Richard skrev: 37 cm är mycket. Det skulle man ju aldrig tillåta vid konstruktion av en högtalare med ett " passivt analogt " tänk *.
Men jag antar att man " får ta det goda med det onda " . Fördelarna med nackdelarna. Är det hörbart ?
Man kan kanske komma runt problemet genom att placera subbasarna 37 cm framför frontarna.
Och som tvett skriver är det inget problem OM frontarna också delas av med minidsp: n . Men då blir det potentionella problem med transparensen.
Åtminstone teoretiskt.
Hur känslig den relativa placeringen(avståndet mellan de olika ljudkällorna) är beror på vilka våglängder vi pratar om. Vid delningen mellan basar och toppar så är ljudvågorna lika långa som de flesta lyssningsrum är breda. 37cm hit och dit gör inte så stor skillnad i de situationerna.
Du kan inte likställa problematiken hos delningen mellan basar och toppar med delningen mellan diskant och mellanregister; 37cm där är ju flera våglängder. Så beroende på situationen så kan 37cm vara extremt mycket eller försumbart.
När det gäller placering av basar så är det ingen som har exakt samma avstånd mellan lyssnaren och basarna som mellan lyssnaren och topparna och ändå låter det bra.
Jag vet flertalet som har sina basar bakom toppana och trots att det skiljer många gånger mer än 37cm på gångvägen jämfört med topparna så låter det kanon.
Med det sagt så är ju inte fördröjningen önskvärd, men jag tvivlar på att den kommer vara ett problem(iaf för de flesta). Fördelen med miniDSP(PEQ, LT osv..) ser iaf jag som en mycket större vinst jämfört med problemet.