Kompetent surroundförstärkare för runt 6-7000 kr

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-02 13:53

Kalejdokom skrev: Att bioförstärkare generellt är billigare beror väl i hög grad på volymfaktorn? Jag vågar inte gissa, men kanske tillverkas det 50 ggr fler bioförstärkare än 2-kanalare nu för tiden. Och att de generellt skulle låta sämre än rena 2-kanalare tror jag inte på.

Min erfarenhet säger att om Svensson är ute efter 2-kanals ljud så köper han en kompaktanläggning (behöver inte vara ett dåligt val). Mycket få personer köper fullstora, kvalitetsmodeller för 2-kanal.

Det där i början är väl bara en myt som sprids just här ? Dags för en mild avprogramering ? Jag vill absolut inte vara raljerande men:

Mångkanalförstärkare säljs med så mycket features som helst, till ett prispressat pris. Billiga komponenter och en massa slutsteg med försteg och dac med samma nätdel samsas. Resultatet kan ibland bli riktigt prisvärt.

Men separata delar blir ofta bättre. Dyrare, javisst, men bättre.

Låna hem litet nya 2- kanalare och jämför . Kanske kommer du till samma slutsats som jag.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-02 13:55

tiaz skrev:
adzer skrev:Varför påstår folk att de duger till film, men inte musik? Varför är kraven på ljudet vid film så låga? Om man nu inte tycker att ljudet i spelfilmer är viktigt så undrar jag om det bara är jag som gärna ser på musikalfilmer och konserter hemma?

Jag har exakt samma krav på ljudet oavsett om det är film eller musik jag lyssnar på. Antingen duger förstärkaren ljudmässigt eller så duger den inte enligt mig. Och självklart så finns det mängder med dåliga förstärkare som har allt från en till 11kanaler och likaså finns det bra.

Att dra alla enheter av en viss typ över en kant efter att ha hört några få tyder på okunnighet och en oförmåga att dra korrekta slutsatser. Dessutom är ni säker på att det var förstärkarens fel att det lät dåligt eller råkade bara en dålig rigg ha en förstärkare av en viss typ?

Jag vet att det finns bra flerkanalsförstärkare där ljudet håller yttersta toppklass. Om sedan det är lättare att hitta en 2kanalsförstärkare med bra ljud låter jag vara osagt. För oss som använder riggen för både film och musik så är det inte så mycket av ett val(Om man nu inte vill bråka med dubbla försteg och liknande).

(Med viss risk för att låta som en idiot)
För det första, man kan ju inte ge omdöme utifrån filmduken... Film och bio handlar om hypade ljudeffekter inget annat.
Känns för mig som ren idioti att basera åsikter kring detta rent hifi mässigt. Kräver ett omänskligt öra för o ge värderingar, eller?
Sen livekonserter? Ja det må vara en bättre upplevelse överlag än stereo, kanske mest pga den varierande inspelningskvalitén och Dolby surround...?
En hemmabiomottagare är i första hand för film och surroundljud och inte för 2kanals ljud som musik osv. Det står jag fast vid.

Jag tycker också det är synd o säga att alla flerkanalare är skit men jag kan nästan garantera att i 9 av 10 fall hittar du en kompetent stereoapparat... Sannolikheten o hitta en likvärdig mottagare låter jag vara osagt.

+100.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-02 13:57

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:
Men visst , denon avr 2308 har ett halvdåligt försteg men slutstegen är rätt kassa och ägaren till förstärkaren köpte nyligen ett XTZ 100 slutsteg för mera kraft. Resultatet blev en klar förbättring trots LTS sågning av slutsteget. Detta gör att LTS har extremt låg trovärdighet i testandet om du frågar mig.

Du baserar det här på vilka objektiva resultat då?

Jag bara frågar eftersom du framställer dig som en auktoritet just nu :D

Absolut inte ! Lyssna själv och avgör. Xtz slutsteget utgör en kraftig uppgradering mot de inbyggda slutstegen i de flesta hemmabioreceivers. LTS har HELT felaktiga slutsatser.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-02 14:02

Kenta-KTM skrev:
tvett skrev:"Hej, jag köpte en produkt jag inte gillade, därför är alla produkter i samma kategori dåliga."
Det håller inte.

E det mig du syftar på så var det min högst personliga uppfattning, men tycker inte den är helt fel, hade jag lagt 20 000 SEK vid det tillfället på exempelvis nåt från Naim eller Musical Fidelity hade nog utfallet blivit annorlunda!

Ja, du är inte ensam om att tro allting som skrivs på ett forum. Och du har ju testat, stämde det ?

Faktiskt.se är det enda forum i världen där många beskriver hemmabioreceivers som varande tillräckligt bra för kvalificerad tvåkanalsåtergivning. Det är enligt min mening helt felaktigt och de som tänker och lyssnar nyktert inser också att det är helt fel.

Har man skygglapparna på och lever tryggt med sin billiga receiver och tror att det är det bästa som finns, så fine.

Det är avancerat självbedrägeri om du frågar mig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-02 14:06

adzer skrev:
Jag vet att det finns bra flerkanalsförstärkare där ljudet håller yttersta toppklass. Om sedan det är lättare att hitta en 2kanalsförstärkare med bra ljud låter jag vara osagt. För oss som använder riggen för både film och musik så är det inte så mycket av ett val(Om man nu inte vill bråka med dubbla försteg och liknande).

Ej raljerande:

Du verkar inte ha lyssnat till speciellt mycket apparater som det verkar. Jag kan ha fel, men det vore nog ytterst nyttigt för dig att tänka mera kritiskt och låna hem litet andra grejor och lyssna helt oförutsättningslöst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-02 14:15

Richard skrev:
adzer skrev:

Ej raljerande:

Du verkar inte ha lyssnat till speciellt mycket apparater som det verkar. Jag kan ha fel, men det vore nog ytterst nyttigt för dig att tänka mera kritiskt och låna hem litet andra grejor och lyssna helt oförutsättningslöst.

Jag har lyssnat. Bara för att jag inte kom till samma resultat som dig betyder inte att jag inte lyssnat.

Och anklaga aldrig mig för att ha förutfattade meningar eller att inte vara kritisk. Jag undersöker, blindlyssnar, mäter i den mån jag kan. Det är du som alltid väljer med magkänslan(dvs med påverkan av placebo och förutfattade meningar), inte jag.

Nu tänker jag lägga ner denna debatten för jag tror att du varken vill eller har förmågan att förstå vad jag pratar om.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-06-02 15:18, redigerad totalt 1 gång.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-02 14:44

tvett skrev:Film = Tal = Lägre krav på ljudet ?

:roll:

edit;teckenfel

Kanske inte meningen att jag ska svara på detta? Men bara för o göra det ändå så kan man väl för enkelhetens skull säga att mänskligt tal har frekvenser som går genom nästan hela registret, till skillnad från väldigt många instrument osv? Hursomhelst inte det jag syftade på i mitt tidigare inlägg!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-02 15:32

adzer skrev:
Nu tänker jag lägga ner denna debatten för jag tror att du varken vill eller har förmågan att förstå vad jag pratar om.

Jag vill INTE att du ska lägga ned. Varför ska du göra det ? Jag tycker inte att du någonsin gått över någon gräns och varit oförskämd i ditt diskuterande. Tvärtom har du nästan alltid diskuterat sakfrågor, inte person. Det uppskattas verkligen.

Jag vill inte att du ska tolka mina inlägg som att du är inne på fel spår. Tvärtom så uppmuntrar jag ( till skillnad från magnusöstberg) att du både tänker och lyssnar själv.

Hifi är inte hela världen, däremot kan det bli väldigt dyrt om man följer dogmer och manifest som kostar skjortan. Vill du betala vad det kostar så " go ahead" . Hifi är en hobby och detta är ett diskussionsforum. Tolka in vad du vill i detta.

Kritiskt tänkande är väldigt bra, det tror jag vi är helt överens om.

Du har PM.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-02 15:41

Richard skrev:Jag vill INTE att du ska lägga ned. Varför ska du göra det ? Jag tycker inte att du någonsin gått över någon gräns och varit oförskämd i ditt diskuterande. Tvärtom har du nästan alltid diskuterat sakfrågor, inte person. Det uppskattas verkligen.

Jag vill inte att du ska tolka mina inlägg som att du är inne på fel spår. Tvärtom så uppmuntrar jag ( till skillnad från magnusöstberg) att du både tänker och lyssnar själv.

Hifi är inte hela världen, däremot kan det bli väldigt dyrt om man följer dogmer och manifest som kostar skjortan. Vill du betala vad det kostar så " go ahead" . Hifi är en hobby och detta är ett diskussionsforum. Tolka in vad du vill i detta.

Kritiskt tänkande är väldigt bra, det tror jag vi är helt överens om.

Du har PM.

För att jag tycker det är tröttsamt när du antar att jag inte tänker kritiskt för att vi har skilja åsikter och när du bestämt säger att "ingen flerkanalsförstärkare duger" osv..
Det är en sak att föredra något och rekommendera detta, men på detta aggresiva och bestämda sätt som du framför dina subjektiva intryck som om de vore lag och sanning uppskattar inte jag.

Jag håller med Magnus i det mesta han skrivit i denna tråd. Jag försöker dock vara mer pedagogisk i min kritik.

Och vad menar du med " Vill du betala vad det kostar så " go ahead. Jag har ju inte alls en speciellt dyr rigg. Jag har byggt delar av riggen själv, använder vanliga elkablar osv. Jag skulle aldrig betala för ett märke eller för att någon annan säger att det är bra. Om jag inte vet att de är bra så köper jag de inte oavsett vad någon annan säger. Ändå insinuerar du att jag är okritisk?

Samt det upprepande uttrycken om "Det är endast på faktiskt som folk är så okritiska/dumma/okunniga/felande alla andra forum säger folk helt annorlunda".
Om det är så tråkigt här och ingen håller med dig så varför måste du omvända alla? Och är verkligen majoritetstro så mycket bättre?

Jag vet inte om det är medvetet eller ej, men du framstår som väldigt arrogant och okunnig när du proklamerar att" si och så är det för det anser jag!" utan någon som helst tekniskt eller vetenskaplig uppbackning på dina påståenden.

Det är så jag upplever det iaf.

Oavsett så har jag satt mitt gällande tråden och nu är vi väldigt OT. Jag anser att rätt flerkanalsförsätrkare duger mer än väl. Om du har andra erfarenheter så är det ok, men snälla påstå inte att vi som inte håller med dig har fel bara för det.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-02 15:46

Adzer: köp vad du vill ! Jag ber dig om ursäkt om om mina inlägg har upplevts som raljerande av dig. Tänk kritiskt bara ( vilket du kanske redan gör ) .

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-02 15:50

Richard skrev:Adzer: köp vad du vill ! Jag ber dig om ursäkt om om mina inlägg har upplevts som raljerande av dig. Tänk kritiskt bara ( vilket du kanske redan gör ) .

Klart jag köper vad jag vill. Varför skulle jag köpa vad någon annan vill? Det låter ju inte alls smart :p

Bra av dig att be om ursäkt. Försök tagga ner lite bara så tror jag alla inklusive dig själv blir gladare. Alla har rätt till sin åsikt. Även dem som inte tycker som du ;)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-02 15:52

adzer skrev:
Richard skrev:Adzer: köp vad du vill ! Jag ber dig om ursäkt om om mina inlägg har upplevts som raljerande av dig. Tänk kritiskt bara ( vilket du kanske redan gör ) .

Klart jag köper vad jag vill. Varför skulle jag köpa vad någon annan vill? Det låter ju inte alls smart :p

Bra av dig att be om ursäkt. Försök tagga ner lite bara så tror jag alla inklusive dig själv blir gladare. Alla har rätt till sin åsikt. Även dem som inte tycker som du ;)

+1 .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-02 15:59

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:
Men visst , denon avr 2308 har ett halvdåligt försteg men slutstegen är rätt kassa och ägaren till förstärkaren köpte nyligen ett XTZ 100 slutsteg för mera kraft. Resultatet blev en klar förbättring trots LTS sågning av slutsteget. Detta gör att LTS har extremt låg trovärdighet i testandet om du frågar mig.

Du baserar det här på vilka objektiva resultat då?

Jag bara frågar eftersom du framställer dig som en auktoritet just nu :D

Absolut inte ! Lyssna själv och avgör. Xtz slutsteget utgör en kraftig uppgradering mot de inbyggda slutstegen i de flesta hemmabioreceivers. LTS har HELT felaktiga slutsatser.

Ja, du säger det. Varför skulle någon tro dig på det?

Du kanske ser att du inte kom med ett enda argument utan ett påstående.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-02 17:24

MagnusÖstberg skrev:Ja, du säger det. Varför skulle någon tro dig på det?

Du kanske ser att du inte kom med ett enda argument utan ett påstående.

Tror hans påstående mer predikar för att göra folk upplysta om att lyssna själv istället för o tro på allt som sägs. Så bra tänkt där!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-02 17:33

Det fanns något mer där som du missade att läsa?

Att man skall göra sina egna bedömningar hoppas jag att du inte ser som något revolutionerande. Det påpekas av så gott som alla jämt :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-02 17:42

Richard skrev:Det visade sig ju att jag hade HELT fel. Efter att ha jämfört med ett tiotal andra förstärkare så fanns det ju betydligt bättre grejor för två- kanal.

Hädanefter tror jag nästan att man kan lyssna på LTS testande och köpa de produkter som sågas med gott samvete ! Vad hjälper det om en förstärkare klarar ett FE- test rätt bra om musiken låter illa och du slutar att lyssna på den ?

Det är detta jag menar med blind auktoritetstro. Lyssna själv är det bästa, för det finns inget objektivt transparensideal.

Själv skickade jag tillbaka mitt XTZ AP100 på grund av att det var en ganska
medioker förstärkare och kanske en undermålig konstruktion, vad vet jag.

Tillbaka åkte den då, ganska snabbt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-02 17:45

Själv har jag en Marantz SR6005 som jag verkligen älskar. Hoppas den håller
länge.

Den har inte heller klarat LTS f/e för övrigt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-02 17:45

I och för sig var det lillebrorsan de testade.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-02 17:53

mx skrev:Själv har jag en Marantz SR6005 som jag verkligen älskar. Hoppas den håller
länge.

Den har inte heller klarat LTS f/e för övrigt.

Om du med "klarat" menar helt odetekterad så är det extremt få produkter som är såpass bra.

Jag är riktigt nöjd med min 5005 för övrigt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-02 17:54

Klart det är så. :)
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-02 18:16

mx skrev:I och för sig var det lillebrorsan de testade.

Ja, och den var ju rätt ok enligt LTS kriterier.

Även om det finns klart bättre grejor.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-02 18:17

Bättre på vad?
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-02 19:46

mx skrev:Bättre på vad?

Allt ! :wink:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-02 19:46

Särskilt HDMI-växlaren va?
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-02 19:47

mx skrev:Särskilt HDMI-växlaren va?

Ja, den är jäkligt mycket bättre ....

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-02 19:47

Tajtare chips.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-02 19:49

mx skrev:Tajtare chips.

Ja, ostbågarna är också ok... 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-02 21:46

Richard skrev:Alla andra forum världen över är rätt överens om att bra 2-kanalare är klart bättre. Det liknar litet religion.
Litet Linn...
Fast förklätt i teknokrat-språk.

Men detta stämmer ju inte heller, det finns många där ute på forumen i världen som menar att; hörs det ingen skillnad så finns det ingen skillnad, och som håller ABX-fanan högt.
Bara ett par exempel här:
http://www.head-fi.org/t/486598/testing ... -and-myths
http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... fiers.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-03 06:46

paa skrev:
Richard skrev:Alla andra forum världen över är rätt överens om att bra 2-kanalare är klart bättre. Det liknar litet religion.
Litet Linn...
Fast förklätt i teknokrat-språk.

Men detta stämmer ju inte heller, det finns många där ute på forumen i världen som menar att; hörs det ingen skillnad så finns det ingen skillnad, och som håller ABX-fanan högt.
Bara ett par exempel här:
http://www.head-fi.org/t/486598/testing ... -and-myths
http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... fiers.html

Men det där är ju samma människor som påstår att mjukfötter under högtalarna är bättre än spikes ?

En kraftig minoritet. Och de har fel ( tycker jag ) .

Du kan dölja alla fel som finns i signalkällor och förstärkare genom att använda dåliga högtalare som är slarvigt uppställda. Då hörs ingen skillnad på nåt. :?

Men är det roligt att lyssna på musiken ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-03 09:38

Richard skrev:Du kan dölja alla fel som finns i signalkällor och förstärkare genom att använda dåliga högtalare som är slarvigt uppställda. Då hörs ingen skillnad på nåt. :?

Men är det roligt att lyssna på musiken ?

Varför antar du att alla människor som inte håller med dig på något sätt har gjort något fel?
Är det inte möjligt att folk har bra högtalare som är bra uppställda och ändå föredrar mjukfötter och flerkanalsförstärkare? Du vet det där med fri vilja samt skiljd smak och tycke ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd