MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-25 22:46

tvett skrev:
doglas2009 skrev:Nu äntligen funkar den :lol:

Det var så att man behövde byta från RevB till RevA :)

Tack för hjälpen alla som har hjälpt till :)

Du menar att den stod på 2V istället för 0.9V, som jag gissade(?)
Gött!
Jajamän :roll:

Nu har jag insett att jag behöver fler/andra basar om det ska vara någon mening att eq:a efter djupare bas... :(

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-25 22:52

doglas2009 skrev:
tvett skrev:

Du menar att den stod på 2V istället för 0.9V, som jag gissade(?)
Gött!
Jajamän :roll:

Nu har jag insett att jag behöver fler/andra basar om det ska vara någon mening att eq:a efter djupare bas... :(

Skapa en medlemstråd till dig själv och dina andra grejor nu, håll denna tråd till miniDSP-problem som kan hjälpa andra.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-25 23:39

När man läser texten i web-butiken kan man lätt tro att revA skulle sakna möjlighet att byglas till 2V. Det vi vet nu är att revB är byglad till 2V vid leverans, Vi kan kanske konstatera att revA och revB verkar vara samma kort (1.6), men säljs olika byglade i lådan, något som inte behövs på ett kit (dvs ett löst kort) där jumpern är lättåtkomlig.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-05-26 00:10

tvett skrev:

När man läser texten i web-butiken kan man lätt tro att revA skulle sakna möjlighet att byglas till 2V. Det vi vet nu är att revB är byglad till 2V vid leverans, Vi kan kanske konstatera att revA och revB verkar vara samma kort (1.6), men säljs olika byglade i lådan, något som inte behövs på ett kit (dvs ett löst kort) där jumpern är lättåtkomlig.

Detta är känt sedan nåt år tillbaka iaf.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-26 20:12

Jag har nu kommit fram till att det ändå är för svag signal, även efter bytet till RevA. Är det en s-converter som gäller då, eller finns det något mer man kan testa?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-26 21:29

doglas2009 skrev:Jag har nu kommit fram till att det ändå är för svag signal, även efter bytet till RevA. Är det en s-converter som gäller då, eller finns det något mer man kan testa?

Hur har du kommit fram till det ???

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-26 21:30

boom skrev:
doglas2009 skrev:Jag har nu kommit fram till att det ändå är för svag signal, även efter bytet till RevA. Är det en s-converter som gäller då, eller finns det något mer man kan testa?

Det var någon som skrev något om svag signal, och höjer inte en s-converter signalen?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-26 21:40

doglas2009 skrev:
boom skrev:

Det var någon som skrev något om svag signal, och höjer inte en s-converter signalen?

Det är inte svag signal i från minidsp jag har inget problem med min men då använder jag inte bheringer junket hade du köpt ett
T-Amp 2400 mkll så hade du sparat in en s-converter T-Amp har inga gainar utan signal matchning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-26 21:44

doglas2009 skrev:
boom skrev:

Det är korrekt att det kan behövas om slutsteget behöver mer än 2V för full utstyrning.

Titta i ditt stegs manual.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-26 21:45

boom skrev:
doglas2009 skrev:
boom skrev:

Det är inte svag signal i från minidsp jag har inget problem med min men då använder jag inte bheringer junket hade du köpt ett
T-Amp 2400 mkll så hade du sparat in en s-converter T-Amp har inga gainar utan signal matchning.
Okej, men köpa ett nytt slutsteg kommer jag inte göra.

Är det då en s-converter jag måste köpa, eller finns det något annat jag kan göra? :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-26 21:47

Kan inte det här hållas i en annan tråd, tex i en doglas2009medlemstråd?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-26 21:49

tvett skrev:Kan inte det här hållas i en annan tråd, tex i en doglas2009medlemstråd?
Men det har väl med minidsp att göra? Jag menar, jag är antagligen inte ensam om att ha ett behringer ep4000... 8O

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-26 21:54

MagnusÖstberg skrev:
doglas2009 skrev:
boom skrev:

Det är korrekt att det kan behövas om slutsteget behöver mer än 2V för full utstyrning.

Han behöver enligt bheringer 1.23v i 8 ohm för full utstyrning.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-26 21:57

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:
doglas2009 skrev:
boom skrev:

Tack för hjälpen! :)

Som du märker har jag inte alls bra koll på detta. Men betyder "1.23v i 8 ohm för full utstyrning" att jag behöver en s-converter eller inte? :?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-26 22:02

doglas2009 skrev:
boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:
doglas2009 skrev:
boom skrev:

Som du märker har jag inte alls bra koll på detta. Men betyder "1.23v i 8 ohm för full utstyrning" att jag behöver en s-converter eller inte? :?

Jag skulle nog ta en titt på Denonen om den verkligen lämnar 1volt ut på lfe kanalen om du har en annan reciver eller kan låna så prova med en annan ,För om den behöver 1.23 volt för full utstyrning så borde du ha mera kräm till basarna.
Jag kör själv med en minidsp till basen för att boosta dom lägsta frekvenserna och jag behöver ingen s-converter för att få full utstyrnig Men jag har en reciver som lämnar 1.2 volt ut på lfe kanalen.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-26 22:10

boom skrev:
doglas2009 skrev:
boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:
doglas2009 skrev:
boom skrev:

Jag skulle nog ta en titt på Denonen om den verkligen lämnar 1volt ut på lfe kanalen om du har en annan reciver eller kan låna så prova med en annan ,För om den behöver 1.23 volt för full utstyrning så borde du ha mera kräm till basarna.
Jag kör själv med en minidsp till basen för att boosta dom lägsta frekvenserna och jag behöver ingen s-converter för att få full utstyrnig Men jag har en reciver som lämnar 1.2 volt ut på lfe kanalen.
Det värsta är att jag inte har någon annan receiver att testa med. :?

Tidigare när jag bara hade en sladd mellan receiver-slutsteg så hade jag "rattarna" på slutsteget på ungefär "10 i" och basen ganska lågt ställd i receivern. Och ändå var basen mellan 10-15db över det övriga registret. Och nu med dsp:n så har jag "rattarna" på fullt och fullt drag i DSP:n och får ändå inget bra drag i basen... Så det borde iaf vara dsp:n som gör något skumt.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-26 22:12

Har du testat att sätta bypass på alla filter och EQ i miniDSP? Har föreslagit det några gånger men kan inte se att du svarat på det.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-27 13:19

tvett skrev:Har du testat att sätta bypass på alla filter och EQ i miniDSP? Har föreslagit det några gånger men kan inte se att du svarat på det.
Jag missade att du hade skrivit det, och nej det har jag inte testat. Men en gissning är att det kommer att bli betydligt starkare då jag har sänkt;
16db vid 50hz
5db vid 49hz.
5db vid 21hz

Ska dock testa det sedan.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-05-30 12:56

Är det en sådan här jag behöver för att höja signalen? http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=20127&artno=128525

Det kanske inte alls är en sådan, jag bara sökte på s-convert... :?

Finns det kanske någon billigare?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-14 18:10

RogerGustavsson skrev:Är det inte ett krux att bara köra miniDSP i basen? Behandlingen där kommer väl att ge eftersläpning av basen jämfört med den del som går till övriga register? Hur gör man då för att få de två registren i "takt" med varandra?

Ja, det där är väl ett allvarligt problem om man vill köra sina frontar fullrange utan digital fördröjning, och komplettera med två subbasar med minidsp: n ?

Därför föll den bort för mig.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-14 18:29

Richard skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det inte ett krux att bara köra miniDSP i basen? Behandlingen där kommer väl att ge eftersläpning av basen jämfört med den del som går till övriga register? Hur gör man då för att få de två registren i "takt" med varandra?

Ja, det där är väl ett allvarligt problem om man vill köra sina frontar fullrange utan digital fördröjning, och komplettera med två subbasar med minidsp: n ?

Det är alltså ett problem med digital fördröjning i basen, om man väljer att inte fördröja i toppen?

Du har ju ett problem att du inte ens delar av topparna nedåt, så en miniDSP skulle lösa det problemet, utan fördröjning mellan bas och topp.
Men jag anar att du inte vill ha en miniDSP på toppen, kanske pga valet av motstånd till lysdioden...? :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-06-14 18:57

Richard skrev:

Väl? Det hade kanske varit lämpligt att veta innan man förkastar nåt?

Är inte den typiska fördröjningen (utan extra fördröjningar påslagna) ca 1.09 ms för en MiniDSP 2x4 dvs motsvarande i storleksordningen 3.5 cm? Jag har svårt att se att det skulle vara ett allvarligt problem att justera för vid placering av bas gentemot toppar.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-14 19:13

UrSv skrev:Är inte den typiska fördröjningen (utan extra fördröjningar påslagna) ca 1.09 ms för en MiniDSP 2x4 dvs motsvarande i storleksordningen 3.5 cm? Jag har svårt att se att det skulle vara ett allvarligt problem att justera för vid placering av bas gentemot toppar.

Snarare ca 37cm, men jag håller ändå med om att det är fullt hanterbart.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-14 20:13

adzer skrev:
UrSv skrev:Är inte den typiska fördröjningen (utan extra fördröjningar påslagna) ca 1.09 ms för en MiniDSP 2x4 dvs motsvarande i storleksordningen 3.5 cm? Jag har svårt att se att det skulle vara ett allvarligt problem att justera för vid placering av bas gentemot toppar.

Snarare ca 37cm, men jag håller ändå med om att det är fullt hanterbart.

37 cm är mycket. Det skulle man ju aldrig tillåta vid konstruktion av en högtalare med ett " passivt analogt " tänk *.

Men jag antar att man " får ta det goda med det onda " . Fördelarna med nackdelarna. Är det hörbart ?

Man kan kanske komma runt problemet genom att placera subbasarna 37 cm framför frontarna.

Och som tvett skriver är det inget problem OM frontarna också delas av med minidsp: n . Men då blir det potentionella problem med transparensen.
Åtminstone teoretiskt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-14 20:21

Richard skrev: 37 cm är mycket. Det skulle man ju aldrig tillåta vid konstruktion av en högtalare med ett " passivt analogt " tänk *.

Men jag antar att man " får ta det goda med det onda " . Fördelarna med nackdelarna. Är det hörbart ?

Man kan kanske komma runt problemet genom att placera subbasarna 37 cm framför frontarna.

Och som tvett skriver är det inget problem OM frontarna också delas av med minidsp: n . Men då blir det potentionella problem med transparensen.
Åtminstone teoretiskt.

Hur känslig den relativa placeringen(avståndet mellan de olika ljudkällorna) är beror på vilka våglängder vi pratar om. Vid delningen mellan basar och toppar så är ljudvågorna lika långa som de flesta lyssningsrum är breda. 37cm hit och dit gör inte så stor skillnad i de situationerna.
Du kan inte likställa problematiken hos delningen mellan basar och toppar med delningen mellan diskant och mellanregister; 37cm där är ju flera våglängder. Så beroende på situationen så kan 37cm vara extremt mycket eller försumbart.

När det gäller placering av basar så är det ingen som har exakt samma avstånd mellan lyssnaren och basarna som mellan lyssnaren och topparna och ändå låter det bra.
Jag vet flertalet som har sina basar bakom toppana och trots att det skiljer många gånger mer än 37cm på gångvägen jämfört med topparna så låter det kanon.

Med det sagt så är ju inte fördröjningen önskvärd, men jag tvivlar på att den kommer vara ett problem(iaf för de flesta). Fördelen med miniDSP(PEQ, LT osv..) ser iaf jag som en mycket större vinst jämfört med problemet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-14 20:29

Adzer: håller med dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-14 21:10

Richard skrev:Adzer: håller med dig.

Så allvarligt var det problemet... :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-06-14 22:14

Ja 37 cm blir det ju naturligtvis. Fullt hanterbart fortfarande alltså i mitt tycke och inget problem.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-06-14 23:01

Detta är väl bara ett problem när man inte använder minidspn som delningsfilter?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-14 23:04

Glebster skrev:Detta är väl bara ett problem när man inte använder minidspn som delningsfilter?

Det är bara ett "problem" om man inte kör hela registret genom samma apparat. Om både basar och toppar fördröjs lika mycket så är det inga problem. Så ja om du använder miniDSPn som delningsfilter med både lågpass och högpassutgångarna brukade så är det lungt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum