Svante skrev:BertilAlving skrev:Nedsampling från 96 till 44,1 kHz (med iZotope RX2 Advanced):
.png)
Det där är givetvis ett mycket bra resultat, men rent tekniskt ser jag två saker som jag funderar över.
Dels blir det vita strecket faktiskt lite färgat uppåt 21 kHz vilket betyder att det finns en viss dämpning i passbandet.
Njae... Per definition finns det alltid en viss dämpning inom passbandet om
man med passband menar det om finns mellan -3 dB-punkterna.
Svante skrev:Det går förstås inte att helt komma ifrån och 21 kHz är mycket, men spektrogrammets färgskala har ändå ett spann på 200 dB. Jag skulle vilja se en vanlig tonkurva också, med utsträckt nivåskala så man ser nivåfluktiationerna i passbandet med en upplösning på tiondels dB.
På min dator ser det vitt ut hela vägen upp till över 20 kHz, och vid 21 kHz
ser det ut att vara kanske -50 dB. Att från den där grafen avgöra om det är
någon väsentlig påverkan (säg 0,1 dB eller mera) vid 20 kHz ser jag som helt
ogörligt, det går inte ens att med lätthet upplösa 5 dB.
Så visst skulle man vilja se även en vanlig tonkurva, gärna högupplöst (med
kanske 5 dB på Y-axeln) om uppdraget var att så säkert som möjligt avgöra
om systemet är felfritt. Ja, och det finns även andra mätningar jag skulle vilja
komplettera med.
Hur var det jag skrev i förra inlägget... Jo:
"Samtidigt som man förstås inte
bör glömma att det kan finnas andra fel än de som visas i just en specifik
graf. Första tesen, igen. Ett experiment kan i bästa fall påvisa fel, men aldrig
visa att inga fel finns."Det kan inte sägas nog ofta.
Svante skrev:Sen ser man faktiskt ett svagt kvantiseringsbrus (?) på kanske -180 dB när det finns signal. Det försvinner när signalen försvinner, varför det? Vore det ditherbrus så skulle det ligga kvar även när signalen har försvunnit. Det vi ser är kanske 32-bits flyttal? De brukar ge kvantiseringsdist vid ungefär -180 dB, och på flyttal är det knepigt att lägga till ditherbrus.
Ett lite för försiktigt lagt ditherbrus kan ge liknande effekt, alltså att signal-
löshet ger något mindre brus.
Det är lite klurigt det där att det finns ett område mellan det där man med
dither kan bekämpa de olinjäriteter som ger spektralt diskreta produkter och
det där man även slipper brusmodulation. Det är inte självklart var man vill
lägga sig med dithreringen (om ordkonstruktionen ursäktas).
Svante skrev:Som sagt, i praktiken spelar de ingen roll men rent tekniskt/förståelsemässigt är det ändå intressant att fundera över. Tycker jag.
Håller med.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).