Kjell&co signalkabel OBS!! Ingen kabeldebatt!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 18:34

Billy skrev:Jag tycker dessa trådar som urartar är otroligt roliga men samtidigt sorgliga att läsa. Jag häpnar varje gång över att vuxet folk orkar hålla på och bråka över en sån egentlig skitsak som hifi.

Det finns så mycket annat som är viktigare och roligare, ägna energin åt annat - lyssna på musik tex, gå ut i höstluften, laga en god måltid...

edit: stavning

Din uppfattning är uppfriskande sund.

Edit. Stavfel
Senast redigerad av Flint 2005-10-02 19:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 18:41

i skrev:
Flint skrev:
labrat skrev:Flint: Vad är skillnaden på LTS-filosofin före och innan Ino? (Nyfiken, inte ifrågasättande)

Före IÖ var HiFi inte så indelat i rätt och/eller fel.
I och med IÖ blev allt svart/vitt. Antingen eller. Dvs. lägre i tak.
Rätt var och är förstås hans version i frågan.

Du föredrar pastor Jansson, vad jag förstår. :twisted:

Menar du "Inga bestämda uppfattningar om någonting"?
Eller vad menar du?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 19:37

Flint skrev:
labrat skrev:Flint: Vad är skillnaden på LTS-filosofin före och innan Ino? (Nyfiken, inte ifrågasättande)

Före IÖ var HiFi inte så indelat i rätt och/eller fel.
I och med IÖ blev allt svart/vitt. Antingen eller. Dvs. lägre i tak.
Rätt var och är förstås hans version i frågan.

Repris. He. he...

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-02 19:55

Ljudkrav: "Men Flint, lilla gubben.
Det heter ju faktiskt.se - just därför passar LTS anhängare bättre här än gissningar och flumteorier från folk som inte gillar fakta.
Då är det bättre att NI startar ett eget forum.
Kan heta Voodoo.se eller något liknande.
Där skulle du slippa LTS-packet och IÖ.
Och undertecknad förstås."

Så vitt jag har förstått det har inte faktiskt.se fått sitt namn för att det skulle handla mer om "fakta" än något annat forum, utan för att man kom fram till att ordet "faktiskt" användes överdrivet friskt i inledningsfasen. (Rätta mig gärna om jag har fel, någon som vet!).

Så vitt jag har förstått är det dessutom inte så att faktiskt.se är tänkt som ett forum enbart för LTS-medlemmar och likasinnade. Bland moderatorerna finns exempelvis en del tämligen "subjektivistsikt" lagda personer så vitt jag vet. (Återigen, rätta mig om jag har fel!).

Jag har ingen större lust att sänka mig ner till den pubertala samtalsnivå som både Ljudkrav och Flint just nu befinner sig på, men inte desto mindre måste jag säga att det ligger en del i Flints resonemang: Varför inte använda LTS-forumet om man bara vill diskutera F/E-testning, 208or och 668or? Det borde ju vara en alldeles utmärkt plats för dessa ämnen! (Gällande "voodoo" så är det inget som intresserar mig särskilt mycket i alla fall, men visst, det finns säkert dom som skulle uppskatta ett sådant forum också).

PS. Gällande LTS före Öhmans tid, så var det väl så att det var Linn som var rätt hett på den tiden? Visade sig dessa produkter sig "färgande" allt eftersom F/E-lyssningen förfinades, eller varför försvann dom från rekommenderat-listan? Spännande detta...

:)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 20:17

Blue
Kliv gärna på mig. Det är OK. Jag skulle gärna snacka HiFi på högre nivå men LTS håller tyvärr nere den och uppmuntrar till drängmentalitet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-02 20:17

Jag, till skillnad från Flint, älskar musik och är tämligen ointresserad av apparater och deras olika kretslösningar och hur de färgar.

Är i själva verket tämligen ointresserad av hifi-apparatur helt och hållet, och önskar mig egentligen bara en sak: Att slippa höra och att slippa fundera på apparaterna. :x

Jag vill bara spela fonogram och med dem göra resor i både tiden och rummet. :P

Du har varit ovanligt tramsig i den här tråden Flint.

Det är svårt för mig att förstå vad som driver dig till att göra dina påhopp på mig. Du är i din fulla rätt att vara apparat/kretslösnings/teknik-fetischist! Och du får filosofera hur mycket du vill om hur olika kretslösningar låter! Jag har så vitt jag vet aldrig kritiserat dig för ditt sätt att relatera att hifi. Inte tänker jag göra det idag heller. Gör det dig lycklig så är det bra! :)

Men du bör med samma självklarhet låta andra definiera sitt hifi-intresse, utan att kritisera dem för det. Låt andra vara ointresserade av kretslösningar, och låt dem sätta musiken i första rummet.

Den som önskar apparatur som tar så lite plats som möjligt "upplevelsemässigt" (färgar lite), till musikens fromma, bör få fortsätta att önska det!

I övrigt känns det som om du i denna tråd slår från vilka håll som helst, så länge du tycker att det tjänar dina (i och för sig för mig rätt outgrundlinga) syften.

Först försöker du utmåla LTS (och mig i synnerhet) som mättekniker som är musikointresserade(!) genom att skriva:
Flint skrev:Musiken verkar spela en underordnad roll eftersom den sällan diskuteras av dessa herrar. Tekniken är det viktiga.
Att diskutera musik verkar för trivialt och flummigt.

Sällan diskuteras???

Jag tror inte jag överdriver om jag säger att det tillhör sällsyntheter att teknik diskuteras som underhållning i mitt liv. Här på faktiskt diskuteras teknik förstås en del, eftersom det är en väsentlig del av faktiskts syfte - att olika människor skall få ta del av varandras erfarenheter och kunskaper inon musikåtergivningsämnet. Det tycker jag är bra (även om tekniken är tråkig att prata om) eftersom det kan leda till kunskapsspridning, och i slutändan att många fler får större glädje av att spela musik! :P

Dessutom diskuteras förstås teknik ibland per nödvändighet i mitt yrke, men ju mindre desto gladare blir jag. Jag ser värdet med teknikdiskutioner bara om de kan lösa något problem som man kan ha glädje av att det är löst.

Det är ju skittrist med själva tekniken. Pratar mycket hellre om musik.

Men att diskutera musik på internet utan att samtidigt spela den, tillsammans med dem man diskuterar med, är ju lite lagom sterilt. :? Visst kan det vara kul ibland, men tacka vet jag att göra det i soffan med vänner!

Fast musiktips är förstås värdefulla, även om inget går upp emot att höra musiken på riktigt.

Praktiskt taget alla LTS-medlemmar jag känner privat (jag kan förstås missta mig i entaka fall) är musikintresserade så till den milda grad att det vid nästan alla sammankomster spelas skivor så det glöder, och diskussionevågorna går höga om allt som har med musik att göra. Vem som inspirerat vem, huruvida den ena eller andra trummisen är bättre, och varför, eller om harmoniken är si eller så, och hur fantastiskt svängigt det ena eller andra spåret är, och kanske varför.

scenarier i stil med: "Åhhh, det är så braaa! och här kommer riffet (luftspelar med) och nu... Lyssna på... (alla i soffan sjunger med, fast de försöker inte göra det...) är legio."

Jag har aldrig i några sammanhang stött på fler musikintresserade människor än inom LTS), så ditt inlägg är rätt häpnadsväckande! Eller verklighetsfrånvänt snarare. Det är ju bara dina egna fantasier du redogör för. Du kan definitivt inte känna många LTS-medlemmar.

Nåväl, när man läst ditt förra inlägg (om man tror att det du skrev var ärligt menat) så tänker man att du har en illa riden vrångbild av LTS, men så kommer nästa inlägg, där du snarast klargör att du saknar musikintresse själv, utan är rena parodin på en teknikfanatiker och apparatfetischist:
Flint skrev:Mitt intresse inom HiFi är kanske mer kretsteknisk nyfikenhet.
Jag gillar att testa olika kopplingar och hur de inderekt påverkar ljudintrycken. Många gånger har jag slagits av att logik sällan styr intrycken. Hur saker mäter och hur det låter sammanfaller sällan med det man förväntar sig. Kanske har jag mätt fel hela livet. Vem vet?

Du är outgrundlig Flint, men jag gillar dig ändå! :wink:

Tycker inte dina ovänliga inläggen där du medvetet beskyller folk för saker som inte alls stämmer är så upplyftande dock. :(

Strunt samma. För protokollet kan läggas att jag är glad om du har glädje av din hifi-hobby, men jag tycker du borde låta andra ha andra infallsvinklar än dina, dina påhopp mot folk med andra intressen än apparaternas kretslösningar är inte så kul.

Mitt intresse av hifi-apparater är i det närmaste obefintligt, det enda jag vill av dem är att de skall vara behagliga att manövrera, samt att de skall släppa fram musiken oförstörd. Jag är ju bara ute efter att kunna spela musik på dem.

Jag tror att ganska många betraktar "värdet med inspelad musik" på undefär samma sätt som jag gör det. Alltså är intresserade av vad som finns på fonogrammen, snarare än av hur olika apparaters kretslösningar kan förvränga det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-02 20:29, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 20:24

Citat från IÖ
Kul att du vaknade, Spaltmeter IÖ.
Jag undrade när du skulle reagera.
Jo, jag respekterar dig som motståndare
men inte dina satans tumregler.
Ös på ba...

Tog bort citat enligt policyn
/naqref

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-02 20:32

:P

Hej Flintan.

1. Tack! Respekt tillbaka (i varje fall om du blir liiite snällare, även när jag tittar bort). :wink:

2. Jag avskyr också alla tumregler, både egna, dina och andras (inklusive satans). :x

Det är därför jag inte använder tumreger. Brukar kalla dem dumregler. De som efterlyser tumregler är alltid de som inte vet tillräckligt för att kunna bruka dem på ett vettigt sätt.

Är vi överens om allting nu helt plötsligt? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 20:47

IngOehman skrev::

Är vi överens om allting nu helt plötsligt? :o

Vh, iö

Ja hur fan ska jag veta det?
Jag håller inte koll på allt även om det låter så?
Vad tycker du själv?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-02 20:51

Jag tror vi är överens om att tumregler suger fett, men det är kanske allt? :(

Är dock förstås nyfiken på om du verkligen trodde på allt det där dumma du skrev om LTS?
Eller ville du röra om lite i grytan bara? :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-02 21:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 20:55

Flint skrev:Citat från IÖ
Kul att du vaknade, Spaltmeter IÖ.
Jag undrade när du skulle reagera.
Jo, jag respekterar dig som motståndare
men inte dina satans tumregler.
Ös på ba...

Tog bort citat enligt policyn
/naqref
,
Tack Nagref. Vi vill givetvis inte ge dig skador typ scrollfinger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 20:59

IngOehman skrev:Jag tror vi är överens om att tumregler suger fett, men det är kanske allt? :(

Är dock förstår nyfiken på om du verkligen trodde på allt det där dumma du skrev om LTS?
Eller ville du röra om lite i grytan bara? :wink:

Vh, iö

Njae, du är trots allt full med tumregler om musikåtergivning. Du ser det dock inte så. Du ser det istället som sanningar.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-02 21:21

Hörrni, musiken ska ju förbrödra :wink: inte skapa motståndare. Men det är så mycket teknikbråk här jämt så man undrar hur folk alls hinner lyssna på musik?

Forumet för skivrekommendationer är ju snödd på heldött. Ingen som lyssnar på Scott Henderson här??? "You´re cooking me well to the bone" :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-02 21:21

Flint skrev:Njae, du är trots allt full med tumregler om musikåtergivning. Du ser det dock inte så. Du ser det istället som sanningar.

Jasså du Flint.

Har du några fler sanningar du vill skriva folk på näsan? :wink:

Vh, iö

- - - -

PS. Om du berättar vad det är för sanningar du menar kanske vi kan diskutera sakfrågan istället? Eller menar du att jag inte ens har rätt att ha en åsikt om vad JAG tycker, såsom du har den rätten, sett ur mitt perspektiv?

PPS. Snacket om att jag skulle fara fram med tumregler är befängt, skärpning Flint!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-02 21:30

Tumregel är dumregel, eller hur heter det? :wink:

Men varför detta gnisslande om LTS? Finns det någonting kvar att bli upprörd över efter flera år under forumluppen? Har de inte ett eget forum?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 21:33

Vee-Eight skrev:Tumregel är dumregel, eller hur heter det? :wink:

Men varför detta gnisslande om LTS? Finns det någonting kvar att bli upprörd över efter flera år under forumluppen? Har de inte ett eget forum?

Exakt. De har ett eget forum. Jag har sagt det hela tiden. Flytta hem dit. Ni som känner för transparens.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 21:38

niclas skrev:Och de med rörförstärkare i ett forum, hornhögtalare i ett, tvåvägshögtalare i ett forum etc.. det blir nog bra. 8O 8)

Ja kanske i framtiden. Just nu verkar det trots allt inte aktuellt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-02 21:39

De som känner för transparens får gärna stanna, men saker bör ju sättas i de sammanhang där de gör mest nytta. Så har man synpunkter på LTS så kanske LTS är rätta stället att framföra dem på? Eller tänker jag fel? För denna tråd handlar ju inte direkt om kablar från Kjell & Co längre.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-02 21:50

Jaha...

Vad vill DU Flint att alla skall prata om på faktiskt? :?:

Så att du blir nöjd, och slipper säga åt någon att de skall lämna faktiskt och prata någon annanstans?

Det vore bra att veta.

Själv tycker jag att det som gör Faktiskt så trevligt är att ALLA är välkomna, och att de flesta förstår att man faktiskt kan välja själv vad man skall tycka och tro. De flesta inser att man inte behöver peka ut en grupp och säga att deras åsikter är för jobbiga. Vill man diksutera med någon så går det, vet man inte vad någon menar så kan man fråga. Vill man ingetdera så slipper man!

Men man behöver ALDRIG underkänna andras inställning, och man skall aldrig berätta för någon annan vad DE tycker. Det vet de nämligen bäst själv.

Alla är ju experter på sina egna åsikter, och alla har rätt till sin inställning. Även du Flint.

Det är mig oändligt avlägset att be dig avlägsna dig härifrån och starta:
"Lyssna på kretslösnings-forum - men INTE mäta - Fy!!" :wink:

Att se att DU vill köra iväg folk är tråkigt. :cry:

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-02 21:55

Vee-Eight skrev:De som känner för transparens får gärna stanna, men saker bör ju sättas i de sammanhang där de gör mest nytta.

Så har man synpunkter på LTS så kanske LTS är rätta stället att framföra dem på? Eller tänker jag fel? För denna tråd handlar ju inte direkt om kablar från Kjell & Co längre.

Menar du att Flint borde skriva på LTS-forum istället? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-02 21:57

Iö:

Tja, det behöver ju trafik och rörelse? Så en inhyrd ordbajsare kanske vore lösningen? :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Billy

Inläggav Billy » 2005-10-02 22:07

Äh lägg ner nu och döda/lås tråden. Detta är inte ens roligt att läsa längre.
Carlsson OA14.3

Se vad som spisas just nu på datorn: http://www.last.fm/user/Billy_/

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-02 22:11

Bild

Ooops! Tror jag kom åt knappen av ren händelse... en så kallad freudiansk rörelse sas. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Föregående

Återgå till Generellt om hifi