************************************************************************************************************
Då var det dags. Tyvärr har jag en himla massa annat som jag håller på att beta av, men nu har min nya stereobänk börjat ta form i huvudet åtminstone.
Bänken kommer inte ha några integrerade basar utan det blir två konstruktioner som blir separerade med skumplast. Har försökt illustrera det i gamla klassikern paint... Testade lite sketchup men det kräver lite övning, tid som jag inte har förtillfället

Skumplasten blir inte grå utan svart och min förhoppning är att det inte kommer synas så mycket (endast en cm runt om). Hela baslådan kommer stå på en lite hårdare skumgummimatta (även den svart i framkant)
Baffeln på baslådan bli svartbetsad ek, resten av lådan i 19mm mdf
Själva bänken blir en något ljusare svartbetsning av ek plus olja (så att man får lite mönster i den)
Djupet på baslådan blir 40 cm utvändigt och bänken kommer vara 50 cm djup. Man kommer alltså kunna skjuta lådan lite fram och tillbaka så att det blir lite av en variabel baffel. Vet inte om detta ger något men jag tänkte att det kan vara kul att testa. Eventuellt kan jag i efterhand bygga en stor ram med duk och sätta framför elementen men det får vi se.
Element blir L26ROY och volym blir 39 liter per element.
Förstärkare... Jag har en xtz dsp sub amp idag men jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Vet inte om det räcker... Jag tänker hur som helst börja med den och se. Tips på hur man kopplar in 4 basar till den tas tacksamt emot.
Kan man köra två parallellt och två i serie månne? (alltså två seriekretsar som man kopplar in paralellt)
Det blir alltså inget lågbasmonster, men frugan blir ändå bara sur när jag spelar ner glas från hyllorna...
Kan ju lägga på lite PEQ eller LT i efterhand och testa lite, men det är inte primärt något mål med infra.
Vi började ju lusa ner Bosses tråd med volymer på L26ROY och jag har räknat och simulerat en del efter det. Jag har två alternativ. Lådor runt 40 liter och en totalbredd på 160 cm eller lådor på 53+ liter med en bänk på totalt 200 cm. Jag tror mig ha bestämt mig för den mindre varianten och det har alltså då inget med utrymmet att göra.
Andra tankar?
//Björn
edit:rubrikändring