rikkitikkitavi skrev:Richard skrev:rikkitikkitavi skrev:Richard skrev:Fackamato skrev:Jag kopplade in min minidsp mellan laptopen och MS40-monitorerna. Snacka om skillnad efter REW och manuellt P-EQ darefter. Vart pengarna? Absolut inte.
Men om jag kopplar in den i en stor anlaggning sa ar det nog vart.
Ni som använder dsp: n fullrange, är den helt transparent i ljudet ( subjektivt ) ?
Dvs färgar den inget om ni ställer alla inställningar på neutralt ?
Det jag menar är att javisst, det blir en smidig LT- historia som dessutom kan skräddarsys till alla möjliga rum och subbasar, men är allt bara positivt ?
Jag frågar därför att jag är intresserad själv av en minidsp. Det finns ju många alternativ, bla från behringer.
Nej, den tillför bla brus som hörs vid låg lyssningsnivå om man sitter nära eftersom den är monterad efter volymkontrollen.
Då faller den bort för mig.

Det skall omformulera mig:
Bruset kan höras i vissa fall, jag upplever det som ett mindre problem.
Hur styr du volymen om du kör digitalt in på miniDSPn?
Om du undrar rent subjektivt , i stil med "klappa takten" eller svulstiga kabeldiskussioner om miniDSPns påverkan på ljudet är jag fel person att fråga.
Har nu testat litet mera efter att ha köpt en minidsp:
Nefilim skrev:@Richard! Hur går det med Mini-DSP'n?
Har inte på långa vägar provat alla möjligheterna, men högpassdelen lägger en svag, svag hinna över musiken även om den är ställd på helt rakt. Provade med en dubbelreglerad nätdel och det brusar ingenting nu. Men det är inte helt transparent. Och inte speciellt mycket bättre än det inbyggda högpassfiltret i denon avr 1507. Men du kan förstås ställa in betydligt mera.
För mig så är den alltså obrukbar för högpass. Och det är tråkigt.
Lågpassfiltret däremot är betydligt bättre än reckhorn. Om det är bättre än enkel direktkoppling till xtz subamp1 vete fåglarna... Det blir litet bättre kraft i basanslagen till xtz subamp 1 direktkopplad, jämfört med minidsp kopplad med rak frekvensgång, men så har du ju möjlighet att dela brantare och fixa äkta LT med minidsp: n.
så det blir till att välja: djupare och en aning otydligare bas ( minidsp) eller mindre djup bas men tydligare melodislingor ( direktkopplad till xtz subamp 1 ) .
Detta testat med tunemethod.
Så jag antar att jag behåller den.... Ett tag.