boom skrev:Ser man hur kurvorna ser ut vid basreflex så ser den ut som en hissad bilbas med en pik som får vilken bilstereobög att gå i taket.
Varför simulerar du inte med flera program och ser hur basen uppför sig
och är du så säker. Och ser man till vad programmen rekommenderar för lådvolym så är det under 100 liter för det optimala volymen och varför simulerar du bara på sluten kavitet.
Och vad jag tror på i ditt projekt så kommer det att rinna ut i sanden
men jag skall lägga ut kurvor så du ser vad jag menar med hissad bil bas .
Alltså, om du hade läst lite i tråden hade du sett att elementet har en specifik uppgift framför sig; att spela i sluten kavitet, förmodligen multipla element, med EQ. Precis som spuj så ser jag personligen inte någon anledning till att simulera på en portad lösning när elementet inte är tänkt att användas så, men det kanske finns ett gott skäl? Jag är absolut ingen guru, snarare en sann amatör (som DQ-20 uttryckte det ett par sidor tillbaka) som helt sonika försöker samla tankar och idéer om ett önskvärt element och faktiskt göra det tillgängligt för mig själv och dom intressenter som kan tänkas finnas.
Varför jag inte simulerar i olika program? För det ända jag är ute efter är jämförande simuleringar under samma förutsättningar. Mätningar är det enda som räknas i slutändan, simuleringar är fingervisningar och inget att fatta beslut efter.
Avslutningsvis så ger jag blanka fan i vad du tror om projektet. Möjligen så rinner allt ut i sanden, denna typ av projekt tenderar att sluta där. Oavsett så har jag i alla fall gjort ett försök och det räcker för mig. Finns det intresse så kommer det bli förverkligat, om inte så faller det. Du har varken intresse av elementet eller att försöka bidra på något vis till projektet, så vänligen lämna denna tråd tills dess att du uppfyller någon av dessa kriterier.