Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2013-06-16 07:22

Magnus,som en otrolig novis i element djungeln så var min 5Hz kommentar lite på skoj,därav smilyn,tycker Aerob sköter detta förträffligt o ja e nyfiken i en strut som tusan på detta element fastän jag inte förstår all data :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-16 09:34

Topp :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-06-16 09:49

MagnusÖstberg skrev:Är tanken att skicka över ett av oss känt element för att få jämförelseobjektivitet när vi tittar på resultatet?
Ingen dum idé!

Dels skicka ett Ino W121 till Red Rock Acoustics, som jämförelse.

Jag skulle gärna även se ritningar på tänkt motor, om Mark inte har något emot att visa dem?

Sedan beror det ju helt på ambitionsnivån. Jag tycker också man ska försöka hålla priset så lågt som möjligt. Men jag tror samtidigt att man kan skapa något i klass med LMS Ultra och W121 fast för betydligt mindre pengar eftersom vi köper direkt av tillverkaren.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-16 14:23

Alexi skrev:
MagnusÖstberg skrev:Är tanken att skicka över ett av oss känt element för att få jämförelseobjektivitet när vi tittar på resultatet?
Ingen dum idé!

Dels skicka ett Ino W121 till Red Rock Acoustics, som jämförelse.

Jag skulle gärna även se ritningar på tänkt motor, om Mark inte har något emot att visa dem?

Sedan beror det ju helt på ambitionsnivån. Jag tycker också man ska försöka hålla priset så lågt som möjligt. Men jag tror samtidigt att man kan skapa något i klass med LMS Ultra och W121 fast för betydligt mindre pengar eftersom vi köper direkt av tillverkaren.

Nu är jag inte med riktigt!

Vem står för en W121?
Ska vi köpa ett element av INO, betala frakt för detta tur och retur till USA, samt betala dubbla testkostnaden?

Allt detta för att få ett jämförelseobjekt?

Plötsligt var inte Josh Ricci-alternativet med en hel databas full med jämförelseobjekt intressant längre, varför?
.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-16 14:48

Jag tycker fortfarande att det alternativet är bra, men jag förstår att någon specifik mätning som vissa vill se inte fås den vägen.

Att skicka över ett Ino-element tycker jag var lite löjligt däremot.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-16 15:16

Är inte säker på m jag är intresserad av basar ännu men har följt tråden.
En tanke är ju att blir elementen säljbara så kommer det finnas reservkoner osv. Annars kanske ett trasigt element innebär att man sitter med en svarte-petter,

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-06-16 17:59

boom skrev:Bild

Den sticker på avstämnings frekvensen i bassbox röd kurva
gul kurva sluten låda med 80% dämp.

Bild

Basta basreflex samma avstämning samma mängd dämp.

Är det här ett skämt?
Hur kan du lägga upp en kurva med ett så in i helsike högt Q värde på avstämmningen?
Ett tips från Coachen är att öka lådvolymen och sänka Avstämningsfrekvensen. lol

Känns nästan som att du bestämt dig för en avstämningsfrekvens och lådvolym innan du såg elementparametrarna och sen simulerade med den totalt missanpassade lådan?
Driver O&G ENGINEERING

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-06-16 18:03

Lazyworm skrev:

Bild

Är det här ett skämt?
Hur kan du lägga upp en kurva med ett så in i helsike högt Q värde på avstämmningen?
Ett tips från Coachen är att öka lådvolymen och sänka Avstämningsfrekvensen. lol

Känns nästan som att du bestämt dig för en avstämningsfrekvens och lådvolym innan du såg elementparametrarna och sen simulerade med den totalt missanpassade lådan?

Simulerat med dom T/S som finns och dom lådvolym som är rekommenderad 120 liter både sluten och basreflex för en bas skall man kunna använda i olika konfigurationer .

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-06-16 18:07

Hur tänkte du när du kom på att elementet behöver samma volym för basreflex? Du får nog tänka om, om inte det här meddelandet övertygar dig så borde din simulering göra det, den ser ju verkligen förjävlig ut.
Är det runt 30Hz du stämt av den också? :D
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-16 18:29

boom skrev:
Lazyworm skrev:

Bild

Är det här ett skämt?

Simulerat med dom T/S som finns och dom lådvolym som är rekommenderad 120 liter både sluten och basreflex för en bas skall man kunna använda i olika konfigurationer .

Den här tråden handlar bara om sluten låda.

Vill någon köra basreflex med elementet får dom tänka själva.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-06-16 18:37

boom skrev:Simulerat med dom T/S som finns och dom lådvolym som är rekommenderad 120 liter både sluten och basreflex för en bas skall man kunna använda i olika konfigurationer .

Om en bas funkar fint i 120 liter sluten låda, som detta element är utvecklat för att göra, är det inte alls säkert att det är just 120 liter som är en bra volym i en basreflexkonfiguration. Det är inte ens säkert att elementet fungerar särskilt bra i basreflex alls.

På det hela taget gör man nog bäst i att inte blanda in basreflexdiskussioner alls, i en tråd som handlar om att utveckla ett baselement för sluten låda med LT... :D

---------------------

Jag tycker också det verkar vara dags att skicka ett element till mätning och utvärdering. Det fina med att ta hem två nollserie-element till Sverige, i jämförelse med att låta testet utföras utomlands, vore ju att flera kunde få chansen att lyssna på elementen och höra ifall motorsystemet är tyst avlyssnat från elementets baksida mm.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-06-16 18:53

Det verkar vara ett kanonelement men 13mH är mycket i induktans.
Någon som funderat kring detta? Jag har inte läst hela tråden.
Driver O&G ENGINEERING

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-16 19:13

Lazyworm skrev:Det verkar vara ett kanonelement men 13mH är mycket i induktans.

vart fick du 13 ifrån? ca 0,7 mH är det så vitt jag förstår
Mvh
Magnus

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-06-16 19:22

Lazyworm skrev:Hur tänkte du när du kom på att elementet behöver samma volym för basreflex? Du får nog tänka om, om inte det här meddelandet övertygar dig så borde din simulering göra det, den ser ju verkligen förjävlig ut.
Är det runt 30Hz du stämt av den också? :D

Den på basreflex är det programmet som bestämde låd volymen och den pikar något för djävligt på avstämnings frekvensen
och den gula är på sluten och 120 liter men det blir pik av ändå upp till 200 liter låda på basreflex.
Men aerob har uttryckligen sagt att han vill inte ha mig i tråden så du får väl fråga honom vad han vill med det element som mark på
Sound Technologies häller på att ta fram.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-16 19:27

Hur många skall behöva skriva " sluten låda 120 liter " innan du vågar tro på't?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-06-16 19:27

Kraniet skrev:

Hej,
Jag tittade på Le i 3e posten i tråden.
=.7mH är ju jäkligt lågt, nästan orimligt lågt :p

Jag hade nog spontant gissat på i 2-4mH spannet.
Driver O&G ENGINEERING

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-16 19:41

Lazyworm skrev:
Kraniet skrev:

Hej,

nja det är en inte allt för stor talspole i en motor fylld med ganska mycket koppar.
Mvh
Magnus

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-06-16 19:48

Nattlorden skrev:Hur många skall behöva skriva " sluten låda 120 liter " innan du vågar tro på't?

Vad skrev jag 120liter sluten

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-06-16 19:56

boom skrev:
Nattlorden skrev:Hur många skall behöva skriva " sluten låda 120 liter " innan du vågar tro på't?

Nja, man försöker få dig att förstå att det SKALL handla om slutet på 120l.
\\Sky

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-06-16 20:37

sky_eye skrev:
boom skrev:

Vad skrev jag

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-16 20:38

boom skrev:
sky_eye skrev:
boom skrev:

Vad skrev jag

Det vet jag inte, men såg "basreflex" på flera ställen....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-16 21:19

Nattlorden skrev:Jag tycker fortfarande att det alternativet är bra, men jag förstår att någon specifik mätning som vissa vill se inte fås den vägen.

Nu har inte Alexi svarat än så jag använder din post i ett försök att fortsätta grunddiskussionen och kanske få tråden på rätt köl igen.

När det gäller de tester som ska utföras är jag av uppfattningen att vi måste se på vad vi ställt för krav!
Aerob skrev:15"
Q i låda på 0,4 vid 120 liter, och med fb vid de låga 30Hz.
Låg distorsion
Låga toleranser
Inga mekaniska oljud
Bra pris.

Jag har klippt o klistrat så det är inget "rent" citat.

Mig veterligen är det ovanstående som gäller som vår kravspec. (Aerob får gärna rätta mig) och således är de tester som ska göras av sådan karaktär att vi kan bedöma om ovanstående krav är uppfyllda.

Jag är medveten om att Alexi (bl a) efterlyst Bl-kurva men har vi ställt några krav på hur denna ska se ut?

En Bl-kurva kan ju säkerligen vara oerhört värdefull när (om) Mark letar orsaker till hög dist efter vår test men det är, enligt mig, inte vår uppgift att förse honom med denna.

Vi har ställt krav på låg distortionen, hur Mark löser detta bryr jag mig inte om.

Är ni med på hur jag tänker?
.....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-16 21:19

tvett skrev:
boom skrev:
sky_eye skrev:
boom skrev:

Vad skrev jag

Det vet jag inte, men såg "basreflex" på flera ställen....

Fult. Fult. , hur kan du fortsätta med att skriva så ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-16 21:24

Kom igen, snälla........kan vi inte släppa detta sidospår?
.....

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-06-16 21:41

AndersD skrev:
Nattlorden skrev:Jag tycker fortfarande att det alternativet är bra, men jag förstår att någon specifik mätning som vissa vill se inte fås den vägen.

Nu har inte Alexi svarat än så jag använder din post i ett försök att fortsätta grunddiskussionen och kanske få tråden på rätt köl igen.

När det gäller de tester som ska utföras är jag av uppfattningen att vi måste se på vad vi ställt för krav!
Låg distorsion
Låga toleranser
Inga mekaniska oljud
Bra pris.

Mig veterligen är det ovanstående som gäller som vår kravspec. (Aerob får gärna rätta mig) och således är de tester som ska göras av sådan karaktär att vi kan bedöma om ovanstående krav är uppfyllda.

Jag är medveten om att Alexi (bl a) efterlyst Bl-kurva men har vi ställt några krav på hur denna ska se ut?

En Bl-kurva kan ju säkerligen vara oerhört värdefull när (om) Mark letar orsaker till hög dist efter vår test men det är, enligt mig, inte vår uppgift att förse honom med denna.

Vi har ställt krav på låg distortionen, hur Mark löser detta bryr jag mig inte om.

Vilken sorts dist och vad är tillräckigt låg dist? Vad ska vara pass/fail nivån? En hyggligt rak Bl kurva visar att det finns god petential för att disten iaf inte stiger kraftigtnär konen rör sig inom Xmax. Men jag försöker bara ge råd, utifrån min begränsade kunskap. Så tolka inte ett enda av mina inlägg som ett krav.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-16 21:48

Alexi skrev:En hyggligt rak Bl kurva visar att det finns god petential för att disten iaf inte stiger kraftigtnär konen rör sig inom Xmax. Men jag försöker bara ge råd, utifrån min begränsade kunskap. Så tolka inte ett enda av mina inlägg som ett krav.

Det låter ju intressant att man ev. kan bedömma distbeteendet ut er specifik graf... Är detta grundläggande test, eller något man kikar på efter att det grundläggamde är på plats? Det borde i så fall styra var vi skickar på test (först).

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-06-16 22:09

Kraniet skrev:
Lazyworm skrev:
Kraniet skrev:

Hej,

nja det är en inte allt för stor talspole i en motor fylld med ganska mycket koppar.

Ok, Jag är bara lite ovan att se så låg induktans från långslagiga basar, den ligger lite lägre än b67.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-16 22:25

Alexi skrev:
AndersD skrev:

Låg distorsion
Låga toleranser
Inga mekaniska oljud
Bra pris.

Vilken sorts dist och vad är tillräckigt låg dist? Vad ska vara pass/fail nivån?

Jag vet inte, och jag tror inte att det finns många här i tråden som kan svara på det heller. Jag får hänvisa till Aerob, kanske finns det siffror nämnda i konversationen med Mark?

"Låg distortion" är, som du antyder, ett oerhört vagt krav. Menar du att vi på något sätt kan ersätta distmätningarna med en granskning av Bl-kurvan?

En hyggligt rak Bl kurva visar att det finns god petential för att disten iaf inte stiger kraftigtnär konen rör sig inom Xmax.

OK, det finns värdefull info i Bl-kurvan, det har jag snappat. Men, kan den ge indikationer som man inte hittar i en distmätning där man tittar på t ex grundtonen plus övertoner upp till 5:e-ton och THD?

Distortion kan ju även vara blåsljud mm som inte kan härledas till motorn, dessa måste väl ändå fångas av en regelrätt distortionsmätning?

Men jag försöker bara ge råd, utifrån min begränsade kunskap. Så tolka inte ett enda av mina inlägg som ett krav.
Dina råd är uppskattade och det är bara bra om någon tycker till ordentligt.
Nu har jag kanske fel, men jag uppfattar dig som att jag var provokativ. Detta är inte alls fallet, jag tycker diskussionen är givande och för tråden framåt på ett bra sätt!
.....

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-06-16 22:27

gjorde en snabbsimulering med bassbox för att verkligen kolla den där kurvan Boom fick till..

Bild
Röd kurva sluten låda 120 liter.
Gul kurva portad låda 120 liter fb 23Hz

Bild
Gul kurva portad låda 120 liter fb 30Hz

Jag undrar hur man använt programmet då man fått till en sådan kurva..
Förstår förvisso inte varför man ens simulerar portad låda då elementet klart och tydligt byggs för sluten, samt hur man kan få för sig att en portad låda ska vara i samma storlek.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-06-16 23:05

RuneStone skrev:gjorde en snabbsimulering med bassbox för att verkligen kolla den där kurvan Boom fick till..

Bild
Gul kurva portad låda 120 liter fb 23Hz

Bild
Gul kurva portad låda 120 liter fb 30Hz

Jag undrar hur man använt programmet då man fått till en sådan kurva..
Förstår förvisso inte varför man ens simulerar portad låda då elementet klart och tydligt byggs för sluten, samt hur man kan få för sig att en portad låda ska vara i samma storlek.

Så att jag hade fått in ett decimaltecken i sd parametern så det du har simulerat stämmer. :oops:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum