Reckhorn B2 under luppen, bilder !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Duger denna för LT till subbasar ?

1. Ingen aning, har inte provat
14
64%
2. Jag har testat den- ja, den duger ( motivera)
1
5%
3. Jag har testat den- nej, den duger inte ( motivera)
7
32%

Antal röster : 22

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-12 22:06

Richard skrev:En fråga bara: blir det nån skillnad vid bastransienter ( 30 hz ) vid mätningar mellan standardelektrolyt versus ingen elektrolyt ?
Alltså inte statiska signaler utan transienter ? ( ursäkta min frågvishet )

Vad menar du med bastransient? Ett stamp på bastrumman? Föreslå en mätmetod så ska jag försöka få till den.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-12 22:13

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag förstår din skepsis när diskantåtergivningrn påverkas av något som sitter på lågnivåutgången för sub.

Jag är också skeptisk.

Du får gärna vara det. Jag vet att lågbasregistret påverkar ända upp i diskantområdet. Just p.g.a. En cello har övertoner långt upp i diskantregistret.

Släpp sinuston- tänket . Musik består av en massa övertoner.

Som jag skrev tidigare: Allt är sinusvågor. Att förstå det är helt grundläggande för att man skall inse hur ljud fungerar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 22:14

Flint skrev:
Richard skrev:En fråga bara: blir det nån skillnad vid bastransienter ( 30 hz ) vid mätningar mellan standardelektrolyt versus ingen elektrolyt ?

Vad menar du med bastransient? Ett stamp på bastrumman? Föreslå en mätmetod så ska jag försöka få till den.

Ja, typ.

I brist på annat då du mäter, kanske en sinuston som är en transient vid ca 30 hz, med 10 uF konding ?

Det vore mycket intressant !
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-12 22:16

En transient vid en frekvens? Seriöst.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 22:19

Max_Headroom skrev:
Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag förstår din skepsis när diskantåtergivningrn påverkas av något som sitter på lågnivåutgången för sub.

Jag är också skeptisk.

Du får gärna vara det. Jag vet att lågbasregistret påverkar ända upp i diskantområdet. Just p.g.a. En cello har övertoner långt upp i diskantregistret.

Släpp sinuston- tänket . Musik består av en massa övertoner.

Som jag skrev tidigare: Allt är sinusvågor. Att förstå det är helt grundläggande för att man skall inse hur ljud fungerar.

Ett instruments klang består av övertoner. Är grundtonerna och övertonerna i obalans så blir klangkaraktären fel. Då låter inte en steinway som en flygel, utan som ett digitalpiano.

Samma händer med en hårt motkopplad transistorförstärkare med alltförlåg bandbredd. Det låter inte naturligt. Det beror på olika olinjäriteter pga att korrigeringen görs i efterhand. Inget som märks då man mäter sinustoner.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-12 22:23

Richard skrev:
Flint skrev:

Ja, typ.

I brist på annat då du mäter, kanske en sinuston som är en transient vid ca 30 hz, med 10 uF konding ?

Ett levande basstamp är inte en ren ton på en viss frekvens. Själva anslaget har en ganska hög frekvens som sen sjunker i Hz allt eftersom anslaget klingar ut. Blir liksom ett svep från säg 100-150Hz ner till säg 30-60Hz beroende på hur trumman är stämd. Alltså ett dynamiskt förlopp som är svårt att mäta dist på annat än som det svep jag nyss mätte. Syntkaggar är nog mer "ovarierade". Att distmäta sig fram till en luddig eller rapp bastrumma ser jag som hrm... mycket svårt.
Senast redigerad av Flint 2013-06-12 22:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-12 22:26

Som jag skrev så har det nog inte med övertoner att göra utan dels kanske delningen inte blir korrekt men också att själva balansen mellan bas/lägre mellanregister ger intrycket av att diskanten påverkas.
Det var den upplevelse jag hade när jag fipplade med inställningar.
Hur basen uppfattas har nog mest med nivåerna att göra. Om inte de blir en otroligt hög grupplöptid någonstans.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-12 22:33

Richard: Kan du inte mäta loopback på den?
Då får du ut filterkurvan.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 22:36

Flint skrev:
Richard skrev:
Flint skrev:

Ja, typ.

Ett levande basstamp är inte en ren ton på en viss frekvens. Själva anslaget har en ganska hög frekvens som sen sjunker i Hz allt eftersom anslaget klingar ut. Blir liksom ett svep från säg 100-150Hz ner till säg 30-60Hz beroende på hur trumman är stämd. Alltså ett dynamiskt förlopp som är svårt att mäta dist på annat än som det svep jag nyss mätte. Syntkaggar är nog mer "ovarierade". Att distmäta sig fram till en luddig eller rapp bastrumma ser jag som hrm... mycket svårt.

Ja, det är kanske därför det är så svårt att mäta musik. Det är ju inte enskilda sinustoner vi lyssnar på.

Synd att det inte går att få till en dynamisk pulssignal vid typ 30-40 hz genom en 10 uf elektrolyt för att se vad som händer. Eller det kanske går ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 22:37

PappaBas skrev:Richard: Kan du inte mäta loopback på den?
Då får du ut filterkurvan.

Tyvärr, det hade varit jätteintressant.

Här har en kille mätt upp högpassfiltret, som i manualen står att det kör i 10 hz, men i verkligheten kör i 12 hz. Basboosten är ställd på 20 hz. Scrolla ned och kolla graferna.

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... z2VpbL9Ax4

Det verkar inte sakna bas alls enligt dessa mätningar. Men mina öron säger att det låter basfattigare även då lågpassfiltret sätts på lägsta möjliga ingreppsfrekvens då Reckhorn används, jämfört med direktkoppling till basförstärkaren.

Märkligt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-12 22:43

Richard skrev:Synd att det inte går att få till en dynamisk pulssignal vid typ 30-40 hz genom en 10 uf elektrolyt för att se vad som händer. Eller det kanske går ?

Jag har inget förslag på någon distmätningsprincip i alla fall. Däremot nivå med ett stamp och utsläckning av signalen tagen före och efter kondingen och se vad som skiljer vore ju möjligt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-12 22:49

Flint skrev:
Richard skrev:Synd att det inte går att få till en dynamisk pulssignal vid typ 30-40 hz genom en 10 uf elektrolyt för att se vad som händer. Eller det kanske går ?

Jag har inget förslag på någon distmätningsprincip i alla fall. Däremot nivå med ett stamp och utsläckning av signalen tagen före och efter kondingen och se vad som skiljer vore ju möjligt.

Ja, det vore väldigt intressant.

Har du tid och ork så kör på !

Med risk för att vi jagar problem som inte finns. Chansen är väl också den att Reckhorn- filtret är en smula felkonstruerat, vilket ju inte kan ses pga ytmonteringen av komponenterna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-12 22:57

Richard skrev:Ja, det vore väldigt intressant.

Med risk för att vi jagar problem som inte finns. Chansen är väl också den att Reckhorn- filtret är en smula felkonstruerat, vilket ju inte kan ses pga ytmonteringen av komponenterna.

Jag jagar gärna problem som påstås men inte finns bara för att kunna avfärda dom. Man lär sig alltid något nytt. Klart, man kan inte testa allt som inte borde funka, men en del. I det här fallet tror jag dock att vi drar en nitlott. Få se om jag hittar nån lämplig kagge i nåt hörn (av hårddisken).

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-13 02:18

Richard skrev:Tyvärr, det hade varit jätteintressant.

Här har en kille mätt upp högpassfiltret, som i manualen står att det kör i 10 hz, men i verkligheten kör i 12 hz. Basboosten är ställd på 20 hz. Scrolla ned och kolla graferna.

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... z2VpbL9Ax4

Det verkar inte sakna bas alls enligt dessa mätningar. Men mina öron säger att det låter basfattigare även då lågpassfiltret sätts på lägsta möjliga ingreppsfrekvens då Reckhorn används, jämfört med direktkoppling till basförstärkaren.

Märkligt.

Hmm kolla på mätningen så ser det ut som den blåa kurvan är på väg att sticka uppåt kraftigt från 100-200 Hz?
Svårt att säga vad som händer alls men det ser lite lustigt ut. Har du inget ljudkort i datorn? Du behöver ju inte mäta stereo.
Koppla bara utgången på ljudkortet till apparaten och utgången på den till linje-in/mic. Kör REW eller Tombstone eller något.
Jag vet inte exakt hur du kopplat in den dvs hur du delar basarna mot topparna?
Men en teori är att du får fasvridning som gör att summeringen runt delningsfrekvensen inte blir helt hundra.
Får du en stor urfasning där så låter det nog apa. Vidare är det svårt att bara höfta till nivåerna i basområdet. Du måste nog mäta (ja jag vet att det förmodligen känns hemskt ;)) för att kunna ställa in det vettigt.

Mitt tips är att det är där du skall leta orsakerna till att det låter dåligt först innan du siktar in dig på kondingarna. Dvs är grunkan inte optimalt inställd går det ju inte att utvärdera den?

Vidare bör man nog skaffa sig en bild av exakt på vilket sätt den egentligen påverkar tonkurva och även fasvridning.
Stereoljudkort och loopback med referenssignal borde kunna visa vad som händer.

Ett tips på vägen är Occams rakkniv ;)

I välmening.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 07:21

Pappabas:

Det där du skriver är intressant. på hometheatreshacks mätningar kan man mycket riktigt se att frekvensgången sticker iväg en aning ovanför 100 hz då reglagen står på neutralt. Varför gör de det ?

Synd att han bara mätt en gång. :?

Om det är så enkelt som du beskriver att använda REW, så ska jag prova det samt göra flera mätningar. Återkommer.

Bild

Hur är filtret konstruerat och vad händer ?
Senast redigerad av Richard 2013-06-13 08:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-13 08:05

Richard, det känns som att du inte riktigt förstår det Flint skriver om hur en transient uppstår och blandar ihop det med hur du tror filtret fungerar.

Det blir lätt lite förvirrat.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 08:24

Flint skrev:

Jag jagar gärna problem som påstås men inte finns bara för att kunna avfärda dom. Man lär sig alltid något nytt. Klart, man kan inte testa allt som inte borde funka, men en del. I det här fallet tror jag dock att vi drar en nitlott. Få se om jag hittar nån lämplig kagge i nåt hörn (av hårddisken).

Väntar med spänning på detta. Så vi kan avfärda om det är elektrolyterna som försämrar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-13 08:46

Richard skrev:
Flint skrev:

Väntar med spänning på detta. Så vi kan avfärda om det är elektrolyterna som försämrar.

Jag jobbar på det. Så här ser det stamp ut som jag ska testa med. Anslagets första Hz är 9mS långt = 111Hz och halvt utklingad har tonen sjunkit till så där 60Hz. Låter så här.

Bild

Ska försöka göra en utsläckningsjämförelse mellan en polyester- och en elektrolytkonding med samma värde så att inte filterverkan i sig påverkar vilket blir följden om man bara testar med eller utan konding i kretsen. Det blir ju olika förutsättningar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 09:12

Tack, det blir spännande !

Edit: kopplade in reckhornet igen. Gårdagens intryck står sig bra. Hur jag än skruvar på reglagen så upplevs det som en försämring med den inkopplad.
Högpassfiltret som skär allt under 12 hz ligger för högt.

Det blir ingen riktig kraft i basgångarna i jämförelse, utan låter en aning diffust. Kanske är det så att jag skulle dissa vadhelst jag skulle koppla in, för det låter ju så bra utan filter. Kommer därför aldrig att köpa en minidsp eller ino80 pga av risken för försämring.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-06-13 09:40

Du kan garanterat få testa och utvärdera ett cr80s av någon ägare vid tillfälle, mitt t.ex. :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 09:45

bassman skrev:Du kan garanterat få testa och utvärdera ett cr80s av någon ägare vid tillfälle, mitt t.ex. :)

Tvivlar inte en sekund på att det borde vara bättre än reckhornet. I vartfall kan du ju koppla ur subsonicfiltret i den, det går ju inte på reckhornapparaten.

Om jag hade mindre baskapabla element kanske jag gillat reckhorn bättre, som det nu är upplever jag ett bastapp nånstans vid 15 hz med den inkopplad... 8)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-13 10:10

Tror inte det är bastapp vid 15Hz du upplever utan att filtret stökar till tonkurvan högre upp i registret.

Hur delar du topparna nu? Dvs hur får du signalen som går in i reckhorn:en?

Skaffa dig en uppfattning om vilka problem du har i basen pga av rum och eventuellt delning. Självklart påverkar en PEQ ljudet men det beror på att tonkurva och fasvridning ändras inte bara den frekvens man vill påverka med filterkurvan. Det kommer man inte runt med någon PEQ, analog eller digital, det är en konsekvens av hur filter fungerar.
Men slutresultatet skall ändå bli mycket bättre än utan.

Har du inga större problem så vinner du inget på att koppla in något. Är du med?
Du får heller ingen förbättring om det inte är installerat så att grunkan bara påverkar det frekvensområde den skall och inget annat.

Men som sagt så skaffa antingen en mätmikrofon eller det enklaste är egentligen att lyssna medans du långsamt stegar upp frekvensen på en tongenerator (finns även spellistor med individuella testtoner på spotify). Du hör väldigt tydligt toppar och dalar. Undersök speciellt runt den frekvens du delar av topparna mot basarna.
Senast redigerad av PappaBas 2013-06-13 10:26, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-13 10:18

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-13 10:20

Richard
Tyvärr. Ingen som helst skillnad mellan elektrolyten och polyesterkondingen på vardera 10uF i utsläckningsjämförelsen. Finns ingen anledning att ens visa någon bild för den visar bara ett rakt streck. Intressant test dock.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-06-13 10:25

Richard skrev:Tack, det blir spännande !

Edit: kopplade in reckhornet igen. Gårdagens intryck står sig bra. Hur jag än skruvar på reglagen så upplevs det som en försämring med den inkopplad.

Det blir ingen riktig kraft i basgångarna i jämförelse, utan låter en aning diffust. Kanske är det så att jag skulle dissa vadhelst jag skulle koppla in, för det låter ju så bra utan filter. Kommer därför aldrig att köpa en minidsp eller ino80 pga av risken för försämring.

A-ha, så bara för att du upplever Reckhornburken som dålig, så tror du att andra filter också är dåliga!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 10:26

Flint skrev:Richard
Tyvärr. Ingen som helst skillnad mellan elektrolyten och polyesterkondingen på vardera 10uF i utsläckningsjämförelsen. Finns ingen anledning att ens visa någon bild för den visar bara ett rakt streck. Intressant test dock.

Ok, då kan vi avfärda detta som boven. 8)

Är filtreringen i Reckhorn dålig, eller blir det såhär dåligt med alla dylika filtergrunkor....

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-06-13 10:26

P.S. Rickard, tänk på att högtalare har också en högpassfilterfunktion. D.S.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 10:27

Johan_Lindroos skrev:
Richard skrev:Tack, det blir spännande !

A-ha, så bara för att du upplever Reckhornburken som dålig, så tror du att andra filter också är dåliga!

Nej, jag har inte hört andra filter. Det är bara spekulation. Men det kanske finns andra saker jag borde fixa till, tex bygga betydligt större baslådor till mina xxls 12:or tex.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-13 10:29

Richard skrev:
Flint skrev:Richard

Ok, då kan vi avfärda detta som boven. 8)

Är filtreringen i Reckhorn dålig, eller blir det såhär dåligt med alla dylika filtergrunkor....

Ingen aning. Jag vet inte ens vad Linkwitz transform innebär. Därför säger jag inget i den debatten.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 10:29

Richard skrev:Kanske är det så att jag skulle dissa vadhelst jag skulle koppla in, för det låter ju så bra utan filter. Kommer därför aldrig att köpa en minidsp eller ino80 pga av risken för försämring.

Så du köper något billigt som folk säger är skit och som inte klarar av det du vill göra, och från de dåliga resultaten dömer du ut saker som folk säger fungerar bra och som kan göra det du ville? :?

Att du inte väljer att köpa något annat för att du trots allt är nöjd med ljudet köper jag lätt, men jag förstår inte hur cr80 eller minidsp kommer in i bilden.

EDIT: Frågan hann visst ställas och besvaras innan jag hann posta detta så du kan bortse från den om du vill :-)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi