Den portalbesökande har säkerligen upptäckt att det just publicerats en ny artikel. Om du inte minns adressen så är det alltså på http://www.faktiskt.se/ du skall klicka.
Mkt nöje!
Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Hör upp!
Den portalbesökande har säkerligen upptäckt att det just publicerats en ny artikel. Om du inte minns adressen så är det alltså på http://www.faktiskt.se/ du skall klicka.
Mkt nöje!
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Hör upp!
Mkt nöje!
Intressant !
Den där förstärkaren och många liknande bildade ju skola för japanernas dominans på marknaden. Snygga apparater med rätt dålig strömkapacitet, som i sin tur öppnade upp marknaden för bättre låtande engelska förstärkare som sugden, audiolab och naim.
Vinylcalle skrev:Richard skrev:Vee-Eight skrev:Hör upp!
Mkt nöje!
Intressant !
Den där förstärkaren och många liknande bildade ju skola för japanernas dominans på marknaden. Snygga apparater med rätt dålig strömkapacitet, som i sin tur öppnade upp marknaden för bättre låtande engelska förstärkare som sugden, audiolab och naim.
Ljud är subjektivt så där får du gärna tycka vad du vill om vad som lät och låter bra, men att det var någon särskild brist på ström i japanska förstärkare stämmer inte med dom 100-tals mätningar jag sett ifrån tidpunkten. Sanningen är att det varierade friskt.
Som exempel angående marknadsföring/brittiskt vs japan/strömstyrka marknadsfördes NAD i Sverige alltid som väldigt effektstarka medan Denon istället var lite finare (båda såldes av dåvarande Svenska NAD AB som senare blev Hifiklubben). I mätningar var oftast motsvarande modell ifrån Denon effekt och strömstarkare än NAD.
Att "myten" om den klena japanska förstärkaren uppkom av amerikansk och europeisk hifi-industri som kände sig allt mer hotad och passerad är nog inte allt för långt ifrån sanningen. Att dessutom många amerikanska förstärkare helt saknade skyddskretsar som slog ifrån dom japanska förstärkarna vid för krävande laster kan säkert även det bidragit.
MvH Carl
Richard skrev:Visst kan det ha varit en smula olika vad det gäller strömkapacitet, men det lät ofta subjektivt sämre än de engelska eller amerikanska förstärkarna. Jag tror Peter Stendl kan utveckla detta mera från sin tid som butiksägare.
Richard skrev:Visst kan det ha varit en smula olika vad det gäller strömkapacitet, men det lät ofta subjektivt sämre än de engelska eller amerikanska förstärkarna. Jag tror Peter Stendl kan utveckla detta mera från sin tid som butiksägare.
phloam skrev:Richard skrev:Visst kan det ha varit en smula olika vad det gäller strömkapacitet, men det lät ofta subjektivt sämre än de engelska eller amerikanska förstärkarna. Jag tror Peter Stendl kan utveckla detta mera från sin tid som butiksägare.
Äh, det lät alldeles umärkt bra för sådana som jag (ungdomar som ännu inte drabbats av guldöronsjuka) och som du själv var inne på förut, så var det inte bara bra ljud utan främst av allt design och funktionalitet som lade grunden för ett framtida hifi-intresse hos vår generation. Ljudet var mer av en självklarhet - att det skulle varit nån avgörande faktor låter som en efterkonstruktion om du ursäktar
Richard skrev:... Fast du behövde ju loudnessknappen intryckt eftersom ljudet lät så tunt och basfattigt utan.
Flint skrev:Richard skrev:... Fast du behövde ju loudnessknappen intryckt eftersom ljudet lät så tunt och basfattigt utan.
Så minns jag också 70-talet. Lät prylarna tunnt eller var det bara vi själva som var mer nybörjare och att tidsandan krävde loudness? Jag låter den frågan hänga i luften att vädras ett tag.
Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Flint skrev:Richard skrev:... Fast du behövde ju loudnessknappen intryckt eftersom ljudet lät så tunt och basfattigt utan.
Så minns jag också 70-talet. Lät prylarna tunnt eller var det bara vi själva som var mer nybörjare och att tidsandan krävde loudness? Jag låter den frågan hänga i luften att vädras ett tag.
Flint skrev:Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Kan det ha hängt ihop med ett ideologiskt hifi-uppvaknande?
Richard skrev:Flint skrev:Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Kanske att jag slutade att lyssna till " ljud" och började lyssna till musiken istället. En riktigt bra engelsk rör eller transistorförstärkare hade ju subjektivt också mera " kött" och " fläsk" i återgivningen, samt mera luftgitarr i återgivningen än alla japanska förstärkare jag lyssnat till från den tiden.
Richard skrev:Flint skrev:Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Kanske att jag slutade att lyssna till " ljud" och började lyssna till musiken istället. En riktigt bra engelsk rör eller transistorförstärkare hade ju subjektivt också mera " kött" och " fläsk" i återgivningen, samt mera luftgitarr i återgivningen än alla japanska förstärkare jag lyssnat till från den tiden.
mx skrev:Richard skrev:Flint skrev:Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Du målar verkligen med breda penslar.
Flint skrev:Richard skrev:Flint skrev:Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Har du så att du kan jämföra samma prylar idag? Förmodligen inte men det vore kul att höra om intrycken blir desamma.
Max_Headroom skrev:Richard skrev:Flint skrev:Richard skrev:Intressant fråga. Ännu mera intressant var ju att loudnessknappen inte längre behövdes med en god engelsk förstärkare som audiolab, det kom bas och diskant iallafall...
Tidsmässigt hamnar vi väl då ungefär i mitten på 1980-talet. Det vill säga då den italienska discon hade sin storhetsperiod. Och då ville man förståss ha bästa tänka bara ljud för denna nya, frächa musik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster