Hur koppla 3 st 4 Ohm-element?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jara

Hur koppla 3 st 4 Ohm-element?

Inläggav Jara » 2013-05-30 13:32

Jaaaa... Hur sammankopplar jag på bästa sätt 3 stycken element på 4 Ohm? Går det att koppla så att de landar på 4 Ohm eller 6 Ohm?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hur koppla 3 st 4 Ohm-element?

Inläggav PerStromgren » 2013-05-30 13:44

Jara skrev:Jaaaa... Hur sammankopplar jag på bästa sätt 3 stycken element på 4 Ohm? Går det att koppla så att de landar på 4 Ohm eller 6 Ohm?

Nej, inte så att de får lika mycket effekt, åtminstone.

Två i parallell i serie med den tredje ger visserligen 6 ohm, men det brukar sällan vara ett bra sätt.

PS. Vad försöker du göra?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 14:03

Det gäller basmoduler. Jag har just nu 8 moduler, 4 per kanal. De är serie/parallellkopplade för att landa på 4 Ohm. Men jag har inte blivit riktigt vän med den kopplingen. Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.
Därför letar jag efter en annan väg att gå; minska antalet moduler eller kanske något annat.
Jag har testat olika slutsteg, bryggkopplingar och lite annat. Det landar alltid i lite brum. Ibland mycket, beroende på ändring.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-30 14:28

Jara skrev:Det gäller basmoduler. Jag har just nu 8 moduler, 4 per kanal. De är serie/parallellkopplade för att landa på 4 Ohm. Men jag har inte blivit riktigt vän med den kopplingen. Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.
Därför letar jag efter en annan väg att gå; minska antalet moduler eller kanske något annat.
Jag har testat olika slutsteg, bryggkopplingar och lite annat. Det landar alltid i lite brum. Ibland mycket, beroende på ändring.

Det är svårt att tro att du kan komma till rätta med brummet genom att koppla dessa (passiva) högtalare annorlunda. Är du säker på att brummet inte finns redan på ingången till slutstegen till basarna?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 14:41

PerStromgren skrev:
Jara skrev:Det gäller basmoduler. Jag har just nu 8 moduler, 4 per kanal. De är serie/parallellkopplade för att landa på 4 Ohm. Men jag har inte blivit riktigt vän med den kopplingen. Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.

Det är svårt att tro att du kan komma till rätta med brummet genom att koppla dessa (passiva) högtalare annorlunda. Är du säker på att brummet inte finns redan på ingången till slutstegen till basarna?

Ja, säker. Vid enkla kopplingar, typ 1 basmodul per kanal, är det brumlöst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-30 14:51

Jara skrev:
PerStromgren skrev:

... men om du seriekopplar två parallellkopplade par så brummar det?

Märkligt, på min ära. Det enda jag kan tänka mig är att du höjer verkningsgraden i systemet precis så mycket att brummet hamnar över tröskeln för när du hör det.

Har du lagt örat till den enda högtalaren när du kopplar den ensam?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-30 15:03

Finns ingen bra koppling. Tre i parallell är det tekniskt bästa men ställer stora krav på ett steg som fixar låg impedans. Tre i serie ger ganska reducerad spänning över vardera, men i nödfall hade det fått duga. Andra varianter är bara dumma skulle jag tycka.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 15:48

Nattlorden skrev:Finns ingen bra koppling. Tre i parallell är det tekniskt bästa men ställer stora krav på ett steg som fixar låg impedans. Tre i serie ger ganska reducerad spänning över vardera, men i nödfall hade det fått duga. Andra varianter är bara dumma skulle jag tycka.

Tre i parallell känns uteslutet, va? Då är man nere på under 1,5 Ohm.
Tre i seriekoppling känns trist när man är ute efter att trycka i mycket effekt i elementen. Det är ju slutna, eq:ade moduler det gäller.

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-05-30 16:38

skulle säga tre paralellkopplade förutsatt att steget klarar det(vilket vissa gör), kolla minimiipedans på elementet och dela med tre. med två styckel slutsteg så kan man hamna på 6 respektive 2.66 ohm per förstärkare beroende på hur man kopplar, detta bör man förståss tänka på innan man köper elementen, förstärkare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-30 16:39

Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.

Jag tycker du ska sluta med det, tills du kollat att det verkligen inte finns brum när du bara har ett element inkopplat.
... tycker jag!

Per

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-30 16:58

Jara skrev:Jaaaa... Hur sammankopplar jag på bästa sätt 3 stycken element på 4 Ohm? Går det att koppla så att de landar på 4 Ohm eller 6 Ohm?

Parallellkoppla bara två. Seriekoppling låter riktigt illa, det blir ingen kontroll över konerna.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 17:00

PerStromgren skrev:

Jag tycker du ska sluta med det, tills du kollat att det verkligen inte finns brum när du bara har ett element inkopplat.

Jara skrev:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 17:04

Richard skrev:

Parallellkoppla bara två. Seriekoppling låter riktigt illa, det blir ingen kontroll över konerna.

Ge dina subjektiva värderingar om att det låter skit, men kom inte med påståenden om varför när du inte VET eller FÖRSTÅR orsaken.

Parallellkoppling av två kan vara något inte förstärkaren gillar heller, minimiimpedansen kan gott och väl ligga en bra bit under 2 ohm!
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-05-30 17:05, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 17:04

anjora skrev:skulle säga tre paralellkopplade förutsatt att steget klarar det(vilket vissa gör), kolla minimiipedans på elementet och dela med tre. med två styckel slutsteg så kan man hamna på 6 respektive 2.66 ohm per förstärkare beroende på hur man kopplar, detta bör man förståss tänka på innan man köper elementen, förstärkare.

Lägsta impedans har jag inte. Det är Seas L26ROY, det gäller. 4 Ohm.

Förklara gärna vad du menar med 2,66 och 6 Ohm och att om jag har två slutsteg så kan jag hamna där. Får inte ihop det...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-30 17:05

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Ge dina subjektiva värderingar om att det låter skit, men kom inte med påståenden om varför när du inte VET eller FÖRSTÅR orsaken.

+1.

Inget fel med seriekoppling.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-30 17:10

MagnusÖstberg skrev:
PerStromgren skrev:

Jara skrev:

Då måste vi väl ta reda på varför det är så, innan vi ger en massa råd om hur man kopplar in tre element, måste vi inte? Famla i mörker är väl inte vår favvosysselsättning? Eller, det kanske det är? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 17:11

Jara,

Du skriver att du använt "krånglig" koppling, så jag försöker fundera ut hur du kopplat:

parallellkopplat två element

parallellkopplat två element till

Seriekopplat de två kopplen

Är det så du gjort?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 17:22

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 17:42

Japp, det är en sådan koppling :)

Kan du mäta impedansen över kablarna som går till förstärkaren när du kopplat så (utan att de är anslutna i förstärkaren alltså)?

Något säger mig att det inte är själva kopplingen alls faktiskt..
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-30 17:45

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

+1.

Inget fel med seriekoppling.

Det där stämmer inte, adzer. Jag har provat och parallellkopplat låter klart bättre, så länge förstärkaren orkar med den låga impedansen.

Att seriekoppling av baselement skulle vara ok är ännu en " faktiskt- myt" som enligt min mening är fel.

Helt fel.

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-05-30 17:45

Jara skrev:
anjora skrev:skulle säga tre paralellkopplade förutsatt att steget klarar det(vilket vissa gör), kolla minimiipedans på elementet och dela med tre. med två styckel slutsteg så kan man hamna på 6 respektive 2.66 ohm per förstärkare beroende på hur man kopplar, detta bör man förståss tänka på innan man köper elementen, förstärkare.

Lägsta impedans har jag inte. Det är Seas L26ROY, det gäller. 4 Ohm.

Förklara gärna vad du menar med 2,66 och 6 Ohm och att om jag har två slutsteg så kan jag hamna där. Får inte ihop det...

bryggkoppla två slutsteg och seriekoppla alla tre ger 12/2 = 6
paralellkoppling av alla tre samt köra på biampning ger 2*4/3= 2.66
detta är impedansen varje slutsteg ser, tror jag har räknat rätt.
Senast redigerad av anjora 2013-05-30 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-30 17:46

Richard skrev:Det där stämmer inte, adzer. Jag har provat och parallellkopplat låter klart bättre, så länge förstärkaren orkar med den låga impedansen.

Att seriekoppling av baselement skulle vara ok är ännu en " faktiskt- myt" som enligt min mening är fel.

Helt fel.

Det låter starkare. Om du misstolkar det som bättre är inte vårt problem.

Om faktiskt är så hemskt och ingen lyssnar på dig varför skriver du här?

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 17:51

MagnusÖstberg skrev:Japp, det är en sådan koppling :)

Kan du mäta impedansen över kablarna som går till förstärkaren när du kopplat så (utan att de är anslutna i förstärkaren alltså)?

Det hoppar mellan 3,7 och 3,8 Ohm.

Vad hade du för idéer månne?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 17:53

Jara skrev:
MagnusÖstberg skrev:Japp, det är en sådan koppling :)

Det hoppar mellan 3,7 och 3,8 Ohm.

Vad hade du för idéer månne?
Det låter rimligt.

Min tanke var nästan att något element var trasigt..men det ser ju bra ut.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-30 17:55

adzer skrev:
Richard skrev:Det där stämmer inte, adzer. Jag har provat och parallellkopplat låter klart bättre, så länge förstärkaren orkar med den låga impedansen.

Helt fel.

Det låter starkare. Om du misstolkar det som bättre är inte vårt problem.

Om faktiskt är så hemskt och ingen lyssnar på dig varför skriver du här?

Seriekoppling ger en massa problem förutom lägre effekt från förstärkaren. Är elementen inte exakt identiska ( det är de aldrig ) så kommer det att låta sämre med seriekoppling. Du kan förklara teorier som är uppe i det blå ( som svante gjort ett flertal gånger ) om detta. Men, lyssnar du med öronen låter seriekopplat inte bra, och absolut inte bra i subbasområdet.

Jag tycker trådskaparen ska prova sig fram: låter det fördjävligt med seriekoppling så är det ju bara att ändra.

Låt inte dogmer som inte stämmer och teoretiska resonemang styra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 18:02

Du ger ingen som helst förklaring i ditt inlägg, bara påståenden.

Är du medveten att det går EXAKT samma ström genom elementen?

Förstår du vad det innebär?

Att gapa på Svante som ett alibi för ditt påstående gör inte att du förstått sammanhangen bättre eller likvid för att du ens tolkat Svante på ett korrekt sätt.

Att du tycker det låter sämre, är en sak.

Dina tvärsäkra påståenden beror kanske på att du har för dåligt underlag för dina slutsatser, snarare än att de är korrekta. Fundera på den du.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-30 18:08

Sist jag kopplade isobarik tyckte jag det enligt mitt tycke det lät i mina öron som att serie var bättre än parallell, subjektivt. Pillutta dig du !
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-30 18:10

tvett skrev:Sist jag kopplade isobarik tyckte jag det enligt mitt tycke det lät i mina öron som att serie var bättre än parallell, subjektivt. Pillutta dig du !

Ok,jag respekterar att du tycker det ! :wink:

Orsakerna kan ha varit många, tex att din förstärkare inte orkade driva parallellt tex.

...eller att du helt enkelt föredrog seriekopplingen. 8O :wink:

Prova själv är nog lösningen.
Senast redigerad av Richard 2013-05-30 18:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-30 18:10

Kan det vara så att det blir brum när du driver båda kanalerna men brumfritt när du bara driver en kanal?
Skulle ju kunna vara slutsteget. Går det att brygga?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-30 18:36

Richard skrev:Du kan förklara teorier som är uppe i det blå ( som svante gjort ett flertal gånger ) om detta. Men, lyssnar du med öronen låter seriekopplat inte bra, och absolut inte bra i subbasområdet.

Jag tycker trådskaparen ska prova sig fram: låter det fördjävligt med seriekoppling så är det ju bara att ändra.

Låt inte dogmer som inte stämmer och teoretiska resonemang styra.

Det man inte förstår häcklar man? Du verkar dock aktivt arbeta på att inte förstå något?
Svantes förklaringar och resonemang är väldigt sällan "uppe i det blå" utan tycker han verkligen försöker vinnlägga sig om att vara pedagogisk.
Den enda underbyggnad du har till dina påståenden är din egen upplevelse? En av huvudanledningarna till att vetenskaplig metodik finns är ju för att upplevelser är så påverkbara av yttre omständigheter.
Men tydligen inte för dig? Du anser dig tydligen vara objektiv i alla dina observationer.
Tänk om alla som försökte förstå tänkte och agerade så? Ditt angrepp är otroligt insiktslöst och väldigt naivt.
Upplevelser och erfarenheter är i sig väldigt värdefulla. Inget ont om dem. Men själv tycker jag det är mest intressant när jag förstår varför jag upplever något på ett visst sätt.

On-topic: Har också lite brum när jag kopplat mina basar till Behringer A500. Inte jättemycket men det hörs när förstärkaren står på och inte spelar musik. Det finns någon slags "anti-brum" signalkabel med någon grunka på på Classe. Kan det fungera?
Det brummar inte när jag inte har signalkabeln från försteget inkopplad.
Skall försöka mäta brumfrekvensen men den känns högre än 50Hz.
Har kopplat basarna en till var kanal.

Nästa

Återgå till Teknikforum