iPhone/surfplatta direkt till slutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

iPhone/surfplatta direkt till slutsteg?

Inläggav AndersD » 2013-06-10 15:34

Hej Alla

Tänker bygga mig ett par aktiva "party/trädgårds-högtalare".
Aktiva i den bemärkelsen att jag skruvar fast nåt trevligt litet PA-steg på baksidan av den ena lådan (för drivning av båda burkarna).

Som signalkälla tänker jag mig iPhone eller en i hemmet valfri surfplatta.

Klarar dessa hörlursutgångar att driva ett PA-steg direkt eller måste jag hitta någon liten passiv (eller aktiv) volymburk att koppla mellan signalkälla och slutsteg?
.....

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-06-10 16:43

PA-grejjer vill väl ha rätt hög spänning in för att ge max effekt (jämfört med konsumetprylar)?
Här är lite mätningar jag hittade på iphone 5.
http://www.kenrockwell.com/apple/iphone ... uality.htm
Knappa 1 volt RMS ut…
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: iPhone/surfplatta direkt till slutsteg?

Inläggav Bill50x » 2013-06-10 16:46

AndersD skrev:Hej Alla

Tänker bygga mig ett par aktiva "party/trädgårds-högtalare".
Aktiva i den bemärkelsen att jag skruvar fast nåt trevligt litet PA-steg på baksidan av den ena lådan (för drivning av båda burkarna).

Som signalkälla tänker jag mig iPhone eller en i hemmet valfri surfplatta.

Klarar dessa hörlursutgångar att driva ett PA-steg direkt eller måste jag hitta någon liten passiv (eller aktiv) volymburk att koppla mellan signalkälla och slutsteg?

En passiv "volymburk" lär knappast förändra någonting (mer än att surfplattan kan gå med fullt blås hela tiden). Det är ju fortfarande iPhone/iPad som driver slutsteget. Med en aktiv "volymburk" avlastar du källan men det är ju inte säkert att det låter bättre för det. Men för att vara "party-party" är det väl inte så noga ;-)

Jag har kört såväl telefon (Galaxy) som dator (Sony Vaio) direkt till slutsteg och det fungerar alldeles utmärkt. Dock är Sony'n bättre ljudande men skillnaden är inte direkt våldsam.

/ B

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-06-11 01:42

Under Safari 2013 så spelades det Kappa8 via Stefanw Emotiva vilket vi matade direkt från min Iphone 4. Jag skulle vilja påstå att det spelade mycket bättre än förväntat. En androidlur kördes vid samma tillfälle men den kändes väldigt omusikalisk i jämförelse. Tror att det var i ovanstående inläggs test man fann att just iphone 4 funkade riktigt bra direkt ut ur 3,5 jacket. Annars så rekommenderas en docka och använda stora porten..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-06-11 08:36

Apples portabla prylar driver utan problem ner till 32ohm med god prestanda och lämnar ca 1V ut som redan nämnts. Frågan är då vilken gain/ingångskänslighet som ditt tänkta slutsteg har och känsligheten på högtalarna.

Bör funka men räcker det inte till med nivå så är det väl bara att pula ihop en opamp med 6-12dB gain och sätta bakpå högtalaren.

/Peter

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-06-11 09:40

Kan fungera, men det är inte säkert.

Jag provade att koppla min iPhone till ett T-Amp S-150, det lät väldigt fjuttigt.
Men jag vet andra som testat liknande med bättre resultat så den KAN fungera om du har tur.
Annars är det ju bara att skaffa ett billigt försteg eller DAC så fungerar det ju garanterat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-06-11 10:10

Skulle aldrig någonsin koppla in dylikt junk rakt in i ett slutsteg. Man vet aldrig vad för typ av signaler som kommer ut!!!!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-06-11 10:13

Morello skrev:Skulle aldrig någonsin koppla in dylikt junk rakt in i ett slutsteg. Man vet aldrig vad för typ av signaler som kommer ut!!!!

Kan du förtydliga det där lite? Vad är riskerna?
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-11 10:13

Tack för alla svar!

Jag ska testa att köra direkt innan jag springer iväg och köper ev. försteg eller liknande.

Piotr skrev:Apples portabla prylar driver utan problem ner till 32ohm med god prestanda och lämnar ca 1V ut som redan nämnts. Frågan är då vilken gain/ingångskänslighet som ditt tänkta slutsteg har och känsligheten på högtalarna.

Slutsteg har jag inte köpt ännu, är det så hög ingångskänslighet som möjligt som gäller? Vad brukar detta ligga på?

Det slog mig att vi har en docka till frugans iphone liggande, denna är ju på något sätt aktiv då den kräver strömförsörjning. Ska testa att ha denna mellan iphone och slutsteg.
Hade varit smutt med fjärr....... 8)
.....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-06-11 10:17

sebatlh skrev:
Morello skrev:Skulle aldrig någonsin koppla in dylikt junk rakt in i ett slutsteg. Man vet aldrig vad för typ av signaler som kommer ut!!!!

Du har ju inte någon adekvat volymkontroll. Ponera att "windows" mostvarande skickar ut en pipton om 1 V RMS in i en stärkare på 500 W.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-11 10:33

Morello skrev:
sebatlh skrev:

Du har ju inte någon adekvat volymkontroll. Ponera att "windows" mostvarande skickar ut en pipton om 1 V RMS in i en stärkare på 500 W.

Jag har kört med iPhone och Androidplatta direkt till integrerad förstärkare rätt mycket de senaste åren och aldrig stött på något sådant.

Både iOS och Android är ju t o m begränsade i mjukvaran för att minska risken att man vrider på för mycket.
.....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-06-11 10:38

ivor-isobarik skrev:...vilket vi matade direkt från min Iphone 4. Jag skulle vilja påstå att det spelade mycket bättre än förväntat. En androidlur kördes vid samma tillfälle men den kändes väldigt omusikalisk i jämförelse.

Det är min erfarenhet också. Min Galaxy är ganska matt och slö. Men för party på altanen där folk ägnar sig åt annat så duger det, i alla fall för mig.

/ B

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-11 11:05

sebatlh skrev:PA-grejjer vill väl ha rätt hög spänning in för att ge max effekt (jämfört med konsumetprylar)?
Här är lite mätningar jag hittade på iphone 5.
http://www.kenrockwell.com/apple/iphone ... uality.htm
Knappa 1 volt RMS ut…

Då borde väl denna funka?

Thomann skrev:Switchable input level: 0,775Vrms or 1,4Vrms
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-06-11 14:11

Borde funka, men du bör nog ha hyfsat lättdrivna burkar till det steget. Jag har ett sådant som jag lånade ut till en bröllopsdans (toppar, ej subbas). Efter halva kvällen löste steget ut på skyddskretsarna trots att "vi inte spelade särskilt högt alls".

Om du har riktigt enkel last (typ PA-element med 94dB känslighet) kan du ju t.o.m. välja S-75 som är några 100-lappar billigare.

Vad har tänkt för högtalare?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-06-11 14:29

AndersD skrev:Hade varit smutt med fjärr....... 8)

:lol:
Kör med en Airport Express emellan så använder du iphonen som fjärr och streamer ;)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-06-11 16:22

AndersD skrev:
Morello skrev:
sebatlh skrev:

Jag har kört med iPhone och Androidplatta direkt till integrerad förstärkare rätt mycket de senaste åren och aldrig stött på något sådant.

Både iOS och Android är ju t o m begränsade i mjukvaran för att minska risken att man vrider på för mycket.

God morgon yxskaft! Nu gällde ju alltså frågan att koppla till slutsteg, dvs apparat UTAN volymkontroll. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-06-11 16:35

Finns volymkontroll på iPhone, även på PA-slutsteg :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-11 17:59

opethic skrev:Finns volymkontroll på iPhone, även på PA-slutsteg :wink:

Alltid lika läskigt att koppla något till ett slutsteg direkt, om volymkontrollen är mjukvarustyrd.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-11 22:25

Wolfie skrev:
AndersD skrev:Hade varit smutt med fjärr....... 8)

:lol:
Kör med en Airport Express emellan så använder du iphonen som fjärr och streamer ;)

Det där var ju klart intressant!
En airplaymottagare med analog utgång för ljudet......perfekt!

Går den att använda som repeater utan att meka med mitt befintliga trådlösa nät så är jag såld!! 8)
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-11 22:34

Morello skrev:
AndersD skrev:
Morello skrev:
sebatlh skrev:

God morgon yxskaft! Nu gällde ju alltså frågan att koppla till slutsteg, dvs apparat UTAN volymkontroll. :wink:

God morgon på dig själv! :wink:

Jo, att det gällde slutsteg är jag medveten om eftersom jag startade tråden.

Det jag menade var att jag aldrig någonsin märkt några "1V RMS pip" eller andra hyss från iPhone/Android överhuvudtaget. Om jag sen använt integrerade förstärkare eller slutsteg har väl ingen betydelse!

Däremot kan jag tänka mig att i- och urkoppling helst ska ske med slutsteget avstängt.
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-11 22:37

Kalejdokom skrev:Borde funka, men du bör nog ha hyfsat lättdrivna burkar till det steget. Jag har ett sådant som jag lånade ut till en bröllopsdans (toppar, ej subbas). Efter halva kvällen löste steget ut på skyddskretsarna trots att "vi inte spelade särskilt högt alls".

Om du har riktigt enkel last (typ PA-element med 94dB känslighet) kan du ju t.o.m. välja S-75 som är några 100-lappar billigare.

Vad har tänkt för högtalare?

Högtalarna finns inte än.....men de kommer att bli relativt lättdrivna, uppemåt 89-90 dB.

Byggtråd kommer förmodligen snart....... 8)
.....

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-06-11 22:39

Jag har kört en iPhone med hörlursutgången rakt in i ett par aktiva PA-burkar. Fungerade hur bra som helst.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-11 22:51

/J

Cygnus resurectum

Återgå till Teknikforum