Sömlös bas...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Sömlös bas...

Inläggav KentLindqvist » 2013-06-10 22:50

Det talas en hel del om baskapacitet, p-p, xmax mm, men hur har ni det med sömlösheten?!?
Nu när jag provisoriskt dämpat min källarbunker börjar jag känna igen mina oa51or igen efter flytten! Jag upplever en fin helhet, något liten bumlighet i basen fortfarande, men på det hela fantastiskt ljud.

Men visst lockas jag av att koppla på ett par basmoduler för att få litet mer botten. Det känns dock nästan oöverstigligt att lyckas med integrationen mot 51orna, som då skall agera toppar. Det får på inga vis låta onaturligt(tror jag mig eftersträva...)!

Kanske överdriver jag svårigheten, men jag har bara hört dåliga exempel faktiskt!

Hur har ni med stora bassystem lyckats med detta? Är detta en stor(mycket mycket stor) prioritering för just dig? :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-11 07:46

Jag har inga sömproblem med basen. Jag tror mycket av lösningen ligger i att ha ett tillräckligt brant filter och en riktig placering av bas-burkarna (som enligt mig måste vara minst 2 för att det skall fungera, gärna 4 eller fler).

Edit: Nu har inte jag något stort bassystem, men jag tror inte problemen somliga har har så mycket med storleken att göra. Fel filter, fel placering etc ger problem oavsett storlek, menar jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-06-11 08:06

Den är i mitt tycke perfekt. Problem med övergångar får man, i min erfarenhet, när man har dåliga basar som distar och skapar övertoner som är lätt hörbara.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-11 08:36

jag trodde att det skulle bli svårt att integrera baslådor då man ju hört att det ska vara så himla svårt. Men det var väldigt enkelt.

Jag använder minidsp och har justerat med hjälp av mätutrustning, det kanske är en förklaring?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-06-11 08:56

Har man bara låg dist, rejäl kapacitet i relation till frontarna, flera utstrålningspunkter (minst 2, hellre 4 eller 6), samt delar någorlunda brant och runt 80-110Hz tycker jag det är enkelt att få till en fullkomligt ohörbar övergång och väldigt naturlig basåtergivning.

Jag gillar att använda ganska långsamma sinussvep för att justera in nivåerna. Mäter inte, utan använder öronen, trots att jag har mätutrustning.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-11 09:15

Kraniet skrev:jag trodde att det skulle bli svårt att integrera baslådor då man ju hört att det ska vara så himla svårt. Men det var väldigt enkelt.

Jag använder minidsp och har justerat med hjälp av mätutrustning, det kanske är en förklaring?

Håller med. Jag använder Dcx2496 för delning och peq. Att kunna mäta skillnader i gångtider mellan registren, tycker jag är till väldigt stor hjälp för summeringen.
Senast redigerad av NADifierad 2013-06-11 09:23, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-11 09:20

Mina grannar brukar få sömnlös bas från mig. ;-)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-11 09:41

Nefilim skrev:Mina grannar brukar få sömnlös bas från mig. ;-)

Har du fått tillbaka anläggningen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-11 09:44

paa skrev:

Vad??
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-11 13:02

Nefilim skrev:
paa skrev:

Vad??

Anläggningarna skulle det vara.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-11 13:16

Min erfarenhet är att när man får basmoduler så exponerar man problem som man nog egentligen haft i rummet hela tiden men pga den ökade kapaciteten så märks de mycket mer.

Det tar lite pillande men sedan kan man både äta kakan och ha den så att säga :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-06-11 13:25

PappaBas skrev:Min erfarenhet är att när man får basmoduler så exponerar man problem som man nog egentligen haft i rummet hela tiden men pga den ökade kapaciteten så märks de mycket mer.

Det tar lite pillande men sedan kan man både äta kakan och ha den så att säga :)

Absolut! Att tro att allt blir bra med moduler är inte en sanning!

Problem kan och brukar uppstå när man får drag i lägsta registret, då gäller det att ha matjord i fickorna eller tur som en tok om man klarar sig utan att åtgärda rummet.

Vad kan man dra för slutsatser av det.. Skaffa inte basmoduler :lol:

eller, jo gör det.. när det funkar är det skitbra :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-11 14:00

bassman skrev:
PappaBas skrev:Min erfarenhet är att när man får basmoduler så exponerar man problem som man nog egentligen haft i rummet hela tiden men pga den ökade kapaciteten så märks de mycket mer.

Absolut! Att tro att allt blir bra med moduler är inte en sanning!

Problem kan och brukar uppstå när man får drag i lägsta registret, då gäller det att ha matjord i fickorna eller tur som en tok om man klarar sig utan att åtgärda rummet.

Vad kan man dra för slutsatser av det.. Skaffa inte basmoduler :lol:

eller, jo gör det.. när det funkar är det skitbra :)

Med risk för att göra pappabas upprörd, MIN erfarenhet är att det går mycket lättare att få till integreringen toppar/ subbasar om dessa står stabilt stilla. Även på ett helt ljuddött och bastant betonggolv.*

En enda gummifot under en av basarna och det blir genast svårare att höra basen artikulerad. Detta är min subjektiva uppfattning.

*(Fixar jag detta så behövs ofta heller inte någon extra dämpning av rummet, enligt min mening.)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-11 14:20

Jag är också av uppfattningen att det inte löser allt.
Man byter bekymmer mot problem. Vilket ju kan vara trevligt som omväxling :wink:

Pappabas och bassman är inne på samma spår som jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-11 14:24

Om inte musiken precis nyttjar det där lilla extra i botten som mina basar ger när jag slår om till att köra utan basar, så hör jag ingen skillnad alls. Så sömlöst - ja!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-11 14:28

Jag skulle inte säga att det är enkelt, men med bra högtalare(både toppar och basar), bra filter och en bra placering(vilket skiljer mellan rum) så är det inte allt för svårt att få en sömnlös övergång.

Hemma har jag inga problem alls med detta utan det låter precis som det skall.

Jag motsäger mig kraftigt påhittade tumregler som att "ställer du högtalarna si och så så fungerar det alltid" eller "använder du dessa fötter så löser sig allt".
Precis som med allt annat när det gäller ljudåtergivning så är det är många askpeter som måste vara bra nog för att slutresultatet skall bli bra.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-11 15:32

Richard skrev:
Med risk för att göra pappabas upprörd, MIN erfarenhet är att det går mycket lättare att få till integreringen toppar/ subbasar om dessa står stabilt stilla. Även på ett helt ljuddött och bastant betonggolv.*

En enda gummifot under en av basarna och det blir genast svårare att höra basen artikulerad. Detta är min subjektiva uppfattning.

*(Fixar jag detta så behövs ofta heller inte någon extra dämpning av rummet, enligt min mening.)

Ja labba du med det :) Själv så gjorde det väldigt stor skillnad när jag fått till delningen och nivåskillnaden mellan bas och toppar. Har en besvärlig resonans i rummet med beroende på att vissa rumsdimensioner sammanfaller.
När det gäller placering så finns det många olika strategier som man kan utgå ifrån. Men då väggar är olika beskaffade och dämpar olika (i basområdet) så finns inte väggen alltid akustiskt där den finns fysiskt så att säga.
Mitt nästa steg är att få ihop två moduler till som jag kan experimentera mer fritt med avseende på placeringen.
Men det är definitivt inget måste att ha basmoduler, man kan njuta av musik ändå. Det är bara kul att kunna poppa på lite ;)
Även vid ganska låg volym tycker jag musiken får lite mer fysisk upplevelse med basmoduler. Vissa spekulerar i undertoner osv. Jag har ingen aning.

Mina står stabilt som attan på SD-gummin. Till min och grannarnas glädje! Mitt golv är rätt svajjigt.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-11 16:37

Richard skrev:En enda gummifot under en av basarna och det blir genast svårare att höra basen artikulerad. Detta är min subjektiva uppfattning.

Man brukar använda fyra, men tre kan fungera bra. Viktmatchningen skall vara rätt i vilket fall som. Att balansera upp en bas på en mjukfot finns det ingen som rekommenderar. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-11 16:43

I mitt fall har det alltid blivit sömlöst av sej självt när baslådorna stått placerade i direkt närhet till frontarna.
När jag hade bas bak blev det inte lika tight utan korrigering, men funkade ändå.

Så ja. Jag anser att det är ganska sömlöst.
Delar vid 80.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-06-11 17:01

Nattlorden skrev:
Richard skrev:En enda gummifot under en av basarna och det blir genast svårare att höra basen artikulerad. Detta är min subjektiva uppfattning.

Man brukar använda fyra, men tre kan fungera bra. Viktmatchningen skall vara rätt i vilket fall som. Att balansera upp en bas på en mjukfot finns det ingen som rekommenderar. :wink:

Det där med fot är ju ett uttjatat ämne här på Faktiskt. MEN..

Jag skall prova lite olika saker under mina 4 P.X-moduler!

Som dom står nu är dom på mjukmatta direkt på betongsulan. Spikar kommer jag inte att kunna/vilja/ha-råd-med att montera men lite mjuka fötter typ sånt som man stoppar mellan fjädrar på bilen, typ sådana här

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... st-341710/

Sedan kan jag testa lite hårda saker typ.. vet inte vad men det skall jag klura på!

Skall tillägga att jag är riktigt nöjd med hur basarna & toppar spelar hos mig, men man bör ju själv prova olika metoder eller funktionen innan man uttalar sig. Sen spelar garanterat underlaget en större roll än "foten" och min sula står garanterat still 8)

Men nu är vi OT nåt jävulskt så skall vi gå tillbaka till topic :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-06-11 17:22

Max_Headroom skrev:Jag har inga sömproblem med basen. Jag tror mycket av lösningen ligger i att ha ett tillräckligt brant filter och en riktig placering av bas-burkarna (som enligt mig måste vara minst 2 för att det skall fungera, gärna 4 eller fler).
...

Vad är skälet till att det måste vara ett jämnt antal basar?

/undrar en John som också undrar om jag inte ställt frågan förut och kanske till och med fått ett bra svar :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-11 17:24

enJohn skrev:
Max_Headroom skrev:Jag har inga sömproblem med basen. Jag tror mycket av lösningen ligger i att ha ett tillräckligt brant filter och en riktig placering av bas-burkarna (som enligt mig måste vara minst 2 för att det skall fungera, gärna 4 eller fler).
...

/undrar en John som också undrar om jag inte ställt frågan förut och kanske till och med fått ett bra svar :oops:

Earl Geddes förordar tre basar, och mycket talar väl för att det i alla fall är bättre med tre än med två basar.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-11 17:33

enJohn skrev:
...

Blir problematiskt att köra basarna i stereo med udda antal.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-11 18:26

adzer skrev:
enJohn skrev:
...

En till mittkanalen!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-11 18:43

paa skrev:
adzer skrev:
enJohn skrev:
...

En till mittkanalen!

Ah elementärt :D

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-06-11 20:52

Nu kanske denna diskussion är OT - hojta till i så fall.

Men jag, som den lekman jag är, undrar om nu rummet är asymmetriskt när det gäller hur bra stöd basen får, exempelvis genom olika hårdhet i väggar, öppningar etc., kan det då inte göra nytta att ha två basar på, säg, höger kanal men bara en på vänster? Man måste ju i vilket fall som helst ställa nivåerna för att få integrationen.

Men det kanske blir för svårt att hitta balans helt enkelt?

/en John som gillar integration i princip, men har väldigt svårt med det i vissa avseenden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-11 21:01

enJohn skrev:
...

Det måste det inte. Men det är ofta mest praktiskt då man kan koppla 2 på ett stereoslutsteg, //-koppla 4 (2 per kanal) och så vidare.
Är man fräck så kör men en spearat förstärkare per element och då behöver inte bry sig så mycket om stereokanaler.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-06-11 21:58

Kul att höra att det samstämmigt anses görbart!

Det visste jag iofs sedan tidigare efter att ha läst om alla subprojekt. Det får väl också antas att vi Faktisktare har en kritisk inställning till ljudet som helhet.

Jag tänkte ändå att man kan välja att pruta bort naturtrogenhet (transparens?) mot den större upplevelse ett baskompetent system förmedlar!?!

...jag ställde nämligen frågan till mig själv igår, och svaret var inte självklart! :D
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-11 23:08

Varför välja när man kan få allt? :)

Återgå till Generellt om hifi