Jag, till skillnad från Flint, älskar musik och är
tämligen ointresserad av apparater och deras olika kretslösningar och hur de färgar.
Är i själva verket tämligen ointresserad av hifi-apparatur helt och hållet, och önskar mig egentligen bara en sak: Att slippa höra och att slippa fundera på apparaterna.
Jag vill bara spela fonogram och med dem göra resor i både tiden och rummet.
Du har varit
ovanligt tramsig i den här tråden Flint.
Det är svårt för mig att förstå vad som driver dig till att göra dina påhopp på mig. Du är i din fulla rätt att vara apparat/kretslösnings/teknik-fetischist! Och du får filosofera hur mycket du vill om hur olika kretslösningar låter! Jag har så vitt jag vet
aldrig kritiserat dig för ditt sätt att relatera att hifi. Inte tänker jag göra det idag heller. Gör det dig lycklig så är det bra!
Men du bör med samma självklarhet låta andra definiera sitt hifi-intresse, utan att kritisera dem för det. Låt andra vara ointresserade av kretslösningar, och låt dem sätta musiken i första rummet.
Den som önskar apparatur som tar så lite plats som möjligt "upplevelsemässigt" (färgar lite), till musikens fromma, bör få fortsätta att önska det!
I övrigt känns det som om du i denna tråd slår från vilka håll som helst, så länge du tycker att det tjänar dina (i och för sig för mig rätt outgrundlinga) syften.
Först försöker du utmåla LTS (och mig i synnerhet) som mättekniker som är musikointresserade(!) genom att skriva:
Flint skrev:Musiken verkar spela en underordnad roll eftersom den sällan diskuteras av dessa herrar. Tekniken är det viktiga.
Att diskutera musik verkar för trivialt och flummigt.
Sällan diskuteras???
Jag tror inte jag överdriver om jag säger att det tillhör sällsyntheter att teknik diskuteras som underhållning i mitt liv. Här på faktiskt diskuteras teknik förstås en del, eftersom det är en väsentlig del av faktiskts syfte - att olika människor skall få ta del av varandras erfarenheter och kunskaper inon musikåtergivningsämnet. Det tycker jag är bra (även om tekniken är tråkig att prata om) eftersom det kan leda till kunskapsspridning, och i slutändan att många fler får större glädje av att spela musik!
Dessutom diskuteras förstås teknik ibland per nödvändighet i mitt yrke, men ju mindre desto gladare blir jag. Jag ser värdet med teknikdiskutioner bara om de kan lösa något problem som man kan ha glädje av att det är löst.
Det är ju skittrist med själva tekniken. Pratar mycket hellre om musik.
Men att diskutera musik på internet utan att samtidigt spela den, tillsammans med dem man diskuterar med, är ju lite lagom sterilt.

Visst kan det vara kul ibland, men tacka vet jag att göra det i soffan med vänner!
Fast musiktips är förstås värdefulla, även om inget går upp emot att höra musiken på riktigt.
Praktiskt taget alla LTS-medlemmar jag känner privat (jag kan förstås missta mig i entaka fall) är musikintresserade så till den milda grad att det vid nästan alla sammankomster spelas skivor så det glöder, och diskussionevågorna går höga om allt som har med musik att göra. Vem som inspirerat vem, huruvida den ena eller andra trummisen är bättre, och varför, eller om harmoniken är si eller så, och hur fantastiskt svängigt det ena eller andra spåret är, och kanske varför.
scenarier i stil med: "Åhhh, det är så braaa! och här kommer riffet (luftspelar med) och nu... Lyssna på... (alla i soffan sjunger med, fast de försöker inte göra det...) är legio."
Jag har aldrig i några sammanhang stött på fler musikintresserade människor än inom LTS), så ditt inlägg är rätt häpnadsväckande! Eller verklighetsfrånvänt snarare. Det är ju bara dina egna fantasier du redogör för. Du kan definitivt inte känna många LTS-medlemmar.
Nåväl, när man läst ditt förra inlägg (om man tror att det du skrev var ärligt menat) så tänker man att du har en illa riden vrångbild av LTS, men så kommer nästa inlägg, där du snarast klargör att du saknar musikintresse själv, utan är rena parodin på en teknikfanatiker och apparatfetischist:
Flint skrev:Mitt intresse inom HiFi är kanske mer kretsteknisk nyfikenhet.
Jag gillar att testa olika kopplingar och hur de inderekt påverkar ljudintrycken. Många gånger har jag slagits av att logik sällan styr intrycken. Hur saker mäter och hur det låter sammanfaller sällan med det man förväntar sig. Kanske har jag mätt fel hela livet. Vem vet?
Du är outgrundlig Flint, men jag gillar dig ändå!
Tycker inte dina ovänliga inläggen där du medvetet beskyller folk för saker som inte alls stämmer är så upplyftande dock.
Strunt samma. För protokollet kan läggas att jag är glad om du har glädje av din hifi-hobby, men jag tycker du borde låta andra ha andra infallsvinklar än dina, dina påhopp mot folk med andra intressen än apparaternas kretslösningar är inte så kul.
Mitt intresse av hifi-apparater är i det närmaste obefintligt, det enda jag vill av dem är att de skall vara behagliga att manövrera, samt att de skall släppa fram musiken oförstörd. Jag är ju bara ute efter att kunna spela musik på dem.
Jag tror att ganska många betraktar "värdet med inspelad musik" på undefär samma sätt som jag gör det. Alltså är intresserade av vad som finns på fonogrammen, snarare än av hur olika apparaters kretslösningar kan förvränga det.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).