Dämpning/isolering golv ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-10 21:12

Ja, precis!

Jag hade monterat balkar som fristående mellan sidoväggarna och utan kontakt med befintligt tak bar undertaket. Helt enkelt eliminerat fysisk förflyttning.Jag har monterat in masonit i facken och tätat runt om. Sedan hade jag gjort de nya balkarna något styvare och låtit dem falla in så att det nya innertaket kunde tätas helt mellan sidoväggarna. Utrymmet emellan hade jag fyllt med vanlig isolering.

Så jäkla många balkar blir det inte och det är typ en kostnad på 150-200 spänn styck! Inget att prata om.

Det nya innertaket kan göras ordentligt styvt och tungt om de nya balkarna som går är 220x45mm

Isolerskivorna är dessutom anpassade för det nya utrymmet mellan balkarna och det kan således gå hela vägen upp mot ovansidan på de nya balkarna och lämna några cm luftspalt till undersidan på de spontade bräderna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-10 21:51

Nu tar vi det lite lugnt :)

Rummen under har inte väggarna på samma ställe. Nytt 'flytande' tak skulle kanske vara häftigt, men lägre takhöjd vill jag inte ha. Sedan är det nog helt onödigt att överdriva i detta fall.

PS. Dämpande akustiktak skulle i och för sig vara trevligt i vissa rum.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-10 23:10

Haha... ;)

Det här skulle snarare in på Nattlorden sida. Tänk vad whisky kan göra..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2013-05-10 23:54

Mich skrev:Nu tar vi det lite lugnt :)

Rummen under har inte väggarna på samma ställe. Nytt 'flytande' tak skulle kanske vara häftigt, men lägre takhöjd vill jag inte ha. Sedan är det nog helt onödigt att överdriva i detta fall.

PS. Dämpande akustiktak skulle i och för sig vara trevligt i vissa rum.

//Michael

så mycket lägre tak höjd blir det inte av extra balkar i golvet, kanske 2-3 cm, du kan ju lägga dem parrarelt med de nuvarande. taket därimot måste du inte sänka, det var ju dämpning i golvet du ville ha.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-14 21:02

Nu börjar det bli dags att bestämma sig. Just nu funderar jag på att behålla plank bitarna som ligger där. Lägga papp, den där pellets'en som jag skrev om och sedan glasull skivor.

Om jag fyller i 50mm med pellets, så kommer det att väga 400kg! kanske lite mycke?

Som jämförelse. Om jag enbart fyller med träfiber eller cellulosa, så skulle det väga 136kg. Undra hur mycket kutterspån väger... kanske 110kg/m3 (80-200). Det blir i så fall 300kg. Plus att jag hade sand förut. ...mmm, 400kg kanske inte är så farligt.

Fick ett cirka pris, 100 kr säcken. Om jag nu minns rätt; 40 liter per säck, 36 säckar på en pall. 1,44 m2 på en pall, 720 kg. Så det blir 3600 kr för en pall, plus frakt. Finns inte i lager i Sverige. Går att få hem om ca två veckor till Kristianstad. Hmm... tänka tänka, skall jag slå till.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-15 10:47

Nu har jag lite mer exakt pris: 3915kr + frakt 2657kr 8O

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-15 11:16

Bjälklagsskiva i botten, fiberbetong, isolering och ytskikt.

Men helst extra reglar för att bli av med fysisk kontakt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-15 12:31

Tycker du jag skall lägga i betong pulver?
För inte skall jag väl gjuta, det blir nog inte så bra när trät rör på sig och golvet gungar. Lägga i sand känns inte bra.

Inga extra reglar, så extremt behöver det inte vara.

Detta med frakt är inte kul. DHL vill ha 3738kr (ej avtals kund).

Jag kan skicka ett paket med schenker för 1743kr (behöver inte vara pall). Medans företagarn med avtal behöver betala 2657kr. Något måste vara galet. Jag har ringt Schenker och det bör stämma det på internet, man gör även betalningen online.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-15 14:54

Du kanske såg att det skulle vara en bjälklagsskiva mellan trä och betong?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-19 12:14

Har nu beställt isopellets, men utan frakt. Jag skall ordna frakten själv. Det går att köpa frakten för 949kr från [url]fraktabilligt.se[/url]. Nu var det inte bara frakten i fraktpriset som jag fått, men han gick ändå med på att sälja en pall för produktpriset.

Har nu rivit den andra snevinden. Det var tretex överallt. I snetaket satt det glespanel (cc 60). Bakom den kartong. Seriöst tänkte jag först, men va är det bakom! Inget 8O men ytterliggare kartong mot takråsponten.
Bild
Det var alltså ingen isolering.

Nu ser det ut så här, uppåt:
Bild

Neråt:
Bild

Här är det som är kvar av väggen mot balkongen. Det var ingen balkong från början, byggdes om för fyrtio år sedan. Då även snevindarna 'isolerades'.
Bild
Kolla in nertill på takstolen. Oj, de kapade visst av längsgående reglarna lite för mycket! Takstolen står inte på någon regel.
Bild

Ojoj
Jag har tänkt bygga om och ta bort balkongen. Blir tre fönster istället. Delen som är balkong blir inne i huset istället. Golvet/taket har läckt och balkongen används aldrig. Nu blev det helt plötsligt lite upp prioriterat.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-19 13:16

Det verkar som om du i övrigt har c-c 1200 men att det är lite mindre c-c just där.

Är det verkligen en bärande del, eller har den varit där för väggens skull? Är den bärande har nog just väggen varit till hjälp..

När du skall isolera snedväggen så glöm inte bort luftningen bakom råsponten.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-19 16:27

Ja jösses, det har du rätt i. Vad fart blind jag kan bli. Det är en kapad takstol som de använt och monterat där taket slutar (i balkong hålet). Den går inte ända upp till nock. Tyvärr ser man att det rört på sig. Råsponten i taket är nån centimeter högre där den där regeln är, jämfört med ovanför där den slutar. Den borde gått ända upp och så skulle den ju ha legalt på regel längs ner.

Luftspalt blir det, trälister och fiberboard. Är dock tveksam till att öppna upp ner till. De har ju lagt asfaboarden ända upp, men det är lite springor. Tror det räcker, onödigt ha storm upp i luftspalten. Blir aluminium nät först.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-19 22:04

Låter bra!

Jag satte lite stödlister på mina skivor emellan så isoleringen inte tryckte på och minskade spalten :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Dämpning/isolering golv ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-05-20 16:03

Mich skrev:Har nu jämnat till balkarna, så det börjar bli dags att slänga på ett golv. Det blir golvspånskivor, som limmas och skruvas. Nu måste jag bestämma vad jag skall lägga i golvet. För att minska ljudet mellan rummen. Brädorna som ligger löst tänker jag plocka bort. Förutom på ett ställe där de sitter fast, där är det en vägg under.

Jag har haft en tanke på att lägga i gips (golvgips). Helst med någon fogmassa emellan skivorna och listerna som de kommer att ligga på. Ovanpå gipset tänkte jag limma frigolit (10cm) och fylla ut med fogskum runt om, emot reglarna. Så att det blir lufttätt. Ovanpå frigoliten lägger jag sedan vanlig isolering (glas eller stenull). Vad tror ni om detta?

Har börjat tänka om lite...
Nu funderar jag på att först lägga (pressa) i stenull markskiva (10cm) och sedan vanlig isolering.

Eller, hur skall jag göra? Finns det något som ger vettigt resultat?

Så här ser det ut:
Bild

Bild

Bild
Ovanför listen och upp är det ca 175mm.

PS. För er som undrar så kan jag berätta att det har varit: Papp, sand och kutterspån.

//Michael

Jag såg inte denna tråd förrän nu.

Får jag fråga lite vad är önskemålen?

- Ljudisolering? - Är det musikrum däruppe som är tanken? Sovrum under? Annat?

Stegljudsisolering? -Har du några tankar där?

Av dina tankar ovan är det det mesta som troligen inte funkar så bra med tanke på ljud- och stegljudsiolering.

Vad är den längsgående dimensionen, alltså längs med golvbjälkarna?

Och dimensionen på andra ledden?

Jag har tidigare jobbat en hel del med byggnadsakustik...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-20 22:31

Önskemål är att minimera ljudet mellan rummet där uppe och rummen under. Inte kul att höra vad det pratas om. Stegljud ser inte jag som något problem.

Det var tänkt bli ett musiklyssningsrum, men nu har det gått flera år. Så man kan undra om det någonsin inträffar. Annars är det lämpligt som sovrum för två, men jag är ju ensam :?

Under är det vardagsrum och ett gästrum - eller rättare sagt kommer att bli, nu är det mest en byggarbetsplats.

Rummet/golvet är 411 x 427 cm. Bärande vägg under i mitten.

//Michael

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-05-22 10:08

Mich skrev:Önskemål är att minimera ljudet mellan rummet där uppe och rummen under. Inte kul att höra vad det pratas om. Stegljud ser inte jag som något problem.

Det var tänkt bli ett musiklyssningsrum, men nu har det gått flera år. Så man kan undra om det någonsin inträffar. Annars är det lämpligt som sovrum för två, men jag är ju ensam :?

Under är det vardagsrum och ett gästrum - eller rättare sagt kommer att bli, nu är det mest en byggarbetsplats.

Rummet/golvet är 411 x 427 cm. Bärande vägg under i mitten.

//Michael

Du kan tänka att golvet ska bli liknande en gipsvägg med åtskilda regelstommar. Skillnaden är att det är andra material. Alltså, det ska vara en stor "ytmassa" som inte är ihopkopplad mekaniskt med en annan ytmassa. När det gäller golv behöver dessa ytmassor vara bärande, så det är inte helt enkelt.

Du skulle kunna fundera på två varianter:
1. Vibrationsisolerande remsor som läggs på befintliga golvbjälkarna. Ovanpå detta golvspån och sedan valfri goovbeläggning. Hålrummet i bjälklaget fylls med mineralull. Vilka vibrationsisolerande remsor som är lämpliga behöver räknas ut och kollas upp mer noga.

2. Annan metod skulle kunna vara att placera nya golvbjälkar lite bredvid de befintliga som höjs upp en smula och inte har kontakt med något annat än ovanliggande golvbeläggning. De kommer då att bära den nya golvbeläggningen. Gissningsvis minst 145 mm bjälkar, kanske minst 170 mm. Golvbeläggning föreslås vara golvspån och därefter valfri golvbeläggning (parkett bör förses med minst lumppapp, men det finns andra trevliga varianter också). Mellanrummet i bjälklaget fylls helt med mineralull.

Naturligtvis utan garanti från min sida...! (kan var andra omständigheter i huset som gör det omöjligtv att veta i detalj hur det kommer att bli)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-22 22:11

Tack

Tyvärr blir det inte något av det. Nya balkar kan jag inte lägga. De måste gå ut till yttervägg, det är nästan två meter bort. Dagens balkar måste stödas, vilket de får när jag limmar/skruvar spånskivorna i dom.

Luftspalt på gång i snetaket, det tar sin tid. Al-nät för att förhindra ovälkomna gäster. 24 läkt och MDF-Basic skiva. Den var billigare än fiberboarden. Slät på båda sidor, vilket inte borde vara en nackdel. Ånggenomgångsmotståndet kan väl inte vara högt i mdf, försökte hitta uppgift på det menmen misslyckades. Det blir nog bra.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-22 23:54

Jag är inte alls säker på att det var ett bra val med MDF...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-05-23 22:01

Säg inte så :(

Hittar du någon fakta?

Förr använde man väl masonite och den är ju lite som mdf. Fiberboard'en är lite mjukare/fluffigare, men det finns olika. I mitt hus sitter det tretex.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-06-17 22:09

Jaha, tiden går och jag har inte skrivit något här. Däremot har det faktiskt hänt lite. Jag hade två veckors semester och jobbade hårt i lilla snerummet. Blev några svettiga dagar, bra för kroppen och själen :-)
Bild

Jag var orolig för de där skivorna jag köpte (MDF Basic från Moelven). Gjorde lite prov med vatten och bestämde att jag måste ta andra skivor. De gamla jag använde för några år sedan är mer porösa. Nu visade det sig att de som Krauta hade hemma var hårdare än de gamla. Hårdboard från Finnish Fibreboard Ltd. Släta på ena sidan och viramönstrade på andra. Träfiber skivorna suger vatten på annat sett än MDFen. Jag provade med att lägga en vatten droppe på skivorna och väntade några timmar. Min gamla board suger i sig vattnet inom någon timme. Den nya hårdboarden tar lite mer tid på sig. Däremot så på MDF Basic skivan så finns vatten droppen kvar på kvällen, efter många timmar. Då har de andra skivorna, förutom att sugit i sig vattnet, även börjat torka. Nästan torkat helt.
Bild

I förr förra veckan så ringde försäljaren och sa att grejor var på gång till sverige. Han ville ha förskottsbetalt och det fick han. Så nu fick snerummet vänta, hann tyvärr inte bli klart på två veckor (och lite till). Förra veckan fick jag mail att pallen fanns i sverige. Jag beställde frakt hos fraktabilligt.se och pallen hämtades samma dag. Två dagar senare fanns den i mitt garage. Smidigt och billigt (jo alltså relativt, de andra ville ha mycket mera pengar). Betalade 949kr för en 750 kg pall.

Så här ser det ut:
Bild

Har lagt i lumppapp. Så det inte skall ramla ner mellan brädorna. Måste vänta några dagar på att pappen luktar av sig. Undra om rullen var lite fuktig. Hoppas den nu torkar och lukten försvinner snart.
Bild

Värmerör...
Bild
Bild
Undra om det blir bra, jag är inte säker på exakt hur jag skall göra. Måste bestäma vilket element som skall sitta i rummet. Jag lyckades på något märkligt sätt ge bort det gamla till min bror! Kommer nog ta ett från ett annat rum och där i sätta ett som är lite längre (som jag har ståendes). Det skulle vara trevligt och måla om radiatorn. Skulle helst vilja rengöra och måla om hela. Även mellan panelerna, men det är väl omöjligt. Någon som vet? Det är mindre än en centimeters mellanrum. Så det måste till special grejor för att komma åt.
Bild

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-17 23:36

Slå mig en signal imorgon M
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-07-14 11:33

Här går det långsamt :(

La i en omgång pellets straxt efter jag fick det. Sexton säck. Märkte att det blev lukt i rummet. Det stinker inte direkt av det om jag lägger näsan intill, men den stora mängden gör att det blir lukt i rummet. Vädrade med öppet fönster och ibland korsdrag. Efter en vecka så la jag i mera, nu är det 620kg. Spånskivorna som skall läggas väger 260kg. Det började bli fuktigt på nätterna, så jag har haft fönstret stängt på nätterna. Har kört med avfuktare på nätterna. Ibland även dagtid, då jag inte varit hemma. Igår var det 31 grader i rummet. Lukten har minskat. Vill helst få bort lukten helt, känns väldigt dumt att bygga in något som luktar.

Då det börjar bli dags att lägga golvet så tänkte jag köpa isolering att fylla upp resten med. Får nog bli Isover glasull. Var iväg och tänkte köpa förra helgen... men va i... det luktade. Säckarna är öppna i ena änden och det luktade mycket. Urin - inte gott. Jag har använt glasull (isover) förut och har även säckar hemma (annan tjocklek). Det har inte luktat så mycket. Läst om att det kan lukta om glasull, men blev nu förvånad. Det blev inget köp.

Jaha, tänkte om och får väl använda stenull istället. Då det inte finns skivor i rätt storlek, så tänkte jag lösull. Köpte tre säck Rockwool Vindsull. Öppna en säck i ena änden - det luktar! Nej! Jag trodde det var glasull och inte stenull som innehåller Urea.

Finns det någon isolering som inte luktar?

//Michael

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-14 11:44

Ekofiber.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-07-15 22:29

Det låter (luktar) bra :)
Har nämligen tänkt Ekofiber på vinden och i snetaket. Har varit kontakt med sprutare i Norrköping. Kommer dock inte ihåg om jag frågade om de kan spruta i säck till mig. Det måste ju bli samtidigt som annat jobb, annars vill de nog ha mycket betalt. Nu är det semester tider - så nu är det ju bara att glömma som alternativ. Vet inte hur jag skall göra :( Jag hade ju hoppats på att det rummet skulle varit klart innan semestern. Jag har tusen gånger mer att göra.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-15 22:34

Jag sprutade allt i min utbyggnad till torpet.

Jag hittade en snubbe i Linghem och köpte isoleringen där. Fick tom låna utrustningen för att göra jobbet (jorå fick låna den en vecka). Det var som en stor kvarn man hällde isoleringen i och sedan fick något stå och spruta. Krävs två snubbar, en som fyller på och en som isolerar. Jäkla fart på det hela kan jag säga.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-07-16 15:25

Jag har hyrt maskin i Linghem, men tvärtom - suga, inte spruta. Det var några år sedan. Kanske samma herre, han hade lagt av med sprut jobb.

Vad för isolering använde du?

PS. Spruta själv tänker jag inte göra. Har flera smala sne fack som skall fyllas. Krävs lite erfarenhet för att få till.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 15:32

Mitt tak var också snetak, spände plast och sprutade genom hål som jag gjorde. Kan ha varit samma snubbe.

Jag valde inte ekofiber och jag har aldrig haft den minsta lukt, inte ens initialt.

Rätt skönt när man kommer till torpet på våren och det inte finns någon unken luft alls.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-07-17 21:57

Den Danska Hantverkarblaskan har som vanligt en del omständiga förslag,
sök på ljud. Tror numret kom månadsskiftet juni-juli.

http://gds.se/golv/sa-har-blir-du-kvitt-storande-ljud
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-07-17 22:34

Idag lämnade jag tillbaks lösullen.

Har nu köpt en rulle Space Roll från Knauf Insulation, glasull. Tillverkas med ECOSE teknologi, fri från formaldehyd och "luktfri". Men visst luktar det lite om man sniffar. Tyckte även tjejen på Bauhaus. Det stinker dock inte piss. Utan det är en mildare lukt. Vi får se vad jag tycker när jag öppnar upp rullen. Kanske borde öppna den och låta den vädras i garaget.

Tyvärr luktar det fortfarande från pelletsen. Undra hur mycke längre jag skall låta den vädras. Jag vill ju få dit golvet snart och göra i ordning rummet.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-07-21 13:24

Nu börjar bli riktigt orolig. Lukten verkar inte försvinna från Thermofloc'en. Jag tänkt efter lite, va ha jag gjort... Jo, lagt in massa skräp i rummet. Skräp - jo, en massa gammalt papper från tidningar och dylikt, plus lite annat skit (det är inte bara returpapper). Med tanke på hur det stinker äckligt från nya tidningar och tidskrifter, så är det inte konstigt att det luktar. Jag trodde nog att om man använder returpapper så bearbetas det till något först (pappersmassa?) så man har något med kända egenskaper att gå vidare från. Plus att trycksvärta med mera 'tvättas' bort. Det jag har är ju papper och skräp som är ihop pressat. Usch - kan jag väl inte bygga in i huset.

Kanske lika bra erkänna för sig själv att jag gjorde ett stort misstag. Ta bort skiten och kasta på tippen. Tiden rinner iväg och allt går fel i livet. Jag som trodde jag i alla fall skulle lyckas få till det där rummet i huset, inom rimlig tid.

//Michael

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum