Vanan att spela starkt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2013-06-01 11:09

Strmbrg skrev:
Almen skrev:
Flint skrev:Folk får spela hur högt dom vill bara dom inte stör mig.

Så ämabelt. Vi är så glada. :)

Ämabelt var ett för mig nytt ord.
Känns som att det kan bli användbart.
:)

Typiskt korsordsord.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 11:21

ErikAndersson skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ErikAndersson skrev:Magnus: Kan du tipsa mig var jag kan köpa det torpet? Jag misstänker att beloppet för The Dream endast räcker till en redskapsbod samt i bästa fall ett torrdass. :?
Har ett utanför Sävar om det är intressant, ligger precis i anslutning till Umeå Älv.

Bara höra av sig. Det finns vatten indraget och en riktig toalett :D

Bör vara ett intressant objekt till det låga priset. Men älvarna där uppe kan bli strida med översvämmningar som följd har jag hört. :wink:
Stiger det inte mer än 8 meter i höjdled så är det lugnt :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-01 12:05

MagnusÖstberg skrev:
ErikAndersson skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Vanan att spela "högt" är förstås bara av godo eftersom det sätter sprätt på en massa trökiga pengar för den invande. Prislappen på högspelande prylar växer med kvadratisk logaritm för varje dB i ljudhöjd det motsvarar och det är förstås bra för tillverkarna oavsett de är av hobby- eller proffstyp. Vive la hajpläj, MagnusÖstberg. :P

Vad kostar "The Dream" och hur mycket effekt ger den?

Man kan nog få med mitt torp och en anläggning som kan spela riktigt starkt för den pengen.

Jag ser inget samband mellan möjligheten att spela starkt och hög prislapp :D

Magnus: Kan du tipsa mig var jag kan köpa det torpet? Jag misstänker att beloppet för The Dream endast räcker till en redskapsbod samt i bästa fall ett torrdass. :?
Har ett utanför Sävar om det är intressant, ligger precis i anslutning till Umeå Älv.

Bara höra av sig. Det finns vatten indraget och en riktig toalett :D

Där ligger väl inte ditt torp?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-06-01 12:06, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-06-01 12:05

tvett skrev:Det är Brännbollsyran i Umeå helgen, folk spelar högt, HÖGT, och detssutom STARKT. Det är just det att de har inte system som klarar spela starkt så det låter mest skrik.

Varför är höga ljudnivåer så intimt kopplat till festlig stämning? Är det den bedövande alkoholen som tarvar det?

Fråga inte mig om höga nivåer vid klubbar och fester. Jag blir så stressad och fly förbannad så jag drar därifrån så fort det går när det spelas så det distar max och man får ont i skallen och kan inte snacka. Det är ju alltid så det är helt sjukt att det inte finns några vettiga ljudtekniker någonstans? Går man på Opera eller klassiskt så är det ju aldrig så där. Och varje gång glömmer man bort hörselproppar för det är inte så ofta ändå.

Vad är skillnaden mellan att spela högt och att spela starkt?

Är starkt när man kör en massa infrabas som knappt hörs och högt när man krämar på överlag?

Jag spelade på tok för högt i unga dagar. Ringde ibland i öronen efteråt utan att man reflektera över varför. Sedan läste jag på lite om Tinnitus, hörselproblem etc och har sansat mig i tid i alla fall. Men det gäller man kollar db mätarn med jämna mellanrum så man inte tappar referensen för acceptabelt ljudtryck.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 12:10

Att spela högt och starkt är samma sak för de flesta, men här på faktiskt så får man vara nog att skriva starkt så ingen skämtar om att det vore höga frekvenser man spelar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 12:15

tvett skrev:Att spela högt och starkt är samma sak för de flesta, men här på faktiskt så får man vara nog att skriva starkt så ingen skämtar om att det vore höga frekvenser man spelar.

Äh, klarar nomenklatörerna av särskrivning så klarar dom nog av att förstå vad "att spela högt" betyder. Lite verbal jämställdhet och tolerans får det nog lov att vara även på ett hififorum..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 12:17

IngOehman skrev:Där ligger väl inte ditt torp?

Vh, iö
Mitt andra ligger där :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2013-06-01 12:28

Flint skrev:
tvett skrev:Att spela högt och starkt är samma sak för de flesta, men här på faktiskt så får man vara nog att skriva starkt så ingen skämtar om att det vore höga frekvenser man spelar.

Äh, klarar nomenklatörerna av särskrivning så klarar dom nog av att förstå vad "att spela högt" betyder. Lite verbal jämställdhet och tolerans får det nog lov att vara även på ett hififorum..

Heter det inte nomenklaturerna? Eller har jag fel?
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 12:33

ErikAndersson skrev:
Flint skrev:

Heter det inte nomenklaturerna? Eller har jag fel?

Jag vet inte men tycker att det passar bra att en person som ägnar all sin tid åt att hålla reda på nomenklaturen är en nomenklatör. Som att en bussförare är en bussonör och en Pizzabagare en Pizzonär.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-06-01 14:37

Själv vet jag inte hur högt jag spelar. För det är väl inte tillförlitligt att mäta med en mobilapp?

Jag tycker det beror mest på humör hur högt jag spelar. Är jag trött eller bara inte känner för hög musik blir det ofta att det spelas på moderata nivåer. Ibland när jag är pigg och fräsch då kan jag vrida upp en del. När man bor i lägenhet tillsammans med sambon beror det också en hel del på vilken tid på dygnet det är eller om sambon är hemma(eftersom hon oftast inte delar min musiksmak).

Jag skulle uppskatta det 80% av tiden spelas det på moderata/tysta nivåer och 20% på höga(enligt mig) volymer.

Mvh

/Genis[/s]
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-01 18:05

Jag har nämnt det tidigare i denna tråd. Det är lite intressant att jag inte har krav på höga ljudtryck numera.

Hm, högt ljudtryck är ju bara en METOD ju.
En metod för att åstadkomma något.

-Vad är det då för "något" som skall åstadkommas, kan man ju kanske fråga sig.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 18:17

Strmbrg skrev:Jag har nämnt det tidigare i denna tråd. Det är lite intressant att jag inte har krav på höga ljudtryck numera.

Lätt. Du har helt enkelt mognat och blivit vuxen trots MagnusÖstbergs ivriga protester. :lol:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-01 18:30

Flint skrev:
Strmbrg skrev:Jag har nämnt det tidigare i denna tråd. Det är lite intressant att jag inte har krav på höga ljudtryck numera.

Lätt. Du har helt enkelt mognat och blivit vuxen trots MagnusÖstbergs ivriga protester. :lol:

Så kanske det är.

Vad jag tror mig kunna konstatera är att jag i princip "skiter" i att uppmärksamma vare sig anläggningen, dess prestationer eller sådant som exempelvis imponerande effekter i musiken.

Hursomhelst så upplever jag detta tillstånd som ganska till väldigt behagligt. Jag slipper jaga, analysera, imponeras, konsumera och "meka". Det blir liksom lika anspråklöst som att att bara TÄNKA på, eller GNOLA på en trudelitet.

Flummigt och antitekniskt kanske, men hur så?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 18:42

Jag tycker att det är befriande att reagera så. Skönt att slippa det invanda hifi-kravet och bara lyssna på det som låter. Klart att det som låter bör vara godkänt för det så att man kan koppla av utan att bli förbannad på något som stör en men när man väl har fått till det så pass att man glömmer tekniken så är det ju bara att använda prylarna som vilket "verktyg" som helst sen. Det är befriande och kravlöst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-01 19:04

Flint skrev:Jag tycker att det är befriande att reagera så. Skönt att slippa det invanda hifi-kravet och bara lyssna på det som låter. Klart att det som låter bör vara godkänt för det så att man kan koppla av utan att bli förbannad på något som stör en men när man väl har fått till det så pass att man glömmer tekniken så är det ju bara att använda prylarna som vilket "verktyg" som helst sen. Det är befriande och kravlöst.

Men samtidigt vill jag minnas att jag läst kommentater som "Ja, men vad gör du här då? Detta handlar ju om hifi, att förbättra, att utmana sig och sin utrustning..."

Hm, ja, men även ovanstående är ju bara en massa metoder. Och, metoder väljer man ju bland, för att nå ett syfte...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 19:09

Jag hoppas att det inte var ja som skrev så för det strider mot min uppfattning som är att det finns fler sätt än ett att bedöma och värdera både musiklyssning och utrustningen på.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-01 19:37

Flint skrev:Jag hoppas att det inte var ja som skrev så för det strider mot min uppfattning som är att det finns fler sätt än ett att bedöma och värdera både musiklyssning och utrustningen på.

Nä, det tror ja'nte att det var.

Men skit i det - egentligen.
Ty, för min del så är både metoder och mot-väggen-ställanden hyfsat lågprioriterade företeelser.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 20:12

Fan, jag måste nog ha en grillkväll med herr Flint i sommar! :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 20:14

Strmbrg skrev:
Flint skrev:Jag hoppas att det inte var ja som skrev så för det strider mot min uppfattning som är att det finns fler sätt än ett att bedöma och värdera både musiklyssning och utrustningen på.

Ty, för min del så är både metoder och mot-väggen-ställanden hyfsat lågprioriterade företeelser.

Ditt liv är uselt innan du kan uppleva en livekonsert med Deep Purple på konsertnivåer på din båt. Fattar du väl!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-01 20:19

Flint skrev:

I ljudsammanhang är amplituden hög eller låg, medan frekvensen ju kan på-
stås vara vänstrig eller högrig. ;) Bara att titta på en tonkurva så ser man. 8)

Men visst kan man använda hög och låg även åsyftande frekvens, men då bör
man vara tydlig med det. T ex genom att skriva högfrekvensig när man menar
det och inte bara hög.

Däremot relaterar självklart "hög" ofta till frekvens i musiksammanhang. "Du
är lite för hög" (sagt till en sångerska) betyder att hon sjunger falskt, inte att
hon sjunger för ljudligt. Någon kan frestas att tala i termer av starkt i musik-
sammanhang för att beteckna ljudligt, men det riskerar att förväxlas med det
musikaliska uttryckets styrka.

Kort sagt - högt, högljudd och starkt är synonymer i hifi-sammanhang.

Talar man om musik kan hög referera till tonhöjd, men "starkt" betyder inte
säkert högljudd, det kan betyda uttrycksfullt också.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-06-01 20:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 20:21

MagnusÖstberg skrev:Fan, jag måste nog ha en grillkväll med herr Flint i sommar! :D

Var då. Vem av oss har närmast till stans värsta akuta fältsjukhus? 8O
Jag tränade på mitt husets sjukhus i höstas och vet med säkerhet hur man checkar in nu.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-01 20:23

Vad togs du in för - grillchock?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 20:33

IngOehman skrev:Vad togs du in för - grillchock?

Vh, iö

Äh det var inget. :oops: Bara en påfartsrenovering i huvudreaktorn i kraftdistributionsnätet. Fick lånas lite vägar från en raksträcka på smalbenet och upp en bit över knäet. Hade tur, fick sova under tiden.
Senast redigerad av Flint 2013-06-01 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-01 20:38

MagnusÖstberg skrev:
Strmbrg skrev:

Ditt liv är uselt innan du kan uppleva en livekonsert med Deep Purple på konsertnivåer på din båt. Fattar du väl!

Nej, det fattar ja'nte. Å det känns rätt bra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 20:44

Jag har alltid vanan att spela lagom högt. Tippar att jag därmed är hur tråkig som helst och det gläder mig. Lagom är ett av de bättre orden i vårt språk.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-01 20:50

Lagom kan vara starkt i absoluta termer. Lagom är alltid lagom. Lagom för AC/DC live är starkt, det låter inte rätt annars.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 20:53

Strmbrg skrev:[
Nej, det fattar ja'nte. Å det känns rätt bra.
Du är mer mogen än en tomat som plockas och hackas ner i en sallad på ön Samos :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 20:53

Nattlorden skrev:Lagom kan vara starkt i absoluta termer. Lagom är alltid lagom. Lagom för AC/DC live är starkt, det låter inte rätt annars.

Rätt. Lagom kan aldrig vara fel var man än befinner sig på den faktiska skalan. Här skapar vi filosofi och ideologi.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 20:55

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:Fan, jag måste nog ha en grillkväll med herr Flint i sommar! :D

Var då. Vem av oss har närmast till stans värsta akuta fältsjukhus? 8O
Jag tränade på mitt husets sjukhus i höstas och vet med säkerhet hur man checkar in nu.

Vi kör hos dig.

Jag bor alldeles för nära alldeles för många sjukhus. Det blir ingen sport av det.

Ses i sommar. Förbered dig med grillkol och bricketter.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 21:10

Det blir att hårdträna och käka ihjälmarinerad griskrake dygnet runt ett tag framöver så att man kommer i form.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi