Moderator: Redaktörer
Ingen dum idé!MagnusÖstberg skrev:Är tanken att skicka över ett av oss känt element för att få jämförelseobjektivitet när vi tittar på resultatet?
Alexi skrev:Ingen dum idé!MagnusÖstberg skrev:Är tanken att skicka över ett av oss känt element för att få jämförelseobjektivitet när vi tittar på resultatet?
Dels skicka ett Ino W121 till Red Rock Acoustics, som jämförelse.
Jag skulle gärna även se ritningar på tänkt motor, om Mark inte har något emot att visa dem?
Sedan beror det ju helt på ambitionsnivån. Jag tycker också man ska försöka hålla priset så lågt som möjligt. Men jag tror samtidigt att man kan skapa något i klass med LMS Ultra och W121 fast för betydligt mindre pengar eftersom vi köper direkt av tillverkaren.
boom skrev:
Den sticker på avstämnings frekvensen i bassbox röd kurva
gul kurva sluten låda med 80% dämp.
Basta basreflex samma avstämning samma mängd dämp.
Lazyworm skrev:boom skrev:
Är det här ett skämt?
Hur kan du lägga upp en kurva med ett så in i helsike högt Q värde på avstämmningen?
Ett tips från Coachen är att öka lådvolymen och sänka Avstämningsfrekvensen. lol
Känns nästan som att du bestämt dig för en avstämningsfrekvens och lådvolym innan du såg elementparametrarna och sen simulerade med den totalt missanpassade lådan?
boom skrev:Lazyworm skrev:boom skrev:
Är det här ett skämt?
Hur kan du lägga upp en kurva med ett så in i helsike högt Q värde på avstämmningen?
Ett tips från Coachen är att öka lådvolymen och sänka Avstämningsfrekvensen. lol
Känns nästan som att du bestämt dig för en avstämningsfrekvens och lådvolym innan du såg elementparametrarna och sen simulerade med den totalt missanpassade lådan?
Simulerat med dom T/S som finns och dom lådvolym som är rekommenderad 120 liter både sluten och basreflex för en bas skall man kunna använda i olika konfigurationer .
boom skrev:Simulerat med dom T/S som finns och dom lådvolym som är rekommenderad 120 liter både sluten och basreflex för en bas skall man kunna använda i olika konfigurationer .
Lazyworm skrev:Hur tänkte du när du kom på att elementet behöver samma volym för basreflex? Du får nog tänka om, om inte det här meddelandet övertygar dig så borde din simulering göra det, den ser ju verkligen förjävlig ut.
Är det runt 30Hz du stämt av den också?
Kraniet skrev:Lazyworm skrev:Det verkar vara ett kanonelement men 13mH är mycket i induktans.
Någon som funderat kring detta? Jag har inte läst hela tråden.
vart fick du 13 ifrån? ca 0,7 mH är det så vitt jag förstår
Lazyworm skrev:Kraniet skrev:Lazyworm skrev:Det verkar vara ett kanonelement men 13mH är mycket i induktans.
Hej,
Jag tittade på Le i 3e posten i tråden.
=.7mH är ju jäkligt lågt, nästan orimligt lågt :p
Jag hade nog spontant gissat på i 2-4mH spannet.
boom skrev:Nattlorden skrev:Hur många skall behöva skriva " sluten låda 120 liter " innan du vågar tro på't?
Vad skrev jag 120liter sluten
sky_eye skrev:boom skrev:Nattlorden skrev:Hur många skall behöva skriva " sluten låda 120 liter " innan du vågar tro på't?
Nja, man försöker få dig att förstå att det SKALL handla om slutet på 120l.
boom skrev:sky_eye skrev:boom skrev:Nattlorden skrev:Hur många skall behöva skriva " sluten låda 120 liter " innan du vågar tro på't?
Vad skrev jag
Nattlorden skrev:Jag tycker fortfarande att det alternativet är bra, men jag förstår att någon specifik mätning som vissa vill se inte fås den vägen.
Att skicka över ett Ino-element tycker jag var lite löjligt däremot.
Aerob skrev:15"
Q i låda på 0,4 vid 120 liter, och med fb vid de låga 30Hz.
Låg distorsion
Låga toleranser
Inga mekaniska oljud
Bra pris.
tvett skrev:boom skrev:sky_eye skrev:boom skrev:Nattlorden skrev:Hur många skall behöva skriva " sluten låda 120 liter " innan du vågar tro på't?
Vad skrev jag
Det vet jag inte, men såg "basreflex" på flera ställen....
Vilken sorts dist och vad är tillräckigt låg dist? Vad ska vara pass/fail nivån? En hyggligt rak Bl kurva visar att det finns god petential för att disten iaf inte stiger kraftigtnär konen rör sig inom Xmax. Men jag försöker bara ge råd, utifrån min begränsade kunskap. Så tolka inte ett enda av mina inlägg som ett krav.AndersD skrev:Nattlorden skrev:Jag tycker fortfarande att det alternativet är bra, men jag förstår att någon specifik mätning som vissa vill se inte fås den vägen.
Nu har inte Alexi svarat än så jag använder din post i ett försök att fortsätta grunddiskussionen och kanske få tråden på rätt köl igen.
När det gäller de tester som ska utföras är jag av uppfattningen att vi måste se på vad vi ställt för krav!Aerob skrev:15"
Låg distorsion
Låga toleranser
Inga mekaniska oljud
Bra pris.
Jag har klippt o klistrat så det är inget "rent" citat.
Mig veterligen är det ovanstående som gäller som vår kravspec. (Aerob får gärna rätta mig) och således är de tester som ska göras av sådan karaktär att vi kan bedöma om ovanstående krav är uppfyllda.
Jag är medveten om att Alexi (bl a) efterlyst Bl-kurva men har vi ställt några krav på hur denna ska se ut?
En Bl-kurva kan ju säkerligen vara oerhört värdefull när (om) Mark letar orsaker till hög dist efter vår test men det är, enligt mig, inte vår uppgift att förse honom med denna.
Vi har ställt krav på låg distortionen, hur Mark löser detta bryr jag mig inte om.
Är ni med på hur jag tänker?
Alexi skrev:En hyggligt rak Bl kurva visar att det finns god petential för att disten iaf inte stiger kraftigtnär konen rör sig inom Xmax. Men jag försöker bara ge råd, utifrån min begränsade kunskap. Så tolka inte ett enda av mina inlägg som ett krav.
Kraniet skrev:Lazyworm skrev:Kraniet skrev:Lazyworm skrev:Det verkar vara ett kanonelement men 13mH är mycket i induktans.
Hej,
Jag tittade på Le i 3e posten i tråden.
=.7mH är ju jäkligt lågt, nästan orimligt lågt :p
Jag hade nog spontant gissat på i 2-4mH spannet.
nja det är en inte allt för stor talspole i en motor fylld med ganska mycket koppar.
Alexi skrev:Vilken sorts dist och vad är tillräckigt låg dist? Vad ska vara pass/fail nivån?AndersD skrev:Nattlorden skrev:Jag tycker fortfarande att det alternativet är bra, men jag förstår att någon specifik mätning som vissa vill se inte fås den vägen.
Nu har inte Alexi svarat än så jag använder din post i ett försök att fortsätta grunddiskussionen och kanske få tråden på rätt köl igen.
När det gäller de tester som ska utföras är jag av uppfattningen att vi måste se på vad vi ställt för krav!Aerob skrev:15"
Låg distorsion
Låga toleranser
Inga mekaniska oljud
Bra pris.
Jag har klippt o klistrat så det är inget "rent" citat.
Mig veterligen är det ovanstående som gäller som vår kravspec. (Aerob får gärna rätta mig) och således är de tester som ska göras av sådan karaktär att vi kan bedöma om ovanstående krav är uppfyllda.
Jag är medveten om att Alexi (bl a) efterlyst Bl-kurva men har vi ställt några krav på hur denna ska se ut?
En Bl-kurva kan ju säkerligen vara oerhört värdefull när (om) Mark letar orsaker till hög dist efter vår test men det är, enligt mig, inte vår uppgift att förse honom med denna.
Vi har ställt krav på låg distortionen, hur Mark löser detta bryr jag mig inte om.
Är ni med på hur jag tänker?
En hyggligt rak Bl kurva visar att det finns god petential för att disten iaf inte stiger kraftigtnär konen rör sig inom Xmax.
Dina råd är uppskattade och det är bara bra om någon tycker till ordentligt.Men jag försöker bara ge råd, utifrån min begränsade kunskap. Så tolka inte ett enda av mina inlägg som ett krav.
RuneStone skrev:gjorde en snabbsimulering med bassbox för att verkligen kolla den där kurvan Boom fick till..
Röd kurva sluten låda 120 liter.
Gul kurva portad låda 120 liter fb 23Hz
Röd kurva sluten låda 120 liter.
Gul kurva portad låda 120 liter fb 30Hz
Jag undrar hur man använt programmet då man fått till en sådan kurva..
Förstår förvisso inte varför man ens simulerar portad låda då elementet klart och tydligt byggs för sluten, samt hur man kan få för sig att en portad låda ska vara i samma storlek.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster