Moderator: Redaktörer
Bjorn_ skrev:Tanke, skulle man kunna ta två åttor istället och en diskant i mitten. Typ som två stående centrar, koppla ihop elementen och köra tvåvägs??? Vinne man något på det?
Aerob skrev:Som Magnus skrev tidigare, seos12 med kompressionsdriver kanske?
schmutziger skrev:Hur starkt är starkt för dig? 90dB, 100dB, 120dB c-vägt?
det kan ju mycket väl vara så att en smartare konstruerad 6,5" stativare räcker för dig?
Har rätt bra koll på hur starkt man kan spela med en 8" eller 2st 8" o det är tillräckligt för de flesta.
Men det blir fysiskt o roligt med större doningar
även vid låga nivåer.
Du menar ungf såhär?
Bjorn_ skrev:Aerob skrev:Som Magnus skrev tidigare, seos12 med kompressionsdriver kanske?
Jo, det förslaget kanske passar bra, men jag tycker det blir lite för stort. Har aldrig skruvat med waveguides heller och får för mig att det är lite för komplext för min del
Sen är det svårt att slå bort en designtanke som börjat ta form, men visst GÅR det att tänka om. Designmässigt hade det i så fall varit snyggare med en kvadratisk tratt, men det skulle jag nog kunna få ihop om jag bara hade fått lite tips på vägen. Jag tror dock inte att jag kommer spela så högt att jag behöver en sådan driver (nu gissar jag lite igen) men det där trycket i mellanregistret saknar jag idag.
Nu skall jag inte flyta in för mycket med mina tankar heller, TS kanske tycker SEOS osv är bra
Rdna skrev:Det är ju inte ett helt dumt tips ändå. Om Ingvar bott i Göteborg istället för i Stockholm hade jag nog redan ägt ett par i6 eller större.
Aerob skrev:Bjorn_ skrev:Aerob skrev:Som Magnus skrev tidigare, seos12 med kompressionsdriver kanske?
Jo, det förslaget kanske passar bra, men jag tycker det blir lite för stort. Har aldrig skruvat med waveguides heller och får för mig att det är lite för komplext för min del
Sen är det svårt att slå bort en designtanke som börjat ta form, men visst GÅR det att tänka om. Designmässigt hade det i så fall varit snyggare med en kvadratisk tratt, men det skulle jag nog kunna få ihop om jag bara hade fått lite tips på vägen. Jag tror dock inte att jag kommer spela så högt att jag behöver en sådan driver (nu gissar jag lite igen) men det där trycket i mellanregistret saknar jag idag.
Nu skall jag inte flyta in för mycket med mina tankar heller, TS kanske tycker SEOS osv är bra
Innan jag också slutar med OT så tänkte jag snabbt länka till ett gäng byggen med AE TD12 och SEOS:
http://www.avsforum.com/t/1461749/seos- ... 2m-project
http://www.avsforum.com/t/1455380/td12x ... aker-build
http://www.avsforum.com/t/1469004/seos- ... nter-build
http://www.avsforum.com/t/1433151/my-td ... s-12-build
http://www.diysoundgroup.com/forum/index.php?topic=74.0
Rdna skrev:Är det ingen här som har hört Thor eller Odin med uppgraderade filter? Ingen som varit hos KarlXII till exempel?
Jag har lagt alla komponenter till den modellen i varukorgen och är sugen på att trycka "beställ". Om någon tycker det är en dum idé så vore jag tacksam om ni rättade mig nu
Rdna skrev:Är det ingen här som har hört Thor eller Odin med uppgraderade filter? Ingen som varit hos KarlXII till exempel?
Jag har lagt alla komponenter till den modellen i varukorgen och är sugen på att trycka "beställ". Om någon tycker det är en dum idé så vore jag tacksam om ni rättade mig nu
boom skrev:Rdna skrev:Det är ju inte ett helt dumt tips ändå. Om Ingvar bott i Göteborg istället för i Stockholm hade jag nog redan ägt ett par i6 eller större.
Provlyssna vid någon i gbg som har ett ino system det brukar räcka för jag var inte i någon källare när jag köpte mina men dom var visserligen beg men inte behövde jag ner i källaren när jag uppgraderade dom .
men så gjorde
jag en studioversion av pi60s, med en helt annat elementkonfiguration, läs
med d-Appolito-konfiguration.
Den hade inga 2 dB sparade heller, utan hade en känslighet om 94 dB. Och
problem med dubbeldiskant hade den heller inte för den hade bara en, men
som sagt en bas under och en över. Massor av lyssningar på dem och olika
experiment gjorde att jag en gång för alla insåg att jag inte ser d'Appolito
som en användbar konfiguration för konventionella tvåvägssystem.
Energikurvan i förhållande till direktljudskurvan blir en för ostyrig, eller rättare
sagt ostyrbar variabel helt enkelt. Det finns ingen lösning på ekvationen som
blir tillräckligt bra.
I en väldigt dämpad (helst för mycket dämpad...) studio så kan man dock få
det att fungera, men inte i några varken dåliga eller optimala rum. Det är min
uppfattning och skall alltså inte ses som en objektiv sanning som ingen kan
erinra något mot. Men i mina öron så duger det helt enkelt inte.
MagnusÖstberg skrev:Det gör dom nog inte, det är säkert jämt skägg.
Däremot kan lådan till dem göras på enbart 12 liter om man gör dem slutna. Mina är portade i dagsläget, men används delade. De är då på 43 liter.
Bjorn_ skrev:Och en fråga till...
Tror ni deras tia skulle vara helt värdelös för samma konstruktion?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Jodah och 16 gäster