Moderator: Redaktörer
JM skrev:Ställer jag frekvensen på ca 5059 Hz med grundtonen på -10db o 3:e tons dist. på -15 db hör jag ingen påverkan på tonen. Testat på olika datorer, ljudkort o hgt med samma resultat
Lyssnar jag på 10000 hz hör jag grundtonen utan problem.
Har jag ett distorsions filter i huvudet, hörselproblem, psykproblem eller hur kan bli på detta viset?
JM
IngOehman skrev:Jag delar dock inte din uppfattning om att tredjetonen skulle ha en sådan
särställning bland distorsionskomponenterna - ej heller har jag sett något
i stil med att branschen skulle försök att förtiga vikten av denna specifika
överton.
IngOehman skrev:Nionde-
tonen (framför allt för lite lägre grundtonsfrekvenser) är ju mycket värre än
t ex femte- eller andraton, men å andra sidan är det en statistiskt mindre
starkt förekommande komponent.
IngOehman skrev:Men om sagt - THD är bara en indikator för olinjärieten, och det stora pro-
blemet som olinjäriteterna ställer till med är inte de övertoner om läggs till
mer eller mindre statiska toner, utan den distorsion som blandas fram vid
komplexa insignaler av olika slag.
grafpro skrev:IngOehman skrev:Men om sagt - THD är bara en indikator för olinjärieten, och det stora pro-
blemet som olinjäriteterna ställer till med är inte de övertoner om läggs till
mer eller mindre statiska toner, utan den distorsion som blandas fram vid
komplexa insignaler av olika slag.
Bakvänt resonemang och en obekräftad teori, snarast en myt. Det är det man hör som är problemet, inte de bakomliggande olinjäriteterna. Om de inte hördes vore de inget problem. Det som får högtalare att låta orent är i första hand i praktiken tredjetonsdist.
IngOehman skrev:När jag läser ditt senaste inlägg (och många av dina tidigare) så får jag intrycket att du är arg, nästan kokande, ...
grafpro skrev:PS. "Mystisk distorsion" som begrepp användes av Ståhl för den distorsion som sägs uppstå i musikåtergivning (och vara störande) men som inte syns i enkel THD-mätning. Han och hans provlyssnare kunde alltså inte påvisa den. Hörbar distorsion var alltid enkelt mätbar, aldrig tvärtom.
grafpro skrev:...
Visa mig en anläggning med under 0,1% tredjetonsdist och jämn energikurva ner till några enstaka Hz som inte låter åtminstone hyggligt. Med största sannolikhet låter den riktigt bra.
...
schmutziger skrev:Johan_Lindroos:
Alla högtalare har direktivitet vid frekvenser de kan spela.
dock behöver den inte vara hög.
Förstår inte vad du menar
eller tänker jag på direktivitetsindex?
Svante skrev:Det finns ett samband mellan tredjetonsdist, men en burk som har bara tredjetonsdist låter mycket bättre än en med lika mycket 17:etonsdist.
Johan_Lindroos skrev:Jag undrar alltså mer över varför det skulle vara så intressant med "jämn energikurva ned till några enstaka hertz".
schmutziger skrev:Johan_Lindroos:
Alla högtalare har direktivitet vid frekvenser de kan spela.
dock behöver den inte vara hög.
Förstår inte vad du menar
eller tänker jag på direktivitetsindex?
Jocke skrev:Svante skrev:Ok, ett exempel på sådan "mystisk distorsion" skulle vara den vikningsdistorsion som uppstår i Win7 om den omsamplar.
Finns det mer att läsa om den? Hittar bara laborationer från KTH som antagligen du ligger bakom...
Issues [edit]
A fault in the MME WaveIn/WaveOut emulation was introduced in Windows Vista: if sample rate conversion is needed, audible noise is sometimes introduced, such as when playing audio in a web browser that uses these APIs. This is because the internal resampler, which is no longer configurable, defaults to linear interpolation, which was the lowest-quality conversion mode that could be set in previous versions of Windows. The resampler can be set to a high-quality mode via a hotfix for Windows 7 and Windows Server 2008 R2 only.[5][6]
grafpro skrev:Svante skrev:Det finns ett samband mellan tredjetonsdist, men en burk som har bara tredjetonsdist låter mycket bättre än en med lika mycket 17:etonsdist.
Hur vanligt skulle du säga att det är, om vi tittar in i en hifibutik vilken som helst?
Svante skrev:Jocke skrev:Svante skrev:Ok, ett exempel på sådan "mystisk distorsion" skulle vara den vikningsdistorsion som uppstår i Win7 om den omsamplar.
Finns det mer att läsa om den? Hittar bara laborationer från KTH som antagligen du ligger bakom...
Det här snubblade jag på häromdagen.
http://en.wikipedia.org/wiki/WASAPIIssues [edit]
A fault in the MME WaveIn/WaveOut emulation was introduced in Windows Vista: if sample rate conversion is needed, audible noise is sometimes introduced, such as when playing audio in a web browser that uses these APIs. This is because the internal resampler, which is no longer configurable, defaults to linear interpolation, which was the lowest-quality conversion mode that could be set in previous versions of Windows. The resampler can be set to a high-quality mode via a hotfix for Windows 7 and Windows Server 2008 R2 only.[5][6]
Jocke skrev:Svante skrev:Jocke skrev:Svante skrev:Ok, ett exempel på sådan "mystisk distorsion" skulle vara den vikningsdistorsion som uppstår i Win7 om den omsamplar.
Det här snubblade jag på häromdagen.
Tack!
Om jag förstår det rätt påverkar det inte ASIO som fortfarande är en väg direkt från applikationen till ljudkortet medan Direct sound som skulle vara MS`s egen motsvarighet inte alls fungerar på det sättet längre.
Svante skrev:Nej just det, med ASIO kan man nog inte drabbas av omsampling på det sättet.
Svante skrev:Det här snubblade jag på häromdagen.
grafpro skrev:
Visa mig en anläggning med en procent tredjetonsdist (över hela spektrat och vid normala lyssningsnivåer) som låter bra. Det finns inte.
Ericson skrev:Lite mer om Windows ljudproblem. Tydligen fixat i Windows 8.
http://www.indexcom.com/tech/WindowsAudioSRC/
Länk till Hotfix för W7: http://support.microsoft.com/kb/2653312
edit: När jag, via länken ovan, försökte hämta hotfixen, fick jag denna adress via mail:
http://hotfixv4.microsoft.com/Windows%207/Windows%20Server2008%20R2%20SP1/sp2/Fix389997/7600/free/441951_intl_i386_zip.exe
Svante skrev:grafpro skrev:Svante skrev:Det finns ett samband mellan tredjetonsdist, men en burk som har bara tredjetonsdist låter mycket bättre än en med lika mycket 17:etonsdist.
Hur vanligt skulle du säga att det är, om vi tittar in i en hifibutik vilken som helst?
Ge mig en apparat och jag kan få 17:e-tonsdist ur den...
...fast det är klart bara 17:e-tonsdist är väl ... ovanligt. Vad jag menar är att det finns olika spektral lutning på disten, och den låter mindre illa om den domineras av lägre deltoner.
Överstigande Kvart - Djävulens intervall
Ett av intervallen skiljer sig från de övriga och det är den Överstigande Kvarten. Eftersom intervallet Kvart är ett rent intervall så har man valt att kalla den ton som är mellan Kvarten och Kvinten (tonen F# om man utgår från C) för överstigande. Intervallet Ö4 är det intervall som klingar mest "illa" och man har därför i gamla tiders kyrkomusik kallat det för Djävulens Intervall - ett intervall som var förbjudet att använda i kyrkans musik. Förutom Överstigande Kvart och Djävulens Intervall så kallas också intervallet för Tritonus. Intervallet Tritonus är också det enda intervall som är "symetriskt" på så sätt att intervallet C - F# är en Tritonus och det är också intervallet F# - C.
Jocke skrev:Uppfattar det som att jämn ordnings distorsion harmoniserar med övertonsbildningen hos musikinstrument och anar en viss maskeringseffekt... så kan det väl vara?
Tredjetonsdistorsion ligger väl lite otäckt nära detta för att kunna vara njutbart:Överstigande Kvart - Djävulens intervall
Ett av intervallen skiljer sig från de övriga och det är den Överstigande Kvarten. Eftersom intervallet Kvart är ett rent intervall så har man valt att kalla den ton som är mellan Kvarten och Kvinten (tonen F# om man utgår från C) för överstigande. Intervallet Ö4 är det intervall som klingar mest "illa" och man har därför i gamla tiders kyrkomusik kallat det för Djävulens Intervall - ett intervall som var förbjudet att använda i kyrkans musik. Förutom Överstigande Kvart och Djävulens Intervall så kallas också intervallet för Tritonus. Intervallet Tritonus är också det enda intervall som är "symetriskt" på så sätt att intervallet C - F# är en Tritonus och det är också intervallet F# - C.
http://www.musikteori.se/?page=kapitel&kap=kap10
Svante skrev:Jocke skrev:Uppfattar det som att jämn ordnings distorsion harmoniserar med övertonsbildningen hos musikinstrument och anar en viss maskeringseffekt... så kan det väl vara?
Tredjetonsdistorsion ligger väl lite otäckt nära detta för att kunna vara njutbart:Överstigande Kvart - Djävulens intervall
Tredjetonen är en oktav + en kvint. Alltså C-G
Jocke skrev:Svante skrev:Jocke skrev:Uppfattar det som att jämn ordnings distorsion harmoniserar med övertonsbildningen hos musikinstrument och anar en viss maskeringseffekt... så kan det väl vara?
Tredjetonen är en oktav + en kvint. Alltså C-G
Har inte räknat på det men det stämmer inte riktigt i de tabeller jag kollat... I vilket fall som helst stämmer kvinten inte till alla musikaliska harmonier. Av den anledningen tycker jag att vi borde kunna detektera uddatonsdist lättare än jämna...
Kvinten återfinns mellan den 2:a och den 3:e tonen i den harmoniska deltonserien (2:3)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster