Richard skrev:Tyvärr, det hade varit jätteintressant.
Här har en kille mätt upp högpassfiltret, som i manualen står att det kör i 10 hz, men i verkligheten kör i 12 hz. Basboosten är ställd på 20 hz. Scrolla ned och kolla graferna.
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... z2VpbL9Ax4Det verkar inte sakna bas alls enligt dessa mätningar. Men mina öron säger att det låter basfattigare även då lågpassfiltret sätts på lägsta möjliga ingreppsfrekvens då Reckhorn används, jämfört med direktkoppling till basförstärkaren.
Märkligt.
Hmm kolla på mätningen så ser det ut som den blåa kurvan är på väg att sticka uppåt kraftigt från 100-200 Hz?
Svårt att säga vad som händer alls men det ser lite lustigt ut. Har du inget ljudkort i datorn? Du behöver ju inte mäta stereo.
Koppla bara utgången på ljudkortet till apparaten och utgången på den till linje-in/mic. Kör REW eller Tombstone eller något.
Jag vet inte exakt hur du kopplat in den dvs hur du delar basarna mot topparna?
Men en teori är att du får fasvridning som gör att summeringen runt delningsfrekvensen inte blir helt hundra.
Får du en stor urfasning där så låter det nog apa. Vidare är det svårt att bara höfta till nivåerna i basområdet. Du måste nog mäta (ja jag vet att det förmodligen känns hemskt

) för att kunna ställa in det vettigt.
Mitt tips är att det är där du skall leta orsakerna till att det låter dåligt först innan du siktar in dig på kondingarna. Dvs är grunkan inte optimalt inställd går det ju inte att utvärdera den?
Vidare bör man nog skaffa sig en bild av exakt på vilket sätt den egentligen påverkar tonkurva och även fasvridning.
Stereoljudkort och loopback med referenssignal borde kunna visa vad som händer.
Ett tips på vägen är Occams rakkniv
I välmening.