Tillsvidare-tornen (Färdiga)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Tillsvidare-tornen (Färdiga)

Inläggav Morgan » 2013-04-24 23:33

Vad är nu det här för ett sött litet element?
Bild

Nästan ett kilo för en 4-tummare?
Bild

En närbild visar modellbeteckningen:
Bild

Sexton stycken damp ner på postkontoret idag:
Bild
Kontrollmätt. Talspolarna är hela.

Lite T/S-parametrar:
Monacor sp60/4
Impedance (Z) 4Ω
Resonant frequency (fs) 65Hz
Max. frequency range f3-8,000Hz
Music power 60WMAX
Power rating (P) 30WRMS
SPL (1W/1m) 90dB
Suspension compl. (Cms) 0.8mm/N
Moving mass (Mms) 4g
Mech. Q factor (Qms) 2.10
Electr. Q factor (Qes) 0.64
Total Q factor (Qts) 0.49
Equivalent volume (Vas) 6 l
DC resistance (Re) 3.3Ω
Force factor (BxL) 2.9Tm
Voice coil induct. (Le) 0.2mH
Voice coil diameter 25.5mm
Voice coil former aluminium
Linear excursion (XMAX) ±2mm
Eff. cone area (Sd) 55cm2

Mäktigt. Hela 4mm p-p linjär slaglängd :)

Åkte förbi brädgår'n och köpte lite MDF, som jag sedan till grannarnas förnöjelse ställde mig och kapade med cirkelsåg och handöverfräs.
Bild
22mm i baffeln, 10mm övriga väggar.

Provmonterade torrt:
Bild

Det såg ut att passa, så fram med limmet:
Bild

(De där H-bafflarna är byggda av AVR7000 och har via mellanhänder hamnat hos mig. Jag ska skruva isär dem och använda de åtta tolvorna i ett litet LT-experiment, men det blir en annan byggtråd.)

Tänkte bygga mig ett par MMMMTMMMM-torn att köra som toppar i hemmabion tills vidare. Så här alltså:
Bild

Dottern har börjat komma upp i en ålder där jag inte längre vågar lita på att hon lämnar de lånade pK-högtalarna ifred, när de står nåbara. Det blir till att lämna tillbaka dem snart, när dessa tillsvidare-torn är klara.

8st element simulerar ganska snyggt i 33-liters sluten låda med 90% fyllnadsgrad:
Bild

Har labbat lite med baffelformen för att få ett baffelsteg som rättar till en del av elementens inneboende krokighet samt integrerar bra med bakväggen (som är försedd med 12cm mineralull).

Nu återstår att se hur väl verkligheten står sig mot kartan. I morgon tar jag fram hålsågen och gör lite åverkan på bafflarna.

Elementen ska kopplas serie-parallellt till en systemimpedans kring 7 ohm som lägst. Två serier om fyra element (16 ohm nominellt) kopplas parallellt till 8 ohm nominellt.

Funderar på om det funkar bäst så här:
Bild
Eller om det blir bättre så här:
Bild
I teorin kan väl den senare varianten se till att den ström som flyter genom varje talspole blir mer identisk?

Jag funderar också en del på vad jag kan hitta för lämplig diskant. Det blir förstås lite fult med en mittplacerad diskant i en array som närmar sig ett cylindriskt spridningsmönster, men i mitt hårt akustikreglerade rum är det mest direktljudet som spelar roll, och inte den totala energitonkurvan. Och så är det heller inte "den slutgiltiga lösningen" utan mest ett litet terapeutiskt byggprojekt och en tillsvidarelösning för att få lite ljud i hemmabion.

På sikt sågar jag isär de här tornen och gör 16 st små slutna mupps-liknande saker att ha som datorhögtalare, toaletthögtalare, loungehögtalare, etc.

Har ni några tankar om lämpligt, billigt diskantelement som kan matcha systemkänslighet och kapacitet? Kanske någon rentav har ett par lämpliga element att ge mig, typ i utbyte mot ett par fina RCA-kablar?

Stay tuned for updates!
Senast redigerad av Morgan 2013-05-27 11:52, redigerad totalt 1 gång.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-04-25 00:01

Hur är din tyska?

Jag tycker denna låter som en vinnare.
http://hifi-selbstbau.de/index.php?opti ... &Itemid=61

Google translate är din vän annars..
http://translate.google.se/translate?sl ... temid%3D61

Specar.
http://www.audioequipment.se/shop/14713 ... TW_PDF.pdf

Inköpsställe i sverige.
http://www.audioequipment.se/hogtalare- ... 9028n92-tw

490:- styck är det billigt nog?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-25 20:14

Jag känner inte till fabrikatet SICA, och är därför lite skeptisk.

Har kollat lite på en SEAS-diskant:
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=180

Bild
Bild

Det jag gillar med den är dels gallret som skyddar mot barnfingrar, dels den smala frontplattan, som gör att glappet mellan Monacorelementen inte behöver bli så stort i förhållande till våglängden. Dessutom verkar den inte ha några hyss för sig i frekvensgången, samt tål lagom mycket effekt.

Är det någon som har några tankar kring det diskantvalet? Speak now, or forever hold your peas (som vi engelsklärare brukar säga).

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-05-27 11:28

En liten uppdatering:

Handöverfräs är ett fantastiskt redskap för håltagning, om man tillverkar en fräsmall och använder kopierstål. Tyvärr slant fräsmallen två gånger, så jag fick stå och pilla lite med Plastic Padding i efterhand.
Bild

Tillverkade ett par fötter med en klurig funktion som säkert andra redan klurat ut - men för mig var det ett litet eureka-moment när jag kläckte idén; baktill är foten snedskuren drygt 24°, så att man enkelt kan skjuta högtalarna intill väggen, vrida intill foten, dra i sidled tills man precis ser utkanten av högtalarna, och så vet man att de står placerade i en "perfekt" stereotriangel relativt lyssningsplatsen. När jag precis ser utsidan av högtalaren är vinkeln mellan diskant-lyssnare-diskant 45-46°.
Bild

Inkoppling och montering:
Bild
Bild
Bild

Man börja skåda hur resultatet kommer bli.
Bild

Jag fick vänta lite på disktanterna (SEAS Prestige 27TDF H1211) så jag spelade ett par veckor med monteringshålet pluggat och med bredbandarna spelande helt utan filter. Det lät överraskande bra, men förstås lite burkigt och rumpskuret utan luften på toppen.

Till sist kom dock diskanterna, och nu är det hela monterat och klart:

Bild
Snygga blanka skruvhuvuden, inte sant? Ska väl ta och kladda på lite svart färg på dem vad det lider - men min fru gillar faktiskt den lite råa industrilooken med blanka skruvskallar 8O

För ögonblicket delar jag aktivt med MiniDSP vid 3500 Hz, 24dB/oktav. Kör därtill Linkwitz Transform för att få rak output ned till runt 25Hz så här:
Bild

Och hur låter det då?

Tja, det duger. Återgivningen blir inte lika fysisk som när jag spelar med mina 15-tummare i botten, men det går att leva med medan jag ordnar till mitt nästa hobbyprojekt. Nu ska det nämligen byggas LT-kompenserat slutet bassystem med 8st 12-tummare av dubiös kvalisort.

Mätningar kommer kanske vad det lider, och eventuellt fixar jag till ett passivt filter så att tornen kan drivas med bara två förstärkarkanaler. Men det blir senare.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-05-27 12:08

Uppdatering efter en stunds lyssning:
De här tornen har en rejält tilltagen kapacitet från 2-300Hz och uppåt. Det går verkligen att spela galet mycket starkare än med de slutna pK jag använt fram till nu. Basta anger att MOL (Max Output Level) är strax under 120dB från 200Hz och uppåt, och det har jag inga skäl att betvivla. Det är kul att ha mycket membranarea :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-27 14:44

Morgan skrev:Jag känner inte till fabrikatet SICA, och är därför lite skeptisk.

Har kollat lite på en SEAS-diskant:
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=180

Bild
Bild

Det jag gillar med den är dels gallret som skyddar mot barnfingrar, dels den smala frontplattan, som gör att glappet mellan Monacorelementen inte behöver bli så stort i förhållande till våglängden. Dessutom verkar den inte ha några hyss för sig i frekvensgången, samt tål lagom mycket effekt.

Är det någon som har några tankar kring det diskantvalet? Speak now, or forever hold your peas (som vi engelsklärare brukar säga).

Varför valde du inte denna diskant i slutändan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-05-27 14:56

1 månad från elementleverans till färdig högtalare 8O
Imponerande.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-05-27 21:25

paa skrev:Varför valde du inte denna diskant i slutändan?

Det är så enkelt som att det dök upp ett par SEAS Prestige 27TDF H1211 på Tradera, och jag ropade hem dem till ett fint pris. De har större frontplatta och saknar galler, men frekvensgång, känslighet och spridning är likvärdiga för mina ändamål.

2-ch skrev:1 månad från elementleverans till färdig högtalare Shocked
Imponerande.

Tja, färdig och färdig... jag har ju inte gjort något passivt filter, så utvecklingsarbetet har bara bestått i att klura lite på baffelstöd och samverkan med dämpväggen tillsammans med Linkwitz Transform.

Vi får se om jag orkar ta tag i att ta den här konstruktionen från "good enough" till något mer välljudande genom att börja den där iterativa processen av mätning, lyssning, moddning, rinse-and-repeat.

Jag har hur som helst kört några långsamma svep 10-150 Hz på kraftig volym och konstaterat två saker:
1) Med LT ger den här lådan användbar output nere vid 22-25Hz. Inte så att hela rummet skakar, men mer än jag hade vågat hoppas.
2) Trots silicontätning har jag fått pysljud någonstans. Bakläxa!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-05-30 19:43

Plats: Soffan - sweetspot
Projekt: Dela mot baslådor vid 100 Hz mha ett andra MiniDSP
Status: Lyckligt flin

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 20:55

Konarea is teh shit :)

Men hamnar inte diskanten väl högt?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-05-30 22:27

MagnusÖstberg skrev:Konarea is teh shit :)

"Nothing compares to cubic inches" som det heter i motorcykelvärlden.

Jo, diskanten hamnar en dryg decimeter över öronhöjd. Bänken är ju gjord för att funka med Ino i14/i16s, och tornens diskant är lite högre placerad. Men jag tycker ljudbilden funkar ganska bra ändå, efter vad jag kan bedöma från ett par timmars lyssning.

Och jag tycker det är viktigt att ha sina prioriteringar klara. Jag har byggt ett par högtalare för småpengar genom att köpa elementen på webbauktion - och ljudmässigt överträffar de allt jag vågat hoppas. Jag ville ju bara få till det "tillräckligt bra" för att funka i bion ett par-tre år, och det målet är med råge uppfyllt. De slutna pK jag fått låna kan nu lämnas tillbaka, och jag måste säga att jag inte kommer sakna dem, eftersom jag gillar att dra på ordentligt med Trentemøller och Infected Mushroom och pK inte riktigt hänger med i svängarna, ens delade vid 110Hz.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-05-30 22:33

:) Kul att det blev bra. Linjekällor är beroendeframkallande :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-30 22:36

Bidde ju fint det där!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-05-30 22:38

nadifierad skrev::) Kul att det blev bra. Linjekällor är beroendeframkallande :D .

Jag tror snarare det är låg distorsion som är beroendeframkallande - oavsett hur det uppnås :)
Tvekar förresten att kalla detta för linjekällor - de är bara 110cm höga.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 22:57

Morgan skrev:
MagnusÖstberg skrev:Konarea is teh shit :)

"Nothing compares to cubic inches" som det heter i motorcykelvärlden.

Jo, diskanten hamnar en dryg decimeter över öronhöjd. Bänken är ju gjord för att funka med Ino i14/i16s, och tornens diskant är lite högre placerad. Men jag tycker ljudbilden funkar ganska bra ändå, efter vad jag kan bedöma från ett par timmars lyssning.

Och jag tycker det är viktigt att ha sina prioriteringar klara. Jag har byggt ett par högtalare för småpengar genom att köpa elementen på webbauktion - och ljudmässigt överträffar de allt jag vågat hoppas. Jag ville ju bara få till det "tillräckligt bra" för att funka i bion ett par-tre år, och det målet är med råge uppfyllt. De slutna pK jag fått låna kan nu lämnas tillbaka, och jag måste säga att jag inte kommer sakna dem, eftersom jag gillar att dra på ordentligt med Trentemøller och Infected Mushroom och pK inte riktigt hänger med i svängarna, ens delade vid 110Hz.

... och "there is no replacement for displacent" inom audio ;)

Men jag är övertygad om att det inte bara är luftflyttningsförmågan som spelar roll, utan även hur det går till.

Det finns självklart inga 5" element som hänger med när du drar på, du behöver en 10" mellan bas och 300Hz också såklart 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-05-30 23:14

MagnusÖstberg skrev:... och "there is no replacement for displacent" inom audio ;)

Fast nog härstammar även det där uttrycket i från motorvärlden?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-31 00:00

Inte i min värld ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2013-05-31 09:43

Ser mycket bra ut :!: Kan tänka mig att det blir riktigt bra vid delningen
mot basar.

Jag har tyvärr aldrig lyssnat på några linjekällor, men det kanske kan
åtgärdas :)

Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-31 10:03

MagnusÖstberg skrev:Inte i min värld ;)

+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-05-31 15:06

nuffe skrev:Ser mycket bra ut :!: Kan tänka mig att det blir riktigt bra vid delningen
mot basar.

Jag har tyvärr aldrig lyssnat på några linjekällor, men det kanske kan
åtgärdas :)

Henrik

Ja, delningen mot basar gjorde gott för renheten i mellanregistret, precis som det brukar göra. Det mesta av den färgning som ännu går att höra i mellanregistret nu beror med största sannolikhet på kamfiltereffekter, som man liksom får som ett brev på posten med en konstruktion av det här slaget.

Jag välkomnar mycket gärna besök i mansgrottan, men önskar då löfte om rak och obarmhärtig kritik av ljudet - vad som mest akut behöver åtgärdas etc. Det är så lätt att vänja sig vid färgningarna - i alla fall för mig.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2013-06-03 21:02

Tack för lyssningen och kaffet idag.

Mitt helt ovetenskapliga omdömme är att det lät sweet (läs jättebra)! :D
Visst man skulle väl säkert kunna tweaka nivåer osv. och visst kommer det bli bättre med fler basmoduler. Men redan idag är det, som sagt, sweet.
Mysigt med ett svartmålat rum också...

Jag blev även inspirerad av din setup med miniDSP:er och flerkanalsförstärkare.

Tack!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-06-04 10:35

Tomas skrev:Tack för lyssningen och kaffet idag.

Visst man skulle väl säkert kunna tweaka nivåer osv. och visst kommer det bli bättre med fler basmoduler. Men redan idag är det, som sagt, sweet.

Tack!

Tack själv, både för det trevliga omdömet och för lånet av pK.

Tänkte att jag skulle förtydliga det här med mina MiniDSP och flerkanalsförstärkaren.

Jag tar stereosignal direkt från datorns analoga ljudutgång och splittar den till två MiniDSP. Den ena DSP:n sköter delningen i topparna samt skär av dessa under 100Hz. Den andra DSP:n sköter lågpassfiltreringen av basarna och gör om stereosignalen till mono. Från dessa två MiniDSP tar jag alltså ut 5st "kanaler", som jag kör in i 5-kanalsingången på en Denon 2105. Vips så har man ett par aktiva 3-vägare och enorma möjligheter till diverse EQ och tidsjusteringar (som jag inte använder alls i nuläget).

Idag ska jag ta tag i att skruva/limma/silicontäta/bitumenfoliera grejer som rasslar i mitt lyssningsrum. Det behövs.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2013-06-04 13:39

Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-06-04 14:33

Morgan skrev:
Tomas skrev:Tack för lyssningen och kaffet idag.

Tack!

Tack själv, både för det trevliga omdömet och för lånet av pK.

Tänkte att jag skulle förtydliga det här med mina MiniDSP och flerkanalsförstärkaren.

Jag tar stereosignal direkt från datorns analoga ljudutgång och splittar den till två MiniDSP. Den ena DSP:n sköter delningen i topparna samt skär av dessa under 100Hz. Den andra DSP:n sköter lågpassfiltreringen av basarna och gör om stereosignalen till mono. Från dessa två MiniDSP tar jag alltså ut 5st "kanaler", som jag kör in i 5-kanalsingången på en Denon 2105. Vips så har man ett par aktiva 3-vägare och enorma möjligheter till diverse EQ och tidsjusteringar (som jag inte använder alls i nuläget).

Idag ska jag ta tag i att skruva/limma/silicontäta/bitumenfoliera grejer som rasslar i mitt lyssningsrum. Det behövs.

Ungefär Samma lösning jag funderat på att använda mig av fast till basar och OA51 - kul att höra att den fungerar även i praktiken! :)

Återgå till DIY-forum