Kabel igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mike34

Inläggav mike34 » 2005-10-03 12:09

Jax skrev:
Mayro skrev:Dimitri.

Jag hade gärna ställt upp. Men tyvärr går det inte att "testa" kablar på det sätt som LTS osv föreskriver...

DET är problemet....

Jag har sååå många ggr försökt att föra fram detta i olika sammanhang med negativt resultat tyvärr...

Jag har aldrig sett någon föreskrift från LTS om hur kablar ska testas.

Då tycker jag att Mayro ska få ta fram en. Medlem eller ej. Så det blir riktigt menar jag.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-03 12:32

mike34 skrev:
Jax skrev:
Mayro skrev:Dimitri.

Jag hade gärna ställt upp. Men tyvärr går det inte att "testa" kablar på det sätt som LTS osv föreskriver...

DET är problemet....

Jag har sååå många ggr försökt att föra fram detta i olika sammanhang med negativt resultat tyvärr...

Jag har aldrig sett någon föreskrift från LTS om hur kablar ska testas.

Då tycker jag att Mayro ska få ta fram en. Medlem eller ej. Så det blir riktigt menar jag.

ok. kan gå med på att namnet blir "fel. dvs att säga LTStesta...

Men alla ggr jag hört eller läst om testa så har det handlat om en kabel som byts osv...

Och så går det inte testa så... "testa" för mig är ett jobb som tar veckor av intrimmande osv.. Och att i skrift här ta hela grejen blir väldigt svårt. Dessutom så har inte jag idag hela kjedjor av kablar. Ända från närkablar till högtalarkablar...Har sålt allt för att få ihop dom kronor som mitt nya högtalarinköp kostade... 8O

Dyliga jämförelser låter sig inte göras med andra ord...tyvärr..

Men men... Erkänner jag använde fel ord i alla fall..

Men att jag alltid ställer upp på att visa VAD kablar kan göra kan ni lita på.. Såvida ni inte har en anläggning som johan Lindroos. Där det går åt flera hundra kablar som det ser ut..( Hej hej johanL... :lol: )

Tyvärr mekar vi för fullt. Så har inte tid att sitta här. Kan endast titta in lite till o från..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-03 12:35

Hur trimmar man in kablar? Klipper av kardeler som spretar utanför när man montera dem i polskruven?
Class only looks like arrogance from below.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-10-03 12:40

Rydberg skrev:Hur trimmar man in kablar? Klipper av kardeler som spretar utanför när man montera dem i polskruven?

Tja, om jag ska va nogrann för det roar mig så brukar jag ta exakt lika långa kablar till höger/vänster om det är så.
Skala noga och ser till att kontakteringen är i möjligaste mån korrekt.
Sen är det nogdribblat med den saken och det har inte spökat hittils.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-03 12:50

mike34 skrev:
Rydberg skrev:Hur trimmar man in kablar? Klipper av kardeler som spretar utanför när man montera dem i polskruven?

Tja, om jag ska va nogrann för det roar mig så brukar jag ta exakt lika långa kablar till höger/vänster om det är så.

Jo det är ungefär så jag själv brukar göra också men det dröjer ju ingalunda några veckor att genomföra utan brukar va klart efter en timme eller två. Dehär magiska intrimningen som dröjer veckor skulle va kul att ta del av

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-03 13:01

R. du citerar nog fel skribent
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-03 13:06

dimitri skrev:R. du citerar nog fel skribent
Jag har väl inte citerat någon skribent? Jag vet ju såklart att det var Mayro som trimmade kablar veckorvis och inte Mike34 om du trodde att jag trodde det :)

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-10-03 13:35

Dimitri, när tänkte du att vi ska ha kabelsmakningen & osttestet?

Finns en hel del i almanackan här, jag måste boka in det här också annars dyker det alltid upp annat kul som krockar.

8)
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-03 13:46

Bernt,
Det dröjer, testledaren har en full allmanacka till ngn gång i januari, Valhallan ska lånas, ost inhandlas (skojar), hustrun skall inte vara hemma (hon tycker att jag ska ägna åt viktigare ting). Men främst så måste jag skriva färdigt 2 paper tom december, där försvinner all ledig tid (förutom Faktiskt).
Men det kommer.
D

Edit: glömde det viktigaste: ska hämta Flint, vet inte var han bor, det kan ta sin tid.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-03 14:19

dimitri skrev:
Edit: glömde det viktigaste: ska hämta Flint, vet inte var han bor, det kan ta sin tid.

Jag kommer troligen att bli den första som har strypts med några meter EKK. Sämre sorti kan man kanske få. Men det blir nog lite stelt.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-03 14:46

Rydberg skrev:
mike34 skrev:

Jo det är ungefär så jag själv brukar göra också men det dröjer ju ingalunda några veckor att genomföra utan brukar va klart efter en timme eller två. Dehär magiska intrimningen som dröjer veckor skulle va kul att ta del av

inte så svårt att ta del av. Bara att titta förbi då du är i blekinge så fixar vi detta..

Men tyvärr kan jag ej erbjuda dig magi. Utan enbart ändrade förutsättningar o inget annat..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-03 15:19

Mayro> Ska faktiskt hem och besöka mina föräldrar i början av november. Lite intrimning av kablar man kanske skulle kunna hinna med 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-03 17:30

Rydberg. Detta var så "snart" så troligen har jag inte ens hunnit få hem kablar ens tills dess.. Men du är välkommen i alla fall. Men då för en fika o biltemakabellyssnande...

ALLT är ju som jag skrev sålt för att få råd med mina nya högtalare.. Och jag ljög inte.. Jag fick sälja rubb o stubb.. :?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-03 17:50

Mayro skrev:Rydberg. Detta var så "snart" så troligen har jag inte ens hunnit få hem kablar ens tills dess.. Men du är välkommen i alla fall. Men då för en fika o biltemakabellyssnande...

ALLT är ju som jag skrev sålt för att få råd med mina nya högtalare.. Och jag ljög inte.. Jag fick sälja rubb o stubb.. :?
Aja, vi kan ju se vad du har. Så mycket som vi bråkat på forumen är vi nästa skyldiga varandra och träffas under bättre förhållanden. Det är så mycket lättare att diskutera med direkt återkoppling s a s

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-03 18:01

Rydberg skrev:
Mayro skrev:Rydberg. Detta var så "snart" så troligen har jag inte ens hunnit få hem kablar ens tills dess.. Men du är välkommen i alla fall. Men då för en fika o biltemakabellyssnande...

Aja, vi kan ju se vad du har. Så mycket som vi bråkat på forumen är vi nästa skyldiga varandra och träffas under bättre förhållanden. Det är så mycket lättare att diskutera med direkt återkoppling s a s

AA så trevligt, efter alla bråk är det helt underbart när två som inte har varit speciellt överens träffas för att reda ut missförstånden.

Rydberg där steg du i graderna hos mig. Starkt säger jag bara, mycket starkt!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-03 18:12

Flint skrev:
dimitri skrev:

Jag kommer troligen att bli den första som har strypts med några meter EKK. Sämre sorti kan man kanske få. Men det blir nog lite stelt.

Helt plötsligt blev jag intresserad av att komma med !
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-03 18:42

Rydberg skrev:

Troligen är i alla fall mina nya burkar hemma då. Ej inspelade iofs. Men dom ska väl fungera i alla fall...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-03 18:44

mats skrev:
Rydberg skrev:

AA så trevligt, efter alla bråk är det helt underbart när två som inte har varit speciellt överens träffas för att reda ut missförstånden.

Rydberg där steg du i graderna hos mig. Starkt säger jag bara, mycket starkt!

Vem vet mats.. Rydberg o jag kan ju bli bästa polare fast vi stryper varann här.. Vad gör man inte för underhållningen så säg...

Nå men seriöst. Jag tror som alltid vi i stort "gillar läget" samtidigt. färgat eller inte. Så att ses är enbart kul...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-03 23:04

Jag kan intyga att Farbror Rydberg är trevlig in real life, så akta dig mayro ni kanske sitter och gosar med varandra till slut 8O :lol: :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-04 00:56

8O 8O 8O

Min Rydberg! :x :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-10-04 01:22

fbk skrev:

Jag kan intyga att Farbror Rydberg är trevlig in real life, så akta dig mayro ni kanske sitter och gosar med varandra till slut 8O :lol: :wink:

Framtida bildreportage :?: 8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 07:52

Kan också bli "Massakern vid kabeltestet".
Något som morgondagens skolbarn får inpränta årtalet för.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-04 11:35

Kan också bli "Massakern vid kabeltestet".

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-04 12:40

Fabror Rydberg? Är han så gammal? På bilderna ser han yngre ut än vad jag gör. Han kanske tar bra föryngringskrämer??

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-04 21:26

kabeltest verkar skittrist men ostprovning däremot
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-04 23:07

Fabror Rydberg? Är han så gammal?

Nej han är inte så gammal, utan det har bara blivit så att jag kallar honom för "Farbror Rydberg" numera :wink:

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Kabel igen

Inläggav lilltroll » 2005-10-04 23:32

dimitri skrev:
Nu slår jag vad (öl laget runt x4) om att ingen i en BT ska kunna skilja min kabel från EKK i BT
Dimitri

Några som gillar öl? Det där kan nog bli mycket öl!
Jag tror nog att jag fixar det där med minst 99.7% konfidens!

Jag vill dock ha fri tillgång till ändarna på sladden. Identiska banankontakter påmonterade är helt ok. Allt nerstoppat i två identiska svarta lådor helt ok!

Men om jag har fel, och du har rätt, hur vet vi då vilken kabel som är vilken med 100% konfidens?
Senast redigerad av lilltroll 2005-10-04 23:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-04 23:35

lasselite skrev:Med samma insats så slår jag vad om att ingen kan höra skillnad på Jormas kabel med och utan plastpåsar påtejpade (alt kabeln dragen i en plastslang) i ett dubbelt BT.

(va duktig du e D! Både BT å kabel i samma tråd)

Jag slänger ut en utmaning till. Hifisäkringar i proppskåpet. Samma insats, samma krav

Den här ger jag dock mig inte in på 8)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-10-07 23:09

Mina EKK.kablar är färdigtrimmade för vilken test som helst.
Jag har sytt in dem i en strumpa av pulvriserad Shaktisten.

Det blev inte billigt men ljudförbättringen..oj...oj..oj

Mvh

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 23:24

woland skrev:Mina EKK.kablar är färdigtrimmade för vilken test som helst.
Jag har sytt in dem i en strumpa av pulvriserad Shaktisten.

Det blev inte billigt men ljudförbättringen..oj...oj..oj

Mvh

Det där är nytänkande. Det bästa av två världar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi