterat inom psykologin och perceptionsforskningen.
Blindtest är jättesvårt, långtidstest utvisat andra saker som jag tycker är viktigt.
Även långtidstest kan göras blinda. Eller man kan lyssna öppet under en lång tid och när man känner sig säker på skillnader göra ett blindtest.
Konstigt att man upplever så mycket vid öppen lyssning.
Jag föredrar öppen lyssning alla dagar i veckan!
---
Gillar inte att göra musik till statestik, olustig magkänsla.
Haha, ja det är lite Pandoras ask över detta. Men att njuta av musik är en sak, undersökning av hur saker förhåller sig en annan.