Stereobänk och sub - Avslutad byggtråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

Stereobänk och sub - Avslutad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-20 19:42

Ni får skälla på mig om jag bryter mot någon forumlag nu, men jag tänkte att någon kanske kan ha nytta av delar, eller en komplett setup. Sist i tråden har jag lagt in lite bilder och specar. Beklagar att atta bilder har försvunnit. Skall verkligen se om jag kan hitta dem igen.

************************************************************************************************************

Då var det dags. Tyvärr har jag en himla massa annat som jag håller på att beta av, men nu har min nya stereobänk börjat ta form i huvudet åtminstone.
Bänken kommer inte ha några integrerade basar utan det blir två konstruktioner som blir separerade med skumplast. Har försökt illustrera det i gamla klassikern paint... Testade lite sketchup men det kräver lite övning, tid som jag inte har förtillfället
Bild

Skumplasten blir inte grå utan svart och min förhoppning är att det inte kommer synas så mycket (endast en cm runt om). Hela baslådan kommer stå på en lite hårdare skumgummimatta (även den svart i framkant)
Baffeln på baslådan bli svartbetsad ek, resten av lådan i 19mm mdf
Själva bänken blir en något ljusare svartbetsning av ek plus olja (så att man får lite mönster i den)

Djupet på baslådan blir 40 cm utvändigt och bänken kommer vara 50 cm djup. Man kommer alltså kunna skjuta lådan lite fram och tillbaka så att det blir lite av en variabel baffel. Vet inte om detta ger något men jag tänkte att det kan vara kul att testa. Eventuellt kan jag i efterhand bygga en stor ram med duk och sätta framför elementen men det får vi se.

Element blir L26ROY och volym blir 39 liter per element.

Förstärkare... Jag har en xtz dsp sub amp idag men jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Vet inte om det räcker... Jag tänker hur som helst börja med den och se. Tips på hur man kopplar in 4 basar till den tas tacksamt emot.
Kan man köra två parallellt och två i serie månne? (alltså två seriekretsar som man kopplar in paralellt)

Det blir alltså inget lågbasmonster, men frugan blir ändå bara sur när jag spelar ner glas från hyllorna...

Kan ju lägga på lite PEQ eller LT i efterhand och testa lite, men det är inte primärt något mål med infra.

Vi började ju lusa ner Bosses tråd med volymer på L26ROY och jag har räknat och simulerat en del efter det. Jag har två alternativ. Lådor runt 40 liter och en totalbredd på 160 cm eller lådor på 53+ liter med en bänk på totalt 200 cm. Jag tror mig ha bestämt mig för den mindre varianten och det har alltså då inget med utrymmet att göra.

Andra tankar?

//Björn

edit:rubrikändring
Senast redigerad av Bjorn_ 2016-10-31 19:57, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-05-20 21:25

Varför den mindre volymen när det pekar på att den större dito är mer optimalt?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-20 22:01

Jag vet inte. Igår såg kurvan bra ut, nu ser den annorlunda ut. Jag och basta är inte kompisar riktigt ännu. "Design suggestion" ändrar sig också, men jag har väl pillat på något nånstans...

Jag får försöka hitta lite tid och simulera mer. System response ändrar sig bara marginellt även om man knappar in 40 eller 60 liter men En massa annat ändrar sig, bland annat Q.
Kommer jag ner i 30 Hz i -3db så är jag nöjd.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-05-21 06:35

I ditt simulerande bör du väga in att T/S-parametrarna inte helt verkar att stämma.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-21 19:39

Jo, det gör det hela inte enklare...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-21 19:52

Gå mot den större lådan.

Parallellkoppla basarna två och två. Seriekoppla sedan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-21 20:39

Tackar. Om jag går på den större lådan så blir "facken" i bänken 46 cm breda. Om jag kollar på 19tumsprylar så verkar de flesta stärkare ligga på 48 cm, detta är väl med fästen. Någon som har ett steg som kan mäta bredden utan fästen? Bra att veta om det går in...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-05-21 20:43

Lab1000 mäter 43cm och 43 är nog vad de flesta normalbreda hifiprylarna brukar mäta.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-05-21 20:54

MagnusÖstberg skrev:Gå mot den större lådan.

Parallellkoppla basarna två och två. Seriekoppla sedan.

+1

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-21 21:45

Det blir även större baffel vilket jag tycker är bra. Vad tror ni om variabel baffel då, är det lönt?
Om jag struntar i det så kan jag bygga lådor på 60 liter istället för 51...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-21 22:37

Variabel?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-05-21 22:41

Bjorn_ skrev:Det blir även större baffel vilket jag tycker är bra. Vad tror ni om variabel baffel då, är det lönt?
Om jag struntar i det så kan jag bygga lådor på 60 liter istället för 51...

Do it!

http://m.youtube.com/#/watch?v=P9pa_8-W ... 9pa_8-WdlU

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-22 07:37

Haha, klassiker

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-22 07:41

MagnusÖstberg skrev:Variabel?

Ja, om lådan är lite grundare så kan man putta in den lite under bänken. Kanten runt om (dvs bänken) plus golvet blir ju då en förlängning av baffeln, en slags hbaffel. Jag tänker mig att konerna får mot bättre stöd då. En teori bara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-22 08:01

Åh, nä skit i det :)
Jag saknar dig.

Bjorn_

Har du två ROYS över?

Inläggav Bjorn_ » 2013-06-10 09:43

Hoppas jag inte bryter mot någon regel nu 8)

Har mycket byggtankar på G men Jag tänkte så smått börja bygga på min bänk. [s]Är det någon i skåneland som har ett par Roys över som ligger och skräpar?[/s]
Senast redigerad av Bjorn_ 2013-06-10 12:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-06-10 10:47

I en medlemspresentation är det ok.
\\Sky

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-06-10 12:19

Jo där läser ju alla ;-)

Bjorn_

testar lite material

Inläggav Bjorn_ » 2013-07-02 11:09

Alla mått och uppbyggnad mm är klart på papper nu åtminstone (för bänk och subbor). Väntar bara på att lite tid skall infinna sig. Skulle olja en planteringslåda häromdan och tänkte att man lika gärna kan experimentera lite med bets.

Jag hade först tankar på att göra lite högtalare i det högst osexiga materialet furu... Bänken kommer stagas med metallprofiler så hållfasthet är inget att bry sig om. Det är ju enkelt att beställa något snyggt regnskogsträ och vara klar, men lite roligare (och mer utmaning) med fur. Jag hatar gulnad fur, men det hade varit roligt att utnyttja gulningen till dess fördel istället.
Kan eventuellt bli tal om stavlimmad ek också. Det som talar emot ek är att den just är stavlimmad. Jag gillar långa orörda träytor så egentligen är det ekfaner som det borde vara tal om men det blir ju ett himla pill på en bänk med så många småytor...
Skulle ju kunna ekfanera ovansidan på den stavlimmade eken :roll:

Behandlingen är från vänster:
-bara bets
-maskinslipad (rondellslip)
-lite handslipad (med handen som slipkloss)
-lite mer handslipad

Bild

Eftersom både fur och ek gulnar så är min tanke att det skall bli gul-orange och svart finish. Nu är det helt nyoljat och fortfarande vitt men det kommer mörkna.
Hade en tanke på att först gul eller rödbetsa i första omgången och sedan ta svart i ett lager ovanpå men risken är väl att det blir brunt då...
Nu är det bara att vänta och se hur det blir när det gulnar, tyvärr tar det lite tid. Ju fler gånger man oljar ju mörkare blir det ju också. Bordet som de står lutade mot kan ju vara lite referens för den ton som jag försöker nå...

Fördelar Fur:
- gulnar mer än ek - kanske bättre slutresultat på det jag försöker nå
- billigare
- lättare att jobba med
- mer "liv" i träet i form av möster
- slipper fanér

Fördelar ek
- känns bättre helt enkelt... med stavlimning så blir det också ett visst mönster och "liv"

Någon som testat något liknande innan?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-07-10 14:27

Testat med ett par behandlingar till, blev ok, men inte riktigt som jag ville.

Synd för annars kunde jag ju kört på arbetsnamnet furious i bästa göteborgsvitsanda...

Bild

Bjorn_

och nu ek...

Inläggav Bjorn_ » 2013-07-10 14:33

så här blidde det med ek. Det bästa var att helt betsa allting, skippa slipningen för att sedan gå på med olja och stenull direkt (efter någon dags torka såklart). Det är lätt att styra hur mycket av besten man skall lösa upp så att säga och man kan få fram lagom mycket ek-färg. Här är det oljat och slipat (med stenull) två gånger samt avtorkat med trasa efter varje behandling. Så här får det bli :-)

Här ser det ganska mörkt ut men min telefon har ingen optimal kamera och jag orkar inte klydda med den stora kameran... men här är den fortfarande svart, men lite gula spår från eken beroende på mönstret.

Bygget är godkänt från chefen också, fick trejda med en ny soffa bara :-)

Bild

Bjorn_

element beställda

Inläggav Bjorn_ » 2013-07-15 10:32

Då europe-audio hade 10% sommarrabatt plus nedsatt pris på Roys så fick det bli beställning idag. :-)

Jag har ju tänkt att göra en stor låda med fyra element. Det blir skilda kaviteter för varje element så att det blir lite stagat. Hur hade ni gjort med kablar?
Jag funderar på terminaler för varje element så att man kan koppla om i efterhand utan att behöva riva lådan...vad tror ni?

//Björn

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-15 12:37

Terminera för varje element, elfas säkerhetshylsor, se bomell-bergs bygge.
/J

Cygnus resurectum

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-07 12:45

Nu vad det dags att dra igång :-)

Nederlag första dagen bara, lite jobbigt. Åkte till Bauhaus i Malmö för att köpa hyllplan och få sågat mdf. Hyllplanen slut såklart - jaja, kan ju hända var som helst. Frågar en i personalen om de vet när de kommer få hem det igen. Försvånansvärt nog kollar han i datorn (kanske berodde på att han stod framför en när jag frågade) men det gick inte att svara på. Nähä...

-Ok, kan jag få sågat lite mdf? (yes, nu skall det sågas)
Javisst (fan också)
-Kan du såga det på millimetern? (klart de kan, de har en sjukt bra såg)
Nä, asså det kan slå på en halv centimeter eller så... (vilken jobbig kund)
-Varför det? (hörde jag rätt?)
Njaaa asså det är lite spel i klingan. (jag pallar inte bry mig)
-mm, hej då. (dra åt helvete)
Hej (skönt, nu gick han)

Sist jag fick något sågat på Bauhaus blev det 21 cm fel, det kanske också berodde på spel i klingan, vad vet jag.

Jag har tyvärr så många tråkiga historier om detta varuhus men jag orkar inte skriva ner allt, det stora problemet ligger förmodligen på ledningsnivå, men skit samma - det var sista gången idag som jag satte min fot där.

Så nu står man här med en sågmall... Tips någon?
Har Hornbach en sågverkstad?

Hade jag haft kulor och tid över hade jag nog köpt en sänksåg och gjort det själv, men jag hade gärna fått det kapat så som det ser ut nu.

dagens antiklimax...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-07 14:46

Trist med byggvaruhus som inte kan erbjuda bättre service!

Lite långt att åka, annars har jag en ofta anlitad leverantör som alltid sågar med millimeterprecision (och ofta utan extra kostnad) hos Mölnlycke Trä, utanför Göteborg.

Jag brukar berätta för maskinoperatören om mina projekt så han "glömmer bort" att skriva rekvisition til kassan efter fullgjort värv 8) . "Jo, du vet, det här systemet ska integreras bakom soffan och de små burkarna ska hissas i wire ovanför bokhyllan... Nä, nä, bara för hemmabio och lite feel-good-musik".

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-08 16:51

Jo, liiiite långt :-) men tack ändå!
Idag fick jag en ny upplevelse, åkte till hornbach istället. Ligger lite längre bort men det var ju helt klart värt det. Frågade totalt tre personer om hjälp och alla hjälpte mig. Åkte därifrån med nysågad MDF och en hög med ekplank. Inga problem att såga på millimetern heller! Sjukt annorlunda upplevelse.

Bild
- tur inte familjen var med

Bild
- kontrollmätning!

Bild vad tror ni, kan det bli något? :-)

Jag siktade på 60 liter och hamnade på 59,3 minus elementet, tror det blir fint.

To be continued...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-08 18:09

En grej till...

Jag har alltid borrat, limmat, pluggat och skruvat. Men det känns väl lite overkill eller vad säger ni ?

Ser ju vissa som bara limmar, funkar de bra eller?

Jag kommer dra några skruv i stagen i vart fall så att de inte skan glida omkring. Inga delar av den lådan som syns på bild nu kommer att vara synlig i slutändan med undantag av baffeln (eventuellt). Men just baffeln och bakstycket hade varit nice att slippa skruva. Kommer behöva lägga mycket jobb på bänken så jag vill ha det så enkelt som möjligt :-)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-09-08 23:34

Jag kör spikpistol och lim. Limmar sen håller det rätt och skjuter för att fixera. Mindre låder klarar sej utan tvingar om dom är hyffsat sågade. Men ibland. Är det bra att pressa ytterligare med tvingar

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-09-08 23:36

Limmet håller såpass bra att om du försöker bryta loss det så kan det gå sönder nån annanstans än just i limskarven

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-09 07:11

Johannes skrev:Limmet håller såpass bra att om du försöker bryta loss det så kan det gå sönder nån annanstans än just i limskarven

Jepp, så för hållfasthetens skull så spelar det mindre roll alltså. Nu skall jag bara bestämma mig för om jag ska ha baffel i ek också eller om jag kommer dölja det med högtalartyg så att det inte spelar någon roll. Det går ju att göra både och också...

Nästa

Återgå till DIY-forum