Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Pappabas, tagga ned litet nu .
Jag beskrev MIN upplevelse av seriekoppling, ingenting annat. Det är alltid bäst att lyssna själv. Låter det bättre, är det bättre.
Det finns flera teoretiska nackdelar med seriekoppling i subbasområdet, inte bara hör- mässigt.
adzer skrev:Min minidsp har ett väldigt svagt brus. Man måste ha örat 30-50cm från diskanten för att höra det. Till basar är den knäpptyst.
Alla verkar dock inte ha fått sådan tur.
Jara skrev:adzer skrev:Min minidsp har ett väldigt svagt brus. Man måste ha örat 30-50cm från diskanten för att höra det. Till basar är den knäpptyst.
Vilken version har du? Kan jag ha fel version? Jag har för mig att jag kollade noggrant vilken som skulle passa mig bäst.
bakerman22 skrev:När jag kopplade in mina baslådor så fick jag brum. Jag provade allt möjligt (och omöjligt) enligt tips och råd, utan resultat.
Det som fick bort mitt brum var en Ground loop isolator.
Ska funka på samma sätt som en semibalanserad kabel, fast en semibalanserad kabel gjorde inget mot brummet.
Ground loop isolator har dom på Klubben. Jag lånade hem en på vinst och förlust, och när jag sen märkte att det funkade så betalade jag den bara över nätet.
Svante skrev:
Den där kopplingen gör INTE att det brummar. Du behöver leta orsaken på annat håll.
Jag har inte lusläst tråden, men hur detekterar du brummet, hörs det i soffan? Måste du lägga örat intill konen? Blir det bara marginellt starkare när du kopplar in alla elementen?
4 element höjer ju känsligheten med 6 dB, om förstärkaren ger ett svagt brum så blir det, precis som musiken, 6 dB starkare (allt annat oförändrat).
Jara skrev:En annan sak som stör mig och som jag tycker är märkligt: när jag bryggar två slutsteg blir brummet mycket högre än med ett slutsteg. Vad betyder det?
adzer skrev:Min minidsp har ett väldigt svagt brus. Man måste ha örat 30-50cm från diskanten för att höra det. Till basar är den knäpptyst.
Jara skrev:Mini-DSP'n!!! Den är inte tyst kan jag säga. Provade att köra frontarna genom den, vilket jag inte gjort tidigare. Ähh men fyy faan, vad gräsligt.
Tvi tvi.
Kruxet är att jag behöver den pga mina enorma resonanser.
PerStromgren skrev:Jara skrev:Mini-DSP'n!!! Den är inte tyst kan jag säga. Provade att köra frontarna genom den, vilket jag inte gjort tidigare. Ähh men fyy faan, vad gräsligt.
Tvi tvi.
Kruxet är att jag behöver den pga mina enorma resonanser.
Varför trodde du inte på att det kunde finnas redan på slutstegsingången från början? Det låter mycket mera troligt än antalet element i konfigurationen. Det är dock märkligt att du inte hör det med bara ett element inkopplat.
PappaBas skrev:bakerman22 skrev:När jag kopplade in mina baslådor så fick jag brum. Jag provade allt möjligt (och omöjligt) enligt tips och råd, utan resultat.
Det som fick bort mitt brum var en Ground loop isolator.
Ska funka på samma sätt som en semibalanserad kabel, fast en semibalanserad kabel gjorde inget mot brummet.
Ground loop isolator har dom på Klubben. Jag lånade hem en på vinst och förlust, och när jag sen märkte att det funkade så betalade jag den bara över nätet.
Precis, det var en sådan jag sett på Classe. Hur fungerar den i detta fall? Vad är det för grunka som sitter i mitten? Riskerar jag att få påverkan på något dåligt sätt genom att använda den?
De har en för bilbruk på netonnet för dryga femtiolappen. Galvanisk avskiljare heter det på Kjelle.
Nackdelen jag ser är att de är specificerade från 20Hz och uppåt så kanske har de en påverkan i basen.
Det beror väl på jordslingor. Förstår jag det rätt har det att gör med att apparater inte har en gemensam jord och att det då flyter strömmar?
Har ju kopplat alla apparater på gemensam dosa.
Kan inte någon som vet mer förklara
tvett skrev:Vill höra resonemang byggda på fysik, inte subjektiva intryck.
Jara skrev:Brummet hörs svagt i soffan. Men som sagt, jag tror att det är mini-DSP'n.
En annan sak som stör mig och som jag tycker är märkligt: när jag bryggar två slutsteg blir brummet mycket högre än med ett slutsteg. Vad betyder det?
Spacebug skrev:Jara skrev:Brummet hörs svagt i soffan. Men som sagt, jag tror att det är mini-DSP'n.
En annan sak som stör mig och som jag tycker är märkligt: när jag bryggar två slutsteg blir brummet mycket högre än med ett slutsteg. Vad betyder det?
Bryggning ger väl 6dB högre känslighet (kallar man det så?), vid given insignal spelar slutstegen 6dB högre.
Samma brum du fick med 4 element/kanal bör du fått med ett element och 6 dB högre volym på exempelvis recievern...
Vid bryggning och 4 ohms last ser varje slutsteg halva impedansen.
Du hade ett inuke slutsteg va? titta då i manualen och jämför maxeffekten mellan bryggad 4 ohms last och stereo 2 ohms last.
Den sammanlagda effekten för stereo 2ohm, är lika stor som bryggad 4 ohms effekt.
Jag hade ju brum med mitt inuke steg som följd av en jordloop, men om ditt brum kommer från minidsp kan du kanske prova olika strömadaptrar och se ifall någon får minidsp att brumma mindre?
Kopplar du förbi minidsp och kör signalen direkt från reciever till slutsteg
antar jag att det inte är något brum då?
Elfsberg skrev:Jag tror ni missat att miniDSP brusar när den matas med ström genom USB.
Jävla telefonsurfing, man orkar lixom bara skumma.
Richard skrev:Att seriekoppling av baselement skulle vara ok är ännu en " faktiskt- myt" som enligt min mening är fel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster