Mer orm (utan olja) åt folket! Sonus Concordia

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-14 13:52

adagio skrev:Nej jag tror nog inte att jag kommer sälja särskilt mycket kabel till genomsnittsmedlemmen på faktiskt,se.
Men det var ändå kul att tråden tog skruv. Syns man inte så finns man inte.
Det är ju så att forumet har många medlemmar som inte skriver och inte delar den tongivande åsikten här. Dock finns nu Sonus Concordia som ett litet frö i allas medvetande.

Du skall ha heder för att publicera företaget här på Faktiskt, jag tycker det är uppfriskande (fastän jag själv inte är en dyrkabel-köpare).. :?

Men lycka till med företagandet adagio och hoppas du får sälja lite "snokar" både här och där. Dom ser fina & dyra ut :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-14 15:29

Panelguy skrev:......snygga kabelstrumpor på detta forum men lycka till :)

Det finns väl många som uppskattar estetiskt vackra saker på alla forum. Liksom det finns väldigt mycket förutfattade meningar om vad folk uppskattar ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-05-14 15:44

Måste säga att jag blir mer provocerad av alla syrliga, ironiska, påhittat förvånade kommentarer/frågor än av adagios snygga, kostsamma kablar. :)

Önskar jag ansåg mig ha råd att ha så snygga (och säkert bra) kablar! Hoppas många anser sig ha råd att köpa dem.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-05-14 16:19

shifts skrev:Måste säga att jag blir mer provocerad av alla syrliga, ironiska, påhittat förvånade kommentarer/frågor än av adagios snygga, kostsamma kablar. :)

Önskar jag ansåg mig ha råd att ha så snygga (och säkert bra) kablar! Hoppas många anser sig ha råd att köpa dem.

Håller med om varje ord.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-05-14 18:21

tvett skrev:Den här klockan ger dig bättre och mer tid.

En bra klocka ska inte underskattas.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-05-14 20:51

En dålig dator bör inte överklockas . . . typ :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2013-05-14 21:04

Mkt snygga, men lite för kostsamma för mig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-14 21:24

adagio skrev:...Fast det har ju tom varit svårt att skilja riktigt dyra förstärkare från riktigt billiga i blindhets man läst om.

Blindhets kanske är en bra benämning på vissa blindtester :-) Om man inte märker någon skillnad mellan två olika prylar/kablar/inspelningar, med mindre än att ljuset är tänt, så är det svårt att motivera den jättedyra prylen. Lite dyrare för lite snyggare kan vara okej. Allt annat lika.

Hur funkar lördag 8 juni? Om inte 25 maj är bra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-05-14 21:41

Jag tycker att man betalar för annat än bara ren mätprestanda.

Bra materialval och kontakter som ger en smidig och bra fungerande produkt.

Hantverkskvalite ger ju livslängd och andrahandsvärde.

Design kostar i alla sammanhang.

Jag kör en skåpbil och frun en cheva suv inget av dom valen är rent prestanda mässiga utan baserat på funktion och smak i kombination.

Sedan kommer jag inte inom överskådlig tid ha råd med den här typen av kablar men det gör inte att jag tycker dom är mindre attraktiva.

Har man råd och gillar dom oavsett skäl köp dom.

Har man större hål att stoppa pengarna i låt bli :lol: .

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-15 10:18

Ang blindtest- FY FAN VA SVÅRT!! omständligt och krångligt för att det ska flyta och pauserna inte ska bli för långa, att mekaniskt ljud inte avslöjar något mm. Men framför allt osäkerheten som blir längre ju längre man spelar.
Jag var helt säker på skillnaderna innan vi började testa men vad svårt det blev med komplex musik.
Nyckeln till ett rättvisande test är en mycket erfaren blindtestpanel. Ett mycket kort musik-snutt, redan efter 30 sekunder börjar hjärnan att fylla i och förändra sinnesintrycken efter 50 sekunder är man duperad av ens egen hjärna och dess förmåga att fylla i och tolka.
Vi som är seende vill bekräfta det vi hör, jag upptäckte i alla fall att det är oerhört svårt att focusera när det kräver en prestation av mig. Tiden är avgörande, både mellan musiken och hur länge musiken spelar.
Det bästa vore en panel av icke seende audiofiler, vilka är vana att lyssna blint sas.
När vi lyssnat både blint och öppet i ca 2timmarpå två olika låtar kom vi fram till att musiken bör vara enkel, ett instrument med komplexa över och undertoner Cello, Bachs cellosviter passade oss. Skillnader började utkristallisera sig. Öppen lyssning- stora skillnader, blind lyssning- skilnad ytterst fin snarare nyanser. Och till det stor osäkerhet.
Jag förstår inte riktigt mekaniken i detta, att hjärnan spelar oss spratt står helt klart i både positiv och negativ bemärkelse.
Jag tror att ett blindtest inte i nuläget är helt rätt. Jag tror dock att resultatet kan slå hur som helst. Jag förstår att det är ett utmärkt tillfälle för de som är motståndare till specialkablar vädrar blod, med all rätt.
Blindtest är jättesvårt, långtidstest utvisat andra saker som jag tycker är viktigt.
Jag tycker att jag inte är mogen för testet ännu och att det känns onödigt för er att ödsla en dags tur till Norrköpin om det inte är av största vikt.
Ni är dock välkomna någon helg om ni vill, sista ordet är inte sagt.
Jag ska verkligen öva upp min förmåga att lyssna blint så jag känner mig säker.
Jag ska ödmjukt se över vissa formuleringar i texten på min hemsida.
Vintest har ju också visat på svårighet med just blinda test.
Jag tar till mig mina nya erfarenheter och begrundar.
Snygga hantverksmässiga kablar som låter lika bra som alla andra.
Konstigt att man upplever så mycket vid öppen lyssning.
Jag föredrar öppen lyssning alla dagar i veckan!
Min stackars sambo med! Efter 1 timme med samma musiksnutt kunde jag höra dubbeldörrarna smälla igen rum efter rum, när vi var klara efter ca 2timmar fick jag höra " Ni är ta mig fan inte kloka! Hur står ni ut, varför lyssnar ni inte på musik som ni gjorde tidigare 2 timmar av samma OLJUD! Jag går o lägger mig GOD NATT!"
En tankeställare, varför inte bara lyssna o njuta som tidigare.
Gillar inte att göra musik till statestik, olustig magkänsla.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-15 10:27

Switchtiden är väsentlig också. Det får inte ta mer än en sekund att byta.
För vissa kablar kan det då krävas att du har dubbla identiska och nivåmatchade anläggningar som du bara switchar i högtalarändan mellan...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-15 11:06

Nattlorden skrev:Switchtiden är väsentlig också. Det får inte ta mer än en sekund att byta.
För vissa kablar kan det då krävas att du har dubbla identiska och nivåmatchade anläggningar som du bara switchar i högtalarändan mellan...

Då kan det bli stressigt :D . Jag föredrar långtidstest.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-15 11:39

adagio skrev:Ang blindtest- FY FAN VA SVÅRT!!
---

adagio, ett mycket klokt, insiktsfullt och ödmjukt inlägg. Du har all min respekt!

omständligt och krångligt för att det ska flyta och pauserna inte ska bli för långa, att mekaniskt ljud inte avslöjar något mm. Men framför allt osäkerheten som blir längre ju längre man spelar.

Ja, det gäller att lägga upp testet med mycket förberedelser innan. Man blir så trött av själva lyssnandet, så man vill ha så lite strul som möjligt då.

Öppen lyssning- stora skillnader, blind lyssning- skilnad ytterst fin snarare nyanser. Och till det stor osäkerhet.
Jag förstår inte riktigt mekaniken i detta, att hjärnan spelar oss spratt står helt klart i både positiv och negativ bemärkelse.

Jo, det brukar kallas förväntanseffekt, eller mer allmänt placeboeffekt. Det är väl dokumenterat inom psykologin och perceptionsforskningen.

Blindtest är jättesvårt, långtidstest utvisat andra saker som jag tycker är viktigt.

Även långtidstest kan göras blinda. Eller man kan lyssna öppet under en lång tid och när man känner sig säker på skillnader göra ett blindtest.

---

Haha, ja det är lite Pandoras ask över detta. Men att njuta av musik är en sak, undersökning av hur saker förhåller sig en annan.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-15 11:40

Jag tror att vi med min insatts tyvärr skulle få lika bra resultat med krona eller klave. Viktiga erfarenheter för mig dock.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-05-15 11:44

Spännande läsning Jocke! När det kommer till blindlyssning tror jag man först måste komma över sin egen rädlsa, tänk om jag inte hör allt det jag hört i öppen lyssning!. När väl det lagt sig är blindlyssning, om den genomförs rätt, ett utmärkt verktyg. Att lyssna på musik handlar ju om att lyssna, inte om att se. Vid blindlyssning är ju precis det man gör, man lyssnar och litar på sin hörsel.

Angående blindtest av viner tycker jag det är en utmärkt metod för just detta. Man behöver faktiskt inte tycka att ett vin är gott bara för det kostar 500 kr likaväl som ett vin för 100 kr ibland faktiskt kan vara riktigt njutbart. Blandar man inte in priset i ekvationen slipper man tänka på det och kan koncentrera sig på hur vinet verkligen smakar istället. Resultatet blir mycket mer rättvist.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-15 11:54

Här är några andra tester som det skrivits om här:

Ett kabeltest enligt konstens alla regler (lång tråd som även innehåller en massa statistiksnack...):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=52663&postdays=0&postorder=asc&start=0

Ett ambitiöst högtalartest som var väldigt lärorikt för arrangören (men som inte gav svar på något om det som testades):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45798&postdays=0&postorder=asc&

Ett test av digitalkabel (dyr vs. billigt hemmabygge):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51054&postdays=0&postorder=asc&start=0
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-15 11:55

Rydberg skrev:Angående blindtest av viner tycker jag det är en utmärkt metod för just detta. Man behöver faktiskt inte tycka att ett vin är gott bara för det kostar 500 kr likaväl som ett vin för 100 kr ibland faktiskt kan vara riktigt njutbart. Blandar man inte in priset i ekvationen slipper man tänka på det och kan koncentrera sig på hur vinet verkligen smakar istället. Resultatet blir mycket mer rättvist.

Blinda vintester kan vara extremt svårt så jag tror det gäller även inom HiFi. Det har väl hänt många gånger att man föredragit ett vin för 150 spänn framför ett för 500. Minns när Carl-Jan svarade fel på ett marsalavin i "På Spåret". Det blindtestet blir han nog påmind om än idag stackarn :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-05-15 12:04

Panelguy skrev:
Rydberg skrev:Angående blindtest av viner tycker jag det är en utmärkt metod för just detta. Man behöver faktiskt inte tycka att ett vin är gott bara för det kostar 500 kr likaväl som ett vin för 100 kr ibland faktiskt kan vara riktigt njutbart. Blandar man inte in priset i ekvationen slipper man tänka på det och kan koncentrera sig på hur vinet verkligen smakar istället. Resultatet blir mycket mer rättvist.

Blinda vintester kan vara extremt svårt så jag tror det gäller även inom HiFi. Det har väl hänt många gånger att man föredragit ett vin för 150 spänn framför ett för 500. Minns när Carl-Jan svarade fel på ett marsalavin i "På Spåret". Det blindtestet blir han nog påmind om än idag stackarn :)

Svårt beror ju på vad man vill testa. Det är ju mycket enklare att säga vad man tycker är gott om man slipper ha en prislapp i medvetandet som deklarerar "vad man borde tycka". Däremot att blint säga vad viner kostar är svårt om de inte ligger runt 75-85 spänn för de brukar jag lyckas pricka in.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-05-15 12:04

Är skillnaderna stora så gör det inte så mycket om switchtiderna är lite långa. Ju större skillnad - desto längre switchtid kan man "stå ut med".

Någon skrev att kablarna som tråden handlar om är kostsamma. det hänger ju helt på vad man förväntar sig av dom och varför man köper dom. Jag tror dock att folk som köper den här typen av produkter primärt INTE gör det för att få bättre ljud på något sätt.
Varför köper man en rolex-klocka, för att få mer och bättre tid? Nej. Man köper för att man vill, det är kul och känns trevligt. Och vad är då kostsamt? Tja, det beror ju på vem som skall betala.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-15 12:55

Rydberg skrev:
Panelguy skrev:

Svårt beror ju på vad man vill testa.

Ja. Om man blindtestar vin där det ena är i ett standardglas och det andra (samma vin) är i ett liknande glas som är gjort av en speciell kiselsand och kostar 20 gånger så mycket, så kan det nog vara svårt.

Annars är det ju bara att lita på sin smak. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-15 13:08

Rydberg skrev:Man behöver faktiskt inte tycka att ett vin är gott bara för det kostar 500 kr likaväl som ett vin för 100 kr ibland faktiskt kan vara riktigt njutbart.

Priset är ofta en dålig värdemätare, speciellt när det har med subjektiv smak att göra. SvD's vinskribent exemplifierade det med att jämföra lite olika viner. Ett 50:- vin ger kanske 5:- till vinmakaren. Ett 100:- vin typ 20-25:-, dvs 4-5 gånger mer. Klart det går att göra ett bättre vin för detta. Men när vinerna börjar kosta uppåt 150-200:- handlar det mer om tycke och smak, vingårdens rykte, kvalitet över tiden och liknande. Bara att ett mousserande vin kommer från distriktet Champagne gör att man kan ta ut minst dubbla priset.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2013-05-15 14:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-15 13:16

adagio, ett mycket klokt, insiktsfullt och ödmjukt inlägg. Du har all min respekt! (Lånar en välskriven formulering)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-15 13:40

Almen skrev:
---

Haha, ja det är lite Pandoras ask över detta. Men att njuta av musik är en sak, undersökning av hur saker förhåller sig en annan.

Viktigt poäng där. Egentligen är det ju så - men för den som har HiFi som hobby så hör de ihop ganska mycket ändå..?

En av de grejer som gör denna hobby lite speciell - det är kanske inte enbart vetenskaplig sanning som skapar bästa musiklyssnandet (för hobbylyssnaren).

En konstruktör vill veta, men en lyssnare/hobbyist vill uppleva. Ska då lyssnaren ständigt och enbart tänka som en konstruktör? Vetenskapen kanske borde rekommendera lite placebo - för lyssnaren? :)

Edit: Och det sköna är ju att det finns fullt vetenskapligt fog för att man genom en kombination av design och teknik kan uppnå denna verifierbart förbättrade lyssnings/musikupplevelse, så det finns egentligen inget fog för att undvika den - snarare tvärtom! :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-15 15:49

Starkt av dig adagio, att skriva som du gör, trots att du representerar "branschen". Vad gäller trivseleffekter kan jag mycket väl tänka mig att man kan uppleva skillnader vid öppen lyssning. När jag har nystädat i lyssningsrummet och alla mattor ligger på plats och stubbar, mikrofoner, kättingar, rep och underkläder är bortplockade så låter det genast lite trevligare. Ett snabbare sätt att åstadkomma samma förbättring är att släcka ljuset helt :-)

När jag köpte min DAC fick jag låna en röd, kort, mycket dyr USB-kabel (1400 spänn för 75 cm eller en meter kanske, tror jag det var) helt utan köptvång. Ja, jag behövde inte ens lägga ut pengarna. Audio Concept lovade att jag skulle få prova den så länge jag ville, så ingen stress heller. Tog med den. Använde Biltema, tre meter lång, ful och grå kabel i säkert en månad innan jag slutligen, en sen kväll, bestämde mig för att ansluta dyrkabeln. Hur det gick? Tja, läs min medlemspresentation, tror det finns bild på den där också. Du kommer till den genom att klicka på hemsida nedan ;-)

Noterar också att senaste H&M har ett stortest av kablar. Ska ta o läsa det i lugn och ro. Ibland är de duktiga på att få skillnaderna att låta enormt stora och tydliga i sina utläggningar, men jag tror inte någon av testarna skulle våga ställa upp på en blindtest tillsammans med Faktiskt-medlemmar, ännu mindre skulle de våga erkänna att de inte hör tydlig skillnad. Respekt adagio!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-15 15:59

hifikg skrev:
...Noterar också att senaste H&M har ett stortest av kablar. Ska ta o läsa det i lugn och ro. Ibland är de duktiga på att få skillnaderna att låta enormt stora och tydliga i sina utläggningar, men jag tror inte någon av testarna skulle våga ställa upp på en blindtest tillsammans med Faktiskt-medlemmar, ännu mindre skulle de våga erkänna att de inte hör tydlig skillnad. Respekt adagio!

Alla HIFI-blaskor utropar nya vinnare hela tiden som slår föregångarna med en bra marginal. Vargen kommer! Tänk de stackars produkter som faktiskt är så bra som de lovar?!?! HIFI är det nya varg... 8)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-05-15 16:05

Max_Headroom skrev:Är skillnaderna stora så gör det inte så mycket om switchtiderna är lite långa. Ju större skillnad - desto längre switchtid kan man "stå ut med".

Någon skrev att kablarna som tråden handlar om är kostsamma. det hänger ju helt på vad man förväntar sig av dom och varför man köper dom. Jag tror dock att folk som köper den här typen av produkter primärt INTE gör det för att få bättre ljud på något sätt.
Varför köper man en rolex-klocka, för att få mer och bättre tid? Nej. Man köper för att man vill, det är kul och känns trevligt. Och vad är då kostsamt? Tja, det beror ju på vem som skall betala.
ibland har du dina stunder!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-15 16:16

Rydberg skrev:
Panelguy skrev:

Svårt beror ju på vad man vill testa. Det är ju mycket enklare att säga vad man tycker är gott om man slipper ha en prislapp i medvetandet som deklarerar "vad man borde tycka". Däremot att blint säga vad viner kostar är svårt om de inte ligger runt 75-85 spänn för de brukar jag lyckas pricka in.

Skulle inte du blindtesta några förstärkare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-15 16:16

Max_Headroom skrev:Varför köper man en rolex-klocka, för att få mer och bättre tid? Nej. Man köper för att man vill, det är kul och känns trevligt.

Dock marknadsför Rolex inte sina klockor som att de ger dig mer och trevligare tid tillsammans med dem...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-15 16:19

Hm.. Lite placebokablar gör inte upplevelsen sämre.
Tvärtom!
Liknelsen med klockor tycker jag är rätt klockren. Kravet är att klockan går rätt och inte går sönder, sen spelar personlig smak och plånbok in i valet. Skulle då likna mig (sonus Concordia ) vid Certina( bra, snygg, diskret inte så dyr) inte Rolex eller Omega då prislappen drar iväg.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-05-15 17:02

Jag tycker jämförelsen med en "fin"-klocka haltar betänkligt. Där betalar man ofta för en utmärkt finish, högsta klassens urmakeri/hantverk och sedan är ju klockan även ett smycke. Går inte att jämföra med några hemmalindade kablar kan jag tycka (no offence). Jag tror få personer skulle kalla en kabel för ett smycke även om man naturligtvis kan tycka saker som dess estitik.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi