Alternativ för att spela starkt över 80 Hz

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-06-03 23:01

Precis. Det är synd, för de få Inoprodukter jag hört har låtit riktigt bra :(

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-06-04 00:14

nä sorry att jag drog upp ino när det inte var det som efterfrågades, fortsätt som innan jag skrev :oops:

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-06-04 00:21

Det är ju inte ett helt dumt tips ändå. Om Ingvar bott i Göteborg istället för i Stockholm hade jag nog redan ägt ett par i6 eller större.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-06-04 08:38

Jag har funderat lite i huvudet på design med ett ae-element. Tänkte först vägghängt men det blir nog för stora rörelser för att man skall kunna hänga upp det på ett bra sätt. Jag har tillräckligt med vibrationer i den väggen som det är nu :-)
En kub är det som jag tycker verkar snyggast. Placerad på ett stativ i betong eller möjligtvis sandfylld träbox. Mina lätta golvare välte häromdan (in i en slavbas som pajjade) :( så det får bli tyngre grejjer hädanefter.
Men men, man får ju en ursäkt att börja skruva på basarna tidigare :-)

Så, stativ och burk för tolvan finns i huvudet. Hur gör man med diskanten - någon som har en bra idé på konfiguration?

Tänker mig någon form av lös diskant ovanpå - som B&W eller så, men det verkar komplicerat.

Jag tänker mig för övrigt delning i dsp och separat matning. Har en idé på att göra en liten kub till diskanten som man skruvar fast i en goose-neck (en sån där kromad flexarm som finns till lampor - har hittat en som är 30 mm och klarar lite tyngd) - drar sedan matning inuti den och ner i den stora kuben för att bli av med kablaget.

Tänker mig svartbetsad ek som material plus mdf som stag om det behövs, men det får man väl "knacktesta" efter hand.

men.......

diskantval?

Det hade varit snyggast med en rund diskant, helst i alu-finish, alternativt något svart som inte syns så mycket. Fler förslag på detta?

//Björn

*edit - stavfel

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-06-04 08:40

Och en fråga till...

Tror ni deras tia skulle vara helt värdelös för samma konstruktion?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-04 08:40

Som Magnus skrev tidigare, seos12 med kompressionsdriver kanske?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-06-04 09:37

Hur starkt är starkt för dig? 90dB, 100dB, 120dB c-vägt?

det kan ju mycket väl vara så att en smartare konstruerad 6,5" stativare räcker för dig?

Har rätt bra koll på hur starkt man kan spela med en 8" eller 2st 8" o det är tillräckligt för de flesta.
Men det blir fysiskt o roligt med större doningar :)
även vid låga nivåer.

Bjorn_ skrev:Tanke, skulle man kunna ta två åttor istället och en diskant i mitten. Typ som två stående centrar, koppla ihop elementen och köra tvåvägs??? Vinne man något på det?

Du menar ungf såhär?
Bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-06-04 10:38

Aerob skrev:Som Magnus skrev tidigare, seos12 med kompressionsdriver kanske?

Jo, det förslaget kanske passar bra, men jag tycker det blir lite för stort. Har aldrig skruvat med waveguides heller och får för mig att det är lite för komplext för min del :-)

Sen är det svårt att slå bort en designtanke som börjat ta form, men visst GÅR det att tänka om. Designmässigt hade det i så fall varit snyggare med en kvadratisk tratt, men det skulle jag nog kunna få ihop om jag bara hade fått lite tips på vägen. Jag tror dock inte att jag kommer spela så högt att jag behöver en sådan driver (nu gissar jag lite igen) men det där trycket i mellanregistret saknar jag idag.

Nu skall jag inte flyta in för mycket med mina tankar heller, TS kanske tycker SEOS osv är bra :-)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-06-04 10:40

schmutziger skrev:Hur starkt är starkt för dig? 90dB, 100dB, 120dB c-vägt?

det kan ju mycket väl vara så att en smartare konstruerad 6,5" stativare räcker för dig?

Har rätt bra koll på hur starkt man kan spela med en 8" eller 2st 8" o det är tillräckligt för de flesta.
Men det blir fysiskt o roligt med större doningar :)
även vid låga nivåer.

Du menar ungf såhär?
Bild

Hahaha, just så. Slutet också eller?

Men jag har 6,5 som mellanregister i mina golvare idag och tycker det saknas en del, så därför tycker jag detta verkar väldigt intressant.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-04 15:00

Bjorn_ skrev:

Jo, det förslaget kanske passar bra, men jag tycker det blir lite för stort. Har aldrig skruvat med waveguides heller och får för mig att det är lite för komplext för min del :-)

Sen är det svårt att slå bort en designtanke som börjat ta form, men visst GÅR det att tänka om. Designmässigt hade det i så fall varit snyggare med en kvadratisk tratt, men det skulle jag nog kunna få ihop om jag bara hade fått lite tips på vägen. Jag tror dock inte att jag kommer spela så högt att jag behöver en sådan driver (nu gissar jag lite igen) men det där trycket i mellanregistret saknar jag idag.

Nu skall jag inte flyta in för mycket med mina tankar heller, TS kanske tycker SEOS osv är bra :-)

Innan jag också slutar med OT så tänkte jag snabbt länka till ett gäng byggen med AE TD12 och SEOS:

http://www.avsforum.com/t/1461749/seos- ... 2m-project
http://www.avsforum.com/t/1455380/td12x ... aker-build
http://www.avsforum.com/t/1469004/seos- ... nter-build
http://www.avsforum.com/t/1433151/my-td ... s-12-build
http://www.diysoundgroup.com/forum/index.php?topic=74.0

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-04 16:42

Fina grejjer det :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-04 17:02

Ser riktigt intressant ut. Hade vart skoj att höra.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-06-04 17:14

Rdna skrev:Det är ju inte ett helt dumt tips ändå. Om Ingvar bott i Göteborg istället för i Stockholm hade jag nog redan ägt ett par i6 eller större.

Provlyssna vid någon i gbg som har ett ino system det brukar räcka för jag var inte i någon källare när jag köpte mina men dom var visserligen beg men inte behövde jag ner i källaren när jag uppgraderade dom .

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-06-04 17:55

Aerob skrev:
Bjorn_ skrev:

Innan jag också slutar med OT så tänkte jag snabbt länka till ett gäng byggen med AE TD12 och SEOS:

http://www.avsforum.com/t/1461749/seos- ... 2m-project
http://www.avsforum.com/t/1455380/td12x ... aker-build
http://www.avsforum.com/t/1469004/seos- ... nter-build
http://www.avsforum.com/t/1433151/my-td ... s-12-build
http://www.diysoundgroup.com/forum/index.php?topic=74.0

Det där ser riktigt trevligt ut, inga mesprylar utan ser ut som om att dom kan leverera lite jävlaranamma och smask!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-06-04 23:50

Är det ingen här som har hört Thor eller Odin med uppgraderade filter? Ingen som varit hos KarlXII till exempel?

Jag har lagt alla komponenter till den modellen i varukorgen och är sugen på att trycka "beställ". Om någon tycker det är en dum idé så vore jag tacksam om ni rättade mig nu :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-04 23:58

Rdna skrev:Är det ingen här som har hört Thor eller Odin med uppgraderade filter? Ingen som varit hos KarlXII till exempel?

Jag har lagt alla komponenter till den modellen i varukorgen och är sugen på att trycka "beställ". Om någon tycker det är en dum idé så vore jag tacksam om ni rättade mig nu :)

Jodå. Jag har hört dem. :D

Du är ju i Göteborgstrakten, och det är mina gamla Thorhögtalare också. Rättare sagt i Västerlanda hemma hos forzell.
Skicka honom ett pm om lyssning så behöver du inte köpa grisen i säcken. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-06-05 00:01

Tack för tipset!

Du som levt med dem en längre tid, tycker du jag gör ett bra val om jag beslutar mig för att bygga dem?

Kan de förresten spela starkt? Jag kommer dela vid ~80 Hz så ljudtryckskapacitet borde vara ungefär samma som för dig.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-06-05 00:03

Rdna skrev:Är det ingen här som har hört Thor eller Odin med uppgraderade filter? Ingen som varit hos KarlXII till exempel?

Mnja. Jag tror bestämt att diskanten är överdrivet dyr och att du får bättre tryck med en 3-vägare istället för 2 x W18E001, förutsatt att det är full range.

L26ROY är nån hundralapp billigare än 6,5":an och fixar nog delning vid 300 Hz alldeles utmärkt.
Det finns många bra diskanter som inte kostar över 2000 kr..

Ska du inte spela hujedamig-starkt så är en full range Thor overkill.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-06-05 00:06

T25CF002 kostar ju inte heller över 2 000 kronor. 1 995 just nu hos hifikit ;)

Jag tror säkert det går att bygga mer prisvärt, men jag vill helst helt slippa att designa en högtalare mer än det estetiskta. Alla idéer och tips är hemst uppskattade, men jag känner mig inte på långa vägar tillräckligt bevandrad i simuleringsvärlden för att ta mig an att skapa något eget... än :)

Edit: Thor är aldrig aktuellt eftersom de måste stå på en platsbyggd bänkskiva. Det är alltså Odin jag tänkt bygga, vilket är stativversionen. Basområdet löser jag med fyra stycken Scanspeak 30W, så Odin behöver bara spela över 80 Hz. Jag vet inte hur starkt hujedamigstarkt är, men det är definitivt inget minus om jag får för mycket marginal.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-05 00:33

boom skrev:
Rdna skrev:Det är ju inte ett helt dumt tips ändå. Om Ingvar bott i Göteborg istället för i Stockholm hade jag nog redan ägt ett par i6 eller större.

Provlyssna vid någon i gbg som har ett ino system det brukar räcka för jag var inte i någon källare när jag köpte mina men dom var visserligen beg men inte behövde jag ner i källaren när jag uppgraderade dom .

Nä, helt omöjlig vill man ju inte vara, bara halvt. ;)

- - -

Men skämt åsido så är det ju inte för min skull som jag vill att folk skall ha
varit på demo för att få beställa - även om det kanske känns som ett besvär
för någon.

Men det handlar ju bara om att jag dels inte vill att någon skall köpa grisen i
säcken, men framförallt vill jag ju att alla skall få veta en massa om sådant
som det kan ta åratal att upptäcka av egen kraft, om man bara "skaffar och
lyssnar". Och det är inte ens säkert att åratal räcker, för man behöver ju inte
missa så mycket om hur de är tänkta att användas för att göra små onödiga
fel t ex i uppställningen, så att man aldrig får chans att höra vad högtalarna
är kapabla till om de ges en chans att visa vad de kan.

Just detta tillfälle - demo, där ju mycket av egenskaperna hos och tankarna
bakom högtalarna går igenom, är en optimalt tillfälle att ställa frågor och få
svar.

- - -

Nu kanske någon kan tycka att frågor, det kan man ju ställa när som helst!

Men det är min erfarenhet att det uppstår en väldig massa frågor hos många
just när de får höra om alla hur och varför.

Men mest handlar det nog ändå om att den som varit på demo förhoppnings-
vis dels efteråt vet mycket mer om hur man kan få högtalarna att prestera
sitt bästa, men de får ju också ett hum om vad det det de kan prestera "är",
och kan bedöma om de gillar det.

Jag är noga med att även dema svagheterna hos de högtalare jag visar.

- - -

Så huvudtankarna med demo-tillfällena är att de som inte gillar det jag för-
söker åstadkomma får en chans att inse det redan då och på så vis slippa gå
den helt onödiga omvägen via köpa-testa-byta, utan istället kan skaffa något
annat på en gång, och på samma gång så är avsikten att de som gillar det
de får höra och väljer att skaffa dem - skall få kunskap som hjälper dem att
få så mycket glädje av högtalarna som möjligt. Inte bara att förstå hur de
fungerar utan även få veta lite om hur de ges goda förutsättningar.

Så jag är i varje fall lite förvånad över att inte alla ser möjligheten att få kom-
ma på demo som en tillgång, utan ser det som ett besvär.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-06-05 01:14

Jag kommer definitivt någon gång vilja gå på en demo, dels för att jag är mycket intresserad av hur dina högtalare kan prestera (jag har bara hört dem vid något enstaka tillfälle under helt andra förutsättningar än de du rekommenderar men det har ändå låtit mycket bra) och dels för att jag är intresserad av tekniken bakom. Jag tycker konceptet med demo är riktigt intressant och jag ser det som en möjlighet, inte ett besvär. Hur många andra tillverkare bjuder in sina potentiella kunder och delar med sig så mycket av sin kunskap och erfarenhet?

Men eftersom du bor på andra sidan landet, jag har små barn, och inget körkort blir besväret med resa och transport av högtalare just nu för stort för att det skall vara en rimlig väg att gå.

Dessutom är det ju kul att bygga själv :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-06-05 01:49

Jag, som f.n. inte ens är spekulant på några Ino-högisar, förstår faktiskt inte
motståndet mot att åka till Täby för att lyssna . . . om man nu är i köpetagen.

Visst, det kan vara en hel del mil mellan hemmet ock källaren, men med tanke på vad ett par prima högisar betingar så kan det nog vara nog så väl investerade penningar för att slippa köpa grisen i en totalsvart säck* . . . typ.

*Förutom då andras ögon(:oops: ) . . . på tex detta forum.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-06-05 19:05

Ingvar, i en annan tråd skrev du så här:

men så gjorde
jag en studioversion av pi60s, med en helt annat elementkonfiguration, läs
med d-Appolito-konfiguration.

Den hade inga 2 dB sparade heller, utan hade en känslighet om 94 dB. Och
problem med dubbeldiskant hade den heller inte för den hade bara en, men
som sagt en bas under och en över. Massor av lyssningar på dem och olika
experiment gjorde att jag en gång för alla insåg att jag inte ser d'Appolito
som en användbar konfiguration för konventionella tvåvägssystem.

Energikurvan i förhållande till direktljudskurvan blir en för ostyrig, eller rättare
sagt ostyrbar variabel helt enkelt. Det finns ingen lösning på ekvationen som
blir tillräckligt bra.

I en väldigt dämpad (helst för mycket dämpad...) studio så kan man dock få
det att fungera, men inte i några varken dåliga eller optimala rum. Det är min
uppfattning och skall alltså inte ses som en objektiv sanning som ingen kan
erinra något mot. Men i mina öron så duger det helt enkelt inte.

Går det att på något halvenkelt sätt sammanfatta vilka egenskaper som gjorde att det fungerade bra i ett väldigt dämpat rum men inte i ett optimalt rum? Gäller det intrinsiskt för d'Appolito-system eller var det i just dina applikationer som detta gällde? Jag frågar eftersom högtalaren jag funderar på att bygga är just en d'Appolito-variant :)

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-06-06 22:18

Det här inlägget angående MÖ:s högtalare missade jag helt:

MagnusÖstberg skrev:Det gör dom nog inte, det är säkert jämt skägg.

Däremot kan lådan till dem göras på enbart 12 liter om man gör dem slutna. Mina är portade i dagsläget, men används delade. De är då på 43 liter.

Tack för svaret!

Finns dina högtalare dokumenterade? Hur låter de?

Odin är på cirka 30 liter, så stora lådor är egentligen inget problem. Så länge högtalarna kan placeras 50 cm upp utan att diskanten hamnar på fel höjd så finns det >1 meter på höjden och kanske 60 centimeter på djupet att fylla med låda :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-06 23:58

Bäst är att lyssna på dem.

Man kan pumpa dem med Ino B67, då blir det snäppet bättre på starka volymer!

I din applikation så är 12 liter bättre!! Då faller de perfekt vid 80hz och tappar inte några dB vid 250hz och ner beroende på lådstorleken. På köpet blir de smuttare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2013-06-08 23:15

Bjorn_ skrev:Och en fråga till...

Tror ni deras tia skulle vara helt värdelös för samma konstruktion?

Nejdå, har hört Vapor Audio Arcus hemma hos konstruktören och de låter mycket trevligt! :P

Sitter en Beyma AMT i de övre registren och delningen ligger runt 1kHz om jag inte minns tokigt.

Bild
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-06-08 23:52

Den var så stört snygg också.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-06-09 19:45

Japp, snyggt var det också! Jag hade svårt att få ihop designen på tolvan utan att det ser ut som PA... Kanske inte något som stör alla här men jag har inget lyssningsrum så det måste vara bra Waf på det :)
Är inne på två åttor istället, hoppas det kan bli något av det. Billigare element också och ingen import heller.
Hittar inget pris på diskanten men jag gissar att den är dyr.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-09 19:53

Om man kan leva med ett tunnt fronttyg så har man löst PA-looken.
Men jo, det skriker ju lite PA, men söker man den outputen så....
/J

Cygnus resurectum

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-06-09 20:23

Jo, visst är det så. Tolvan tycker jag är riktigt snygg med den där pluggen. Jag hade gärna sett en rund tratt på tolv tum den med, hade kunnat funka designmässigt men jag är för dålig på konstruktion för att få ihop filter, elementplacering osv för att plöja ner de summorna som det skulle handla om. Vill ju att det skall bli bra också. Då är det enkelt att ta en "färdig" konstruktion men det ser ut som pa-lådor hela bunten :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum