MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-23 16:51

boom skrev:
doglas2009 skrev:
Fackamato skrev:
doglas2009 skrev:Nu har jag sedan några dagar fått hem min MiniDSP, programmet jag hade fungerade :lol:

Dock är det inte så smidigt som jag hade räknat med att ställa in allt.

Det blir VÄLDIGT låg volym på basen, går det på något sätt att höja gainen i MiniDSP:n?

Känner ni till någon "how to" när det gäller MiniDSP? Kanske skulle bli lite lättare då...

Hur har du kopplat?
Behringer EP4000- "out 1 och 2" på minidsp:n och "In 1 och 2" på minidsp:n till Pre-Out sub Denon AVR 1912.

Jag testade tvärt om men då kom det inget ljud alls, så antar att det är rätt kopplat.

Men även att jag har höjt gainen på slutsteget mycket så är det väldigt låg volym på basen...

Om du bara skall använda den som sub eq så skall du koppla sub out till kanal 1 in på dsp och sedan out 2 till bheringer .
Hmm, jag har nu inte MiniDSP:n framför mig. Men du menar alltså att jag har kopplat fel...?

Det är inte omöjligt alls att det är fel... När man trycker på "input gain" i DSP-programmet så kommer det ju upp "mätare", jag har fått för mig att dom ska röra sig när man spelar något, men det gör dom inte för mig...

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-05-23 18:31

En snabb genomgång hur jag använder miniDSP'n.

Det plugin som jag använder heter 2.1 Advanced.

Bild

På första fliken så ställer man input gain, jag brukar ha dom på 0, det står även om du kör mono eller stereo på basarna.

Bild

Parametrisk EQ på ingångarna, jag föredrar att använda den då man får bättre överblick.
Mät, sätt ett värde, mät igen, blev det bättre eller sämre? Ändra och mät igen.

Bild

På crossover kör du delningen mellan toppar och basar. Basarna är typiskt inkopplade på utgång 1 & 2, topparna på 3 & 4.

Bild

Ganska självförklarande, har du hög känslighet på basarna så kan du tex sänka dom någon db här.

Kanske underlättar med bilder om man ska förklara något någon gång också :)

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-05-23 18:40

doglas2009 skrev:Behringer EP4000- "out 1 och 2" på minidsp:n och "In 1 och 2" på minidsp:n till Pre-Out sub Denon AVR 1912.

Jag testade tvärt om men då kom det inget ljud alls, så antar att det är rätt kopplat.

Men även att jag har höjt gainen på slutsteget mycket så är det väldigt låg volym på basen...

Börja att förklara inkopplingen från källan till högtalare så behöver man inte tänka baklänges ;)

Du skriver att input mätarna inte rör sig, har du "synkat" miniDSP:n när den är inkopplad (Den gröna cirkeln uppe till höger)?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-23 18:52

Empa skrev:
doglas2009 skrev:Behringer EP4000- "out 1 och 2" på minidsp:n och "In 1 och 2" på minidsp:n till Pre-Out sub Denon AVR 1912.

Börja att förklara inkopplingen från källan till högtalare så behöver man inte tänka baklänges ;)

Du skriver att input mätarna inte rör sig, har du "synkat" miniDSP:n när den är inkopplad (Den gröna cirkeln uppe till höger)?
Tack så hemskt mycket för hjälpen! :)

Ja, jag har synkat, och det står att det funkade. Jag misstänker dock att något i kedjan är fel, jag testade nämligen mäta-sedan höja 10db vid 20hz- mäta igen, ingen skillnad... :?

Har du gainen på dina sub-steg väldigt högt ställda? Eller är det bara jag som får väldigt svag signal från miniDSP:n?

Förresten kan man ta vilken gammal laddare som helst och koppla in till miniDSP:n, alltså in i det gröna ingången...? Eller måste det vara rätt volt osv..?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-23 18:59

om du bara skall använda den som sub eq så kan du inte använda eq 1 och 2 dom första dom skall stå som pastru du skall anvöända eq 2 på nästa skala som är efter delningen.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-05-23 19:01

doglas2009 skrev:Tack så hemskt mycket för hjälpen! :)

Ja, jag har synkat, och det står att det funkade. Jag misstänker dock att något i kedjan är fel, jag testade nämligen mäta-sedan höja 10db vid 20hz- mäta igen, ingen skillnad... :?

Har du gainen på dina sub-steg väldigt högt ställda? Eller är det bara jag som får väldigt svag signal från miniDSP:n?

Förresten kan man ta vilken gammal laddare som helst och koppla in till miniDSP:n, alltså in i det gröna ingången...? Eller måste det vara rätt volt osv..?

Testa att höja runt 30-50Hz så hör du om det blir skillnad. Vid 20Hz så ser jag bara att det rör sig lite mer, men jag hör det nästan inte.

Jag har hifi-steg så det finns inga gain-rattar ;) Men tidigare hade jag ett Behringer A500 och då körde jag gain-rattarna på max.

Prova att sätt dom max på Behringern och i miniDSP så sätter du input och output på 0. Vad står sub-utgången i Denon inställd på?

Laddaren ska vara på 4,5~24V om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-23 19:04

boom skrev:om du bara skall använda den som sub eq så kan du inte använda eq 1 och 2 dom första dom skall stå som pastru du skall anvöända eq 2 på nästa skala som är efter delningen.
Jag använder dom här; http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... tiskt.png/

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-23 19:08

Empa skrev:
doglas2009 skrev:Tack så hemskt mycket för hjälpen! :)

Testa att höja runt 30-50Hz så hör du om det blir skillnad. Vid 20Hz så ser jag bara att det rör sig lite mer, men jag hör det nästan inte.

Jag har hifi-steg så det finns inga gain-rattar ;) Men tidigare hade jag ett Behringer A500 och då körde jag gain-rattarna på max.

Prova att sätt dom max på Behringern och i miniDSP så sätter du input och output på 0. Vad står sub-utgången i Denon inställd på?

Laddaren ska vara på 4,5~24V om jag inte minns fel.
Men jag mätte med XTZ RA, och det syntes ingen skillnad, så något bör vara fel ... :?

Jag är själv lite skeptisk/rädd mot/för att sätta gain-rattarna på max. Om det skulle hända något skumt då så gissar jag på att basarna går sönder 8O

Men jag har gainen på Behringern rätt upp och i receivern +5, och det låter knappt ingenting... + att inte gainmätarna rör sig, ska dom det?

Tack återigen för hjälpen :)

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-05-23 19:16

Får du signal in i miniDSP? Dvs lyser mätarna under input gain?

Från manualen:

Symptoms
No audio on outputs

Troubleshooting recommendation
- Make sure that audio signal is shown on the RMS input meters.
- Double check that input & output mute buttons are not greyed out (mute ON)
- Confirm that master mute is disabled

Symptoms
No audio on RMS input meters

- Check your connectivity
- Double check the strength of your input signal.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-23 21:21

Empa skrev:Får du signal in i miniDSP? Dvs lyser mätarna under input gain?

Från manualen:

Symptoms
No audio on outputs

- Make sure that audio signal is shown on the RMS input meters.
- Double check that input & output mute buttons are not greyed out (mute ON)

Symptoms
No audio on RMS input meters

- Check your connectivity
- Double check the strength of your input signal.
Nej, dom lyser inte, och inget är mutat.

Men något gör miniDSP:n för basen blir som sagt MYCKET svagare, dock är det ändå bas, så det är inte helt tyst...

8O :?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-23 21:22

Har du kollat att den inte är byglad för 2V in?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2013-05-23 21:22

Disable:a alla xovers, glom inte alla outputs.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-23 21:22

tvett skrev:Har du kollat att den inte är byglad för 2V in?
Nej, jag vet inte ens vad det betyder, eller hur jag kollar det :?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-23 21:39

doglas2009 skrev:

Det finns en bygel för att välja ingångskänslighet. "Normal" är 0.9v där du använder den i kedjan. Om din är byglad för 2V så kommer signalen in bli lägre. Bygeln måste du öppna lödan för att komma åt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-23 21:41

tvett skrev:
doglas2009 skrev:

Det finns en bygel för att välja ingångskänslighet. "Normal" är 0.9v där du använder den i kedjan. Om din är byglad för 2V så kommer signalen in bli lägre. Bygeln måste du öppna lödan för att komma åt.
Okej, tack för tipset. Jag ska kolla det imorgon, men hur vet jag om den är byglad för 0.9v eller 2v?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-23 21:45

doglas2009 skrev:

Läs den manual som kom med . det finns ett papper där det står hur den skall vara byglad men i original så är den byglad för 09 volt.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-23 21:46

boom skrev:
doglas2009 skrev:

Läs den manual som kom med . det finns ett papper där det står hur den skall vara byglad men i original så är den byglad för 09 volt.
Okej, får kolla det. Men om det inte är det som är problemet, vad är det då? 8O

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-24 17:13

Har testat lite mer med DSP:n nu, och det verkar funka, tror jag.

Dock skulle jag behöva lite hjälp med hur jag ska eq:a.

Såhär mäter det utan eq; http://imageshack.us/photo/my-images/407/utandsp2.png/

http://imageshack.us/photo/my-images/705/utandsp.png/

Hur tycker ni att jag ska eq:a?

Värt att tillägga är att jag har 2 stycken TC Sounds Epic 12" i 75 liters slutna lådor. Och att delningen sker vid 120hz, funderar dock på att sänka till 80/100hz.

Förresten, är 0 i "gainmätaren" i DSP-programmet max? 8O

Ytterst tacksam för hjälp! :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-24 17:28

doglas2009 skrev:Har testat lite mer med DSP:n nu, och det verkar funka, tror jag.

Värt att tillägga är att jag har 2 stycken TC Sounds Epic 12" i 75 liters slutna lådor. Och att delningen sker vid 120hz, funderar dock på att sänka till 80/100hz.

Sänk kurvan vid 31 Hz och upp till 70Hz så att den blir lite jämnare .

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-05-24 17:30

doglas2009 skrev:Förresten, är 0 i "gainmätaren" i DSP-programmet max? 8O

0 är standard som den digitala maxreferensen, inte bara i minidsp.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-24 17:48

boom skrev:
doglas2009 skrev:Har testat lite mer med DSP:n nu, och det verkar funka, tror jag.

Okej, tack. Jag ska testa det :)

Men hur mycket vågar man höja djupbasen tror du? Lite djupare bas skulle jag vilja ha...

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-24 18:17

DL skrev:

Så man får helt enkelt leva med att DSP:n sänker basen JÄTTEÜBERMYCKET? Eller går den att höja på något annat sätt, förutom på rattarna på slutsteget?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-24 18:28

doglas2009 skrev:
DL skrev:

Så man får helt enkelt leva med att DSP:n sänker basen JÄTTEÜBERMYCKET? Eller går den att höja på något annat sätt, förutom på rattarna på slutsteget?

Att använda en produkt som sänker basen för att höja basen låter inge vidare va?
Om alla EQ och filter står i by-pass så borde in- och utsignalen vara samma i nivå. Hör av dig igen när du kollat ingångskänsligheten.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-24 18:32

tvett skrev:
doglas2009 skrev:
DL skrev:

Att använda en produkt som sänker basen för att höja basen låter inge vidare va?
Om alla EQ och filter står i by-pass så borde in- och utsignalen vara samma i nivå. Hör av dig igen när du kollat ingångskänsligheten.
Det skulle ju kunna vara så att det var tänkt att man ska höja på slutsteget istället... Vilket jag har gjort, men kanske inte tillräckligt.

Jag vet inte ens vad ingångskänslighet är...? 8O

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-24 18:34

Koppla utan miniDSPn och ställ nivån på steget, koppla sen in den igen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-24 18:36

tvett skrev:Koppla utan miniDSPn och ställ nivån på steget, koppla sen in den igen.
Det var ju ungefär det jag gjorde när jag kopplade in den första gången. Sedan dess har jag höjt från "10 i" till "12". Men enligt många så verkar det som man ska sätta slutstegesrattarna på max...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-24 18:41

doglas2009 skrev:
tvett skrev:Koppla utan miniDSPn och ställ nivån på steget, koppla sen in den igen.
Det var ju ungefär det jag gjorde när jag kopplade in den första gången. Sedan dess har jag höjt från "10 i" till "12". Men enligt många så verkar det som man ska sätta slutstegesrattarna på max...

Ja, det är oftast bäst att ha slutstegen på max. Själva slutsteget har en fast förstärkningsnivå, tex 30dB, medan rattarna på lådan är dämpning, jämför med miniDSPn som bara kan minska signalen från 0dB. Med stegen på max har du möjligheten att justera nivån i miniDSPns utgångs-block.

Återkom när du kollat om jumpern för ingångskänslighet står rätt (0.9V) och testat att koppla med/utan med miniDSP ställd med bypass på alla filter och EQ. Innan dess är det ingen mening att spekulera mer.
/J

Cygnus resurectum

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-24 19:06

doglas2009 skrev:
boom skrev:

Okej, tack. Jag ska testa det :)

Men hur mycket vågar man höja djupbasen tror du? Lite djupare bas skulle jag vilja ha...

Det enklaste är att köra frekvenser och se hur mycket du kan höja .
Du måste ha en samson konverter för att du skall få rätt insignal till steget det finns 2 olika signal system som heter Dbv som är konsument standard på -10 Db och proffs standarden Dbu som ligger på +4Db och det enda Pa steg som jag vet som funkar med båda standarderna är T-Amp 2400 mkll

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-25 20:48

Nu äntligen funkar den :lol:

Det var så att man behövde byta från RevB till RevA :)

Tack för hjälpen alla som har hjälpt till :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-25 22:44

doglas2009 skrev:Nu äntligen funkar den :lol:

Det var så att man behövde byta från RevB till RevA :)

Tack för hjälpen alla som har hjälpt till :)

Du menar att den stod på 2V istället för 0.9V, som jag gissade(?)
Gött!
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum