Det ser väldigt proffsigt och ingenjörsmässigt ut, eller vad säger ni ? Har pengarna kastats i sjön ?
Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:Den är skitbra jämfört med ingenting.
Jämfört med en produkt som gör jobbet som den ska är den däremot urusel.
Har man ingenting och t.ex inte har råd att köpa en mini-DSP eller ett cr80s så är den såklart bättre än ingenting.
Om själva filtret och dess komponentvärden är ok...Richard skrev:Om själva filtret och dess komponentvärden är ok så krävs det nog minst byte till lm317/337 regulatorer och bättre IC kretsar för att undvika hörbara försämringar.
Flint skrev:Bra recension, Rak och utan krångligheter. Men har den där burken verkligen elektrolyter i signalvägen?
paa skrev:Om själva filtret och dess komponentvärden är ok...Richard skrev:Om själva filtret och dess komponentvärden är ok så krävs det nog minst byte till lm317/337 regulatorer och bättre IC kretsar för att undvika hörbara försämringar.
Det är ju det som vi har sagt hela tiden, att de inte är!
bakerman22 skrev:Summan av kardemumman blir således...bakerman22 skrev:Den är skitbra jämfört med ingenting.
Jämfört med en produkt som gör jobbet som den ska är den däremot urusel.
Har man ingenting och t.ex inte har råd att köpa en mini-DSP eller ett cr80s så är den såklart bättre än ingenting.
Richard skrev:Flint skrev:Bra recension, Rak och utan krångligheter. Men har den där burken verkligen elektrolyter i signalvägen?
Ja, vid ingången, vid gainkontrollen och vid utgången. Totalt 3 elektrolyter på 10 uf per kanal. 6 stycket då det är stereo.
Usch.
Jo, det spelar ju ingen roll vilka komponenter du byter, någon Linkwitz-Transform kommer den aldrig att prestera.Richard skrev:paa skrev:Om själva filtret och dess komponentvärden är ok...Richard skrev:Om själva filtret och dess komponentvärden är ok så krävs det nog minst byte till lm317/337 regulatorer och bättre IC kretsar för att undvika hörbara försämringar.
Det är ju det som vi har sagt hela tiden, att de inte är!
Det vet vi ju inte !
Richard skrev:Fast mina intryck är att den låter bäst helt förbikopplad ! Och efter detta prov är jag synnerligen skeptisk till minidsp och liknande grunkor . Varje grej som förstör renhet och artikulation blir ju sämre på många sätt.
Har miniDSP några elektrolyter som DC - blockare i analogstegen ?
Richard skrev:Tl 072 kanske är alltför dåliga för att prestera riktigt bra utan hörbara försämringar . .? Opa 2132 kanske hade varit bättre, men förstås dyrare.
Min dac har en lm 4562 "high end" IC på utgången och min harman kardon förstärkare kör med goda op 275 i försteget. Reckhorn kliver in med 6 st tl 072 från -70 talet...... Tja, vad trodde jag egentligen ?
MagnusÖstberg skrev:Jag förstår din skepsis när diskantåtergivningrn påverkas av något som sitter på lågnivåutgången för sub.
Jag är också skeptisk.
MagnusÖstberg skrev:Jag förstår din skepsis när diskantåtergivningrn påverkas av något som sitter på lågnivåutgången för sub.
Jag är också skeptisk.
PappaBas skrev:
När man labbar med nivåerna och delningen på basen så hör man skillnader långt upp i diskantregistret. Det är inte för att de påverkar där utan på grund av att man hör nivåer relativt varandra.
Jag märkte det när jag fixade delningen med mina basar. När man tar bort från ett område betonas ett annat. Man hör det som en höjning på ett ställe fast det i själva verket är en sänkning på ett annat.
Synns tydligt när man mäter
Förmodligen får du en tonkurve/fas-påverkan även när den är ställd neutralt? Ta och mät upp frekvensgången på den vettja?
En minidsp eller annan grunka kan säkert påverka signalen på olika sätt. På vilket sätt får du nog undersöka just de produkterna för att ta reda på?
Men en eloge för att du har testat apparaten
Aerob skrev:Richard skrev:Tl 072 kanske är alltför dåliga för att prestera riktigt bra utan hörbara försämringar . .? Opa 2132 kanske hade varit bättre, men förstås dyrare.
Min dac har en lm 4562 "high end" IC på utgången och min harman kardon förstärkare kör med goda op 275 i försteget. Reckhorn kliver in med 6 st tl 072 från -70 talet...... Tja, vad trodde jag egentligen ?
Ino CR80s använder sedan ett par år tillbaka TL072 (om inte IÖ har gått tillbaka till 2134 igen), och den låter ju bra.
Flint skrev:Richard skrev:Flint skrev:Bra recension, Rak och utan krångligheter. Men har den där burken verkligen elektrolyter i signalvägen?
Ja, vid ingången, vid gainkontrollen och vid utgången. Totalt 3 elektrolyter på 10 uf per kanal. 6 stycket då det är stereo.
Usch.
Ett erkännande angående våra tidigare diskussioner om elektrolyter är att jag spelar aldrig så låga frekvenser som 0 till 30Hz så jag märker aldrig ev. påverkan som kan finnas där pga elektrolyter. Kom på det när du snackade om bas under 20Hz.
Richard skrev:Kan du göra mätningar i lågbasområdet ? Det vore intressant med sådana för standardelektrolyter. Min erfarenhet är att basen blir litet åt svamp- hållet, litet odefinierad vid dc- block med en massa elektrolyter.
Flint skrev:Richard skrev:Kan du göra mätningar i lågbasområdet ? Det vore intressant med sådana för standardelektrolyter. Min erfarenhet är att basen blir litet åt svamp- hållet, litet odefinierad vid dc- block med en massa elektrolyter.
Jag labbar just nu med att loopmäta ljudkortet och jag kan sätta en lyt i loopen och se vad som händer.
Richard skrev:En cello har övertoner långt upp i diskantregistret.
Släpp sinuston- tänket . Musik består av en massa övertoner.

Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag förstår din skepsis när diskantåtergivningrn påverkas av något som sitter på lågnivåutgången för sub.
Jag är också skeptisk.
Du får gärna vara det. Jag vet att lågbasregistret påverkar ända upp i diskantområdet. Just p.g.a. En cello har övertoner långt upp i diskantregistret.
Flint skrev:Richard
Det blev inte en direkt loopmätning men en mätning på ett 10kohm motstånd ensamt alternativt med 10uF lyt i serie. Matningen sker alltså via kondingen men mätningen sker enbart över motståndet även i det andra fallet. Alltså tänkt att likna en normal koppling där kondingen är dc-stopp. Ingen som helst skillnad som jag ser det. Vi är nere i mätutrustningens egna värden i båda fallen.
Med lyten.
Utan lyten.
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag förstår din skepsis när diskantåtergivningrn påverkas av något som sitter på lågnivåutgången för sub.
Jag är också skeptisk.
Du får gärna vara det. Jag vet att lågbasregistret påverkar ända upp i diskantområdet. Just p.g.a. En cello har övertoner långt upp i diskantregistret.
Richard, om du vill ha synpunkter så bete dig vettigare.
Du kanske tycker att fulretorik och härskartekniker är en naturlig del i ett samtal, men det kommer lämna dig mycket ensam till slut.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster