Moderator: Redaktörer
Mich skrev:Nu tar vi det lite lugnt![]()
Rummen under har inte väggarna på samma ställe. Nytt 'flytande' tak skulle kanske vara häftigt, men lägre takhöjd vill jag inte ha. Sedan är det nog helt onödigt att överdriva i detta fall.
PS. Dämpande akustiktak skulle i och för sig vara trevligt i vissa rum.
//Michael
Mich skrev:Har nu jämnat till balkarna, så det börjar bli dags att slänga på ett golv. Det blir golvspånskivor, som limmas och skruvas. Nu måste jag bestämma vad jag skall lägga i golvet. För att minska ljudet mellan rummen. Brädorna som ligger löst tänker jag plocka bort. Förutom på ett ställe där de sitter fast, där är det en vägg under.
Jag har haft en tanke på att lägga i gips (golvgips). Helst med någon fogmassa emellan skivorna och listerna som de kommer att ligga på. Ovanpå gipset tänkte jag limma frigolit (10cm) och fylla ut med fogskum runt om, emot reglarna. Så att det blir lufttätt. Ovanpå frigoliten lägger jag sedan vanlig isolering (glas eller stenull). Vad tror ni om detta?
Har börjat tänka om lite...
Nu funderar jag på att först lägga (pressa) i stenull markskiva (10cm) och sedan vanlig isolering.
Eller, hur skall jag göra? Finns det något som ger vettigt resultat?
Så här ser det ut:
Ovanför listen och upp är det ca 175mm.
PS. För er som undrar så kan jag berätta att det har varit: Papp, sand och kutterspån.
//Michael
Mich skrev:Önskemål är att minimera ljudet mellan rummet där uppe och rummen under. Inte kul att höra vad det pratas om. Stegljud ser inte jag som något problem.
Det var tänkt bli ett musiklyssningsrum, men nu har det gått flera år. Så man kan undra om det någonsin inträffar. Annars är det lämpligt som sovrum för två, men jag är ju ensam![]()
Under är det vardagsrum och ett gästrum - eller rättare sagt kommer att bli, nu är det mest en byggarbetsplats.
Rummet/golvet är 411 x 427 cm. Bärande vägg under i mitten.
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster