Reckhorn B2 under luppen, bilder !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Duger denna för LT till subbasar ?

1. Ingen aning, har inte provat
14
64%
2. Jag har testat den- ja, den duger ( motivera)
1
5%
3. Jag har testat den- nej, den duger inte ( motivera)
7
32%

Antal röster : 22

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 19:01

Kretskortet från ovan. :)

Bild

Det ser väldigt proffsigt och ingenjörsmässigt ut, eller vad säger ni ? Har pengarna kastats i sjön ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-12 19:14

Det vet ju bara du ;)

En sak är klar iallafall - den kan inte fungera som en LT-lösning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-12 19:15

Om den kan ge den frekvensgång du behöver utan hörbar dist så är den säkert ok, men annars är väl pengarna i sjön?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 19:27

Intryck efter 5 timmars lyssnande och justeringar.

Det är helt uppenbart att jag UTAN filtret har djupbas som går betydligt lägre än 20 hz. Även med den lägsta högpass inställningen på Reckhorn som går in vid under 20 hz så upplevs det ett djupbastapp med den inkopplad.

Det är synd, önskade att detta gick att koppla ut helt, eftersom mina xxls går så pass djupt utan högpassfilter.

Visst går det att justera rätt flexibelt med delningsfiltret och basboosten. Värre är att basåtergivningen är litet svullen och en smula oartikulerad. Även då reglagen är ställda på neutral.
Elektrolytbas. Eller kassa IC- kretsar. Kanske båda felen. Känner igen detta alltför väl då jag moddat och bytt ut komponenter mot bättre.

Tl 072 kanske är alltför dåliga för att prestera riktigt bra utan hörbara försämringar . .? Opa 2132 kanske hade varit bättre, men förstås dyrare.

Min dac har en lm 4562 "high end" IC på utgången och min harman kardon förstärkare kör med goda op 275 i försteget. Reckhorn kliver in med 6 st tl 072 från -70 talet...... Tja, vad trodde jag egentligen ?

Avslutar lyssningen med att direktkoppla xtz subamp förstärkaren utan filter. Resultatet är att hela registret låter bättre.

Tom diskanten blir tydligare med direktkopplingen. Hela ljudbilden är aningen mera artikulerad utan Reckhornet inkopplat. Jag hör det tydligt med mina monitor audio rx 6: or. Det är litet lättare att höra vad musikerna spelar med Reckhorn urkopplad.

Med sämre högtalare kanske jag inte uppfattat någon försämring, det är trots allt en rel. liten, men avgörande skillnad. Jag har lärt mig något igen: stoppa inte in apparater som försämrar artikulationen i ljudet, satsa på renhet istället.

Om själva filtret och dess komponentvärden är ok så krävs det nog minst byte till lm317/337 regulatorer och bättre IC kretsar för att undvika hörbara försämringar. Och det får man ju med Ino 80 filtret.

Jag kopplar ur Reckhorn apparaten och ställer den på hyllan. Kommer nog att behålla den, kanske man skulle i en framtid bygga ett par schyssta dipolbasar ? :)

Och den mekaniska uppbyggnaden är riktigt fin. :)
Senast redigerad av Richard 2013-06-12 19:46, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-12 19:33

Bra recension, Rak och utan krångligheter. Men har den där burken verkligen elektrolyter i signalvägen?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-12 19:36

Summan av kardemumman blir således...

bakerman22 skrev:Den är skitbra jämfört med ingenting.
Jämfört med en produkt som gör jobbet som den ska är den däremot urusel.

Har man ingenting och t.ex inte har råd att köpa en mini-DSP eller ett cr80s så är den såklart bättre än ingenting.

:wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-12 19:36

Richard skrev:Om själva filtret och dess komponentvärden är ok så krävs det nog minst byte till lm317/337 regulatorer och bättre IC kretsar för att undvika hörbara försämringar.
Om själva filtret och dess komponentvärden är ok...
Det är ju det som vi har sagt hela tiden, att de inte är!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 19:37

Flint skrev:Bra recension, Rak och utan krångligheter. Men har den där burken verkligen elektrolyter i signalvägen?

Ja, vid ingången, vid gainkontrollen och vid utgången. Totalt 4 elektrolyter på 10 uf per kanal. 8 stycken då det är stereo.

Usch.
Senast redigerad av Richard 2013-06-12 21:32, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 19:37

paa skrev:
Richard skrev:Om själva filtret och dess komponentvärden är ok så krävs det nog minst byte till lm317/337 regulatorer och bättre IC kretsar för att undvika hörbara försämringar.

Det vet vi ju inte ! 8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 19:41

bakerman22 skrev:Summan av kardemumman blir således...

bakerman22 skrev:Den är skitbra jämfört med ingenting.
Jämfört med en produkt som gör jobbet som den ska är den däremot urusel.

Har man ingenting och t.ex inte har råd att köpa en mini-DSP eller ett cr80s så är den såklart bättre än ingenting.

:wink:

Fast mina intryck är att den låter bäst helt förbikopplad ! Och efter detta prov är jag synnerligen skeptisk till minidsp och liknande grunkor . Varje grej som förstör renhet och artikulation blir ju sämre på många sätt.

Har miniDSP några elektrolyter som DC - blockare i analogstegen ?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-12 19:47

Richard skrev:
Flint skrev:Bra recension, Rak och utan krångligheter. Men har den där burken verkligen elektrolyter i signalvägen?

Ja, vid ingången, vid gainkontrollen och vid utgången. Totalt 3 elektrolyter på 10 uf per kanal. 6 stycket då det är stereo.

Usch.

Ett erkännande angående våra tidigare diskussioner om elektrolyter är att jag spelar aldrig så låga frekvenser som 0 till 30Hz så jag märker aldrig ev. påverkan som kan finnas där pga elektrolyter. Kom på det när du snackade om bas under 20Hz.
Senast redigerad av Flint 2013-06-12 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-12 19:48

Jag förstår din skepsis när diskantåtergivningrn påverkas av något som sitter på lågnivåutgången för sub.

Jag är också skeptisk.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-12 19:52

Richard skrev:
paa skrev:

Det vet vi ju inte ! 8)
Jo, det spelar ju ingen roll vilka komponenter du byter, någon Linkwitz-Transform kommer den aldrig att prestera. :)
Senast redigerad av paa 2013-06-12 20:02, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-12 19:57

Richard skrev:Fast mina intryck är att den låter bäst helt förbikopplad ! Och efter detta prov är jag synnerligen skeptisk till minidsp och liknande grunkor . Varje grej som förstör renhet och artikulation blir ju sämre på många sätt.

Har miniDSP några elektrolyter som DC - blockare i analogstegen ?

Du har en slutledningsförmåga som en påse blandgodis! :D

Ja din Reckhorn gör kanske inte vad du ville men hur fasen har det bäring på minidsp och liknande? Du kan inte extrapolera på det sättet?

När man labbar med nivåerna och delningen på basen så hör man skillnader långt upp i diskantregistret. Det är inte för att de påverkar där utan på grund av att man hör nivåer relativt varandra.
Jag märkte det när jag fixade delningen med mina basar. När man tar bort från ett område betonas ett annat. Man hör det som en höjning på ett ställe fast det i själva verket är en sänkning på ett annat.
Synns tydligt när man mäter ;)
Förmodligen får du en tonkurve/fas-påverkan även när den är ställd neutralt? Ta och mät upp frekvensgången på den vettja?

En minidsp eller annan grunka kan säkert påverka signalen på olika sätt. På vilket sätt får du nog undersöka just de produkterna för att ta reda på?

Men en eloge för att du har testat apparaten :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-12 20:17

Richard skrev:Tl 072 kanske är alltför dåliga för att prestera riktigt bra utan hörbara försämringar . .? Opa 2132 kanske hade varit bättre, men förstås dyrare.

Min dac har en lm 4562 "high end" IC på utgången och min harman kardon förstärkare kör med goda op 275 i försteget. Reckhorn kliver in med 6 st tl 072 från -70 talet...... Tja, vad trodde jag egentligen ?

Ino CR80s använder sedan ett par år tillbaka TL072 (om inte IÖ har gått tillbaka till 2134 igen), och den låter ju bra.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-12 20:28

MagnusÖstberg skrev:Jag förstår din skepsis när diskantåtergivningrn påverkas av något som sitter på lågnivåutgången för sub.

Jag är också skeptisk.
:lol:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 20:37

MagnusÖstberg skrev:Jag förstår din skepsis när diskantåtergivningrn påverkas av något som sitter på lågnivåutgången för sub.

Jag är också skeptisk.

Du får gärna vara det. Jag vet att lågbasregistret påverkar ända upp i diskantområdet. Just p.g.a. En cello har övertoner långt upp i diskantregistret.

Släpp sinuston- tänket . Musik består av en massa övertoner.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-12 20:45

Utveckla gärna.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 20:58

PappaBas skrev:
När man labbar med nivåerna och delningen på basen så hör man skillnader långt upp i diskantregistret. Det är inte för att de påverkar där utan på grund av att man hör nivåer relativt varandra.
Jag märkte det när jag fixade delningen med mina basar. När man tar bort från ett område betonas ett annat. Man hör det som en höjning på ett ställe fast det i själva verket är en sänkning på ett annat.
Synns tydligt när man mäter ;)
Förmodligen får du en tonkurve/fas-påverkan även när den är ställd neutralt? Ta och mät upp frekvensgången på den vettja?

En minidsp eller annan grunka kan säkert påverka signalen på olika sätt. På vilket sätt får du nog undersöka just de produkterna för att ta reda på?

Men en eloge för att du har testat apparaten :)

Jo, nivåerna i instrumentens övertoner påverkar varandra, där en cello tex har övertoner långt långt upp i diskantområdet, och över. Därför blir det svårare att återge instrumentkaraktärer om det är obalans mellan registrena. Från djupbasen till diskanten.

Peter Stendl tror jag kan utveckla detta betydligt mera än mig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 21:00

Aerob skrev:
Richard skrev:Tl 072 kanske är alltför dåliga för att prestera riktigt bra utan hörbara försämringar . .? Opa 2132 kanske hade varit bättre, men förstås dyrare.

Ino CR80s använder sedan ett par år tillbaka TL072 (om inte IÖ har gått tillbaka till 2134 igen), och den låter ju bra.

Jaha, kanske är den IC: n tillräckligt bra. Själv är jag skeptisk.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 21:02

Flint skrev:
Richard skrev:

Ja, vid ingången, vid gainkontrollen och vid utgången. Totalt 3 elektrolyter på 10 uf per kanal. 6 stycket då det är stereo.

Usch.

Ett erkännande angående våra tidigare diskussioner om elektrolyter är att jag spelar aldrig så låga frekvenser som 0 till 30Hz så jag märker aldrig ev. påverkan som kan finnas där pga elektrolyter. Kom på det när du snackade om bas under 20Hz.

Kan du göra mätningar i lågbasområdet ? Det vore intressant med sådana för standardelektrolyter. Min erfarenhet är att basen blir litet åt svamp- hållet, litet odefinierad vid dc- block med en massa elektrolyter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-12 21:16

Richard skrev:Kan du göra mätningar i lågbasområdet ? Det vore intressant med sådana för standardelektrolyter. Min erfarenhet är att basen blir litet åt svamp- hållet, litet odefinierad vid dc- block med en massa elektrolyter.

Jag labbar just nu med att loopmäta ljudkortet och jag kan sätta en lyt i loopen och se vad som händer.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 21:20

Flint skrev:
Richard skrev:Kan du göra mätningar i lågbasområdet ? Det vore intressant med sådana för standardelektrolyter. Min erfarenhet är att basen blir litet åt svamp- hållet, litet odefinierad vid dc- block med en massa elektrolyter.

Jag labbar just nu med att loopmäta ljudkortet och jag kan sätta en lyt i loopen och se vad som händer.

Kul !

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 21:27

Jämförelse, uppbyggnad. Filterna har helt olika funktion, men ändå.
Här ser man att kondensatorerna i filterdelen är mera påkostade i Ino cr80.
Det sitter inga elektrolyter någonstans i serie som dc- block, som jag kan se.

Bild

Reckhorn: 8 elektrolyter sitter i serie ( 4 per kanal ). Usch.

Bild
Senast redigerad av Richard 2013-06-12 22:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-06-12 21:41

Richard skrev:En cello har övertoner långt upp i diskantregistret.

Och övertonerna är inte sinustoner...?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-12 21:47

Richard
Det blev inte en direkt loopmätning men en mätning på ett 10kohm motstånd ensamt alternativt med 10uF lyt i serie. Matningen sker alltså via kondingen men mätningen sker enbart över motståndet även i det andra fallet. Alltså tänkt att likna en normal koppling där kondingen är dc-stopp. Ingen som helst skillnad som jag ser det. Vi är nere i mätutrustningens egna värden i båda fallen.

Med lyten.

Bild

Utan lyten.

Bild
Senast redigerad av Flint 2013-06-12 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-12 21:50

Jag trodde det var typen av kondensator som Richard vände sig emot, inte närvaron av en kondensator...?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-12 21:55

Richard skrev:

Jag är också skeptisk.

Du får gärna vara det. Jag vet att lågbasregistret påverkar ända upp i diskantområdet. Just p.g.a. En cello har övertoner långt upp i diskantregistret.

Richard, om du vill ha synpunkter så bete dig vettigare.

Du kanske tycker att fulretorik och härskartekniker är en naturlig del i ett samtal, men det kommer lämna dig mycket ensam till slut.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 22:01

Flint skrev:Richard
Det blev inte en direkt loopmätning men en mätning på ett 10kohm motstånd ensamt alternativt med 10uF lyt i serie. Matningen sker alltså via kondingen men mätningen sker enbart över motståndet även i det andra fallet. Alltså tänkt att likna en normal koppling där kondingen är dc-stopp. Ingen som helst skillnad som jag ser det. Vi är nere i mätutrustningens egna värden i båda fallen.

Med lyten.

Bild

Utan lyten.

Bild

Tack för det. Ingen mätbar skillnad.

En fråga bara: blir det nån skillnad vid bastransienter ( 30 hz ) vid mätningar mellan standardelektrolyt versus ingen elektrolyt ?
Alltså inte statiska signaler utan transienter ? ( ursäkta min frågvishet )

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-12 22:03

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Jag är också skeptisk.

Richard, om du vill ha synpunkter så bete dig vettigare.

Du kanske tycker att fulretorik och härskartekniker är en naturlig del i ett samtal, men det kommer lämna dig mycket ensam till slut.

Nej MagnusÖstberg. Nu glödtänder du med automatik. Försök förstå vad Richard menar istället. Han menar att bas påverkar även diskantintrycken i lyssningen. Alltså hur man uppfattar diskanten beroende på den bas man samtidigt hör.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi