MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-15 11:27

boom skrev:Adzer jag tror inte du förstår vad jag menar du får fortfarande kaka på kaka då du har ett inbyggt filter i hembio grunkan och den kan du inte stänga av och jag har för mig att den har en branhet på 24dB oktav och sätter du då en minidsp efter så blir det filter på filter oc jag kan inte förstå varför du inte använder .1 på cr80 eller har du missat den vippan.

Nej filtret i receivern är avstängt. Jag har tom kontrollmätt på pre-out utgångarna och det finns inga filter aktiva där.
Kör du en denon/marantz i pure direct så är alltid filtren avslagna.

Så jag har INTE två delningsfilter i kedjan.

.1 på CR80s är endast till för dem som vill kuna välja att mixa in LFE kanalen eller inte. Om du alltid vill ha LFE med så kör du bara front = large och sw = no i förstärkaren.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 12:09

adzer skrev:
boom skrev:Adzer jag tror inte du förstår vad jag menar du får fortfarande kaka på kaka då du har ett inbyggt filter i hembio grunkan och den kan du inte stänga av och jag har för mig att den har en branhet på 24dB oktav och sätter du då en minidsp efter så blir det filter på filter oc jag kan inte förstå varför du inte använder .1 på cr80 eller har du missat den vippan.

Nej filtret i receivern är avstängt. Jag har tom kontrollmätt på pre-out utgångarna och det finns inga filter aktiva där.
Kör du en denon/marantz i pure direct så är alltid filtren avslagna.

Så jag har INTE två delningsfilter i kedjan.

.1 på CR80s är endast till för dem som vill kuna välja att mixa in LFE kanalen eller inte. Om du alltid vill ha LFE med så kör du bara front = large och sw = no i förstärkaren.

Frågar dig igen : använder du marantzens inbyggda digitala filter för att filtrera dina fronthögtalare ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-15 12:10

Richard skrev:Frågar dig igen : använder du marantzens inbyggda digitala filter för att filtrera dina fronthögtalare ?

Och jag har redan svarat att filter och DSP i marantzen är avslagna.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 12:13

adzer skrev:
Richard skrev:Frågar dig igen : använder du marantzens inbyggda digitala filter för att filtrera dina fronthögtalare ?

Och jag har redan svarat att filter och DSP i marantzen är avslagna.

Ok. Kör du dina frontar helt ofiltrerade, dvs fullrange ? Vilket slutsteg använder du till detta ? Använder du inte de inbyggda i marantzen ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-15 12:15

Richard skrev:Ok. Kör du dina frontar helt ofiltrerade, dvs fullrange ? Vilket slutsteg använder du till detta ? Använder du inte de inbyggda i marantzen ?

Nej jag delar ju med CR80s har jag ju skrivit.

Jag använder marantzens zone2 som ett separat slutsteg. Dvs det finns ingen intern koppling mellan försteg och slutsteg i marantzen utan jag tar marantz-pre-out -> cr80s-HP -> marantz-zone2 - > högtalare.

Men nu handlar inte denna tråden om min rigg. Jag tycker vi har rört till det tillräckligt. Vill du fråga om min rigg så gör det i min medlemspresentation är ni snälla.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 12:22

adzer skrev:

Jag använder marantzens zone2 som ett separat slutsteg. Dvs det finns ingen intern koppling mellan försteg och slutsteg i marantzen utan jag tar marantz-pre-out -> cr80s-HP -> marantz-zone2 - > högtalare.
.

Nu förstår jag helt. Och förstår också varför du använder cr80 som filter. Jag skulle nog koppla som du gjort, eventuellt struntat i minidsp.

Har gjort ett inlägg i din medlemspresentation angående Behringer EP 4000 .

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-15 12:46

Richard, varför använder han cr80s som delningsfilter tror du?
/J

Cygnus resurectum

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-06-15 15:35

Richard skrev:
adzer skrev:

.

Ett friserat ep 2500 steg dom ser lika dana ut inuti och leverar lika mycket effekt titta i stället på T-Amp 2400mkll ger mera effekt .

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 15:37

boom skrev:
Richard skrev:
adzer skrev:

.

Ett friserat ep 2500 steg dom ser lika dana ut inuti och leverar lika mycket effekt titta i stället på T-Amp 2400mkll ger mera effekt .

Tack för tipset !

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 15:41

tvett skrev:Richard, varför använder han cr80s som delningsfilter tror du?

För att det låter bättre än vad minidsp:n och det inbyggda marantz-filtret lät ?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-06-16 09:54

adzer skrev:Jag kör marantzen i pure direct(dvs alla DSP avstängd) och tar ut signalen på pre-out vidare till CR80s.
Och ja jag kör basen i stereo.

Nu har jag testat det på min AV7005 och vad som händer när man kör i pure direct är att även lfe kanalen stängs av så kontentan är om man kopplar på pre out så funkar det med bas delning och pure direct . Och här skulle det vara av intresse hur du har kopplat så att du får det att fungera med pure direct då den stänger av filtren men ändå så får du bas ut .

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-16 10:31

boom skrev:Nu har jag testat det på min AV7005 och vad som händer när man kör i pure direct är att även lfe kanalen stängs av så kontentan är om man kopplar på pre out så funkar det med bas delning och pure direct . Och här skulle det vara av intresse hur du har kopplat så att du får det att fungera med pure direct då den stänger av filtren men ändå så får du bas ut .

Jag använder inte LFE kanalen. Jag kör front = large och subwoofer = no.
Då mixas alltid .1 kanalen in med frontkanalerna. Det är så de flesta(så vitt jag vet) som använder extern delningsfilter har det kopplat.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-06-16 10:41

adzer skrev:
boom skrev:Nu har jag testat det på min AV7005 och vad som händer när man kör i pure direct är att även lfe kanalen stängs av så kontentan är om man kopplar på pre out så funkar det med bas delning och pure direct . Och här skulle det vara av intresse hur du har kopplat så att du får det att fungera med pure direct då den stänger av filtren men ändå så får du bas ut .

Då mixas alltid .1 kanalen in med frontkanalerna. Det är så de flesta(så vitt jag vet) som använder extern delningsfilter har det kopplat.
Då har mera än 1 slutsteg för att det skall fungera .

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-16 10:47

boom skrev:
adzer skrev:

Ja så blir det med externt delningsfilter.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-06-16 12:33

boom skrev:
adzer skrev:

Om man inte loopar kopplingen och använder zone 2-slutstegen i sin receiver...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-16 12:39

Glebster skrev:
boom skrev:
adzer skrev:

.....vilket adzer ju gör.

Hursomhelst så fungerar det säkert. Antar att slutsteget i marantzen är det svagaste kortet i adzers anläggning.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-06-16 12:40

Glebster skrev:
boom skrev:
adzer skrev:

Nu finns det inga slutsteg i AV7005 och det var där för jag är nyfiken på hur det är kopplat då jag endast använder den som hembio grunka.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-06-16 12:49

Richard skrev: Antar att slutsteget i marantzen är det svagaste kortet i adzers anläggning.

Jag skulle vilja påstå att det är hans toppar som flaskhalsar i hans anläggning.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-16 12:54

Tänk vad alla är intresserade av min anläggning då :D

Jag tror nog att topparna och slutsteget till dem både bör bytas om jag vill spela högre ;)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-06-16 13:09

adzer skrev:Tänk vad alla är intresserade av min anläggning då :D

Jag tror nog att topparna och slutsteget till dem både bör bytas om jag vill spela högre ;)

Starkare! :wink:

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-06-16 13:11

Richard skrev:
Glebster skrev:
boom skrev:
adzer skrev:

.....vilket adzer ju gör.

Touché! :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-29 16:49

rikkitikkitavi skrev:
Richard skrev:
rikkitikkitavi skrev:
Richard skrev:
Fackamato skrev:Jag kopplade in min minidsp mellan laptopen och MS40-monitorerna. Snacka om skillnad efter REW och manuellt P-EQ darefter. Vart pengarna? Absolut inte.

Men om jag kopplar in den i en stor anlaggning sa ar det nog vart.

Ni som använder dsp: n fullrange, är den helt transparent i ljudet ( subjektivt ) ?

Dvs färgar den inget om ni ställer alla inställningar på neutralt ?

Det jag menar är att javisst, det blir en smidig LT- historia som dessutom kan skräddarsys till alla möjliga rum och subbasar, men är allt bara positivt ?

Jag frågar därför att jag är intresserad själv av en minidsp. Det finns ju många alternativ, bla från behringer.

Nej, den tillför bla brus som hörs vid låg lyssningsnivå om man sitter nära eftersom den är monterad efter volymkontrollen.

Då faller den bort för mig. :?

Det skall omformulera mig:
Bruset kan höras i vissa fall, jag upplever det som ett mindre problem.

Hur styr du volymen om du kör digitalt in på miniDSPn?

Om du undrar rent subjektivt , i stil med "klappa takten" eller svulstiga kabeldiskussioner om miniDSPns påverkan på ljudet är jag fel person att fråga.

Har nu testat litet mera efter att ha köpt en minidsp:

Nefilim skrev:@Richard! Hur går det med Mini-DSP'n?

Har inte på långa vägar provat alla möjligheterna, men högpassdelen lägger en svag, svag hinna över musiken även om den är ställd på helt rakt. Provade med en dubbelreglerad nätdel och det brusar ingenting nu. Men det är inte helt transparent. Och inte speciellt mycket bättre än det inbyggda högpassfiltret i denon avr 1507. Men du kan förstås ställa in betydligt mera.

För mig så är den alltså obrukbar för högpass. Och det är tråkigt.

Lågpassfiltret däremot är betydligt bättre än reckhorn. Om det är bättre än enkel direktkoppling till xtz subamp1 vete fåglarna... Det blir litet bättre kraft i basanslagen till xtz subamp 1 direktkopplad, jämfört med minidsp kopplad med rak frekvensgång, men så har du ju möjlighet att dela brantare och fixa äkta LT med minidsp: n.
så det blir till att välja: djupare och en aning otydligare bas ( minidsp) eller mindre djup bas men tydligare melodislingor ( direktkopplad till xtz subamp 1 ) .

Detta testat med tunemethod.

Så jag antar att jag behåller den.... Ett tag.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-06-29 16:52

Hör du inte hur den brusar ? :o

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-29 16:59

edit: Innehåll flyttat till Reckhorn-tråden så länge
Senast redigerad av tvett 2013-06-29 17:09, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-29 17:05

Den här tråden är informativ tråd, om inställningar, funktioner, hur man kopplar - inte en subjektiv tråd.

Låt den vara det den varit och sprid inte de subjektiva bitarna hit.

Richards inlägg är en direkt kopia från hans tråd. Vill ni besvara hans inlägg, så gör gärna det här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1530399#1530399

Jag hoppas verkligen att alla tycker det är en bättre idé då den här tråden verkligen är till hjälp för de som behöver det!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-29 17:07

Medhåll!

Skapa den där tråden nu Richard.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-29 17:28

MagnusÖstberg skrev:Den här tråden är informativ tråd, om inställningar, funktioner, hur man kopplar - inte en subjektiv tråd.

Låt den vara det den varit och sprid inte de subjektiva bitarna hit.

Richards inlägg är en direkt kopia från hans tråd. Vill ni besvara hans inlägg, så gör gärna det här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1530399#1530399

Jag hoppas verkligen att alla tycker det är en bättre idé då den här tråden verkligen är till hjälp för de som behöver det!

Jag trodde folk skulle vara intresserade i hur transparent filtrer verkligen är, hur känsligt för brus det är osv. Nåväl, mina intryck hittills är som ovanstående.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-29 17:30

Filter är inte transparenta, det är deras natur att inte vara transparenta. Och du har inte undersökt miniDSPs transparens.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-29 17:30

rikkitikkitavi skrev:Hör du inte hur den brusar ? :o

Bruset blev betydligt lägre med dubbelreglerad linjär nätdel.
Tycker nog inte att bruset är det största problemet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-29 17:34

tvett skrev:Filter är inte transparenta, det är deras natur att inte vara transparenta. Och du har inte undersökt miniDSPs transparens.

Nej, det är bara mina subjektiva lyssningsintryck efter ett antal dagars användning.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum