Hur dåligt är det med järnkärnespole?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-05-31 10:12

Japp, här noterar man när du stoppar in bladet kommer då hela magnetflödet att fokuseras i detta, vilket ger en hög flödestäthet i just denna och den går nog nära mättnad eller rent av i mättnad och distortionen drar iväg ordentligt.

Men alla de distortionsmekanismer som nämnts tidigare blir värre med större amplitud i flödestätheten så egentligen går det inte att säga defintivit vilken som är värst. Det måste vara väldigt materialberoende.

Intressanta försök!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 10:20

rikkitikkitavi skrev:Japp, här noterar man när du stoppar in bladet kommer då hela magnetflödet att fokuseras i detta, vilket ger en hög flödestäthet i just denna och den går nog nära mättnad eller rent av i mättnad och distortionen drar iväg ordentligt.

Men alla de distortionsmekanismer som nämnts tidigare blir värre med större amplitud i flödestätheten så egentligen går det inte att säga defintivit vilken som är värst. Det måste vara väldigt materialberoende.

Intressanta försök!

I fallet med bara ett blad bör det nog handla om mättning för disten minskar när jag lägger i några till.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-05-31 10:34

Flint skrev:Jämförelse mellan två spolar med ungefär samma värde 4.4mH. Den ena är luftlindad och den andra har ferritkärna och kommer från en slaktad Yamahalåda. Båda spolarna placerade i fri luft.

Märkligt att ferritkärnespolen är i princip lika stor som den luftlindade?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 10:45

aisopos skrev:
Flint skrev:Jämförelse mellan två spolar med ungefär samma värde 4.4mH. Den ena är luftlindad och den andra har ferritkärna och kommer från en slaktad Yamahalåda. Båda spolarna placerade i fri luft.

Märkligt att ferritkärnespolen är i princip lika stor som den luftlindade?

Det är betydligt tunnare tråd och många fler varv på den luftlindade spolen. Den har därför också högre resistans som följd.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 10:58

Jämförelse mellan två ca 4.4mH-spolar. Båda med ferritkärna.

Yamahaspolen.

Bild

"Annan" med tunnare tråd.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 11:56

Test på luftlindad 0.5mH-spole med och utan fästande järnskruv.

Utan järnskruv dvs bara luft i kärnan.

Bild

Med fästande järnskruv som (oönskad ?) kärna.

Bild

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-05-31 12:33

intressanta mätningar. Verkar ju finnas en hel del materialberoende i detta. Verkar också som att olika frekvenser påverkas beroende på.
Men genomgående verkar det som att man kan förvänta sig en tiopotens högre dist som mest.

Är det en vanlig sinusstegning som testet gör? Undra just hur en tvåtonsmätning ser ut.
Dynamiska testsignaler hade också varit intressant. Vet dock inte hur man skulle testa sånt.

Men ett test vid lagom spelvolym vore också intressant. Vad är en "typisk" spänningsnivå vid musiklyssning?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 12:46

Kraniet skrev:intressanta mätningar. Verkar ju finnas en hel del materialberoende i detta. Verkar också som att olika frekvenser påverkas beroende på.
Men genomgående verkar det som att man kan förvänta sig en tiopotens högre dist som mest.

Är det en vanlig sinusstegning som testet gör? Undra just hur en tvåtonsmätning ser ut.
Dynamiska testsignaler hade också varit intressant. Vet dock inte hur man skulle testa sånt.

Men ett test vid lagom spelvolym vore också intressant. Vad är en "typisk" spänningsnivå vid musiklyssning?

Man bör ha klart för sig att det inte bara är spolen man mäter utan också hur mätförstärkaren uppför sig med olika belastning och det varierar ju blir med olika induktansvärden. Undre gränsen (THD) sätts av mätförstärkaren och därför är egentligen bara jämförande mätningar på olika spolar med samma induktans intressant men så har jag ju försökt att hålla det i mina tester här. Den exakta nivån på disten bör alltså tas med en nypa salt men jämförelserna mellan likartade spolar, eller samma spolar med olika kärnor, bör stämma. Luftlindade spolar ligger dock väldigt nära mätförstärkarens egna distvärden (LM3886).
Senast redigerad av Flint 2013-05-31 12:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-05-31 12:48

En tanke slog mig...
Varför har en luftlindad spole överhuvudtaget distorsion?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 12:49

aisopos skrev:En tanke slog mig...
Varför har en luftlindad spole överhuvudtaget distorsion?

Jag är inte säker på att dom har det. Möjligen har luft lite hysteres men den kan inte vara stor.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-05-31 12:55

Dina mätningar på luftlindad indikerar ju en del distorsion?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 12:59

aisopos skrev:Dina mätningar på luftlindad indikerar ju en del distorsion?

Men väldigt nära den matande kretsens (LM3886) egen dist. Det skiljer lite när induktansens reaktans ökar vilket ger drivkretsen enklare last. Du ska få se snart.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 13:13

aisopos

LM3886:s dist i 5.6 ohm enbart. Jämför med bilden på mätkopplingen i mitt första inlägg i den här tråden.

Bild

LM3886 med 0.5mH i serie med 5.6 ohm som last. Det ger alltså en annan belastning än i den första bilden. Svårt att komma ifrån mätkopplingens inverkan. Det problemet vore löst med ett helt perfekt drivande steg. Som det är nu får man försöka bedöma tendensen i jämförande mätningar.

Bild
Senast redigerad av Flint 2013-05-31 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-05-31 13:24

En luftlindad spole kan ge distortion/brus genom att den
a) plockar upp elektromagenetisk stråling utifrån som en antenn
b) det magnetiska fältet modulerar lindningen (den "rasslar" )
vilket modulerar induktansen
c) luften är icke linjär (nästan inte alls)
d) --- (säkert någon som kan påpeka något här)

Jag tror att det absolut mesta vi ser är spolens påverkan på mätförstärkaren som last helt enkelt men också mätuppställningen.

Tex har vi vid högre frekvenser en större last iom spolens stigande impedans, och därmed en lägre signal på både distortion och grundton (mest distortionen iom högre i frekvens) vilket såklart får det att se ut som att distortionen minskar med ökande frekvens. Den filtreras bort...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 13:28

rikkitikkitavi skrev: Tex har vi vid högre frekvenser en större last iom spolens stigande impedans, och därmed en lägre signal på både distortion och grundton (mest distortionen iom högre i frekvens) vilket såklart får det att se ut som att distortionen minskar med ökande frekvens. Den filtreras bort...

Nja. Ökad impedans vid högre frekvenser håller jag med om men tycker att det snarare borde ge en snällare last med minskad thd som följd. Samtidigt är jag inte säker på hur förstärkaren uppfattar den fasvridning den induktiva lasten utgör.
Men hur som helst, jag tycker att järnkärna i alla former, medvetet eller omedvetet vald, verkar ge ökad 3-djetonsdist där snarlika jämförelser är möjlig att bedöma.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-05-31 13:48

absolut, jag håller med.

Det är bara de absoluta nivåerna jag blir osäker på och som min kommentar avser.

Du mäter ju strömmen genom systemet iom din mätpunkt är över resistorn.
Kan det vara så att den snällare lasten ger en minskad thd som överstiger ev. mätfel? det beror på hur LM3886 beter sig.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-05-31 13:58

Ja då är jag med.
Vi ligger redan vid "distorsionsgolvet" vid mätningarna på luftlindad. :)

Det är mycket bra jobbat flint. Jag lyfter på hatten min. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 14:03

rikkitikkitavi skrev:absolut, jag håller med.

Det är bara de absoluta nivåerna jag blir osäker på och som min kommentar avser.

Du mäter ju strömmen genom systemet iom din mätpunkt är över resistorn.
Kan det vara så att den snällare lasten ger en minskad thd som överstiger ev. mätfel? det beror på hur LM3886 beter sig.

Jag tror det. Jag har mätt på luftlindade spolar som har fått lägre dist än vad LM3886 i sig får bara belastad med det fasta motståndet. Det tolkar jag som att kretsen belastas olika och därmed också mäter olika. Både andra- och tredjetonen i mitt senaste test här ovan ligger som man ser lägre med spolen i mätkretsen än utan den. Det bör ju lämpligen bero på snällare last.

aisopos
Tackar. Sånt här är kul. 130dB kuligare än so(å)por på TV.
Senast redigerad av Flint 2013-05-31 15:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-31 14:16

Väldigt intressanta mätningar Flint :) Det är sådant här som gör faktiskt bra!

Jag blir nyfiken varför distortionen har olika spektralt innehåll beroende på om den har en ferritkärna resp ligger nära en större yttre magnet.
Är det två separata fenomen man ser?

I fallet med den externa högtalarmagneten så borde det väl inte påverka om man gör högtalaren en del av den elektriska kretsen? Permanentmagnetfältet kan väl anses konstant i och spolen ligger väl tillräckligt långt från talspolen för att inte påverkas av denna?

JVore kul med en mätning på en luftlindad spole där elementet ingår i kretsen och placeringen varieras.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-05-31 14:28

Det är olika material som är magnetiska och de har såklart olika egenskaper.

Tex olika hystereskurvor, olika förluster etc.

Det finns en uppsjö av ferriter med olika egneskaper, och när det gäller järnpulver finns det olika typer av metallegeringar.

Allt för att skräddarsy till just DIN applikation. Och du har garanterat även olika flödestäthet , vilket påverkar din hystereskurva i de två fallen ÄVEN om det varit samma magnetiska material i högtalaren och spolen.

Så att de ger olika distortionsspektra är inte förvånande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 14:29

PappaBas skrev:Väldigt intressanta mätningar Flint :)

Jag blir nyfiken varför distortionen har olika spektralt innehåll beroende på om den har en ferritkärna resp ligger nära en större yttre magnet.
Är det två separata fenomen man ser?

Tack! Ferritkärnespolarna har ju ganska hög induktans med ökad filterverkan (lägre fo) som följd vilket också borde påverka mätningen spektralt, tippar jag. Så det som finns runt säg 400Hz för 4.4mH-spolarna motsvarar väl vad som finns runt 2-3kHz för 0.5mH-spolen relaterat till seriemotståndet på 5.6 ohm. Skulle jag tro.

Och som rikkitikkitavi skriver, materialets egna egenskaper men om det vet jag inget, än. Har bara jämfört några ferriter mot järn men inte hunnit se några trovärdiga skillnader, tendenser.

De spolar med ferritkärnor som jag har mätt på har också haft gavlar i samma material och det kanske ger någon form av skärmande verkan som ev. dämpar störningar utifrån. Vet ej.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-05-31 20:34

Intressant tråd och mätningar, vore kul med något liknande men för kondensatorer
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-05-31 20:41

celef skrev:Intressant tråd och mätningar, vore kul med något liknande men för kondensatorer

Hej Celef! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 21:32

celef skrev:Intressant tråd och mätningar, vore kul med något liknande men för kondensatorer

Tack! På begäran, en liknande mätning som tidigare men på två filterkondingar. En polyesterfilm och en bipolär lyt.

Film Ero MKT1813/10uF.

Bild

Elektrolyt Biltema/10uF.

Bild

Dom mäter i det närmaste likvärdigt och mätningen visar mer mätutrustningens (slutstegets) undre gräns. Det ska till bättre prylar än mina för det här, eller en annan mätkoppling som på något sätt bättre framhäver skillnaderna.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-06-01 00:14

Intressant . . . kanske därför som jag inte "med nödvändighet" har "uppgraderat" de sena 70/tidiga 80-tals kondingar som sitter i mina AllisonOne . . . dä låter ju helt ok ändå . . . typ.

Kör hårt Flint, alltid lika kul å lärande med dina mät-inlägg! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-01 06:28

Flint:

Intressanta mätningar !

Jag tycker hörbarheten mellan olika kondensatorer är lika stor som mellan spolar med järnkärna eller luftlindat.

Elektrolyter i serie med diskanter låter inge vidare, ju ( subjektivt ).

Eftersom mätningarna på kondingarna uppvisar samma goda resultat trots olika uppbyggnad så undrar jag hur en mätning vid transienta förlopp skulle se ut, är det skillnad då ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 09:05

Tack gubbar. Jag har hittat en konding som distar så att det också "syns", typen tantalelektrolyt. Det har sagts/påståtts tidigare men jag har aldrig lyckats mäta det tidigare. Den uppför sig fint vid snäll belastning som 10 kohm men med 5.6 ohm blir det värre. En tantal används knappast i kretsar med så låg impedans men ändå, kul att se att den påstådda disten ändå går att provocera fram på något sätt.

Först 10uF Tantal belastad med 10kohm.

Bild

Samma Tantal 10uF belastad med 5.6 ohm.
Andratonen sticker iväg men ganska konsekvent.

Bild

Kondingen har ingen dc-bias i min mätning utan jag kör den som en normal bipolär-lyt.
Vet inte om den håller för den behandlingen i längden men den höll i alla fall sålänge mätningen varade.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-06-01 09:09

Flint, vad mäter du dist med?
Är det ett dedikerat instrument?

Kondingen har ingen dc-bias i min mätning utan jag kör den som en normal bipolär-lyt.
Vet inte om den håller för den behandlingen i längden men den höll i alla fall sålänge mätningen varade.

Du satt väl på skyddsglasögonen? ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 09:23

Svetsskärm anbefalles! Har inte alla det när ni meter. 8O

Enkel utrustning.
    Programmet Arta.
    Ljudkort M-audio 2496
    Hemmabyggd buffert med ingångsimpedans i Gohm-klassen för att inte påverka mätvärdena
    LM3886 som drivande slutsteg

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 10:06

Richard
Ja, kanske transientegenskaper men jag tror också att lytens ri påverkar och det mer än man är beredd på. Om man kör en lyt med säg 0.5 ohm ri alternativt en polyesterkonding med nästan noll ri så skiljer det ca.0.7dB i nivå med ett 5.6 ohms motstånd som belastning (tänkt högtalare)(simulerade det nyss). Den nivåskillnaden tror jag att de flesta kan detektera med lite envishet.
Nu varierar ju lytens ri beroende på frekvens så det gäller ju att mäta den i det område verkan är intressant. Ska kolla några lyter få se.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum