Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:Japp, här noterar man när du stoppar in bladet kommer då hela magnetflödet att fokuseras i detta, vilket ger en hög flödestäthet i just denna och den går nog nära mättnad eller rent av i mättnad och distortionen drar iväg ordentligt.
Men alla de distortionsmekanismer som nämnts tidigare blir värre med större amplitud i flödestätheten så egentligen går det inte att säga defintivit vilken som är värst. Det måste vara väldigt materialberoende.
Intressanta försök!
Flint skrev:Jämförelse mellan två spolar med ungefär samma värde 4.4mH. Den ena är luftlindad och den andra har ferritkärna och kommer från en slaktad Yamahalåda. Båda spolarna placerade i fri luft.
aisopos skrev:Flint skrev:Jämförelse mellan två spolar med ungefär samma värde 4.4mH. Den ena är luftlindad och den andra har ferritkärna och kommer från en slaktad Yamahalåda. Båda spolarna placerade i fri luft.
Märkligt att ferritkärnespolen är i princip lika stor som den luftlindade?
Kraniet skrev:intressanta mätningar. Verkar ju finnas en hel del materialberoende i detta. Verkar också som att olika frekvenser påverkas beroende på.
Men genomgående verkar det som att man kan förvänta sig en tiopotens högre dist som mest.
Är det en vanlig sinusstegning som testet gör? Undra just hur en tvåtonsmätning ser ut.
Dynamiska testsignaler hade också varit intressant. Vet dock inte hur man skulle testa sånt.
Men ett test vid lagom spelvolym vore också intressant. Vad är en "typisk" spänningsnivå vid musiklyssning?
aisopos skrev:Dina mätningar på luftlindad indikerar ju en del distorsion?

rikkitikkitavi skrev: Tex har vi vid högre frekvenser en större last iom spolens stigande impedans, och därmed en lägre signal på både distortion och grundton (mest distortionen iom högre i frekvens) vilket såklart får det att se ut som att distortionen minskar med ökande frekvens. Den filtreras bort...
rikkitikkitavi skrev:absolut, jag håller med.
Det är bara de absoluta nivåerna jag blir osäker på och som min kommentar avser.
Du mäter ju strömmen genom systemet iom din mätpunkt är över resistorn.
Kan det vara så att den snällare lasten ger en minskad thd som överstiger ev. mätfel? det beror på hur LM3886 beter sig.
PappaBas skrev:Väldigt intressanta mätningar Flint
Jag blir nyfiken varför distortionen har olika spektralt innehåll beroende på om den har en ferritkärna resp ligger nära en större yttre magnet.
Är det två separata fenomen man ser?
celef skrev:Intressant tråd och mätningar, vore kul med något liknande men för kondensatorer
celef skrev:Intressant tråd och mätningar, vore kul med något liknande men för kondensatorer
Kondingen har ingen dc-bias i min mätning utan jag kör den som en normal bipolär-lyt.
Vet inte om den håller för den behandlingen i längden men den höll i alla fall sålänge mätningen varade.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster