Hur koppla 3 st 4 Ohm-element?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-05-30 18:43

utan att veta vilket slutsteg du har/ tänkt att köpa _så är det omöjligt att veta ifall slutsteget klarar 1 ohms belastning(uppsattar minimimpedans) men antagligen så kommer mer än ett slutstetg behövas, två eller tre beroendé på typ. ett steg per element hade inte varit helt fel.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-30 18:45

Pappabas, tagga ned litet nu .

Jag beskrev MIN upplevelse av seriekoppling, ingenting annat. Det är alltid bäst att lyssna själv. Låter det bättre, är det bättre.

Det finns flera teoretiska nackdelar med seriekoppling i subbasområdet, inte bara hör- mässigt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-05-30 18:47

När jag kopplade in mina baslådor så fick jag brum. Jag provade allt möjligt (och omöjligt) enligt tips och råd, utan resultat.

Det som fick bort mitt brum var en Ground loop isolator.
Ska funka på samma sätt som en semibalanserad kabel, fast en semibalanserad kabel gjorde inget mot brummet.

Ground loop isolator har dom på Klubben. Jag lånade hem en på vinst och förlust, och när jag sen märkte att det funkade så betalade jag den bara över nätet. :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-30 18:53

Richard skrev:Pappabas, tagga ned litet nu .

Jag beskrev MIN upplevelse av seriekoppling, ingenting annat. Det är alltid bäst att lyssna själv. Låter det bättre, är det bättre.

Det finns flera teoretiska nackdelar med seriekoppling i subbasområdet, inte bara hör- mässigt.

Problemet är just det. Du går från dina lyssningsintryck till konstaterat fakta.
Berätta gärna vilka dessa teorier är istället.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 19:24

Mini-DSP'n!!! Den är inte tyst kan jag säga. Provade att köra frontarna genom den, vilket jag inte gjort tidigare. Ähh men fyy faan, vad gräsligt.
Tvi tvi.
Kruxet är att jag behöver den pga mina enorma resonanser.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-30 19:30

Min minidsp har ett väldigt svagt brus. Man måste ha örat 30-50cm från diskanten för att höra det. Till basar är den knäpptyst.

Alla verkar dock inte ha fått sådan tur.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 19:39

adzer skrev:Min minidsp har ett väldigt svagt brus. Man måste ha örat 30-50cm från diskanten för att höra det. Till basar är den knäpptyst.

Vilken version har du? Kan jag ha fel version? Jag har för mig att jag kollade noggrant vilken som skulle passa mig bäst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-30 19:42

Jara skrev:
adzer skrev:Min minidsp har ett väldigt svagt brus. Man måste ha örat 30-50cm från diskanten för att höra det. Till basar är den knäpptyst.

Vilken version har du? Kan jag ha fel version? Jag har för mig att jag kollade noggrant vilken som skulle passa mig bäst.

2x4 "box varianten" med 0.9V ingångskänslighet.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-30 20:54

bakerman22 skrev:När jag kopplade in mina baslådor så fick jag brum. Jag provade allt möjligt (och omöjligt) enligt tips och råd, utan resultat.

Ska funka på samma sätt som en semibalanserad kabel, fast en semibalanserad kabel gjorde inget mot brummet.

Ground loop isolator har dom på Klubben. Jag lånade hem en på vinst och förlust, och när jag sen märkte att det funkade så betalade jag den bara över nätet. :)

Precis, det var en sådan jag sett på Classe. Hur fungerar den i detta fall? Vad är det för grunka som sitter i mitten? Riskerar jag att få påverkan på något dåligt sätt genom att använda den?
De har en för bilbruk på netonnet för dryga femtiolappen. Galvanisk avskiljare heter det på Kjelle.
Nackdelen jag ser är att de är specificerade från 20Hz och uppåt så kanske har de en påverkan i basen.
Det beror väl på jordslingor. Förstår jag det rätt har det att gör med att apparater inte har en gemensam jord och att det då flyter strömmar?
Har ju kopplat alla apparater på gemensam dosa.
Kan inte någon som vet mer förklara :)

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-05-30 23:15

Brummar det ur båda kanalerna?
Är alla element hela, det finns en hel del att utesluta koppla om etc.
Brummar det om du kör ett LF-svep direkt in i basslutsteget-basmodulerna?
Virrpanna

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-05-30 23:28

Den där kopplingen gör INTE att det brummar. Du behöver leta orsaken på annat håll.

Jag har inte lusläst tråden, men hur detekterar du brummet, hörs det i soffan? Måste du lägga örat intill konen? Blir det bara marginellt starkare när du kopplar in alla elementen?

4 element höjer ju känsligheten med 6 dB, om förstärkaren ger ett svagt brum så blir det, precis som musiken, 6 dB starkare (allt annat oförändrat).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-31 07:39

Svante skrev:

Den där kopplingen gör INTE att det brummar. Du behöver leta orsaken på annat håll.

Jag har inte lusläst tråden, men hur detekterar du brummet, hörs det i soffan? Måste du lägga örat intill konen? Blir det bara marginellt starkare när du kopplar in alla elementen?

4 element höjer ju känsligheten med 6 dB, om förstärkaren ger ett svagt brum så blir det, precis som musiken, 6 dB starkare (allt annat oförändrat).

Brummet hörs svagt i soffan. Men som sagt, jag tror att det är mini-DSP'n.
En annan sak som stör mig och som jag tycker är märkligt: när jag bryggar två slutsteg blir brummet mycket högre än med ett slutsteg. Vad betyder det?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-05-31 07:44

Jara skrev:En annan sak som stör mig och som jag tycker är märkligt: när jag bryggar två slutsteg blir brummet mycket högre än med ett slutsteg. Vad betyder det?

Det beror ju på om slutstegen har konstant förstärkning vid bryggkoppling jmfrt med obryggat eller om det styrs ut helt av samma insignal. Vid det senare fallet så bör brummet bli 6dB högre. Även nyttosignalen också.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-05-31 09:10

Den miniDSP jag har lånat är fucking hopeless när det gäller brus med Bremenbasarna, så jag fick tillverka ett lågpassfilter (12 dB/oktav) som cuttar vid ca 800 Hz eller så. Det är typiskt HF brus runt flera kHz, och Bremen hänger med högt upp och jag tror den också har en förhöjd kurva där uppe
pga elementets inneboende egenskaper etc etc. Fullt normalt dock.

Förstärkaren brusar inte.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-31 09:15

Jara skrev:Mini-DSP'n!!! Den är inte tyst kan jag säga. Provade att köra frontarna genom den, vilket jag inte gjort tidigare. Ähh men fyy faan, vad gräsligt.
Tvi tvi.

Varför trodde du inte på att det kunde finnas redan på slutstegsingången från början? Det låter mycket mera troligt än antalet element i konfigurationen. Det är dock märkligt att du inte hör det med bara ett element inkopplat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-31 09:19

PerStromgren skrev:
Jara skrev:Mini-DSP'n!!! Den är inte tyst kan jag säga. Provade att köra frontarna genom den, vilket jag inte gjort tidigare. Ähh men fyy faan, vad gräsligt.
Tvi tvi.

Varför trodde du inte på att det kunde finnas redan på slutstegsingången från början? Det låter mycket mera troligt än antalet element i konfigurationen. Det är dock märkligt att du inte hör det med bara ett element inkopplat.

Jag gissade väl mest till en början... Och tidigare har jag väl inte varit så noggrann att jag lagt örat mot elementet och lyssnat.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-05-31 09:45

PappaBas skrev:
bakerman22 skrev:När jag kopplade in mina baslådor så fick jag brum. Jag provade allt möjligt (och omöjligt) enligt tips och råd, utan resultat.

Precis, det var en sådan jag sett på Classe. Hur fungerar den i detta fall? Vad är det för grunka som sitter i mitten? Riskerar jag att få påverkan på något dåligt sätt genom att använda den?
De har en för bilbruk på netonnet för dryga femtiolappen. Galvanisk avskiljare heter det på Kjelle.
Nackdelen jag ser är att de är specificerade från 20Hz och uppåt så kanske har de en påverkan i basen.
Det beror väl på jordslingor. Förstår jag det rätt har det att gör med att apparater inte har en gemensam jord och att det då flyter strömmar?
Har ju kopplat alla apparater på gemensam dosa.
Kan inte någon som vet mer förklara :)

Jag har fått för mej att det är exakt som en semibalanserad kabel.
Att den alltså bara är jordad på den ena sidan.

Konstigt nog funkade inte en semibalanserad Supra, oavsett åt vilket håll jag vände den, men den här lilla lådan plockade bort brummet om jag satte den mellan försteg och mitt Ino cr80s..
Fråga mej inte varför. :)

Den gör ingen skillnad för basen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-31 10:30

Lite OT, men miniDSP levereras inte direkt med nätdel...

Mer OnT:

Vad är att föredra vid 4 element/kanal, serieparallell eller parallellserie?
Vill höra resonemang byggda på fysik, inte subjektiva intryck.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-31 11:07

tvett skrev:Vill höra resonemang byggda på fysik, inte subjektiva intryck.

Det var ord och inga visor! :D

Det här kan te x vara den bästa löaningen i ett givet läge.
Bild

Nåväl, den elektriska dämpfaktorn för asymentriska störningar (olika beteende på in och utväg) påverkas negativt av seriekoppling varför man vill hålla ner antalet sådana. Hur stor betydelse det i praktiken har, det vette fåglarna. Vi pratar långa våglängder som tusan i rum med begränsningsytor trots allt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-31 11:14

MagnusÖstberg skrev:Det här kan te x vara den bästa lösningen i ett givet läge.
Bild

Jag antar att poängen här är att strömmen som går genom parvist akustiskt kopplade element blir samma. Smart!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-31 11:25

Fast denna koppling gäller bara motfaskopplade element bör väl påpekas!
(Så ingen får för sig att koppla multipla vanliga basmoduler så).

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-05-31 13:17

Jara skrev:Brummet hörs svagt i soffan. Men som sagt, jag tror att det är mini-DSP'n.
En annan sak som stör mig och som jag tycker är märkligt: när jag bryggar två slutsteg blir brummet mycket högre än med ett slutsteg. Vad betyder det?

Bryggning ger väl 6dB högre känslighet (kallar man det så?), vid given insignal spelar slutstegen 6dB högre.
Samma brum du fick med 4 element/kanal bör du fått med ett element och 6 dB högre volym på exempelvis recievern...
Vid bryggning och 4 ohms last ser varje slutsteg halva impedansen.
Du hade ett inuke slutsteg va? titta då i manualen och jämför maxeffekten mellan bryggad 4 ohms last och stereo 2 ohms last.
Den sammanlagda effekten för stereo 2ohm, är lika stor som bryggad 4 ohms effekt.

Jag hade ju brum med mitt inuke steg som följd av en jordloop, men om ditt brum kommer från minidsp kan du kanske prova olika strömadaptrar och se ifall någon får minidsp att brumma mindre?
Kopplar du förbi minidsp och kör signalen direkt från reciever till slutsteg antar jag att det inte är något brum då?

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-31 15:15

Spacebug skrev:
Jara skrev:Brummet hörs svagt i soffan. Men som sagt, jag tror att det är mini-DSP'n.

Bryggning ger väl 6dB högre känslighet (kallar man det så?), vid given insignal spelar slutstegen 6dB högre.
Samma brum du fick med 4 element/kanal bör du fått med ett element och 6 dB högre volym på exempelvis recievern...
Vid bryggning och 4 ohms last ser varje slutsteg halva impedansen.
Du hade ett inuke slutsteg va? titta då i manualen och jämför maxeffekten mellan bryggad 4 ohms last och stereo 2 ohms last.
Den sammanlagda effekten för stereo 2ohm, är lika stor som bryggad 4 ohms effekt.

Jag hade ju brum med mitt inuke steg som följd av en jordloop, men om ditt brum kommer från minidsp kan du kanske prova olika strömadaptrar och se ifall någon får minidsp att brumma mindre?
Kopplar du förbi minidsp och kör signalen direkt från reciever till slutsteg
antar jag att det inte är något brum då?

iNuket är fimpat. Nad 218 är det som det gäller. Har dessutom ett Nad s200.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-07-20 23:28

Jag tror ni missat att miniDSP brusar när den matas med ström genom USB.

Jävla telefonsurfing, man orkar lixom bara skumma.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-20 23:29

Elfsberg skrev:Jag tror ni missat att miniDSP brusar när den matas med ström genom USB.

Min brusar varken mer eller mindre när usb är inkopplad. Så det gäller iaf inte alla exemplar.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-20 23:30

Elfsberg skrev:Jag tror ni missat att miniDSP brusar när den matas med ström genom USB.

Menar du oavsett källa på 5v via usb eller medan den är kopplad till datorn?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-07-20 23:50

De Mini-DSP som jag har lekt med brusar inte nämnvärt. Definitivt inte hörbart vid lyssningsplats även om musiken är gles.
Har ni inte onödigt hög spänningsmatning? Att det fungerar upp till 24V innebär ju inte att man ska använda det. 6-9 Volt är rimligare och låter som sagt inte vid lyssningsplats på de Mini-DSP som jag lyssnat på.

--

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur koppla 3 st 4 Ohm-element?

Inläggav Svante » 2013-07-21 01:12

Richard skrev:Att seriekoppling av baselement skulle vara ok är ännu en " faktiskt- myt" som enligt min mening är fel.

Du menar nog:

"Att seriekoppling av baselement skulle vara ok är enligt min mening ännu en " faktiskt- myt" som är fel."
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-21 01:14

Hoppla, gammal tråd... :oops:

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-07-25 16:33

Inte så gammal. Men det verkar inte som någon kunde svara på hur man kopplar in 3st 4 ohm:s element. Det mesta i de två sidorna i tråden verkade handla om helt andra saker. Man tappade väl tråden helt enkelt.
Medlem i MEK

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum