Moderator: Redaktörer
AndersD skrev:Hej Alla
Tänker bygga mig ett par aktiva "party/trädgårds-högtalare".
Aktiva i den bemärkelsen att jag skruvar fast nåt trevligt litet PA-steg på baksidan av den ena lådan (för drivning av båda burkarna).
Som signalkälla tänker jag mig iPhone eller en i hemmet valfri surfplatta.
Klarar dessa hörlursutgångar att driva ett PA-steg direkt eller måste jag hitta någon liten passiv (eller aktiv) volymburk att koppla mellan signalkälla och slutsteg?
Piotr skrev:Apples portabla prylar driver utan problem ner till 32ohm med god prestanda och lämnar ca 1V ut som redan nämnts. Frågan är då vilken gain/ingångskänslighet som ditt tänkta slutsteg har och känsligheten på högtalarna.
sebatlh skrev:Morello skrev:Skulle aldrig någonsin koppla in dylikt junk rakt in i ett slutsteg. Man vet aldrig vad för typ av signaler som kommer ut!!!!
Kan du förtydliga det där lite? Vad är riskerna?
Morello skrev:sebatlh skrev:Morello skrev:Skulle aldrig någonsin koppla in dylikt junk rakt in i ett slutsteg. Man vet aldrig vad för typ av signaler som kommer ut!!!!
Du har ju inte någon adekvat volymkontroll. Ponera att "windows" mostvarande skickar ut en pipton om 1 V RMS in i en stärkare på 500 W.
ivor-isobarik skrev:...vilket vi matade direkt från min Iphone 4. Jag skulle vilja påstå att det spelade mycket bättre än förväntat. En androidlur kördes vid samma tillfälle men den kändes väldigt omusikalisk i jämförelse.
sebatlh skrev:PA-grejjer vill väl ha rätt hög spänning in för att ge max effekt (jämfört med konsumetprylar)?
Här är lite mätningar jag hittade på iphone 5.
http://www.kenrockwell.com/apple/iphone ... uality.htm
Knappa 1 volt RMS ut…
Thomann skrev:Switchable input level: 0,775Vrms or 1,4Vrms
AndersD skrev:Morello skrev:sebatlh skrev:Morello skrev:Skulle aldrig någonsin koppla in dylikt junk rakt in i ett slutsteg. Man vet aldrig vad för typ av signaler som kommer ut!!!!
Du har ju inte någon adekvat volymkontroll. Ponera att "windows" mostvarande skickar ut en pipton om 1 V RMS in i en stärkare på 500 W.
Jag har kört med iPhone och Androidplatta direkt till integrerad förstärkare rätt mycket de senaste åren och aldrig stött på något sådant.
Både iOS och Android är ju t o m begränsade i mjukvaran för att minska risken att man vrider på för mycket.
Wolfie skrev:AndersD skrev:Hade varit smutt med fjärr.......
Kör med en Airport Express emellan så använder du iphonen som fjärr och streamer
Morello skrev:AndersD skrev:Morello skrev:sebatlh skrev:Morello skrev:Skulle aldrig någonsin koppla in dylikt junk rakt in i ett slutsteg. Man vet aldrig vad för typ av signaler som kommer ut!!!!
Jag har kört med iPhone och Androidplatta direkt till integrerad förstärkare rätt mycket de senaste åren och aldrig stött på något sådant.
Både iOS och Android är ju t o m begränsade i mjukvaran för att minska risken att man vrider på för mycket.
God morgon yxskaft! Nu gällde ju alltså frågan att koppla till slutsteg, dvs apparat UTAN volymkontroll.
Kalejdokom skrev:Borde funka, men du bör nog ha hyfsat lättdrivna burkar till det steget. Jag har ett sådant som jag lånade ut till en bröllopsdans (toppar, ej subbas). Efter halva kvällen löste steget ut på skyddskretsarna trots att "vi inte spelade särskilt högt alls".
Om du har riktigt enkel last (typ PA-element med 94dB känslighet) kan du ju t.o.m. välja S-75 som är några 100-lappar billigare.
Vad har tänkt för högtalare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster